Cel mai vechi drum pavat din România, o mărturie remarcabilă a ingineriei dacice antice, va fi restaurat în cadrul unui proiect ambițios de conservare. Situat în Sarmizegetusa Regia, vechea capitală a Daciei, drumul pavat leagă fortificația centrală de zona sacră, constituind un element esențial al ansamblului inclus în Patrimoniul UNESCO.
Construit cu aproape două milenii în urmă, comoara antică a ingineriei dacice se întinde pe o lungime de peste 170 de metri, având o lățime medie de aproape 6 metri. Acesta urmează un traseu în pantă, cu o variație de altitudine de aproximativ 25 de metri, conducând către templele de pe terasele IX, X și XI. Descoperit parțial în anii ’50 și restaurat în anii ’80, drumul reprezintă o mărturie impresionantă a abilităților inginerești ale dacilor.
În Munții Orăștiei, alte exemple notabile de infrastructură antică includ treptele de acces către cetatea Costești și drumul pavat în trepte de la Piatra Roșie. Aceste structuri formează un ansamblu unic de drumuri dacice, remarcabile prin complexitatea lor tehnică și scopul ritualic sau strategic.
Un proiect de restaurare cu accent pe conservare
Consiliul Județean Hunedoara a depus un proiect pentru obținerea de fonduri în cadrul programului „Timbrul monumentelor istorice” (sesiunea VI / 2024), în colaborare cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Asociația Monumentum. Valoarea investiției este estimată la aproape 7,3 milioane de lei, iar proiectul vizează restaurarea și conservarea minim invazivă a drumului.
Printre lucrările propuse se numără:
- Conservarea dalajelor și oprirea degradării structurale – Intervențiile vor fi realizate astfel încât să protejeze autenticitatea materialelor originale.
- Înlăturarea materialului adăugat în restaurările anterioare – Blocurile din calcar utilizate în anii ’80 vor fi înlocuite sau ajustate pentru a pune în valoare componentele originale ale drumului.
- Introducerea unui strat fundal de susținere – Această soluție va sublinia componentele originale ale monumentului, sporind valoarea sa culturală și turistică.
Restaurarea acestui drum pavat, punct important din patrimoniul național
Proiectul de refacere a acestui drum pavat subliniază importanța conservării unui monument istoric de o semnificație excepțională, atât pentru România, cât și pentru istoria europeană. Restaurarea drumului dacic de la Sarmizegetusa Regia nu este doar un demers de conservare, ci și un mod de a revitaliza interesul publicului pentru patrimoniul național, prin creșterea accesibilității și a valorii sale turistice.
„Institutul Național al Patrimoniului (INP) acordă prin Timbrul Monumentelor Istorice (TMI) finanțări nerambursabile pentru proiecte care au ca scop protejarea și promovarea monumentelor istorice, cu derulare în perioada cuprinsă între data semnării contractului de finanțare şi 31 decembrie 2027 în cazul proiectelor depuse în cadrul subprogramului restaurare. Finanțarea Subprogramului de Restaurare II răspunde direct primului dintre cele trei obiective prioritare stabilite de INP pentru anul 2024, respectiv scoaterea din pericol a monumentelor istorice periclitate. Suma disponibilă pentru finanțare nerambursabilă pentru sesiunea de finanțare VI / 2024 este de 110.000.000 lei”, a transmis INP.
Concluzii și impact asupra comunității
Această inițiativă este esențială pentru păstrarea moștenirii culturale și istorice a dacilor. Restaurarea drumului pavat de la Sarmizegetusa Regia reprezintă mai mult decât o reabilitare tehnică – este un pas important către recunoașterea globală a acestui patrimoniu unic.
Pentru mediul de afaceri, proiectul poate genera oportunități semnificative în sectorul turistic și al serviciilor conexe, atrăgând noi fluxuri de vizitatori și investitori în regiune. Prin promovarea valorilor istorice și culturale, restaurarea contribuie la consolidarea brandului „România” ca destinație turistică de excelență. În final, acest demers oferă un model de bune practici pentru protejarea și valorificarea patrimoniului istoric la nivel național și internațional.