Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Afacerile de succes ale fraților Szell: Agrosel și Green Farmsel

Agrosel, cea mai activă  companie privată din sectorul legumicol de cercetare-dezvoltare din România, a înregistrat  o creștere a profitului de peste 50 % în 2015 față de anul 2014.

Această evoluție este rezultatul investițiilor în modernizare, retehnologizare și informatizare dar și a unei evoluții  bune  în segmentul de semințe profesionale, după o activitate de ameliorare de circa 12 ani. Profitul obținut din afacerile cu semințe i-a permis lui Szell Alexandru sa intre, prin ferma Green Farmsel, și pe piața vitelor de carne.
 
Unde sapă sapa locul, sare din pământ norocul

Nici că se potrivea mai bine versul arghezian cu povestea Agrosel, o afacere de familie, pornită de fraţii Szell la Câmpia Turzii.

Cultivarea legumelor a fost una din ocupaţiile familiei, iar cererea tot mai mare de pe piaţa legumelor din anii’90 şi câştigurile obţinute l-au făcut pe Alexandru Szell, cel care a fost timp de 16 ani director general şi care a lăsat acum conducerea fratelui său mai tânăr Levente Szell, să pună, în 1998,  bazele unei afaceri de comercializare a semințelor de legume cu valoare biologică ridicată.

Cei doi fraţi, împreună cu soţiile lor, au început cu seminţe de varză din câteva soiuri. Portofoliul a fost extins şi seminţelor performante, aduse din Danemarca, li  s-au adăugat seminţele-hobby, adică legume și flori pentru nevoi proprii. Au luat exemplul văzut în străinătate. „Mersul pe jos nu trebuie inventat, dar paşii de dans trebuie adaptaţi mersului pe jos” ne-a spus jovial Alexandru Szell.
 
Au adaptat portofoliul de seminţe cerinţelor din ţară. Seminţele profesionale veneau din Danemarca, iar restul erau achiziţionate de la staţiuni de cercetare, seminţe libere de brevet şi mai puţin costisitoare decât cele profesionale: castraveţi, tomate, ardei, morcovi, pătrunjel, ţelină şi altele.

Dezvoltarea s-a făcut din profitul obţinut în urma valorificării seminţelor profesionale. Au cumpărat un utilaj, de fapt o jumătate din el, pentru ambalarea seminţelor în plicuri. În timp au ajuns să livreze seminţe în multe reţele, azi fiind prezenţi în toate marile reţele de magazine. „Practic am crescut odată cu aceste reţele de magazine” a adăugat Alexandru Szell.

Orice piedică e un pas înainte

Intenţionau să ofere valoare seminţelor comercializate şi cum producatorii români creşteau constant preţul seminţelor, au decis să desfăşoare cercetare în cadrul Agrosel.

Alexandru Szell s-a înscris la o facultate de horticultură din Budapesta şi prin studiul în bibliotecă şi colaborarea cu profesorii a reuşit să adune toată informaţia necesară constituirii unui adevărat institut de cercetare în interiorul Agrosel. În cadrul acestui departament de cercetare îşi desfăşoară activitatea trei ingineri şi doi cercetători cu contract de colaborare din Ungaria şi Danemarca, ce  propun anual soiuri si hibrizi noi.

Cu toţii regretăm azi legumele gustoase din copilărie şi pentru acest lucru aici se depun eforturi de menţinere a soiurilor tradiţionale din România. Au fost salvate astfel câteva soiuri valoroase de tomate, ardei, vinete, varză.

Rod al muncii de cercetare în ameliorarea inovativă, Agrosel a adus pe piaţă primele cinci soiuri de ardei hibrizi înregistraţi din România.                                                                                           

Traian, Ştef, Vlad, Daciana, Barbara, Hildi, Karola, Iancu, Dumbo, Alexandru, Mircea, Napoca, Potaisa nu e o listă de prieteni, ci soiuri de ardei comercializaţi şi unii creaţi la Agrosel. Toate soiurile ameliorate aici sunt create de grupul de cercetători, iar Agrosel este singurul titular.

Soiurile destinate pieţei profesionale de legume sunt ameliorate în condiţiile agroclimatice din România, care astfel se adaptează la condiţiile de cultură ale cultivatorilor din ţară. În toţi aceşti ani, aproape 100 de varietăţi au fost ameliorate, înregistrate şi brevetate în Catalogul Oficial al Soiurilor de Plante din Romania.

Ca urmare a unor investiţii susţinute, Agrosel deţine cea mai modernă şi performantă platformă din industria seminţelor de legume din România, ce acoperă în Câmpia Turzii o suprafaţă de 25.000 mp.

Aici este produsă sămânţa amelioratorului din care ulterior se va produce sămânţa destinată activităţii comerciale. 70 de fermieri din multe zone ale Europei, dar şi din afara continentului, care întrunesc condiţiile necesare colaborării cu Agrosel, produc sămânţa necesară  pe care aceasta  o recumpără şi o vinde pe piaţă.

