Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Vasile Vita: ”Creștere de 20 % pentru Vitacom în primele luni ale anului”

Unul dintre cele mai de succes business-uri din Transilvania, compania Vitacom, înființată în urma cu 26 de ani de Vasile Vita, este o firmă cu capital 100 % românesc. Compania distribuitoare de componente electronice a investit mult în ultima perioadă în e-Commerce și alte modalități diferite de vânzări, dar rămâne fidelă sistemului cu revânzători. Problemele principale ale companiei sunt lipsa de forță de muncă pe IT și birocrația încă prezentă în instituțiile statului. Mai multe în interviul următor.
M-ar interesa să ştiu, în prima parte, care sunt rezultatele în primele luni ale anului, ianuarie-mai, şi cum simţiti dumneavoastră că va fi anul acesta atât pentru companie precum şi pentru regiune sau ţară?
Vasile Vita: Comparativ cu anul trecut, cu perioada similară, este o creștere semnificativă de cca. 20 % la cifra de afaceri, creştere fără precedent în ultimii 10 ani. Totuși, cred că, din anumite puncte de vedere, această creștere este destul de abruptă și conjuncturală, fiind, totodată, corelată creşterii și celorlalte industrii. Aici, în primul rând, mă refer la real-estate pentru că zona aceasta atunci când se dezvoltă, atrage după sine şi un consum sporit. Consumatorii nu sunt neapărat dezvoltatorii imobiliari, ci şi beneficiarii sau cei care se ocupă de finisări. Pretențiile în mod normal cresc pentru că tehnologia evoluează şi nouă ne place că la rândul nostru să ținem pasul cu tehnologia, să încercăm produse noi și soluții noi.
Creșterea inflației sau modificările fiscale v-au afectat până în această parte a anului?
Vasile Vita: Nu ne-a afectat foarte mult în mod direct, în schimb ne-a afectat faptul că toată lumea s-a alarmat din diverse considerente și trebuia să verificăm şi noi dacă totul este bine. Pentru că aici apar complicațiile. Când suntem organizați să facem ceva și apare o noutate care poate din multe puncte de vedere nu schimbă nimic. De exemplu, modificări de software, audituri etc., adică risipă de resurse care în mod normal nu ar fi necesară. Și faptul că lucrurile nu au fost comunicate poate în modul cel mai corect. Asta nu ne prea ajută deoarece dacă noi nu cunoaștem cu exactitate ce se dorește și motivul, atunci e normal să ne sperim puțin și să vedem ce e de făcut. De pildă, orice firma de talia noastră sau mai mică are nevoie de IT-iști, iar IT-ul este poate domeniul cel mai scump.

