Vineri, 29 noiembrie-1 decembrie 2024 sunt zilele alese pentru o serie de Călătorii digitale pe calea artelor vizuale, pornind de la Cluj-Napoca. Institutul Francez – La Cave, Galeria Parter, Centrul de Tineret, Biju Gallery, Casa Tranzit, Iaga Gallery, MATCA artspace, White Cuib și Centrul Cultural German propun expoziții, instalații, întâlniri cu artiștii în colaborare cu Festivalul Scopitones din Nantes.
Într-o lume interconectată, lucrările digitale pot traversa rapid granițele fizice și culturale, ajungând la un public global prin platforme online sau experiențe imersive, precum realitatea virtuală sau augmentată.
Redefinind granițele expresiei artistice prin integrarea tehnologiei și inovației, artele digitale ocupă un loc tot mai important în peisajul vizual contemporan. Acestea permit o flexibilitate fără precedent, oferind artiștilor instrumente diverse pentru a explora teme complexe, de la identitate și ecologie la inteligență artificială și realități alternative. Totodată, artele digitale ridică întrebări despre autenticitate, valoare și proprietate, mai ales în contextul NFT-urilor și al artei generate de algoritmi. Îmbinând estetica tradițională cu posibilitățile infinite ale tehnologiei, artele digitale devin nu doar un mediu de expresie, ci și un spațiu de reflecție asupra modului în care percepem și interacționăm cu lumea contemporană.
De la digital la viața de zi cu zi
Migrarea artelor digitale din mediul online în spațiul offline reflectă un proces fascinant de transformare, în care creațiile născute în universul virtual își găsesc locul în lumea tangibilă. De la proiecții interactive și instalații multimedia, care transpun estetica digitală în săli de expoziție, până la influența jocurilor video asupra narațiunilor artistice, această tranziție reconfigurează modul în care experimentăm arta. Galeriile de artă devin tot mai des spații hibride, unde ecranele, senzorii și realitatea augmentată îmbină dimensiunea fizică cu cea digitală. Această migrare simbolizează și o democratizare a artei, deoarece lucrările digitale, odată accesibile doar în mediul online, capătă acum o prezență palpabilă, creând o conexiune mai profundă cu publicul. Astfel, artele digitale depășesc granițele tehnologiei, infiltrându-se în viața cotidiană și redefinind conceptul de experiență artistică.
Institutul Francez, un susținător constant al artelor
Activitățile Institutului Francez din România de la Cluj-Napoca integrează cu mare disponibilitate și atenție mișcarea artistică actuală, fiind un promotor generos al filmului, al artelor vizuale, al culturii franceze, române și europene.
„Conceput ca un traseu de explorare prin oraș, evenimentul Călătorii digitale vă invită să descoperiți artele digitale în toate formele lor, pe parcursul unui weekend, într-o varietate de spații culturale. Realizată în strânsă colaborare cu Scopitone, unul dintre cele mai inovatoare festivaluri de arte digitale din Franța, ediția 2024 a Călătoriilor digitale va prezenta lucrările a 20 de artiști români, francezi și de alte naționalități reuniți în jurul temei insurecției, văzută ca o explorare a fațetelor poetice, ecologice și politice ale revoltei.
Confruntați cu evidența unei lumi în tensiune, mulți cetățeni se indignează, denunță și se organizează împotriva ordinii stabilite. Artiștii joacă un rol esențial în această dinamică, atât ca martori, cât și ca participanți activi. Inspirându-se din schimbările societale, din protestele trecute sau actuale și din mutațiile ecologice, lucrările lor reflectă aspirațiile colective” a spus Alexandra Servel, Directoare delegată a Institutului Francez din România de la Cluj-Napoca.
