În peisajul clujean inteligent, în zona IT, aflată într-o dezvoltare explozivă, a apărut o platformă nouă, o piaţă virtuală de produse agricole şi alimentare, care va uni producătorii şi consumatorii din zona județului Cluj. Asta deocamdată, pentru că platforma este concepută în aşa fel încât aria geografică poate fi oricând extinsă.
Mare mi-a fost curiozitatea când am auzit de acest nou produs IT şi, chiar dacă de mulţi ani nu mă mai număr printre producătorii agricoli, am intrat şi eu pe site, mi-am făcut un cont şi, pe cele şapte puncte obţinute gratuit, am încercat să văd ce-aş fi putut vinde din ceea ce obţineam odinioară în grădina şi coteţele de la ţară.
Am găsit definite ca listă de produse de tip „nomenclator” tot ce mi-a trecut prin cap şi recunosc cinstit, nu mi-ar fi ajuns punctele iniţiale. Poţi vinde multe lucruri, iar pentru ceea ce nu aş fi găsit definit, am aflat că furnizorii platformei pot completa în câteva minute, la cerere, lista cu produsul respectiv, astfel încât oferta să ajungă în piaţă cât mai repede.
Fără a da oricărui utilizator posibilitatea de a introduce arbitrar noi denumiri de produse, „Târgul Agro” nu riscă să se transforme într-un site generic de comerţ online şi scopul iniţial va rămâne astfel nealterat.
„Târgul Agro” îşi propune să fie o punte între producători, mici sau de orice fel, şi clujenii care vor dori să aibă acces la bunătăţile de la ţară, ca şi cum bunicii ar fi încă tineri şi în putere.
Fiecare gospodărie produce câte ceva în plus, iar acum există ocazia ca aceste produse să fie valorificate, în loc să ajungă la animale, care oricum au furaje.
Ştiu, veţi spune că bunicuţele cu ouă în plus, ori miere, cartofi, găini sau brânză nu vor avea acces la site şi scopul nu va fi atins, dar am aflat că se pregăteşte un call center, iar anunţurile vor putea fi postate pe site de operatorii care vor prelua telefonic intenţiile de vânzare.
Ca să aflăm ce este în spatele unui asemenea proiect, am stat de vorbă cu iniţiatorul său, Ovidiu Pintea, Managing Partner – PM & Development la Optima Group, partener alături de care stă ArtSoft Consult SRL, şi am înţeles de ce proiectul este atât de reuşit: domnia sa este nepot de ţăran, a cărui tată s-a retras, după pensionare, într-unul din satele judeţului Cluj şi a dovedit cât este de bun gospodar.
Când toată copilăria ai petrecut vacanţele la bunici, ajutând în gospodărie, iar tatăl îţi dă mereu bunătăţi obţinute cu grea trudă, nu poţi să nu ai inima deschisă înspre zona rurală şi problemele oamenilor de acolo, iar atunci când inteligenţa dublează buna intenţie şi oportunitatea de a avea alături o echipă de proiect plină de idei şi dinamism, e musai să dovedeşti că românul nu trebuie să se roage doar pentru „mintea din urmă” şi că roadele eforturilor tale pot bucura pe mulţi.
Târgul Agro şi Clusterul Cluj IT fac casă bună
Proiectul „mare” a demarat prin 2013, când clusterul Cluj IT a decis să depună o cerere de finanţare prin Fondul European de Dezvoltare Regională, Programul Operaţional Sectorial „Creşterea Competitivităţii Economice”, Axa 122 POSCCE, operaţiunea 1.3.3.
El se referă la oraşul inteligent al viitorului şi este cunoscut sub numele de „Brained city”. La nivel mondial se vorbeşte de ani buni despre „Smart cities”, dar iniţiatorii proiectului au încercat să meargă mai departe cu ideea de „oraş inteligent” şi astfel s-a ajuns la conceptul de „Brained city”.
La baza acestui concept s-au identificat şapte piloni pe care orașul Cluj-Napoca ar trebui să se dezvolte ca oraş „cu minte”, iar unul dintre ei este cel legat de comerţul cu produse agricole şi alimentare la nivelul conglomeratului urban.
Prin finanţarea obţinută pentru întregul proiect s-au obţinut resursele necesare pentru dezvoltarea integrală a patru subproiecte, până la stadiul de produs, şi s-a reuşit includerea altor subproiecte până la faza de design, trecând, desigur, prin faza de analiză şi specificaţii de business.
Dacă vorbim strict de proiectul Târgul Agro, valoarea sa totală a fost de 1.120.500 lei, din care 717.120 lei finanţare nerambursabilă, respectiv 412.380 lei cofinanţare din partea firmelor Optima Group şi ArtSoft Consult. Exprimat în EUR, la cursul stabilit de către Autoritatea de Management la valoarea de 4,32 RON pentru 1 EUR, aceste sume înseamnă 261.460 EUR, din care 166.000 EUR finanţare nerambursabilă, iar 95.460 EUR – cofinanţare.
