Anularea facilităților fiscale în tehnologie și comunicații și situația incertă a sectorului auto taie din veniturile industriei locale a ospitalității.
“Pe partea de evenimente corporate e puțină șubredă situația: de la începutul anilor companiile IT&C au fost impozitate, iar situația la unele dintre ele nu este prea roz, deci lucrurile stagnează. Sunt firme care nu mai fac nimic, eventual trimit un cadou angajaților, acasă. Noi găzduiam microrevelioane foarte mari pentru companii de IT din Cluj, chiar anul trecut.
În general le oferim tot ceea ce au nevoie: locație, mâncare, băutură. Se pare că oamenii veniți mai nou la conducere au realizat, între timp, că este o exagerare foarte mare. Am avut firme de IT care au făcut rezervare la începutul anului pentru o petrecere, apoi au anulat-o.
În consecință, ne-am regrupat și am încercat să facem un pic din toate, mai ales în perioada de post, fără nunți, desigur nu cu același profit, dar ca să avem activitate continuă pentru noi și cei 120 de angajați; colaborăm și cu parteneri externi pentru evenimentele mari.
Cum noi în general acceptăm orice fel de provocare, desigur, în limita bunului-simț, am început să găzduim expoziții, târguri, chiar și confesiuni religioase ca Martorii lui Iehova sau Oastea Domnului. Recent am avut o asemenea conferință. Pentru că a ieșit bine, organizatorii au făcut rezervare și pentru 2025”, ne-a spus Ioana Mârza, cofondator al Wonderland Resort.
Doctorii au pretenții mari
“Am încercat și un congres medical, cu lucrări într-o clădire și cina în alta, însă am observat că participanții la astfel de evenimente sunt obișnuiți să aibă totul într-un loc, să nu iasă pe afară, să nu meargă la restaurant în altă clădire. Inițial aveam cazare de 35 de camere, am dublat capacitatea la 64 de camere și așa am prins altfel de evenimente: team buildinguri, conferințe mai mari. Niciodată nu este destul: unii ne scriau că vor 120 de camere.
Noi suntem o familie mare, avem patru copii, mergeam la festivaluri ca Electric Castle, Untold, toate pentru adulți, ne-am gândit atunci că de ce să nu facem ceva pentru copii, să avem propriul festival de anul acesta. Prima ediție ne-a depășit un pic așteptările. Am avut un an plin: am inaugurat turnul de aventură, piscina, telescaunul, toate gândite pentru festival, trebuie doar să ne consolidăm investițiile, să le promovăm mai bine.
Avem acum în complex șapte clădiri, inclusiv bistro, castel cu grădiniță permanentă, unitate de cazare. La investiții de acest gen, pe un teritoriu întins, nu trebuie îți scape niciun lucru, asta nu se poate dacă nu ești acolo permanent. Locuim efectiv în complex: în 2014 am deschis, după doi ani ne-am mutat aici”, explică administratorul Wonderland.
Petrecerile retro, cele mai cerute
“Noi ne-am implicat în organizarea mai multor evenimente de firmă; totul depinde de concept, locație, așteptări, partea de socializare, petrecere. În tarif intră inclusiv partea de consultanță. Petrecerea propriu-zisă costă în jur de 1.500 de euro, indiferent de mărimea grupului, la care se pot adăuga mâncarea, băutura, alte servicii asigurate de localul, în funcție de cerințele de meniu.
De obicei, pentru petrecerile de firmă se stabilește înainte tematica, una care se respectă. Am avut multe petreceri cu măști sau Hollywood, considerate printre cele mai interesante, iar oamenii au venit costumați.
În principiu respectăm dorințele companiei – mai nou avem multe cerințe pentru retro, dar venim și noi cu propuneri. În funcție de numărul de persoane alegem locația, care poate fi una mai elegantă sau mai “vintage”; am organizat la astfel de petreceri la Boema, After Eight.
La Klausenburg am avut o petrecere cu tematică de film alb-negru. Am făcut una chiar la Grand Italia, care este un hotel foarte mare, însă l-am integrat bine în petrecere”, spune Alexandra Miklos, organizator de petreceri la compania Event Master Cluj.
Team building pe iaht sau cataraman
“Profilul nostru este pe evenimente organizate în Grecia, le derulăm în funcție de cerințele specifice – industria farma vrea un anumit tip, industria auto, alt tip – sunt produse tailor made (concepute special pentru cineva, n. red.). Unele companii solicită nordul Greciei, altele Creta, chiar cu croazieră, am avut cu degustare de vinuri în Italia. Durează în medie 4 nopți.
