Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

PNDR 2014-2020 dezbătut la AFIR Cluj

Oficiul Judeţean AFIR Cluj a organizat o consultare  publică pentru identificarea celor mai bune soluţii de  simplificare şi adaptare  a cadrului normativ de implementare a Programului Naţional de Dezvoltare Rurală pe anii 2014 – 2020.

Domeniile şi submăsurile de finanţare atinse au fost cele din Infrastructură (investiţii aferente sM7.2 şi sM7.6),  Agricultură (infrastructură agricolă – sM4.3, investiţii aferente sM4.1, sM6.1, sM6.3, M9 şi M16, gestionarea riscurilor – M17), Agricultură  şi  Mediu (operaţiuni aferente M1 şi M2), Pomicultură, Silvicultură (drumuri forestiere – sM4.3, împădurire şi servicii silvice – sM8.1 şi M15), Industrie alimentară (investiţii aferente sM4.2 şi sM4.2a), LEADER, Dezvoltare economică (investiţii aferente sM6.2 şi sM6.4).

Peste 50 de persoane, reprezentanţi ai unor forme asociative,  GAL Someş Transilvan, GAL Napoca Porolissum, Asociaţia Microregională Câmpia Transilvaniei, GAL Poarta Transilvaniei, GAL LIDER Cluj, Cooperativa Agricolă Someş Arieş, alături de firme de consultanţă, Agro Transilvania Cluster, Civitas Consulting, Media Invest, Expert Consulting, DS Invest, Compania de Consultanţă Financiară Transilvania, Regioconsult, Cosm Fan Carmangerie, Fundaţia Civitas pentru Societate Civilă şi bebeficiarii DMB Consulting, Rural Spa, Milenium,m Dachim, BT Bison Ranch au analizat şi au înaintat câteva propuneri de simplificare şi adaptare a unor nuanţe din normele de aplicare.

Li s-au alăturat în acest demers câţiva beneficiari publici, reprezentaţi de primarii câtorva comune clujene, astfel că numeroase propuneri de îmbunătăţire a procedurilor de lucru urmează a fi transmise conducerii AFIR, care a şi iniţiat aceste dezbateri din dorinţa sinceră de a răspunde necesităţilor şi aşteptărilor din teritoriu.

Clujenii au avut câteva propuneri la nivel de achiziţii, de la standardizarea formularelor tip, la calcularea valorii serviciilor de consultanţă sau păstrarea formularelor de plată pentru o perioadă mai îndelungată.
 
S-a propus, de asemenea, să fie acceptată cea mai bună procedură din punct de vedere tehnic, pentru a elimina riscul achiziţionării de echipamente de proastă calitate, tipizarea declaraţiei de conformitate.

Participanţii au semnalat lipsa unor informaţii legate de evaluarea şi selectarea proiectelor, mai exact a criteriilor de selecţie şi punctajul fiecărora, a formulei de calcul pentru zonele turistice cu potenţial. Mai mult, nu este clară relevanţa unor indicatori sau criterii, precum şi necorelarea unor indicatori specifici.

Consultanţii au identificat lipsa detaliilor privind activitatea de agrement, atât în ghid, cât şi în procedurile de implementare, precum şi numeroase alte neclarităţi şi neconcordanţe privind TVA ori restricţionarea accesului la finanţare pentru Căminele Culturale.

Există numeroase probleme şi în privinţa opisurilor din formularele cererilor de plată AP1.1, iar modificarea unor prevederi s-a făcut din oficiu, fără comunicarea lor publică.

În vederea asigurării transparenţei şi comunicării eficiente s-a propus  consultare publică în cazul publicării unui nou ghid.

Pentru achiziţii directe de bunuri şi servicii s-a propus aplicarea limitei de 30000 euro, iar pentru lucrări de 100.000 euro şi în cazul beneficiarilor privaţi. S-a cerut, de asemenea, eliminarea cursului euro-leu şi utilizarea exclusivă a monedei naţionale.

S-a remarcat defavorizarea comunelor mici în cazul criteriilor de selecţie şi necesitatea analizării punctajului de selecţie privind monumentele istorice, precum şi necesitatea elaborării unor studii de comunitate, premergătoare depunerii cererii de finanţare.

Participanţii au semnalat atenţia acordată de consultanţi întocmirii şi transmiterii actelor necesare către AFIR, pentru respectarea procedurilor, ceea ce îi face să fie mai puţin atenţi la nevoile beneficiarilor, birocraţia excesivă şi numeroase alte aspecte, cum ar fi posibilitatea folosirii utilajelor achiziţionate prin proiecte AFIR după finalizare în diverse forme de asociere şi prestarea de servicii între fermieri, pentru creşterea eficienţei economice.

Multe şi diverse au fost problemele semnalate de participanţi, ceea ce dovedeşte că iniţiativa directorului general AFIR, Andras Zsolt SZAKAL pentru organizarea acestor consultări a fost una absolut necesară  în optimizarea activităţii agenţiei şi folosul tuturor beneficiarilor publici şi privaţi.

Nici angajaţii Oficiului Judeţean pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale Cluj nu au rămas indiferenţi la necesitatea unor măsuri de îmbunătăţire pentru aplicarea noilor măsuri şi au propus simplificarea fişelor de verificare în etapa de evaluare, reducerea documentelor solicitate la depunerea cererilor de finanţare, accesul la bazele de date ale instituţiilor care eliberează documente verificate la faza de eligibilitate şi selecţie şi corelarea ghidului cu fişele de evaluare, precum şi simplificarea a cestora, pentru a se evita erorile în evaluare.
 
Directorul OJFIR-SAFPD Cluj, Mariana Maier a propus tuturor participanţilor să se întîlnească o dată la două luni, pentru a asigura o comunicare eficientă şi ritmică între toţi factorii implicaţi în implementarea Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020.

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Accenture, noi orizonturi la Iasi

Articolul următor

Ryanair aterizează la Timisoara

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share