(A.B.)
Începând cu toamna lui 2016, Aeroportul Internațional Baia Mare va beneficia de piste și alte zone aeroportuare modernizate, în urma unui proiect cu cofinanțare europeană în valoare de peste 85 milioane de lei. Lucrările sunt efectuate de compania Strabag AG (prin subsidiara ARL Cluj), în asociere cu Consitrans din București.
Contractul de finanțare pentru proiectul „Extindere și modernizare suprafețe aeroportuare la Aeroportul Internațional Baia Mare” a fost semnat la data de 13 noiembrie 2015, între Ministerul Fondurilor Europene, în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operațional Sectorial – Transport 2007-2013, și Regia Autonomă Aeroportul Internațional Baia Mare, în calitate de beneficiar.
Proiectul vizează mărirea lungimii pistei de la 1790 de metri la 2150 de metri (extinderea pistei cu 360 de metri față de lungimea actuală, spre capătul 10), lățirea porțiunii portante a pistei de la 30 de metri la 45 de metri. În urma implementării proiectului, capacitatea portantă a suprafețelor aeroportuare va avea un indice PCN 57 (față de 22, cât este în prezent) care va permite operarea unor aeronave de tip mediu curier având litera de cod “4C” (Airbus A 320 seria 200 și Boeing B 737 seria 800). Totodată, se vor realiza extinderea și modernizarea căilor de rulare A și B, ce vor avea lungimea de 167 m și lățimea de 18 m plus acostamente; reabilitarea Platformei de îmbarcare – debarcare cu lungimea de 284 m și lățimea de 61 de m; extinderea sistemului de balizaj luminos de CAT II, extinderea instalației de canalizare pluvială aferentă noilor dimensiuni ale suprafețelor de mișcare; reconfigurarea marcajelor și inscripționărilor; alte lucrări conexe determinate de extinderea pistei și aducerea în norme a benzii pistei. Toate aceste lucrări vor fi corespunzătoare normelor Organizației Aviației Civile Internaționale (ICAO) și Reglementărilor Aeronautice Civile Române (RACR).
Deadline: Final de septembrie
Lucrările începute în prag de 2016 sunt programate a fi încheiate la finalul lunii septembrie. Constructorii Strabag AG (prin ARL Cluj) și Consitrans București au fost nevoiți să amâne termenul de predare a lucrărilor din cauza unei suprafețe de teren pe care urma să se extindă pista și pe care s-a descoperit un strat de mâl amestecat cu resturi vegetale și depuneri din conul de dejecție al râului Băița. În momentul de față, lucrările de modernizare și extindere la Aeroportul Internațional Baia Mare sunt efectuate în proporție de 80 %, fiind finalizate două puncte importante din cadrul proiectului de dezvoltare. „Până în momentul de față a fost finalizată execuția noului drum comunal de la Bozânta Mare precum și un pod de legătură. De asemenea, s-a deviat traseul râului Băița. Acestea sunt lucrările efectuate în afara perimetrului Aeroportului Internațional Baia Mare. În perimetrul aeroportului s-au efectuat lucrări la pistă. S-a montat și o geogrilă între vechea pistă și stratul de asfalt pentru a evita riscul ca vechile gropi să se propage”, a declarat Dorin Buda, directorul Aeroportului Internațional Baia Mare. Odată ce au fost demarate lucrările la extinderea pistei, pe noua suprafață a fost descoperită o porțiune de pământ care nu corespundea din punct de vedere tehnic. „S-au făcut două studii geotehnice suplimentare și am ajuns la concluzia că stratul de mâl și resturi vegetale pe care l-am descoperit să fie înlocuit cu o pernă de balast. Pentru a se realiza acest lucru am fost nevoiți să excavăm la o cotă de -2,2 metri. Aceasta soluție a fost luată pentru a nu apărea infiltrații pe noua pistă”, a mai adăugat Dorin Buda.