„În aceeași lume în tensiune, separarea dintre oameni și natură pare irevocabilă. Cea din urmă este văzut ca o resursă care trebuie exploatată, într-un moment în care biodiversitatea se prăbușește. Deoarece destinele omenirii și ale naturii sunt inevitabil legate, de ce să nu țesem o istorie comună? Insurecția pune în discuție acest fir ascendent, această energie colectivă care ne împinge de la pământ spre cer, de la realitate spre un ideal politic, a conchis Alexandra Servel.
Programul Călătoriilor digitale
La BIJU GALLERY, pe strada Memorandumului 17, etaj I, va putea fi vizitată până în 13 decembrie, expoziția DIGITAL DESERT / DEȘERTUL DIGITAL, a artistului MIHAI GRECU. Deschiderea va avea loc vineri, 29.11, în prezența artistului, începând cu orele 18.00.
„Digital Desert este o serie de metafore vizuale realizate de Mihai Grecu cu ajutorul inteligenței artificiale, ilustrând spații deșertice imaginare unde peisajele devin alegorii. La granița dintre land art virtual și science fiction, aceste instalații explorează legătura profundă, dar contradictorie, dintre natură și tehnologia contemporană” spun organizatorii.
La GALERIA PARTER, pe strada Iuliu Maniu 3, iubitorii artelor sunt așteptați de vineri, 29 noiembrie până în 3 decembrie la un duo-show, susținut de FAKECLOUD – PAPARUDA și MARIE-JULIE BOURGEOIS & MAXIME BERTHOU. „La galeria Parter, accentul este pus pe consecințele ecologice ale activității umane și pe fragilitatea noastră în fața forțelor naturii. Artista digitală Marie-Julie Bourgeois explorează fenomenele naturale și problemele climatice prin dispozitive artistice, în special cu seria de afișe FakeCloud, care avertizează asupra pericolelor geoingineriei. Cineastul Maxime Berthou cercetează, de asemenea, crearea artificială a norilor de ploaie prin proiectul său Paparuda, un videoclip despre consecințele manipulării meteorologice. Ambii pun sub semnul întrebării viitorul norilor ca bun comun sau resursă economică” aflăm de la organizatorii acestei provocări artistice.
CA SIMPLA RESPIRAȚIE
LA CAVE – INSTITUT FRANÇAIS, de pe strada Ion I. C. Brătianu 22, începând cu orele 18.00 este gazda unui eveniment sinestezic propus de artistul vizual Flaviu Rogojan, completat de poeziile Anei-Maria Deliu. Dispariții în peisaje – capitolul 2, curatoriat de Edith Lázár propune o privire pe coordonate cosmice. „Imensitatea cosmosului și abisul, două spații inaccesibile, stârnesc fascinație și mister. Dincolo de linia Kármán sau sub zona mezopelagică, oxigenul devine rar și gravitația este anulată, aruncând aceste teritorii în întuneric și imponderabilitate. Aceste adâncuri neexplorate pun sub semnul întrebării percepția noastră asupra granițelor și timpului. Artiștii Flaviu Rogojan și Ana-Maria Deliu explorează aceste teme, țesând ficțiuni speculative despre tehnologie și lumi non-umane” ne spun reprezentanții organizatorilor.
NARRATIVES OF NOW
IAGA CONTEMPORARY ART, îi așteaptă pe vizitatori pe strada Cloșca 9–11 cu expoziția colectivă susținută de artiștii Hermann Nitsch, Maria Brudașcă, Ștefan Bădulescu, Oana Clițan, Gabriel Marian, Andreea-Cristina Mircea, Pierluca Cetera, Nicola Vinci. Galeria ne propune o explorarea a artei văzută „ca formă de protest și schimbare socială, aducând împreună opt artiști care ocupă temporar Galeria Iaga. Structurată în trei capitole – Reînvierea ecologică, Transformarea politică și Ascensiunea poetică –, expoziția reflectă lupta pentru justiție, egalitate și dialog social. Artiștii își folosesc creativitatea pentru a aborda probleme sociale presante, transformând galeria într-o platformă de sensibilizare și implicare colectivă” după cum spun reprezentanții galeriei.
