Analize Importate

Controale intesificate privind preturile de transfer: firmele care inregistreaza pierderi au risc fiscal ridicat

PKF Finconta si BusinessMark Event Mangement au organizat in data de 11 februarie conferinta “2016, anul preturilor de transfer”, evenimentul avand scopul de a aduce in lumina si a dezbate noile prevederi legislative privitoare la preturile de transfer, care au intrat in vigoare la 1 ianuarie 2016.
 
Evenimentul a reunit experti din aria preturilor de transfer, care au abordat teme precum modificarile aduse de noul Cod Fiscal, noul ordin al ANAF cu privire la conditiile de intocmire si continutul dosarului preturilor de transfer, alinierea autoritatilor fiscale si a contribuabililor la Planul de Actiuni impotriva “BEPS” si implicatii practice ale noilor modificari legislative.

Speakerii evenimentului au fost: FLORENTINA SUSNEA, Managing Partner PKF Finconta, CRISTINA SĂULESCU, Transfer Pricing Manager, PKF Finconta, ALEXANDRU ARDEI, Transfer Pricing Assistant Manager, PKF Finconta si CRISTIANA BARBU, Transfer Pricing Senior Consultant, PKF Finconta.

”In ultima perioada, autoritatile fiscale au intensificat foarte mult controalele ce vizeaza preturile de transfer. Observam o atentie sporita acordata societatilor care inregistreaza pierderi. Aceste societati se incadreaza ca avand un risc fiscal ridicat, autoritatile fiscale realizand o corelatie intre notele de la bilant si indicatorii financiari pe care ii declarati. In urma acestor factori societatea este incadrata intr-o categorie de risc”, a declarat FLORENTINA SUSNEA, Managing Partner PKF Finconta.

Potrivit dansei, in semestrul I din 2015, sumele suplimentare atrase la ANAF au fost cu 130% mai mari decat in 2012.

”Au crescut bineinteles si litigiile aferente contestarilor facute in urma controalelor privind preturile de transfer. Acestea se pot dovedi consumatoare de resurse importante de timp si nu numai”, a afirmat FLORENTINA SUSNEA.

Managing Partner-ul PKF Finconta a atras atentia asupra faptului ca in urmatoarea perioada inspectorii se vor axa pe analizele interne de risc realizate pentru toate categoriile de contribuabili.

CRISTINA SAULESCU, Transfer Pricing Manager, PKF Finconta, a detaliat continutul noului Ordin ANAF Nr. 442/2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer, publicat in data de 2 februarie 2016 in Monitorul Oficial.

Totodată, specialistul PKF Finconta a adus in vedere faptul ca impreuna cu dosarul se vor depune ca anexe contractele analizate si orice alte documente justificative care sa sustina argumentele prezentate in dosarul preturilor de transfer.

”O schimbare importanta este descrierea functiilor, riscurilor si activelor care contribuie semnificativ si definitoriu la crearea de valoarea aduagata – cu individualizare la nivelul fiecarei entitati”, a mai precizat CRISTINA SAULESCU.

Sfatul sau pentru contribuabili este sa fie proactivi in colectarea informatiilor necesare si sa nu amane aceste sarcini pentru finalul anului financiar sau la solicitarea organelor fiscale.

”Sigur ca atunci veti avea toate datele, dar cel putin partea de colectare a documentelor si informatiilor descriptive cu privire la contribuabil si grup, aceasta se poate demara din timpul anului. Este important ca grupul sa inteleaga importanta transmiterii tututor informatiilor necesare.”, a declarat CRISTINA SAULESCU.
 
ALEXANDRU ARDEI, Transfer Pricing Assistant Manager in cadrul PKF Finconta, a subliniat faptul ca in lumina noilor modificari legislative, termenul legal de intocmire sau prezentare a dosarului s-a diminuat semnificativ.

