Integrarea OTP Bank Romania intră în linie dreaptă, potrivit managementului băncii clujene.
Banca Transilvania (BT) Cluj a înregistrat rezultate pozitive în primele nouă luni ale anului, generate în special de creșterea organică, a activității cu clienții și a tranzacțiilor. Creșterea activității băncii se reflectă în evoluția numărului operațiunilor procesate, în creștere cu 30,7% față de aceeași perioadă din 2023, și în numărul clienților activi, care a ajuns la 4,4 milioane.
“Am continuat să creștem susținut pe toate planurile, atât în ceea ce privește numărul de clienți, cât și tranzacțiile. Am intrat în linie dreaptă cu integrarea OTP Bank România, implementată în timp record.
Suntem un grup financiar integrat atât vertical, cu segmente complementare – de la aplicații, unități, ATM-uri, acceptare carduri la comercianți și e-commerce, până la procesare de numerar – cât și orizontal, prin companiile din grupul BT.
Acest lucru ne oferă eficiență și sinergii unice în sistemul financiar din România. Continuăm strategia de creștere, în beneficiul clienților și al acționarilor pentru că România are nevoie de bănci mari pentru a finanța economia”, a declarat Omer Tetik, director general al BT.
Timp de două luni – până la 30 septembrie 2024 – societățile achiziționate din OTP Group au contribuit cu un profit de 91,9 milioane lei la rezultatele grupului BT. Câștigul din achiziția acestora, 675 milioane lei, nu este impozabil.
Acesta a fost determinat ca diferență între prețul plătit și partea din valoarea justă a activelor și datoriilor aferente OTP Bank România și a celorlalte subsidiare OTP la data la care BT a devenit proprietar”, potrivit conducerii BT.
Rezultatele financiare în primele nouă luni:
- Profitul net consolidat al grupului este de 3,9 miliarde de lei, din care cel al băncii este de 2,7 miliarde, ca rezultat al creșterii pe mai multe dimensiuni a business-ului. Subsidiarele şi participațiile de capital au contribuit cu 391 milioane lei la profitabilitatea grupului BT, iar câștigul din achiziții a contribuit cu 807 milioane lei la profitul net al grupului BT.
- Activele Grupului BT au ajuns la 199,7 miliarde lei (+18,1% faţă de 31 decembrie 2023), iar creditele nete și creanţele din leasing, la 94,2 miliarde (+24,6% faţă de 31 decembrie 2023).
- BT a avut o creștere de 9,1% a activelor totale în primele nouă luni ale anului, susținută de expansiunea cu 9,2% a creditelor nete acordate persoanelor fizice și companiilor (față de decembrie 2023).
- Veniturile operaționale ale Grupului BT au ajuns la 7,2 miliarde lei (+28,4% an/an), ceea ce reflectă creșterea organică și prin achiziții.
- Cheltuielile operaționale ale grupului BT au ajuns la 3,4 miliarde lei (+34% an/an) și reflectă atât contextul macroeconomic marcat de inflație, cât și creșterea grupului.
Creditare, tranzacții și incluziune financiară:
- Valoarea creditelor BT acordate persoanelor fizice a crescut cu 5,7% față de sfârșitul anului trecut, iar soldul creditelor acordate persoanelor juridice prezintă o expansiune de 11,5%.
- Valoarea creditelor nete și creanțelor din leasing acordate persoanelor fizice și companiilor la nivelul grupului BT a crescut cu 29,7% față de aceeași perioadă a anului anterior, soldul acestora ajungând la 94,2 miliarde lei. Soldul creditelor nete au înregistrat o creștere 23% față de sfârșitul anului trecut, pe când creanțele din leasing au crescut cu 56,2%. 83% din creditele nete și creanțele din leasing acordate la nivel de Grup BT sunt acordate prin Banca Transilvania.
- Finanțările clienților persoane fizice au ajuns la nivel individual la 33,2 miliarde lei. Valoarea creditelor acordate a fost de 6,2 miliarde lei în primele nouă luni din 2024.
- Au fost acordate 18.000 de credite pentru IMM-uri, de 5 miliarde lei.
- 12 miliarde lei au fost împrumuturile pentru companii, soldul creditelor brute la nivel individual ajungând la 49,6 miliarde.
- Depozitele clienţilor BT au ajuns la 142,8 miliarde lei (+6,2% față de finalul anului anterior), din care 52% reprezintă depozite la termen.
- BT are 6,6 milioane de carduri în portofoliu, din care 4,2 milioane inclusiv digitale în aplicații, în special în BT Pay. Cumpărăturile efectuate cu cele 6,6 milioane carduri au crescut cu 23% față de aceeaşi perioadă a anului trecut.
- În primele nouă luni ale anului 2024, plățile efectuate cu telefonul mobil au înregistrat o creștere semnificativă, de 38%, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Informații financiare:
- Rentabilitatea capitalului s-a îmbunătățit față de primele nouă luni ale anului trecut și a ajuns la 29,34%.
- Soldul provizioanelor BT a crescut cu 7,5%, ajungând la 4,7 miliarde lei, comparativ cu soldul de la finalul anului 2023, când a fost de 4,4 miliarde lei.
- Costul riscului: 0,14%
- Eficienţa operaţională a băncii, calculată cu un impact anualizat al contribuției la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi la Fondul de Rezoluţie se păstrează la un nivel confortabil de 45,55%, în ciuda eforturilor financiare mari pe care le presupune integrarea companiilor OTP Bank România în grupul BT şi a taxei pe cifra de afaceri.
- Raportul credite / depozite BT era de 58,02% în septembrie 2024.
- Solvabilitatea BT: 26%, cu profitul net aferent semestrului I încorporat în fondurile proprii
- Rata creditelor neperformante: 2,01%
Sursa: Raport BT