Infrastructura Maramureș

ARL Strabag, pe ultima 100 de metri cu modernizarea Aeroportului Baia Mare

(A.B.)
Începând cu toamna lui 2016, Aeroportul Internațional Baia Mare va beneficia de piste și alte zone aeroportuare modernizate, în urma unui proiect cu cofinanțare europeană în valoare de peste 85 milioane de lei. Lucrările sunt efectuate de compania Strabag AG (prin subsidiara ARL Cluj), în asociere cu Consitrans din București.
Contractul de finanțare pentru proiectul „Extindere și modernizare suprafețe aeroportuare la Aeroportul Internațional Baia Mare” a fost semnat la data de 13 noiembrie 2015, între Ministerul Fondurilor Europene, în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operațional Sectorial – Transport 2007-2013, și Regia Autonomă Aeroportul Internațional Baia Mare, în calitate de beneficiar.
Proiectul vizează mărirea lungimii pistei de la 1790 de metri la 2150 de metri (extinderea pistei cu 360 de metri față de lungimea actuală, spre capătul 10), lățirea porțiunii portante a pistei de la 30 de metri la 45 de metri. În urma implementării proiectului, capacitatea portantă a suprafețelor aeroportuare va avea un indice PCN 57 (față de 22, cât este în prezent) care va permite operarea unor aeronave de tip mediu curier având litera de cod “4C” (Airbus A 320 seria 200 și Boeing B 737 seria 800). Totodată, se vor realiza extinderea și modernizarea căilor de rulare A și B, ce vor avea lungimea de 167 m și lățimea de 18 m plus acostamente; reabilitarea Platformei de îmbarcare – debarcare cu lungimea de 284 m și lățimea de 61 de m; extinderea sistemului de balizaj luminos de CAT II, extinderea instalației de canalizare pluvială aferentă noilor dimensiuni ale suprafețelor de mișcare; reconfigurarea marcajelor și inscripționărilor; alte lucrări conexe determinate de extinderea pistei și aducerea în norme a benzii pistei. Toate aceste lucrări vor fi corespunzătoare normelor Organizației Aviației Civile Internaționale (ICAO) și Reglementărilor Aeronautice Civile Române (RACR).
strabag
Deadline: Final de septembrie
Lucrările începute în prag de 2016 sunt programate a fi încheiate la finalul lunii septembrie. Constructorii Strabag AG (prin ARL Cluj) și Consitrans București au fost nevoiți să amâne termenul de predare a lucrărilor din cauza unei suprafețe de teren pe care urma să se extindă pista și pe care s-a descoperit un strat de mâl amestecat cu resturi vegetale și depuneri din conul de dejecție al râului Băița. În momentul de față, lucrările de modernizare și extindere la Aeroportul Internațional Baia Mare sunt efectuate în proporție de 80 %, fiind finalizate două puncte importante din cadrul proiectului de dezvoltare. „Până în momentul de față a fost finalizată execuția noului drum comunal de la Bozânta Mare precum și un pod de legătură. De asemenea, s-a deviat traseul râului Băița. Acestea sunt lucrările efectuate în afara perimetrului Aeroportului Internațional Baia Mare. În perimetrul aeroportului s-au efectuat lucrări la pistă. S-a montat și o geogrilă între vechea pistă și stratul de asfalt pentru a evita riscul ca vechile gropi să se propage”, a declarat Dorin Buda, directorul Aeroportului Internațional Baia Mare. Odată ce au fost demarate lucrările la extinderea pistei, pe noua suprafață a fost descoperită o porțiune de pământ care nu corespundea din punct de vedere tehnic. „S-au făcut două studii geotehnice suplimentare și am ajuns la concluzia că stratul de mâl și resturi vegetale pe care l-am descoperit să fie înlocuit cu o pernă de balast. Pentru a se realiza acest lucru am fost nevoiți să excavăm la o cotă de -2,2 metri. Aceasta soluție a fost luată pentru a nu apărea infiltrații pe noua pistă”, a mai adăugat Dorin Buda.
Proiect majoritar din fonduri europene
Proiectul a fost aprobat în cadrul Programului Operațional Sectorial “Transport” 2007-2013, Axa Prioritară 2 „Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii naționale de transport în scopul dezvoltării unui sistem național durabil de transport”, Domeniul Major de Intervenție 2.4 “Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii de transport aerian” și are o valoare totală de 85.130.406,96 lei, din care valoarea totală eligibilă a proiectului este de 63.253.603,88 lei, compusă din Contribuția Comisiei Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) – 53.765.563,30 lei (85%), contribuția bugetului de stat în cuantum de 8.222.968,50 lei (13%) și cofinanțarea eligibilă a beneficiarului, prin Consiliul Județean Maramureș, în sumă 1.265.072,08 lei (2 %). Contribuția bugetului de stat pentru acoperirea cheltuielilor cu taxa pe valoare adăugată aferentă cheltuielilor eligibile este de 14.133.327,96 lei, iar cheltuielile neeligibile și TVA aferent sunt în valoare de 7.743.465,12 lei.
Care sunt obiectivele acestui proiect de modernizare
Obiectivul general al proiectului îl constituie modernizarea și dezvoltarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Internațional Baia Mare, pentru asigurarea unui trafic aerian în condiții de maximă siguranță, în acord cu reglementările europene și naționale în domeniul transportului aerian, și care să faciliteze dezvoltarea economiei locale, respectiv îmbunătățirea calității vieții. Obiectivele specifice ale proiectului sunt: ridicarea nivelului de siguranță a traficului aerian, prin îmbunătățirea și eficientizarea suprafeței de mișcare care să contribuie la reducerea riscurilor care influențează acum siguranța și confortul traficului aerian; creșterea capacității de operare, dezvoltarea și evoluția traficului aerian, având ca scop asigurarea în viitor a posibilității desfășurării traficului aerian pentru aeronave de clasa 4C; dezvoltarea regională: prin extinderea PDA, refacerea suprafeței de mișcare și creșterea clasei Aeroportului Internațional Baia Mare, întreaga regiune de nord-vest a României va cunoaște o creștere a nivelului economic, a producției, a nivelului de trai și a calității serviciilor, inclusiv prin protejarea și îmbunătățirea calității mediului înconjurător.

