Unul dintre cele mai de succes business-uri din Transilvania, compania Vitacom, înființată în urma cu 26 de ani de Vasile Vita, este o firmă cu capital 100 % românesc. Compania distribuitoare de componente electronice a investit mult în ultima perioadă în e-Commerce și alte modalități diferite de vânzări, dar rămâne fidelă sistemului cu revânzători. Problemele principale ale companiei sunt lipsa de forță de muncă pe IT și birocrația încă prezentă în instituțiile statului. Mai multe în interviul următor.
M-ar interesa să ştiu, în prima parte, care sunt rezultatele în primele luni ale anului, ianuarie-mai, şi cum simţiti dumneavoastră că va fi anul acesta atât pentru companie precum şi pentru regiune sau ţară?
Vasile Vita: Comparativ cu anul trecut, cu perioada similară, este o creștere semnificativă de cca. 20 % la cifra de afaceri, creştere fără precedent în ultimii 10 ani. Totuși, cred că, din anumite puncte de vedere, această creștere este destul de abruptă și conjuncturală, fiind, totodată, corelată creşterii și celorlalte industrii. Aici, în primul rând, mă refer la real-estate pentru că zona aceasta atunci când se dezvoltă, atrage după sine şi un consum sporit. Consumatorii nu sunt neapărat dezvoltatorii imobiliari, ci şi beneficiarii sau cei care se ocupă de finisări. Pretențiile în mod normal cresc pentru că tehnologia evoluează şi nouă ne place că la rândul nostru să ținem pasul cu tehnologia, să încercăm produse noi și soluții noi.
Creșterea inflației sau modificările fiscale v-au afectat până în această parte a anului?
Vasile Vita: Nu ne-a afectat foarte mult în mod direct, în schimb ne-a afectat faptul că toată lumea s-a alarmat din diverse considerente și trebuia să verificăm şi noi dacă totul este bine. Pentru că aici apar complicațiile. Când suntem organizați să facem ceva și apare o noutate care poate din multe puncte de vedere nu schimbă nimic. De exemplu, modificări de software, audituri etc., adică risipă de resurse care în mod normal nu ar fi necesară. Și faptul că lucrurile nu au fost comunicate poate în modul cel mai corect. Asta nu ne prea ajută deoarece dacă noi nu cunoaștem cu exactitate ce se dorește și motivul, atunci e normal să ne sperim puțin și să vedem ce e de făcut. De pildă, orice firma de talia noastră sau mai mică are nevoie de IT-iști, iar IT-ul este poate domeniul cel mai scump.
Vorbeați de resurse, în ziua de azi, forța de muncă a devenit principala resursă pe care o prețuiesc cei din business. Cum vă descurcați în acest sens? O companie românească poate atrage resursă calificată, în detrimentul corporaţiilor de genul celor din IT care oferă poate salarii mai mari și condiții mai bune?
Vasile Vita: Da, este o situație destul de grea și destul de critică. Chiar vorbeam anul trecut cu colegii din industrie și i-am rugat să analizeze situația. Să enumere câteva situații. Întradevăr, dezvoltatorii imobiliari atrag foarte multe resurse în procesele de dezvoltare și cresc automat salariile şi ofertele de muncă. Foarte mulți oameni migrează către domeniul Acela ca să câștige mai mult, lucru perfect normal. Însă, din alt punct de vedere, sunt și inegalități create prin legislație și care nu ne sunt favorabile. De pildă, orice firmă de talia noastră sau mai mică are nevoie de IT-ști, iar IT-ul este poate domeniul cel mai scump. Însă, pentru o firmă de specialitate angajarea de forță de muncă calificată în domeniu este mai uşoară deoarece au facilități fiscale. Pentru mine este mai costisitor deoarece nu pot să ofer aceleaşi lucruri. Dar am nevoie de IT-şti și este extrem de dificil acest lucru. De aceea cred că este o inechitate, adică ori plătim cu toții ori nu plătește nimeni și atunci este o discriminare pozitivă la adresa firmelor din IT. Consider că IT-iștii ar trebui să se bucure în mod egal de facilități fiscale, indiferent de profilul firmei pentru care lucrează. În plus, majoritatea celor care decid să plece din ţară sunt oameni hotărâți să plece să muncească, deci se gândesc la viitorul lor și nu au timp să aștepte câțiva ani să vadă ce se întâmplă la noi și asta generează un disconfort.
Care sunt produsele care s-au vândut cel mai bine, care v-au crescut cifra de afaceri și care sunt produsele pe carele previzionați a se vinde bine în viitor?
