DTZ Echinox: In Romania, proiectele de retail dominante au atins in S1 2016 o rata de ocupare de aproximativ 100%
Chiria prime a inregistrat o usoara crestere in S1 2016
In 2016, nivelul livrarilor de spatii de retail cu 50% mai ridicat fata de anul anterior
• La finalul lunii iunie 2016, stocul spatiilor moderne de retail din Romania se ridica la 3,38 milioane mp; 57% din stoc este reprezentat de mall-uri, 35% de parcuri de retail si 8% de galerii comerciale;
• Trei proiecte de retail au fost finalizate in S1 2016, avand o suprafata totala inchiriabila de 69.000 mp: Shopping City Timisoara (faza II), Mercur Craiova si Satu Mare Shopping Plaza;
• Densitatea spatiilor moderne de retail din Romania la mia de locuitori este de 164 mp la finalul S1 2016, iar Bucurestiul, cu un stoc de 1.12 milioane mp, are o densitate de 595 mp de retail modern la mia de locuitori;
• Strategia de extindere a retailerilor de fashion a vizat in principal proiectele noi. Bucurestiul continua sa fie cel mai atractiv oras pentru retailerii noi intrati in piata;
• Rata de neocupare in proiectele dominante este de 2%, in proiectele secundare de 8%, iar in cele tertiare se situeaza intre 10-15%;
• Chiriile prime au inregistrat o usoara crestere in prima jumatate a anului, situandu-se intre 65-75 €/ mp/ luna pentru proiectele de retail performante din Bucuresti si intre 22-27 €/ mp/ luna pentru centrele dominante din orasele secundare.
La finalul lunii iunie 2016, stocul de retail modern din Romania se ridica de 3,38 milioane mp. Cea mai mare parte a stocului de retail este reprezentata de mall-uri – 57%, urmata de parcuri de retail – 35% si de galerii comerciale – 8%.
Trei proiecte de retail au fost finalizate in S1 2016, avand o suprafata totala inchiriabila de 69.000 mp: Shopping City Timisoara – faza II, Mercur Craiova si Satu Mare Shopping Plaza. In plus, proiectul Coresi Shopping Resort din Brasov a fost extins cu o suprafata inchiriabila de 14.000 mp.
Densitatea spatiilor de retail modern la mia de locuitori in Romania este de 164 mp la finalul S1 2016. Bucurestiul, cu un stoc de retail modern de 1.12 milioane mp are la finalul S1 2016 o densitate de 595 mp de spatii de retail modern la mia de locuitori.
Bogdan Marcu, Partner – Retail Agency: „In a doua jumatate a anului 2016 spatii comerciale in suprafata de aproximativ 148.000 mp sunt programate pentru finalizare, 65% dintre acestea fiind localizate in Bucuresti. In orasele regionale, cele mai importante livrari sunt Shopping City Piatra Neamt si extinderea City Park Constanta, ambele in portofoliul NEPI. Pentru anul acesta estimam ca nivelul de livrari noi de spatii de retail modern va fi cu 50% mai ridicat fata de 2015. Avand in vedere ca in anul 2017 nu sunt programate livrari semnificative de spatii de retail modern, coroborat cu cresterea inregistrata in vanzarile retailer-ilor, ne asteptam ca nivelul de chirii sa isi mentina trend-ul usor crescator inregistrat in 2016”.
In ceea ce priveste cererea, reducerea TVA de la 24% la 20%, a avut un impact pozitiv asupra vanzarilor cu amanuntul, care in S1 2016 au inregistrat o crestere de 16,8% de la an la an. Aceasta performanta a fost stimulata in principal de vanzarile de produse alimentare, care au crescut cu 23,5%, vanzarile nealimentare inregistrand o crestere de 15,1% in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut. Fata de media inregistrata la nivelul Uniunii Europene cresterea vanzarilor cu amanuntul din Romania a fost de sase ori mai mare.
In S1 2016, principalii retaileri de FMCG au continuat sa-si extinda reteaua, Profi fiind in continuare cel mai activ, cu 44 de supermarketuri si magazine de proximitate deschise. Pe segmentul de hipermarketuri, Kaufland a fost singurul retailer care si-a extins reteaua locala cu doua unitati in Bucuresti. Dupa patru ani de inactivitate pe segmentul Cash&Carry, Selgros a anuntat in S1 2016 deschiderea unui magazin la Targu Mures cu o suprafata de 4,000 mp.
In S1 2016, Carrefour a finalizat preluarea supermarketurilor Billa, tranzactie in urma careia, retailerul francez si-a extins reteaua cu 86 de supermarketuri. La finalul perioadei analizate, Carrefour detine in Romania peste 270 de magazine de diferite formate (hypermarketuri, supermarketuri si magazine de proximitate).
Spre deosebire de anul trecut cand strategiile de expansiune ale retailerilor de fashion au vizat proiectele existente cu performante dovedite, in S1 2016 acestia au deschis noi unitati in special in noile proiecte. H&M a fost cel mai activ retailer in prima jumatate a anului, cu 5 deschideri, urmat de Inditex care a adaugat 4 noi unitati retelei de 112 magazine. Printre cei mai activi retaileri in S1 2016 amintim si New Yorker, C&A, LC Waikiki, LPP Group, Kenvelo si Koton.
Prima jumatate a anului a adus o serie de noi retaileri in piata, Capitala continuand sa fie destinatia principala pentru deschiderea primului magazin din Romania.
Branduri noi S1 2016
Brand Segment Locatie
COS Fashion Calea Victoriei
Boggi Fashion Baneasa Shopping City
Chanel Cosmetics Baneasa Shopping City
Chopard Jewelry Baneasa Shopping City
Tezenis Lingerie AFI Palace Cotroceni
Fossil Jewelry AFI Palace Cotroceni
Sursa: DTZ Research
In Romania, la finalul S1 rata de neocupare in proiectele dominante este de 2%, in proiectele secundare de 8%, iar in cele tertiare se situeaza intre 10-15%.
Avand in vedere ca centrele comerciale dominante au o rata de ocupare aproape de 100% si ca retailerii, in special cei din segmentul fashion, raporteaza cresteri semnificative ale vanzarilor, nivelul chiriilor din S1 2016 a inregistrat o usoara crestere.
Astfel, la sfarsitul S1 2016, pentru proiectele de retail performante din Bucuresti, chiriile prime se situeaza intre 65-75 €/ mp/ luna, in timp ce in proiectele secundare chiria prime variaza intre 25-45 €/ mp/ luna. In afara capitalei, chiria in centrele dominante variaza intre 22-27 €/ mp/ luna. In orase precum Timisoara, Cluj Napoca, Iasi sau Constanta chiriile prime sunt cu 20-30% mai ridicate. In orasele tertiare, chiria prime este de 16-20 €/ mp/ luna.
Despre DTZ
DTZ a fuzionat cu Cushman & Wakefield in 2015, la nivel global. Noua companie, opereaza sub brandul Cushman & Wakefield, are peste 43.000 de angajati, gestioneaza peste 4 milioane de metri patrati la nivel global, in numele clientilor institutionali, corporate si privati si va avea venituri de peste 5.5 miliarde de dolari.