Cultural Importate

Sub zodia incandescentă a artelor ceramicii

Roata olarului şi lutul proaspăt au populat vieţile, casele şi metaforic s-au învârtit în toate zonele artistice – imagine, formă, cuvânt, sunet – toate s-au lăsat contaminate de-a lungul timpului de magia degetelor meştere, ce dădeau demiurgic viaţă unui bulgăre de pământ.

Din lumea fascinantă a acestui domeniu al artelor vizuale nu putea lipsi Clujul, devenit tot mai evident unul dintre centrele artelor vizuale nodale din România, propunând întâlniri de cel mai înalt nivel artistic, tehnic și conceptual, cu protagoniști de largă recunoaștere națională și internațională ai artelor în general, dar mai cu seamă ai artelor așa-zis ale focului precum ceramica, sticla și metalul.

Luna octombrie înseamnă a doua ediţie a Bienalei Internaționale de Ceramică – Cluj-2015, organizată de Fundaţia Ceramart în parteneriat cu Muzeul de Artă Cluj, UAD Cluj, Liceul de Artă Cluj, UAP România, Institutul Cultural Francez, UAP România, Galeria Horeb, Galeria IAGA, Galeria Quadro şi Centrul de Cultură Urbană Cazino.

Bienala 2015 este articulată din şase expoziţii de artă ceramică, un târg al meșterilor olari, la care se adaugă proiecții de filme documentare despre ceramică, workshop-uri, conferințe, dezbateri publice şi alte evenimente.

Este de la sine înţeles că toate aceste componente gravitează în jurul unui eveniment principal, care este, fără îndoială, competiția internaţională. Juriul alcătuit din nume sonore ale ceramicii mondiale va premia cele mai bune lucrări a peste 100 de artişti din 37 de ţări.

Este vorba de  Bernd Phfannkuche – Germania, editor al revistei Neue Keramik/New Ceramics, membru al Academiei Internaţionale de Ceramică-Geneva și Asociației  Internaționale a Editorilor de Reviste despre Ceramică – ICMEA, Ruriko Miyamoto – Japonia, expert în arta ceramică – Shigaraki Ceramic Research Institute, Steve Mattison – Marea Britanie, responsabil Relații Internaționale ICS Kecskemet-Ungaria, coordonator Festivalul Internaţional de Ceramică, Wales, membru al Academiei Internaționale de Ceramică-Geneva, Ting Ju Shao – Taiwan, artist, cronicar de artă ceramică, consultant de specialitate al Bienalei Internaţionale de Ceramică din Taiwan, membru al juriului pentru Taipei Ceramic Awards și al Academiei Internaţionale de Ceramică Geneva, Cristina Popescu Rusu din România, artist ceramist și Vicepreședinte a UAP din România, membră a Academiei Internaţionale de Ceramică Geneva, Michael Moore din Irlanda, artist, Director al Centrului de Arte Aplicate la Universitatea din Ulster, trezorier onorific şi membru al consiliului Academiei Internaţionale de Ceramică-Geneva și  Ed Bamiling – Canada, artist, facilitator în ceramică la Programul Arte Vizuale – Banf Centre for the Arts – Alberta, Canada, personalități ale domeniului recunoscute pe plan mondial.

Expoziția competiției internaționale a Bienalei, ediţia 2015, care şi-a deschis porţile în 9 octombrie, la Muzeul de Artă din Cluj permite publicului vizitator contactul cu un conținut obiectual de o nelimitată diversitate a abordărilor.

Pentru că lumea ceramiştilor este una generoasă, iar obiectele ceramice au circulat de-a lungul istoriei până în cele mai îndepărtate locuri, bienala organizată la Cluj îşi lărgeşte aria geografică şi sub zodia mobilităţii culturale, câteva expoziţii din aceaşi arie, adiacente bienalei sunt organizate la Sibiu, la Muzeul Memorial Octavian Goga din Ciucea şi la Bucureşti.

Vor putea fi admirate cele mai bune lucrări ale ediţiei 2013, Institutul  Francez în parteneriat cu UAD Cluj-Napoca şi ENSA Limoges aduce o expoziţie de ceramică şi fotografie care celebrează tânăra creaţie în contextul Clujului Capitală Europeană a Tineretului, iar lucrările premiate ale ediţiei curente ale Bienalei vor fi expuse la Bucureşti, la Galeria Galateea.

Toamna artistică a oraşului este mândră de expoziția Artiști Ceramiști din România, găzduită de Galeria Casa Matei Corvin, iar la Galeria privată italiană I.A.G.A.,într- o expoziție de fotografie italiană și ceramică românească sunt prezenți și artiști străini, având ca temă corpul uman.