Cele pe iahturi (mai mici, n. red.) sunt un produs care “rupe”. Am închiriat 3-4 astfel de ambarcațiuni pentru companii, caz în care se prelungesc la 7 zile. Iahturile se deplasează din insulă în insulă, seara se doarme în port, se călătorește doar ziua. Acestea se opresc în largul mării pentru pescuit, baie, plajă, oamenii gătesc pe iaht sau mănâncă la tavernă.
Alte companii preferă partea continentală a Greciei. Avem firme din domeniul farma care vor numai în Atena sau Alexandroupolis, zonă cu hoteluri de 5* și plajă care a devenit preferată pentru cei din farma. Pentru Salonic sunt companii care vor doar în oraș, altele, la mare, pe catamaran. În Italia am avut solicitări pentru plimbare pe vas de croazieră, apoi conferință.
În Grecia, rezervările se fac tot timpul anului, din mai până în noiembrie, nu neapărat în sezonul estival, dar când e mai rece nu se pretează anumite zone. Am organizat astfel de evenimente corporate, la 100.000 €, pentru 50 de persoane din domeniul farma.
Prețul depinde de cazare (hotel de 4 sau 5*, 4-5 vile), transport (avion sau autocar), sala de conferințe (tipul de ecran, facilități), dacă se vrea meniu (taxat separat), o seară de gală. În funcție de toate acestea, prețul poate coborî și la 20.000 €”, a rezumat Adrian Kostas Cupaciu, administrator al Meridiane Yacht & Greek Holidays București.
România, mai scumpă decât Grecia
“Este o prejudecată că o organizarea unui eveniment în străinătate costă foarte mult. Am avut nunți în Grecia și cu 4 persoane, și cu 120, inclusiv în Santorini, unde este prețul dublu, depinde ce se cere – baloane, artificii. Avem din Cluj și Moldova foarte multe cereri pentru nunți, 70-80% din încasările noastre.
Cei care fac nunta în Grecia au neamuri venite din alte țări (Italia, Spania, Germania) și ies la jumătate de preț față de România. O nuntă cu 40 de persoane, cazare pe patru nopți, toate nebuniile – transport, autocare care să stea după ei, rochie de mireasă, a costat 20.000 €.
Aceeași nuntă în România, cu cazare o singură noapte – doar pentru părinți și nași, era 35.000 €. Nu e totuna: în Grecia stai la malul mării, mânânci o caracatiță, un pește proaspăt. Au mai crescut prețurile între timp și acolo, dar nu foarte mult”.
3.000 de vizitatori la Events Fair
Cel mai complex târg de evenimente din România, Wonder Events Fair, cu 200 de standuri ale furnizorilor, a adunat la sala Grande Vista a complexului de pe Feleac 3.000 de vizitatori, timp de patru zile. Acesta a grupat workshop-uri tematice susținute de specialiști din industria evenimentelor (Nicu Bocancea, Geta Ungurean, Mac Florea, Denis Starkovsky, Paul Pleșa), prezentări de modă oferite de Cătălin Botezatu (colecția Viggo – ținute purtate actorii Pierce Brosnan, Robert Downey Jr, Diego Boneta) și de furnizorii pentru ocazii speciale. “Am alocat un spațiu extrem de generos, de 4.000 mp, în șase săli unde au fost amenajate standuri, demonstrații live, workshop-uri, prezentări de modă”, au precizat organizatorii. Ediția a treia de la Wonderland va avea loc în perioada 20-23 noiembrie 2025.
Balanță în scădere la hoteluri
Gradul mediu de ocupare a unităților turistice din România era, în primul semestru al anului (S1-2024), de 25% (31% la hoteluri), conform raportului Romania Hotel Market al Crosspoint Real Estate. Balanţa serviciilor de turism înregistra, față de S1-2023, un deficit în creștere de la 1,7 la 2,2 miliarde €. În acest an, erau așteptate 13 proiecte hoteliere importante pe piaţa din țară (cinci de 5*, șase de 4*). Investițiile hoteliere în S1-2024 se cifrau la 29 de milioane €. În Europa, tranzacţiile hoteliere depăşeau 15 miliarde € în S1-2024, cu accent pe proprietăţi de 4-5* şi de lux.