Pe aceleași coordonate, MATCA ARTSPACE, de pe calea Turzii 21 aduce tot vineri, de la orele 19.00, în prezența artiștilor Marie Lienhard, István Gergely, Teodor Buruiană și Anda Gherman, expoziția colectivă REMAINING SPACE AVAILABLE. „Expoziția se bazează pe explorarea spațiului necunoscut ca loc sau timp inaccesibil. Lucrările comunică prin experiența călătorului care este invitat la interacțiunea cu acestea prin realitatea virtuală, audio sau vizual. Întâlnirea ne determină să experimentăm cosmicul, senzația de împlinire resimțită în urma unei descoperiri, și unda trecătoare a comunismului românesc” spune curatoarea Daniela Domuța.
Instalații pe cărări digitale
CASA TRANZIT, strada George Barițiu 16 lansează instalația artistului GUILLAUME MARMIN, intitulată OH LORD. Organizatorii acestui eveniment au dat câteva detalii legate de artist și demersul său. „Guillaume Marmin concepe instalații care explorează legăturile dintre lumină, sunet și spațiu. Oh Lord se bazează pe peste 15 000 de imagini preluate din diverse baze de date (NASA, vederi din satelit, institute de planetologie etc.) și compilate cu ajutorul unui program informatic. Instalația imersivă recreează și pune în scenă acest material, care stă mărturie progresului științific și tehnologic, precum și fascinației noastre pentru astrul zilei – Soarele” se spune în comunicatul publicat de Institutul Francez.
DDoS, Distributed Denial of Service attack, place de la Bastille
DDOS este instalația la care ne invită CENTRUL DE TINERET, strada Iuliu Maniu 1, vineri 29.11, în prezența artistului JEAN-BENOÎT LALLEMANT. Despre instalația realizată de JEAN-BENOÎT LALLEMANT & RICHARD LOUVET aflăm câteva informații din partea organizatorilor. „Lucrările lui Jean-Benoît Lallemant analizează locul reprezentării într-o lume condusă de tehnologiile de comunicare. La Cluj, artistul prezintă DDoS, o instalație de 10 000 de cuburi din carton dispuse într-o baricadă, un simbol al luptei împotriva autorității. Fiecare „piatră cubică” este un fragment dintr-o fotografie (cer, stradă, casă, vehicul, vegetație etc.), din imaginea Google Street View a pieței Bastiliei din Paris. Trecutul revoluționar al pieței este reflectat aici în rolul predominant jucat de internet în revoltele de stradă” se spune în comunicat.
LA MAIN INVISIBLE / MÂNA INVIZIBILĂ
Tot cu o instalație sunt așteptați vizitatorii WHITE CUIB de pe strada F.D. Roosevelt 2/1 vineri 29.11, între orele 18.00 – 22.00. THIERRY FOURNIER propune o serie de 8 imagini digitale, imprimare fine art, 75×50 cm, 2020, după fotografii realizate de NnoMan, Amaury Cornu, Benoît Durand, Anne Paq, Julien Pitinome, Kiran Ridley și Charly Triballeau, cu amabila permisiune a autorilor. „Artist, curator, autor și profesor, Thierry Fournier combină în activitatea sa artistică digitalul și mediile fizice (instalații, obiecte, lucrări interactive sau bazate pe web, videoclipuri, desene etc.). Abordarea sa se concentrează pe întrebări legate de alteritate, implicând relațiile dintre oameni, ființe vii și tehnologii.
În seria Mâna invizibilă, artistul transformă fotografiile de presă care evidențiază violențele poliției prin ștergerea completă a polițiștilor sau a jandarmilor din imagini. Punând problema cenzurii și pretinzând că este supusă acesteia, imaginea prezintă oameni atacați de entități spectrale care nu mai au corp sau chip, evocând astfel violențele în sens mai larg la care sunt supuși” ne informează organizatorii.