Vasile Vita: Faptul că se dezvoltă tehnologia și apar produse noi, asta deja ne ajută și nu pot să afirm neapărat că este o categorie de produse care se dezvoltă foarte tare și ne așteptăm la ceva cifre extraordinare. În schimb, sunt tehnologii care consider că au ajuns la maturitate ca, de exemplu, tehnologia LED iluminat. Acum au ajuns să se poată vinde astfel de produse la prețuri accesibile, iar calitatea este, zic eu, bună. Aici au fost niște impedimente de ordin tehnologic deoarece nu se putea realiza răcirea și asta creştea costurile și scădea fiabilitatea. La ora actuală, pot spune că aceste tehnologii s-au maturizat astfel încât să ajungă la oricine în casă, în locuință și să reducă semnificativ costurile cu iluminatul.
În ce direcţii vă dezvoltaţi cu strategia de vânzări? Am văzut că aţi dezvoltat proiecte pe e-Commerce, vânzări externe ș.a.m.d. Ce puteţi să îmi spuneţi despre acest aspect?
Vasile Vita: Este normal să dezvoltăm e-Commerce-ul deoarece nu toți sunt foarte vârstnici, iar unora le place să caute online produsele de care au nevoie. În schimb, noi ne protejăm revânzătorii, nu vrem să le luăm clienţii sau clientul final. Fiecare are rolul lor. Sigur, sunt acești retaileri mari care nu țin cont de nimic. Partenerii din vest ne-au sfătuit să menținem lanț, iar ei sunt mai aproape de clientul final. Pe lângă faptul că acestea sunt produse mai tehnice ce necesită explicații în vederea selectării și acest lucru contează: omul e mai mulțumit și nouă ne place foarte mult să testăm un produs înainte de a-l vinde. Fotografiile uneori pot să arate mai bine decât realitatea sau invers. Plus că o sugestie venită din partea unui tehnician, poate să îndrume consumatorul să aleagă ceva potrivit domeniului lui și atunci gradul de mulțumire crește.
Anul acesta cum prevedeţi că va fi procentul de vânzăridintre e-Commerce, magazine sau parteneri?
Vasile Vita: Și sectorul de ecommerce este pentru partenerii noștri, nu avem în plan să vindem direct către clientul final. Avem în jur de 16.000 de produse în portofoliu și este normal ca să nu se regăsească toate la revânzătorii noștri. Este important să deservim şi clienţii finali, însă nu ne focusăm pe acest aspect. Astăzi cred că intră peste peste 30 % din comenzile din online de la revânzătorii noștri. Și platforma este dezvoltată B2B, nu B2C și este diferența foarte mare între astfel de platforme deoarece un revânzător gândește total diferit de un consumator final. Încercăm să vindem cu succes şi prin retailerii mari care au marketplace și acolo se poziționează deja lucrurile mult mai bine. Pot să spun că încă nu se cunoaște exact care va fi viitorul, dar se tatonează lucrurile. În Londra, unde am intrat într-un magazin și am văzut că erau 24 de tablete, oamenii se uitau, își alegeau produsele, le introduceau în coș și așteptau să le aducă marfă. Am încercat în Cluj și Timișoara, dar oamenii nu sunt foarte receptivi. Am păstrat încă tabletele, dar se mișcă foarte încet lucrurile.
O ultimă întrebare, care ar fi trei măsuri pe care le propuneți dvs. în Cluj la nivel de administrație – ce ar trebui făcut astăzi pentru ca economia să crească, iar voi, companiile, să o duceți mai bine?
Vasile Vita: Să știți că eu când călătoresc mă uit la ce e este diferit față de noi, de ce și ce avantaje aduce asta. Din punctul meu de vedere, noi ne lăudăm că suntem o țară cu foarte multe firme de IT, însă administraţia nu este digitalizată cum ar trebui să fie. Este o chestie foarte ușor de făcut cu atâtea firme, însă e nevoie de un proiect național. Se vorbește mult și nu se întâmplă nimic. Administrația absoarbe locuri de muncă, în loc să elibereze oameni spre privat. În Cluj, de exemplu, la ora actuală, avem un PUG. Sunt suficiente firme de IT care ar putea produce aplicația astfel încât să se elibereze automat un certificat de urbanism, nu să mai lucreze multe alte persoane și să se aștepte 30 zile până la eliberarea acestuia. Practic, totul se încetinește. Toate măsurile actuale birocratice până la urmă generează și corupție pentru că oamenii au probleme și sunt dispuși să își rezolve problemele. De aceea este și taxa de urgență, sunt care plătesc. Asta demonstrează că oamenii sunt dispuși să plătească mai mult, numai să își rezolve problema. Și se fac foarte multe lucruri inutile care nu au niciun rost. Pe noi ne costă foarte mult ca țară pentru că în final se reduce tot din timpul nostru.