Vorbeați de resurse, în ziua de azi, forța de muncă a devenit principala resursă pe care o prețuiesc cei din business. Cum vă descurcați în acest sens? O companie românească poate atrage resursă calificată, în detrimentul corporaţiilor de genul celor din IT care oferă poate salarii mai mari și condiții mai bune?
Vasile Vita: Da, este o situație destul de grea și destul de critică. Chiar vorbeam anul trecut cu colegii din industrie și i-am rugat să analizeze situația. Să enumere câteva situații. Întradevăr, dezvoltatorii imobiliari atrag foarte multe resurse în procesele de dezvoltare și cresc automat salariile şi ofertele de muncă. Foarte mulți oameni migrează către domeniul Acela ca să câștige mai mult, lucru perfect normal. Însă, din alt punct de vedere, sunt și inegalități create prin legislație și care nu ne sunt favorabile. De pildă, orice firmă de talia noastră sau mai mică are nevoie de IT-ști, iar IT-ul este poate domeniul cel mai scump. Însă, pentru o firmă de specialitate angajarea de forță de muncă calificată în domeniu este mai uşoară deoarece au facilități fiscale. Pentru mine este mai costisitor deoarece nu pot să ofer aceleaşi lucruri. Dar am nevoie de IT-şti și este extrem de dificil acest lucru. De aceea cred că este o inechitate, adică ori plătim cu toții ori nu plătește nimeni și atunci este o discriminare pozitivă la adresa firmelor din IT. Consider că IT-iștii ar trebui să se bucure în mod egal de facilități fiscale, indiferent de profilul firmei pentru care lucrează. În plus, majoritatea celor care decid să plece din ţară sunt oameni hotărâți să plece să muncească, deci se gândesc la viitorul lor și nu au timp să aștepte câțiva ani să vadă ce se întâmplă la noi și asta generează un disconfort.
Care sunt produsele care s-au vândut cel mai bine, care v-au crescut cifra de afaceri și care sunt produsele pe carele previzionați a se vinde bine în viitor?
Vasile Vita: Faptul că se dezvoltă tehnologia și apar produse noi, asta deja ne ajută și nu pot să afirm neapărat că este o categorie de produse care se dezvoltă foarte tare și ne așteptăm la ceva cifre extraordinare. În schimb, sunt tehnologii care consider că au ajuns la maturitate ca, de exemplu, tehnologia LED iluminat. Acum au ajuns să se poată vinde astfel de produse la prețuri accesibile, iar calitatea este, zic eu, bună. Aici au fost niște impedimente de ordin tehnologic deoarece nu se putea realiza răcirea și asta creştea costurile și scădea fiabilitatea. La ora actuală, pot spune că aceste tehnologii s-au maturizat astfel încât să ajungă la oricine în casă, în locuință și să reducă semnificativ costurile cu iluminatul.
În ce direcţii vă dezvoltaţi cu strategia de vânzări? Am văzut că aţi dezvoltat proiecte pe e-Commerce, vânzări externe ș.a.m.d. Ce puteţi să îmi spuneţi despre acest aspect?
Vasile Vita: Este normal să dezvoltăm e-Commerce-ul deoarece nu toți sunt foarte vârstnici, iar unora le place să caute online produsele de care au nevoie. În schimb, noi ne protejăm revânzătorii, nu vrem să le luăm clienţii sau clientul final. Fiecare are rolul lor. Sigur, sunt acești retaileri mari care nu țin cont de nimic. Partenerii din vest ne-au sfătuit să menținem lanț, iar ei sunt mai aproape de clientul final. Pe lângă faptul că acestea sunt produse mai tehnice ce necesită explicații în vederea selectării și acest lucru contează: omul e mai mulțumit și nouă ne place foarte mult să testăm un produs înainte de a-l vinde. Fotografiile uneori pot să arate mai bine decât realitatea sau invers. Plus că o sugestie venită din partea unui tehnician, poate să îndrume consumatorul să aleagă ceva potrivit domeniului lui și atunci gradul de mulțumire crește.
Anul acesta cum prevedeţi că va fi procentul de vânzăridintre e-Commerce, magazine sau parteneri?
Vasile Vita: Și sectorul de ecommerce este pentru partenerii noștri, nu avem în plan să vindem direct către clientul final. Avem în jur de 16.000 de produse în portofoliu și este normal ca să nu se regăsească toate la revânzătorii noștri. Este important să deservim şi clienţii finali, însă nu ne focusăm pe acest aspect. Astăzi cred că intră peste peste 30 % din comenzile din online de la revânzătorii noștri. Și platforma este dezvoltată B2B, nu B2C și este diferența foarte mare între astfel de platforme deoarece un revânzător gândește total diferit de un consumator final. Încercăm să vindem cu succes şi prin retailerii mari care au marketplace și acolo se poziționează deja lucrurile mult mai bine. Pot să spun că încă nu se cunoaște exact care va fi viitorul, dar se tatonează lucrurile. În Londra, unde am intrat într-un magazin și am văzut că erau 24 de tablete, oamenii se uitau, își alegeau produsele, le introduceau în coș și așteptau să le aducă marfă. Am încercat în Cluj și Timișoara, dar oamenii nu sunt foarte receptivi. Am păstrat încă tabletele, dar se mișcă foarte încet lucrurile.
O ultimă întrebare, care ar fi trei măsuri pe care le propuneți dvs. în Cluj la nivel de administrație – ce ar trebui făcut astăzi pentru ca economia să crească, iar voi, companiile, să o duceți mai bine?
Vasile Vita: Să știți că eu când călătoresc mă uit la ce e este diferit față de noi, de ce și ce avantaje aduce asta. Din punctul meu de vedere, noi ne lăudăm că suntem o țară cu foarte multe firme de IT, însă administraţia nu este digitalizată cum ar trebui să fie. Este o chestie foarte ușor de făcut cu atâtea firme, însă e nevoie de un proiect național. Se vorbește mult și nu se întâmplă nimic. Administrația absoarbe locuri de muncă, în loc să elibereze oameni spre privat. În Cluj, de exemplu, la ora actuală, avem un PUG. Sunt suficiente firme de IT care ar putea produce aplicația astfel încât să se elibereze automat un certificat de urbanism, nu să mai lucreze multe alte persoane și să se aștepte 30 zile până la eliberarea acestuia. Practic, totul se încetinește. Toate măsurile actuale birocratice până la urmă generează și corupție pentru că oamenii au probleme și sunt dispuși să își rezolve problemele. De aceea este și taxa de urgență, sunt care plătesc. Asta demonstrează că oamenii sunt dispuși să plătească mai mult, numai să își rezolve problema. Și se fac foarte multe lucruri inutile care nu au niciun rost. Pe noi ne costă foarte mult ca țară pentru că în final se reduce tot din timpul nostru.
Dacă mai aveți un mesaj pentru cititorii nostri…
Vasile Vita: Eu zic că totuși, cu rele și cu bune, sunt mai multe lucruri pozitive decât negative. Cele pozitive trebuie să le întărim, iar cele negative să le îmbunătățim să fie mai puține pentru că, la urmă urmei, dacă lucrurile merg bine, oamenii sunt mai fericiți. Și, dacă nu avem grijă zilei de mâine, poate ne comportăm ca occidentalii – majoritatea nu au grija zilei de mâine în ceea ce privește câștigul etc. La noi sunt multe lucruri care ne perturbă activitatea și astfel nu putem fi eficienți. Asta se vede și la nivel de PIB/locuitor.
De Ionel ALBU

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

TeraPlast, în top 10 reciclatori din Europa, după o investiție de 3,5 milioane de euro

Articolul următor

New Kopel Car Import, parte a SIXT Group România, devine importator BYD în România

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share