Aşadar, avem în faţă nu o simplă iniţiativă privată, ci un element dintr-o structură complexă. Platforma se adresează producătorilor agricoli, comercianţilor de produse agricole, consumatorilor, transportatorilor de produse agricole şi celor ce au spaţii de depozitare şi conservare şi doresc să le ofere spre închiriere.
Acest târg agricol virtual este conceput să funcţioneze într-un mod asemănător cu reţelele de socializare, aşa că producătorul sau comerciantul îşi face un cont şi poate să încarce fotografia produsului oferit spre vânzare, să furnizeze informaţii amănunţite, caracteristici, culoare, soi sau rasă, precum şi cantitatea oferită, plus – desigur – preţul solicitat.
Locuitorii satelor mai îndepărtate vor avea posibilitatea să-şi vândă produsele fără să mai investească în transport şi închirierea unor spaţii din pieţe şi fără să mai piardă timp şi efort, uneori pentru vânzări care abia le acoperă cheltuielile de deplasare.
În plus, vor putea avea acces direct la consumatori fără intermediarii din pieţe şi fără să fie nevoiţi să vândă la preţuri derizorii celor care mergeau şi cumpărau direct de la poartă, ceea ce făcea de multe ori ca ţăranul să nu obţină nici măcar sumele investite.
Printre intenţiile de extindere viitoare a platformei se află şi colaborarea cu instituţiile abilitate să emită certificate de produs ecologic, pentru ca fermierii care îndeplinesc condiţiile şi obţin certificările să fie evidenţiaţi corespunzător pe site.
Această evidenţiere va completa sistemul actual de evaluare, pe care platforma îl pune la dispoziţia oricărui utilizator care a încheiat un târg de vânzare-cumpărare cu un alt utilizator de pe site.
De cealaltă parte, a cumpărătorilor, totul este din nou foarte simplu. În momentul în care introduci intenţia de cumpărare, ai acces automat la toate anunţurile de vânzare ale produsului solicitat şi după ce alegi unul, începi negocierea cu furnizorul. Deci site-ul este unul interactiv, prietenos şi te poţi autentifica şi prin intermediul reţelelor de socializare cunoscute, existând posibilitatea de accesare atât de pe PC, cât şi de pe smartphone sau tabletă.
După epuizarea, prin postarea de anunţuri, a celor 7 puncte iniţiale obţinute la crearea contului, pot fi achiziţionate alte puncte, iar modalitatea de plată este printr-un SMS, cu pachete de 5 sau 10 euro, sau cu cardul.
Dar până la sfârşitul anului 2015, fiecare utilizator al platformei online beneficiază de acces nelimitat în contul său de pe site-¬ul www.târgulagro.ro. Ulterior vor fi derulate campanii promoţionale, în cadrul cărora utilizatorii vor putea beneficia de puncte cadou pentru noi anunţuri.
Circa 700 de producători şi 6000 de utilizatori sunt vizaţi într-o primă etapă de platforma ce funcţionează de puţină vreme, iar segmentul de piaţă vizat de proiectul pivot „Târgul Agro” îl reprezintă, cel puţin deocamdată, zona urbană a Clujului şi localităţile limitrofe, dar şi judeţele învecinate care aprovizionează, în mod tradiţional, pieţele şi comercianţii din Cluj cu produse agroalimentare.
Pe termen mediu şi lung, obiectivele platformei includ atât creşterea numărului de utilizatori şi extinderea acesteia la nivelul întregii ţări, cât şi dezvoltarea de noi funcţii, care să le susţină pe cele deja implementate.
„Târgul Agro” promovează ideea de comercializare de produse agroalimentare direct de la producători, iar sloganul folosit în cadrul activităţii de promovare a site¬ului este “Târgul Agro – hrană românească mai bună şi mai ieftină”.
„Sângele de nepot de ţăran m-a determinat să-mi doresc în primul şi-n primul rând să fac ceva pentru micii producători agricoli de la ţară. Afectiv, sunt foarte legat de această platformă: am avut ideea iniţială, am gândit produsul împreună cu echipa de analiză, am participat la toată partea de implementare, fiind, practic, „titularul” de project management pe acest subproiect, şi în continuare cred, fără să-mi fie foarte clar când şi dacă voi reuşi să fac return of investment, că produsul în sine va ajunge să susţină micii producători, în primul rând, să ajungă cu produsele lor mai repede la consumatori. Acesta este scopul în acest moment şi ştiu sigur că, mai devreme sau mai târziu, produsul va prinde la utilizatorii săi” – declară Ovidiu Pintea, Managing Partner – PM & Development, Optima Group.