Noile curse charter directe Tel Aviv – Brașov, operate de Fly Lili, vor aduce 8.000 de turiști și venituri estimate de 8 milioane € pentru industria ospitalității din județele Brașov și Covasna. Tur-operatorul israelian Meshek Wings garantează companiei Fly Lili, cea care și-a suspendat activitatea de pe aeroportul Ghimbav-Brașov, acoperirea costurilor de operare indiferent de gradul de ocupare al aeronavelor.
Inițiativa contribuie la creșterea numărului de turiști străini, capitol la care turismul românesc stagnează. „În comparație cu bugetul României pentru promovare de 1 milion €/an, Viena are un buget de 32 de milioane €, deci doar Viena, nu bugetul Austriei. Nu mai vorbim de 50, 70 sau 90 de milioane €, așa cum cheltuiesc Bulgaria, Grecia sau Turcia”, a explicat Corina Martin, secretar general, Federația Patronatelor din Industria Ospitalității.
Brașovul este pe lista preferințelor turiștilor israelieni, cunoscuți drept consumatori de atracții turistice, cu programe de tip family, cu venituri generoase. Tur-operatorul israelian Meshek Wings mizează pe programele de tip spa în județele Brașov și Covasna, city break-uri, tururi și parcuri de distracții.
Din luna mai și cel puțin până în luna octombrie, în funcție de rezultate, Fly Lili va opera curse charter Tel Aviv – Brașov, pentru turiștii români care vor să viziteze Țara Sfântă și pentru turiștii israelieni care preferă Brașovul și zona adiacentă.
„Suntem bucuroși și mândri că Fly Lili a fost ales pentru aceste zboruri și cu siguranță o să facem o treabă bună. În cazul ăsta zburăm ca charter, curse regulate. Deocamdată am suspendat temporar activitatea de pe Aeroportul Brașov, dar, cu singuranță, vom reveni. Pentru moment, ne concentrăm pe cursele charter,” răspunde Jürgen Andreas Faff, CEO Fly Lili.
Deși în decembrie 2024 compania aviatică s-a retras de pe Aeroportul Internațional Ghimbav-Brașov, acum aceasta revine în contextul în care tur-operatorul israelian acoperă în întregime costurile de operare, indiferent de gradul de ocupare ale aeronavelor.
„Un zbor charter este total acoperit financiar de o agenție de turism, de un tur-operator. Operatorul aerian nu are riscuri în acest caz, pentru că chiar dacă avionul este mai puțin plin, costurile de operare ale companiei sunt acoperite. De aceea, evident, nu cred că există vreun risc, mai ales pe Aeroportul Brașov. Tur-operatorul israelian a făcut fără îndoială calcule, a analizat că gradul de ocupare va fi unul foarte mare, care să nu genereze pierderi, ci, dimpotrivă, să aducă câștiguri pentru Brașov, pentru tur-operator și, desigur, pentru compania aeriană”, a explicat Corina Martin, secretar general, Federația Patronală din Industria Ospitalității.

Tur-operatorul israelian estimează 8.000 turiști străini & 8 milioane € în HoReCa
Atracțiile turistice din România, în special zona Brașovului, prezintă interes ridicat pentru piața din Israel.
„Începem să operăm zboruri pe Aeroportul Brașov începând cu luna mai, deocamdată până în octombrie, cu speranța ca piața să ceară să continuăm. Avem încredere foarte mare și în piața de turism religios din zonă. Avem o combinație bună între turiștii români care vor să meargă în Țara Sfântă cu turiștii care vin din Israel către România și către Brașov. Știm deja de ani de zile că, de fapt, turiștii din Israel care vin pe Aeroportul București în mare parte ajung cumva în Brașov. Unii au stat două, trei sau patru nopți. Încercăm să construim Brașovul ca o destinație de city break pentru sindicatele mari din Israel, care până acum au ales doar Bucureștiul. Ca și număr de turiști luăm în calcul prin intermediul nostru undeva la 8.000 de turiști”, a declarat Meidan Butnaru, reprezentant tour operator Meshek Wings.
„Turiștii israelieni sunt foarte mari consumatori de atracții turistice. Călătoresc de foarte multe ori și în număr mare, cu familiile complete, deci inclusiv cu copiii. Bugetul unui sejur de o săptămână pentru turiștii israelieni este în jur de 1.000 euro de persoană. Făcând un calcul și pentru Brașov, undeva spre 8 milioane de euro vor rămâne în destinația Brașov pentru serviciile turistice pe care le consumă turiștii israelieni”, a explicat Corina Martin.
Spre Țara Sfântă direct de pe Aeroportul Brașov
Brașovenii nu vor mai fi nevoiți să zboare de pe alte aeroporturi din țară pentru destinația Israel.
Adrian-Ioan Veștea, președintele Consiliului Județean Brașov, a subliniat nevoia unei astfel de curse și avantajul câștigat de brașoveni și de turiștii care frecventează AI Ghimbav-Brașov: „Mă bucură faptul că astăzi avem o astfel de oportunitate, că vom avea zboruri directe la Tel Aviv. Turismul brașovean așteaptă de foarte multă vreme. Știm foarte bine că numărul de turiști israelieni a crescut de la an la an, dar și al celor din România care zboară către Israel. Faptul că vom avea legătură directă cu Tel Aviv va conta extrem de mult pentru că brașovenii erau nevoiți să meargă pe alte aeroporturi din România, pentru ajunge în Țara Sfântă”.
Bugetul pentru promovarea României, de 32 de ori mai mic decât al Vienei
Demersul dintre Meshek Wings și Fly Lili contribuie la creșterea numărul de turiști străini în România, capitol la care turismul românesc stagnează și pentru că bugetul de promovare turistică a României pe 2024 a fost de 1,1 milioane euro. Pentru 2025, patronatele din industria ospitalității au solicitat o creștere a bugetului până la cel puțin 4 milioane euro.