Constructorul italian WeBuild a reclamat nu a primit acces la întreg dosarul de achiziție publică pentru tronsonul cu tunelul Meseș.
WeBuild a blocat semnarea contractului asocierii Makyol (Turcia) cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru cea mai scumpă porțiune din Autostrada Transilvania, lotul Meseș – 6,6 miliarde de lei fără taxa pe valoarea adăugată (TVA).
Constructorul italian a depus o întâmpinare la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), potrivit Economedia. WeBuild susține că nu a primit accesul la întreg dosarul de achiziție publică și solicită anularea comunicării câștigătorului. CNAIR atribuia lucrarea la început de noiembrie.
“Acest contract prevede și construirea tunelului Meseș (2,89 km), cel mai lung de pe o autostradă din România. Asocierea ce a câștigat contractul are la dispoziție 78 de luni (18 luni proiectare, 60 execuție) pentru construirea celor 41 de km ai secțiunilor Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău din A3.
Pe traseul acestui sector al A3 vor fi construite inclusiv 65 de viaducte, poduri și pasaje, în lungime totală de 13 km. Procedura pentru semnarea contractului, finanțat prin Programul Transport, va putea începe în termen de 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații”, avertiza ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu.
Licitația pentru lotul cu tunel de 2,8 km prin Munții Meseș a fost lansată în 10 februarie 2023, în august fiind depuse șapte oferte. Liderii de asociere de la licitație erau Makyol, SA & PE, WeBuild, Ictaș, Mapa, Nurol, Tekfen.
Contractul era estimat la 2 miliarde €, iar Makyol (Turcia) obținea cel mai bun punctaj. Lotul Meseș era ultimul sector necontractat din A3. Evaluarea a durat mai bine de un an, fiind șapte amânări succesive.
WeBuild (fostă Salini Impregilo) este un grup industrial din Milano specializat în construcții și inginerie civilă, cel mai mare din Italia. În 2020, WeBuild a achiziționat 65% din societatea Astaldi. Compania este activă în 50 de țări, de pe cinci continente.
Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa fiind de 584 km.