Related posts

Asigurări de la antreprenori: Aeroportul Brașov, funcțional în 2 ani, iar tronsonul de autostradă Predeal-Cristian – într-un an

Ion Surdu

Aplicația Visit Maramureș, lansată la București

Nora Dumitrescu

Parcare subterană de 2.500 de metri pătrați în centrul istoric al Timișoarei. Primăria caută investitor privat

redactia

CNAIR: Au început lucrările pe DN 76 (Deva – Oradea). Contract de 12 mil. euro, antreprenor – asocierea Sylc Con Trans – Hidrostroy AD

redactia

Infrastructura de apă și canalizare în Transilvania: miliarde de euro pentru apă curată și sanitație

Ion Surdu

Mobilizare pe lotul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda: a început montarea parapeților

Ion Surdu

IATA Calls for Borders to Open and Continued Relief Measures

Ionut Oprea

Aeroportul Cluj: 2.782.401 de călătorii au avut loc în 2018, crestere cu 3,5%

redactia

Primăria Satu Mare investeşte 128 mil. lei în construcţia celui de-al treilea pod peste Someş

Stefana Muresan

Grupul maramureşean Taparo vrea să trimită peste 13.000 de tiruri încărcate cu mobilă în Europa, Orientul Mijlociu şi SUA în 2018

redactia

Proiectarea la drumul expres Craiova-Pitești, urgentată

Ligia Voro

Lucrări de infrastructură în Turda, în valoare de 30 mil. euro, atribuite companiilor Diferit, Viarom Construct, Bema Prodserv și Tirenna Scavi

Stefana Muresan

Aeroporturile din Iași, Oradea și București – cea mai rapidă creștere din Europa

Stefana Muresan

Bani pentru tronsoanele de autostradă din județul Cluj

Stefana Muresan

Germanii de la Lufthansa, interesați de Aeroportul Internațional Brașov

Papuc Irina

Peste 9 hectare la dispoziția companiilor în Parcul Industrial Tileagd din Bihor

Traian Dan

Cluj: S-a semnat acordul de asociere pentru realizarea metroului și a trenului metropolitan

Stefana Muresan

Asocierea SC Drum Concept, Proactiv, Tancrad si Kentel Design – contract de reabilitare drumuri de 50 mil. euro, în Hunedoara

redactia

Total Business Land elaborează SF pentru Parcul Industrial Tămășeu

Traian Dan

E.ON Energie România a finalizat „Autostrada electrică” Iași-Târgu Mureș  

Ligia Voro

Strabag va face drumul de legătură dintre Centura Oradea și Autostrada A3

Traian Dan

Oradea va avea un stadion de 12.000 de locuri aproape de Sala Polivalentă

Traian Dan

Zona lacului de lângă Iulius Mall Cluj, reabilitată cu 2,5 milioane

Nora Dumitrescu

Aeroportul Iași la Forumul Economic de la Cracovia

Leave a Comment