„Expoziția artiștilor este una de amplă participare națională, situată pe o plajă de vârstă absolut remarcabilă, în cadrul căreia 40 de artiști români se alătură aici cu 55 de lucrări de un nivel de înaltă clasă, într-o frumoasă, consistentă și extrem de diversă demonstrație valorică atât din perspectivă stilistică, artistică și conceptuală cât și din aceea a inovării și virtuozității tehnice și a manierelor inedite și expresive de exigentă punere în operă a obiectului lor artistic”, îşi laudă Conf. Dr. Andrei Florian, organizatorul și curatorul acestei secțiuni a Bienalei clujene realizarea.

„În atmosfera încărcată de istorie a Casei Matei Corvin, pătrundem într-un univers contemplativ, în care materialități, volumetrii și desfășurări spațiale inedite, diversitate de culoare, expresie și stil, concentrate într-o sinteză de cel mai înalt nivel, conturează o imagine globală de rezistență a valorii ceramicii românești contemporane, specie artistică ce confirmă încă odată ruperea definitivă a granițelor între domeniile artelor.

Sintagmele ce defineau în artă două categorii distincte, Arte Majore cuprinzând pictura și sculptura și Arte Minore sau decorative cuprinzând și ceramica-sticla-metalul, designul, sunt deja demult perimate și goale de conținut. Din păcate fără știrea lor susținătorii înverșunați și orgolioși ai acestor separări înțepenite și rigide, au  rămas demult fără obiectul disputei” aşa îi tentează Andrei Florian pe iubitorii artelor vizuale, invitaţi la Cluj-Napoca între 8-30 octombrie.

Expoziţiile acestui eveniment au acoperit principalele galerii din Cluj, cum sunt Muzeul de Artă, Galeria Casa Matei, Galeria IAGA, Galeria Horeb, Galeria Quadro și Galeria Liceului de Artă Romulus Ladea.

Pentru o imagine elocventă asupra viitorului ceramicii noastre pot fi admirate lucrări ale studenților absolvenți ai UNArte București și a celor ai UAD-Cluj Tineri artişti, Ceramică-Sticlă la Galeria Horeb (Biserica Sf. Ilie) deschisă între 10 și 28 octombrie și la expoziția studenților în curs și a elevilor merituoși ai Liceului de Artă Romulus Ladea – Cluj, Expo – Student, găzduită de galeria Romulus Ladea, în perioada 10-30 octombrie 2015.

„De la obiectul aparținând zonei minimal-art, cu mesaj direct sau foarte liber, deschis abilităților diverse de lectură ale privitorului și până la zona obiectului cu încărcătură simbolică foarte profundă și rafinată, putem întâlni toată plaja de abordări și viziuni personale, fiecare cu pata sa de culoare, formă, expresivitate și noutate.

Prin tehnicile personale, din cele mai neașteptate, mai inedite și puternic mai impregnate de amprenta artistului, rezultate ale muncii de cercetare și experimentare din propriile ateliere, bienala aduce în discuție și un segment de noutate tehnică, un transfer de experiențe transmise sau obținute atât prin lectura obiectului cât și prin comunicarea directă între artiștii expozanți.

Cuplajul subtil între sesiunea de comunicări dublată de proiecții de filmări de scurt metraj, gen ”cum se face”, realizate în atelierele artiștilor expozanți, care descriu tehnicile de lucru personale și întreaga zonă  de experiment în realizarea efectivă a obiectului ceramic sau cu aplicare ulterioară, atinge și completează cu succes  segmentul transferului reciproc de informație profesională, extrem de importantă în munca de creație a domeniului ceramicii contemporane.
    
Tocmai diversitatea de abordări plastice, purtând inevitabila amprentă a arealurilor culturale cărora artiștii le aparțin contribuie la crearea unei imagini și mai cuprinzătoare, aproape panoramice și de mare complexitate asupra tendințelor actuale ale ceramicii contemporane; cu atât mai cuprinzătoare cu cât varietatea de vârstă a participanților forțează limitele pe ambele direcții.
 
Așadar, acest prestigios și amplu regal al artelor ceramicii, la toate nivelurile sale de operare și inițiere, începând cu tinerii ceramiști în devenire și până la seniorii și mai în profunzime cunoscători ai secretelor acestei singure arte ce-și are modelul în prima Mână modelatoare a lutului, și tocmai cu maximă generozitate oferit publicului nostru reprezintă nu numai o demonstrație de înaltă și contemporană ținută artistică ci și o nesperată ocazie de schimburi interculturale și profesionale, un avantaj enorm atât pentru participanți cât și pentru destinatarul său dintotdeauna – Măria Sa Publicul” afirmă Andrei Florian şi fiecare cuvânt îi trădează dragostea pătimaşă pentru arta ceramicii.

Related posts

Covasna: Castelul Szentkereszty din Arcuş, inclus în turneul SoNoRo Conac

Stefana Muresan

Bistrița-Năsăud vrea să obțină două recorduri mondiale

Stefana Muresan

Dezvelirea bustului regelui Decebal la Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj

redactia

Leave a Comment