Proiect majoritar din fonduri europene
Proiectul a fost aprobat în cadrul Programului Operațional Sectorial “Transport” 2007-2013, Axa Prioritară 2 „Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii naționale de transport în scopul dezvoltării unui sistem național durabil de transport”, Domeniul Major de Intervenție 2.4 “Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii de transport aerian” și are o valoare totală de 85.130.406,96 lei, din care valoarea totală eligibilă a proiectului este de 63.253.603,88 lei, compusă din Contribuția Comisiei Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) – 53.765.563,30 lei (85%), contribuția bugetului de stat în cuantum de 8.222.968,50 lei (13%) și cofinanțarea eligibilă a beneficiarului, prin Consiliul Județean Maramureș, în sumă 1.265.072,08 lei (2 %). Contribuția bugetului de stat pentru acoperirea cheltuielilor cu taxa pe valoare adăugată aferentă cheltuielilor eligibile este de 14.133.327,96 lei, iar cheltuielile neeligibile și TVA aferent sunt în valoare de 7.743.465,12 lei.
Care sunt obiectivele acestui proiect de modernizare
Obiectivul general al proiectului îl constituie modernizarea și dezvoltarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Internațional Baia Mare, pentru asigurarea unui trafic aerian în condiții de maximă siguranță, în acord cu reglementările europene și naționale în domeniul transportului aerian, și care să faciliteze dezvoltarea economiei locale, respectiv îmbunătățirea calității vieții. Obiectivele specifice ale proiectului sunt: ridicarea nivelului de siguranță a traficului aerian, prin îmbunătățirea și eficientizarea suprafeței de mișcare care să contribuie la reducerea riscurilor care influențează acum siguranța și confortul traficului aerian; creșterea capacității de operare, dezvoltarea și evoluția traficului aerian, având ca scop asigurarea în viitor a posibilității desfășurării traficului aerian pentru aeronave de clasa 4C; dezvoltarea regională: prin extinderea PDA, refacerea suprafeței de mișcare și creșterea clasei Aeroportului Internațional Baia Mare, întreaga regiune de nord-vest a României va cunoaște o creștere a nivelului economic, a producției, a nivelului de trai și a calității serviciilor, inclusiv prin protejarea și îmbunătățirea calității mediului înconjurător.
Citește și:
Antreprenorii clujeni, așteptați de marile corporații în Japonia
Giganții tehnologici japonezi vor avea întâlniri directe cu antreprenorii locali după succesul Forumului de Inovare România-Japonia (FIRJ) de…
17 aprilie 2024
„Ne-am triplat numărul de angajați și am crescut cifra de afaceri cu 50% față de 2022”
OPTGroup, una dintre companiile clujene pe zona de proiectare și construcții de infrastructură, civile și electrice, a avut…
17 aprilie 2024
Reprezentarea exclusivă. Tendința pieței imobiliare din România
Într-o lume în continuă schimbare, piața imobiliară din România a început să adopte în ultimii ani tendințe și…
17 aprilie 2024
Transplantul hepatic intră în portofoliul medical de la Cluj-Napoca
Începând cu luna mai 2024 vor putea fi efectuate transplanturi hepatice la Cluj-Napoca, în urma includerii Institutului de…
17 aprilie 2024
Un deceniu de excelență. Povestea Transilvania Executive Education în România
Anul acesta, Transilvania Executive Education (TEE) sărbătorește 10 ani de activitate. Asociația a fost fondată în 2014, sub…
17 aprilie 2024
Fitch Ratings reconfirmă Oradea în grupa orașelor cu cea mai ridicată credibilitate
Agenția Internațională Fitch Ratings a reconfirmat calificativele de rating pentru Municipiul Oradea, după cum urmează: – pentru…
17 aprilie 2024
Aeroportul Oradea scoate la licitație spațiile comerciale din noul terminal
Aeroportul Internațional Oradea a lansat procedura de licitație pentru ocuparea spațiilor comerciale destinate activităților de tip bar bistro…
17 aprilie 2024
Turn Eiffel de 1,5 m din piese Lego, expus în Iulius Mall Cluj
Weekend pentru iubitorii Lego: o replică de 1,5 m înălțime a Turnului Eiffel, din peste 10.000 de piese,…
17 aprilie 2024