Pentru că piaţa cerea sămânţă certificată, cei de la Agrosel au făcut toate demersurile necesare şi acum la Câmpia Turzii funcţionează singurul laborator acreditat privat din Romania pentru seminţe de legume acreditat RENAR. Agrosel dispune de laborator propriu pentru controlul calităţii, unde se testează germinaţia, umiditatea, puritatea şi starea sanitară a seminţelor.

La Dolce vită

Cei de la Agrosel nu fac proiecte, nu cer bani, cercetarea şi dezvoltarea se face din resurse proprii. Mai nou, Alexandru Szell şi-a găsit o nouă dragoste şi de vreo trei ani creşte vaci de carne din rasa Angus.
 
Green Farmsel, situată în imediata apropiere a Cheilor Turzii, are aproape 250 de hectare de păşune cu iarbă şi 30 de hectare de lucernă, din care se înfruptă cele 300 de vaci Angus, cu picioare scurte şi moţ în frunte. O parte din terenuri au fost cumpărate, restul sunt cu contract de arendă de la proprietarii din zonă.

Alegerea rasei nu a fost făcută datorită randamentului de creştere, ci  pentru că este o rasă nepretenţioasă. Rezistente şi semidomesticite, ele sunt crescute nu în grajd, ci în stabulaţie liberă. Au amenajat un şopron şi în rest câmpul este al lor. Vara păşunează liber, iar Alexandru Szell a făcut tot posibilul să păstreze pe păşuni pomii răzleţi şi tufele unde văcuţele lui se adăpostesc de arşiţă.
 
Investiția inițială s-a ridicat la suma 1.100 000 de euro, cele 300 de vaci care dispun și de patru tauri, asigurând tăuraşii pentru tăiere şi junincile pentru reproducţie. Viţeii sunt crescuţi până la vârsta de un an, când ating greutatea de 400-500 de kilograme, sporul la creştere fiind de 1-1,3 kg/zi, iar de aici merg la centrele de colectare, unde mai stau ceva vreme înainte de abatorizare.

Cel mai bun preţ de vânzare este între 10 şi 12 lei pe kilogram, în timp ce  preţul de cost pentru un kilogram în viu este de 15-16 lei, subvenţia oferită de statul român facând posibilă rentabilitatea unei afaceri cu vaci de carne.

Așadar, creşterea cu 25% a cererii de carne de vită de pe piaţă nu l-a luat prin surprindere pe Alexandru Szell, demonstrând că, dacă ai fler, știi cum să investești eficient banii în afaceri care se dovedesc a fi viabile pe termen lung.

Despre o alta nișă pe care cei doi frați  intentionează sa o dezvolte împreună cu fermierii din Romania, producerea de semințe de lucernă profesionale, într-un număr viitor.

Despre Agrosel
Agrosel este o afacere de familie, un antreprenoriat de mare de succes, înființat în anul 1998 , fiind  unul dintre cei mai importanți  producatori dar și amelioratori de semințe de legume din sectorul privat din România. Înca de la început, compania și-a propus să contribuie la redresarea sectorului legumicol din România.

Agrosel este lider de piață al segmentului de seminte home gardening și este un jucător activ pe segmentul profesional deservind cu soiuri și hibrizi tradiționali cultivatori din toata țara.

Compania are 80 de angajați, deține cea mai mare și automatizată platformă de prelucrare din industrie și cea mai modernă platformă de cercetare legumicolă din România, ambele situate în Câmpia Turzii .  

In prezent  Agrosel derulează  9 programe de cercetare din resurse proprii. Astfel, de la an la an sunt lansate noi produse profesionale care sunt promovate și comercializate pe piața autohtonă.

Astăzi compania Agrosel are omologate în Catalogul oficial al soiurilor de plante de cultură din România, dar și brevetate, peste 100 de soiuri și hibrizi de înaltă performanță.

Conform estimărilor interne, AGROSEL deține o cotă de piață de 38% din piața de semințe microambalate, destinată  segmentului de home gardening.

Veniturile companiei s-au menținut în 2015 la nivelul anului 2014, la 6,6 milioane euro, în condițiile în care piața de home gardening este în scădere, existând fenomenul migrației din rural în urban și de la folosirea de semințe la folosirea de răsaduri, în special la flori.

Cu toate acestea Agrosel a reușit să câștige cotă de piață de la competitori. Performanța bună în ceea ce privește creșterea profitului a rezultat atât din eficientizare, informatizare,  din raționalizarea portofoliului de produse dar și dintr-un mix mai bun în vânzări, înregistrându-se o creștere de 12% a vânzărilor în  segmentul de produse profesionale.
 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Fermieri din 10 țări vin la București în noiembrie, la RALF 2016

Articolul următor

Imoteca, portofoliu in rezidential de 162 milioane euro

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share