Dacă mai aveți un mesaj pentru cititorii nostri…
Vasile Vita: Eu zic că totuși, cu rele și cu bune, sunt mai multe lucruri pozitive decât negative. Cele pozitive trebuie să le întărim, iar cele negative să le îmbunătățim să fie mai puține pentru că, la urmă urmei, dacă lucrurile merg bine, oamenii sunt mai fericiți. Și, dacă nu avem grijă zilei de mâine, poate ne comportăm ca occidentalii – majoritatea nu au grija zilei de mâine în ceea ce privește câștigul etc. La noi sunt multe lucruri care ne perturbă activitatea și astfel nu putem fi eficienți. Asta se vede și la nivel de PIB/locuitor.
De Ionel ALBU
Citește și:
Aquapark-ul din Baia Mare se face pe credit
Pentru edificarea complexului acvatic Câmpul Tineretului, de 30 milioane €, municipalitatea va apela la o cofinanțare de la…
2 iunie 2025
Crama HB Wine din Miniș: patru Medalii de Aur la Vinarium 2025
Crama HB Wine, fondată de bihoreanul Horia Ban în Podgoria Miniș, a obținut patru Medalii de Aur la…
2 iunie 2025
Noul director de operațiuni al Leoni WSD a inspectat fabrica din Bistrița
Discuțiile de la fabricile din județele Bistrița-Năsăud și Argeș s-au axat pe realizările actuale, provocările operaționale și perspectivele…
2 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Trenul metropolitan Brașov – licitație pentru a prinde 230 milioane euro
Asociația de Transport Brașov a reluat licitația pentru transportul feroviar metropolitan pe un sistem cu trei magistrale: Stupini…
2 iunie 2025
Construiana alocă 6,5 milioane € în noua unitate din parcul industrial Baia Sprie
Societatea sătmăreană de lucrări de construcții administrată de Ana Dumitrescu a decis să investească în județul vecin Maramureș.…
2 iunie 2025
Încă 6,6 milioane euro în reabilitarea Palatului Principilor Transilvaniei
Palatul Principilor Transilvaniei din Alba Iulia beneficiază de încă o finanțare în valoare de 6,6 milioane euro, pentru…
2 iunie 2025
S-a stabilit data lansării oficiale a grupului BNI Oradea – BNI Varadinum
Sala Toscana de conferințe de la Ramada by Wynham Oradea a găzduit, miercuri, 29 mai 2025, ultima întâlnire…
2 iunie 2025
Investiții
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Construiana alocă 6,5 milioane € în noua unitate din parcul industrial Baia Sprie
Societatea sătmăreană de lucrări de construcții administrată de Ana Dumitrescu a decis să investească în județul vecin Maramureș.…
2 iunie 2025
Încă 6,6 milioane euro în reabilitarea Palatului Principilor Transilvaniei
Palatul Principilor Transilvaniei din Alba Iulia beneficiază de încă o finanțare în valoare de 6,6 milioane euro, pentru…
2 iunie 2025
Alba Iulia, evaluat de OECD în categoria orașelor intermediare
Alba Iulia urmează să fie evaluată de o misiune a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Experții internaționali…
31 mai 2025
Evenimentul „Secretele Antreprenorului de Succes” revine la Oradea pe 4 iunie
Tema ediției din acest an, „Cum pot IMM-urile să atragă și să mențină talentele: Este Salariul elementul Cheie?”,…
30 mai 2025
Asociația Businessului European Moldova pregătește investiții, în așteptarea proiectelor de infrastructură rutieră RO-MD
Interconectarea cu România reprezintă obiectivul principal pentru mediul de business din Republica Moldova. Asociația Businessului European și-a setat…
30 mai 2025
Oradea, cel mai dinamic ecosistem de startup-uri din România în 2025
Oradea își continuă creșterea accelerată ca ecosistem de startup-uri și inovare emergent, marcând cea mai spectaculoasă creștere dintre…
30 mai 2025
400 de specialiști din peste 10 țări, la cea mai mare conferință de Employer Branding din CEE
PORR România – partener principal în cadrul EBcon 2025. EBcon – conferința de employer branding, cel mai…
29 mai 2025
Infrastructură
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Trenul metropolitan Brașov – licitație pentru a prinde 230 milioane euro
Asociația de Transport Brașov a reluat licitația pentru transportul feroviar metropolitan pe un sistem cu trei magistrale: Stupini…
2 iunie 2025
Oferte de angajare în toată țara și remote la Târgul de Carieră Feroviară în România
Târgul de Carieră Feroviară în România se apropie cu pași repezi și vine cu o mulțime de motive…
2 iunie 2025
Bijuteria acvatică de la Câmpia Turzii. Cluj-Napoca mai așteaptă