”Realizarea unei documentatii de preturi de transfer necesita timp si mult efort atat din partea contribuabililor, cat si din partea consultantului. Mai mult, trebuie avut in vedere faptul ca efectuarea analizelor de comparabilitate presupune o multitudine de incercari succesive, fiind dependente de rezultatele obtinute.

Astfel, in medie, pregatirea unei documentatii de preturi de transfer dureaza aproximativ 3 luni, dar acest interval difera foarte mult in functie de complexitatea, numarul si specificul tranzactiilor. De asemenea, o atentie sporita este necesara in cazul societatilor care inregistreaza pierderi, intrucat autoritatile fiscale investigheaza amanuntit aceste pierderi pentru societatile care desfasoara afaceri preponderent in interesul grupului”, a explicat ALEXANDRU ARDEI.

Conform specialistului PKF Finconta, in lumina planului anti-BEPS si a completarilor aduse prin acestea Liniilor directoare OECD, au aparut o serie de noi informatii importante ce trebuie incluse in dosarul preturilor de transfer, precum descrierea functiilor, riscurilor si activelor la nivelul fiecarei entitati participante in grup sau valoarea platilor si incasarilor inregistrate in tranzactiile intra-grup de societatea analizata.

CRISTIANA BARBU, Transfer Pricing Senior Consultant, PKF Finconta, a vorbit despre serviciile intra-grup de management si demonstrarea prestarii efective si a beneficiului adus de acestea.

”Prestarea efectiva a serviciilor, respectiv beneficiul real al celui care primeste serviciul se pot demonstra prin intermediul documentelor justificative (e.g. time-sheet-uri, rapoarte de lucru, corespondenta, devize de lucru, etc).

In masura in care, pe baza acestor documente, se poate demonstra prestarea efectiva a serviciului, respectiv proba beneficiul acestora, se poate asuma in mod rezonabil ca un tert ar fi dispus sa plateasca pentru o astfel de prestatie.

Inspectorul fiscal urmareste in timpul controlului sa redea realitatea economica a tranzactiilor, prin intermediul tuturor informatiilor disponibile la nivelul contribuabilului.

Astfel, simpla existenta a serviciilor in cadrul grupului nu este suficienta, cu atat mai mult cu cat, raportandu-ne la principiul valorii de piata, un independent nu ar fi dispus sa achite contravaloarea unui serviciu care nu a fost prestat in fapt”, a explicat CRISTIANA BARBU.

Un alt aspect deosebit de important in cazul serviciilor prestate intra-grup este reprezentat de baza de costuri alocata beneficiarilor. Astfel, din perspectiva preturilor de transfer, suplimentar analizei de comparabilitate asupra marjei de profit aplicate de prestator la costurile inregistrate (acolo unde este cazul), este necesara evaluarea bazei de cost asupra careia aceasta marja este aplicata.

Baza de cost care parvine beneficiarului serviciului (din care se deduc costurile actionariatului) se aloca prin intermediul a doua metode: alocare directa – presupunand o prestare directa catre un beneficiar urmata de o facturare directa a contravalorii serviciului prestat si alocare indirecta – presupunand o prestare a unui serviciu care genereaza beneficii la nivelul mai multor entitati, iar alocarea costurilor prestatorului se efectueaza prin intermediul unor chei de alocare.

Potrivit CRISTIANEI BARBU, pentru cheile de alocare nu exista o regula universala, dar orice cheie de alocare aplicata trebuie justificata din punct de vedere economic in stransa legatura cu natura serviciului prestat.

SESIUNEA II

In cea de-a doua parte a zilei, CRISTINA SAULESCU, Transfer Pricing Manager, PKF Finconta, a prezentat cateva particularitati ale planului OECD anti-BEPS:

”De cativa ani se tot incearca se se ajunga la set de masuri ferme cu privire la erodarea bazei impozabile si transferul de profituri. Tarile care au preluat Liniile directoare OECD in legislatia domestica trebuie de acum sa tina cont de implicatiile acestui plan de actiuni, ce va impacta in mod direct contribuabilii.”, a precizat CRISTINA SAULESCU.

Echipa PKF Finconta a prezentat in ultima parte a evenimentului studii de caz derivate din practica anului 2015.

Despre PKF Finconta

PKF Finconta este o firma cu capital 100% romanesc, membra a  PKF International Ltd. PKF International reprezinta o retea de firme membre, independente din punct de vedere legal, cu o prezenta in 440 de orase din 150 de tari, fiind constant clasata in top 15 firme de consultanta si audit la nivel mondial.
 
In Romania, este unul dintre cei mai importanti furnizori de servicii fiscale si contabile, fiind in pozitia 6 in piata de consultanta fiscala. Grupul PKF Finconta este format din patru companii romanesti care, inca din anul 1994, dezvolta solutii orientate catre client.

Cu peste 45 de membri in echipa, ofera servicii de contabilitate, audit, consultanta fiscala, servicii de salarizare si de lichidare, idei inovatoare care sa ii ajute pe clienti in abordarea corecta a actualului mediu de afaceri, ce se afla intr-o continua si rapida schimbare.

Portofoliul nostru include clienti dintr-un spectru larg de sectoare de activitate: transport, energie regenerabila, servicii profesionale, tehnologie, constructii, productie, industria de retail si de energie, imobiliar, pharma.

Despre BusinessMark

BusinessMark este o companie ce ofera servicii integrate de B2B, oferind clientilor sai  modele de dezvoltare complexe, conectandu- i in mod direct cu mediul de afaceri si creand oportunitati de parteneriat strategic.

Atat prin organizarea de evenimente business, cat si prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark isi propune sa vina in intampinarea partenerilor sai cu strategii de comunicare si promovare centrate pe business  matchmaking si crearea de oportunitati de dezvoltare.

Related posts

Meat & Milk 2016, Workshop Ferma: Cine scoate de sub blestem, fermierul român?

Doar masinile electrice nu sunt suficiente: trebuie combinate tehnologiile de propulsie pentru atenuarea schimbarilor climatice

Stefana Muresan

Linie de finanțare pentru afaceri în domenii creative

Transilvania Business

Studiu: De unde pot lua românii cele mai avantajoase credite online?

Traian Dan

Perspective pentru România de la Franz Weiler, CEO Uniqa Asigurări și președinte Foreign Investors Council

redactia

Topul Celor mai doriți angajatori în 2019

Ligia Voro

16 speakeri, 100 participanti si 8 ore de dezbateri despre transformarea digitala a industriilor din Transilvania la I4T

Stefana Muresan

Cifra de afaceri din industrie a crescut cu 18,5% în mai 2017, comparativ cu perioada similară din 2016

Stefana Muresan

Turkish Airlines a lansat ruta Cluj-Istanbul

Transilvania Business

Your business guide

Transilvania Business

Concluziile Supply Chain & Logistics Forum

Transilvania Business

Fondurile europene și Ajutoarele de Stat 2014-2020

Transilvania Business

P3 -un nou parc logistic în Cehia

Transilvania Business

Topul exportatorilor, dominat de companiile cu capital străin

Provocările României în aplicarea politicilor de mediu

Ligia Voro

Vive la France!

BNR, 95 de ani de seriozitate şi profesionalism la Tîrgu-Mureş

Transilvania Business

Cercetătorii de la Cluj: economia României își revine în toamnă

Nora Dumitrescu

Moment istoric. Arad si Timisoara – zona metropolitana comuna

Analiza pentru startul Business Days Timisoara

Greet Vienna 2016

CBRE: Dezvoltatorii se concentrează pe marile orașe regionale

Ligia Voro

The Economist, în suplimentul „Lumea în 2019”: România va avea a doua cea mai mare rată de creştere din Uniunea Europeană în 2019, de 3,7%

redactia

Manufacturing Excellence on the up in CEE

Leave a Comment