În timp ce “capitala” Ardealului se întrece în anunțuri de aquaparkuri și complexuri uriașe, localități cu populație mai…
1 iunie 2025
Alba Iulia, evaluat de OECD în categoria orașelor intermediare
Alba Iulia urmează să fie evaluată de o misiune a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Experții internaționali…
31 mai 2025
Asociația Businessului European Moldova pregătește investiții, în așteptarea proiectelor de infrastructură rutieră RO-MD
Interconectarea cu România reprezintă obiectivul principal pentru mediul de business din Republica Moldova. Asociația Businessului European și-a setat…
30 mai 2025
Oradea, capitala energiei verzi: Lider național în termoficarea geotermală
Municipiul Oradea a marcat joi, 29 mai 2025, finalizarea unuia dintre cele mai importante proiecte de eficiență energetică…
29 mai 2025
Inteco Holding va moderniza „Drumul Regelui”, pe porțiunea din județul Arad
Modernizarea drumului dintre Vața de Jos (Hunedoara) și Petriș (Arad), cunoscut sub numele de „Drumul Regelui”, a ajuns…
29 mai 2025
Turism
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Încă 6,6 milioane euro în reabilitarea Palatului Principilor Transilvaniei
Palatul Principilor Transilvaniei din Alba Iulia beneficiază de încă o finanțare în valoare de 6,6 milioane euro, pentru…
2 iunie 2025
S-a stabilit data lansării oficiale a grupului BNI Oradea – BNI Varadinum
Sala Toscana de conferințe de la Ramada by Wynham Oradea a găzduit, miercuri, 29 mai 2025, ultima întâlnire…
2 iunie 2025
Chef Regal de Ziua Feteștii regale
E CHEF REGAL marți, 3 iunie, de la 20:00, la restaurantul La Mama de la Muzeul Țăranului Român…
2 iunie 2025
Hotelul Univers își face sală de evenimente cu deschidere spre lac
Conducerea unității turistice din Cluj pregătește o nouă etapă în dezvoltarea complexului prin transformarea terasei de pe lacului…
1 iunie 2025
Românii sunt așteptați la Festivalul Baloanelor Zburătoare de la Kikinda
Zboruri, pleșcăviță și vorbă românească la înălțime la Festivalul Baloanelor Zburătoare din Kikinda Festival internațional cu echipaj…
30 mai 2025
Inteco Holding va moderniza „Drumul Regelui”, pe porțiunea din județul Arad
Modernizarea drumului dintre Vața de Jos (Hunedoara) și Petriș (Arad), cunoscut sub numele de „Drumul Regelui”, a ajuns…
29 mai 2025
Clujul are un nou hotel de cinci stele, parte dintr-un complex ridicat de la zero în locul fostului camping din Făget
Hotelul Elania Resort & Spa este situat în cartierul Făget, găzduieşte 53 de camere și restaurantul Eratto, urmând…
28 mai 2025
Educație
S-a stabilit data lansării oficiale a grupului BNI Oradea – BNI Varadinum
Sala Toscana de conferințe de la Ramada by Wynham Oradea a găzduit, miercuri, 29 mai 2025, ultima întâlnire…
2 iunie 2025
Oferte de angajare în toată țara și remote la Târgul de Carieră Feroviară în România
Târgul de Carieră Feroviară în România se apropie cu pași repezi și vine cu o mulțime de motive…
2 iunie 2025
Politehniștii clujeni vor ecologiza zona Someșeni
Cu ocazia Zilei Mondiale a Mediului, studenții de la ingineria mediului, din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca (UTCN),…
2 iunie 2025
Evenimentul „Secretele Antreprenorului de Succes” revine la Oradea pe 4 iunie
Tema ediției din acest an, „Cum pot IMM-urile să atragă și să mențină talentele: Este Salariul elementul Cheie?”,…
30 mai 2025
Oradea, cel mai dinamic ecosistem de startup-uri din România în 2025
Oradea își continuă creșterea accelerată ca ecosistem de startup-uri și inovare emergent, marcând cea mai spectaculoasă creștere dintre…
30 mai 2025
Trei din patru antreprenori români cred în șansă ca factor al succesului în afaceri
Antreprenorii români rămân optimiști în ciuda provocărilor economice și cred că șansa are un rol important…
30 mai 2025
351 de persoane înoată pentru o cauză nobilă la Swimathon Oradea 2025
Fundația Comunitară Oradea îi invită pe bihoreni la evenimentul caritabil Swimathon Oradea 2025 ce are loc sâmbătă, 31…
30 mai 2025
Ministrul educației: “O fuziune a universităților clujene trebuie să pornească de jos în sus”
Daniel David propune ca reforme în educație concentrarea academică, majorarea bugetelor pentru învățământ și cercetare, reducerea analfabetismului funcțional.…
29 mai 2025
Zi de Zi știri economice:
