Lideri si afaceri Slider

Leco Impex, un business de familie vital pentru industrie și agricultură

După 24 de ani de ani de la înființare, Leco Impex a devenit unul dintre principalii distribuitori pe piața întreținerii industriale și agricole din România. O afacere de familie care a crescut de la an la an și care își datorează succesul tocmai unității echipei în fruntea căreia stă familia Bartha.
Domnule Bartha, aveți astăzi un business de succes, care crește de la an la an. Cum a început totul?
Am început acest business în anul 1992, împreună cu tatăl meu, care a fost un întreprinzător și pe vremea comunismului, când avea un atelier de tâmplărie. Numele „Leco” este legat de această meserie. Când am înființat firma, ne-am gândit la lemn și la comerț. Am moștenit spiritul antreprenorial de la tatăl meu. Am încercat să dezvoltăm o afacere în industria lemnului în ideea în care sunt inginer mecanic, am lucrat multă vreme în întreținere industrială și pe partea de întreținere a utilajelor de construcții. Am văzut o necesitate pe partea de aprovizionare și consultanță tehnică pentru întreținere, iar aici mă refer la produsul în sine și la utilizarea produsului în mod corespunzător. Am început cu rulmenții și făcând o analogie cu medicina considerăm că rulmentul este inima unui utilaj rotativ, iar dacă se distruge, atunci utilajul nu mai funcționează. Rulmentul este un produs consumabil, cu o durată de viață de aproximativ un an și jumătate. De acolo am încercat să dezvoltăm produsele conexe care se potrivesc cu rulmenții, de aici și sloganul nostru „Tehnica mișcării”.
Care considerați că a fost cel mai mare risc pe care vi l-ați asumat în business, dar cea mai mare reușită?
În general, nu sunt un oportunist în afaceri și calculez riscurile destul de amănunțit. Nu cred că există o afacere fără riscuri, dar noi mergem pe principiul puțin și în fiecare zi decât mult și o singură dată. Ca orice firmă, am ajuns la un moment dat într-un punct în care am decis împreună cu familia care va fi pasul următor. A fost o decizie importantă, pentru că în sens contrar rămâneam la un alt nivel. Sunt convins că mereu se pot face lucrurile mai bine, dar nu sunt un om al regretelor și în general privesc spre viitor. Ne bucurăm că am reușit să devenim parteneri de încredere pentru clienți importanți și pentru furnizori de renume mondial. Totodată, ne bucurăm să fim una din cele două firme din România acceptate într-o asociație a producătorilor și comercianților de transmisie a puterii, care se numește EPTDA.
Cât de importantă este pentru dvs. ideea de business de familie? Ce rol au membrii familiei dvs. in cadrul companiei? Vă rugăm să-i prezentați.
Este o afacere de familie. Soția mea, Bartha Berta, mi-a fost alături întotdeauna și are background tehnic și economic. În prezent, este director de produs în cadrul firmei. Fiicele mele sunt comerciante pure, deci s-au specializat pe partea economică. Fiica cea mare, Fodor Réka, lucrează de opt ani și este mâna mea dreapta. Ea a mers pe partea de management și mă înlocuiește cu succes când nu sunt în firmă. A adus plus-valoare și pe partea de resurse umane, unde selecția angajaților este bine structurată, cu teste psihologice și de inteligență, cu referințe foarte clare. Fiica cea mică, Bartha Timea, lucrează în firmă de aproximativ un an și se ocupă de marketing. Încă de când erau la liceu, fiicele mele veneau la firmă, erau curioase să vadă cum se desfășoară activitatea, au urmărit fluxul.
Ce ne puteți spune despre echipa Leco Impex?
Avem o echipă foarte bună, ne-am bucura s-o mai putem completa. Și noi ne confruntăm cu lipsa forței de muncă. În general, la angajare le spun colegilor că trebuie să fie după chipul și asemănarea mea, adică cu mintea, cu logica, cu corectitudinea, cu dragul de muncă și cu motivația de a face ceva bine. Este greu să găsim ingineri, în special pe partea tehnică, deoarece ei sunt foarte căutați de multinaționale. La școală, s-a făcut și se face multă teorie, însă lipsește practica. În domeniul nostru, nu este suficient să fii un bun inginer. Trebuie să ai bune abilități de comunicare, să fii deschis.
Care au fost apoi principalele etape de dezvoltare?
Etape importante ale dezvoltării noastre au fost când am devenit distribuitori SKF, în anul 1997, achiziția locației de aici, din anul 2001, apoi construcțiile din anii 2007 și 2014. Până în anul 2015 am fost eminamente industriali, iar anul trecut am deschis o nouă linie de business, agricultură.
Ce înseamna astăzi Leco, cu fiecare divizie în parte?
Avem două divizii mari: divizia industrială și o divizie agro. În cadrul acestora, avem mai multe tipuri de afaceri, anume vânzarea directă și distribuția. În agro, clienții finali sunt din zona noastră și revânzători în toată țara. Partea de online este tot mai importantă și ne dorim să îmbunătățim partea aceasta, iar fiica mea cea mică, care s-a specializat în domeniu și a făcut practică în țări străine, sperăm să aducă un suflu nou și o direcție pe care noi n-am abordat-o la potențialul maxim.
Pe ce mizează Leco în următorii ani – pe industrie sau pe agricultură? Care sunt principalele linii de dezvoltare propuse?
În viitor, va fi important să avem un om tehnic pentru dezvoltarea afacerii și, mai ales, pentru partea de servicii, unde fără un background tehnic nu vezi posibilitățile sau oportunitățile. Comerțul se mută spre partea de digitalizare, pe internet. Consider că și acest domeniu va avea acest trend. E foarte important să avem în permanență oameni pregătiți și ne propunem să ne ocupăm de acest aspect, dar totodată ne propunem să educăm și clientul. Astfel, putem ajunge partenerii celor care realizează că noi nu suntem doar furnizori de piese de schimb, ci putem oferi mai mai mult. Pe partea de servicii putem oferi traininguri și cursuri pentru instruirea angajaților.
Dacă reușim să menținem echipa pe care o avem acum din punct de vedere tehnic, dorim să exploatăm nișa specifică background-ului tehnic, cu servicii, cu consultanță, o nișă mai îngustă poate, dar foarte specializată, în care suntem buni.
Care sunt principalii parteneri internaționali ai firmei Leco Impex, dar principalii clienți?
Suntem distribuitorii unor firme de renume mondial, care au peste 100 de ani de existență și experiență în domeniu, cum sunt: SKF, KOYO, TOTAL, LUBRIFIN, GATES, CONTINENTAL, DONGHUA, REXNORD, LOCTITE, DONALDSON, DICHTOMATIK, BOSCH şi multe altele. Noi acoperim ca arie de vânzare directă zona centrală a Transilvaniei, Mureș, Bistrița și Sibiu, iar cei mai importanți clienți ai noștri sunt Azomureș, Irum, Kastamonu, Siceram, Tereos, Rombat, Teraplast etc. De asemenea, avem în țară comercianți cu care ne mândrim, cu care colaborăm foarte bine. Avem și magazine proprii în 4 locații, unde au acces clienții mai mici.
Care considerați că sunt principalele argumente/plusuri pe care compania dvs. le are în fața competiției?
Încercăm să ne diferențiem de concurență prin faptul că nu oferim doar piese de schimb, ci le oferim clienților posibilitatea de a-și achiziționa din magazinul nostru de la rulmenți, vaselină, carcase, cuplaje, curele până la lanțuri, fulii, uleiuri etc. Totodată, oferim și servicii de consultanță clientului pentru a lua cele mai bune decizii. Convingem clientul că noi cunoaștem această meserie, că indicațiile și sugestiile tehnice pe care le oferim îi pot fi de folos. Prin faptul că oferim aceste indicații putem exploata produsul la nivelul maxim de capacitate pe care îl are. Printre servicii aș aminti identificarea, măsurarea și recunoașterea produsului după codul de origine al echipamentului. Putem face vibrodiagnoză, ceea ce înseamnă că prin vibrații deducem defectul din utilaj. Unul dintre furnizorii noștri principali, SKF, este unul dintre promotorii acestor servicii în lume.
IMG_1286
„Noi am fost învățate că trebuie să pui suflet și toate cunoștințele tale în tot ceea ce faci. Am fost crescute cu puțină severitate, dar acum se văd și rezultatele. Eu sunt implicată în firmă de opt ani, iar sora mea de un an și ne propunem ca firma să fie în pas cu tendințele tehnologice. Ne-am adus contribuția prin noțiuni noi de organizare și management. Am învățat noțiunile de bază ale afacerii de la tatăl nostru, iar deciziile le discutăm și le luăm împreună”
Fodor Réka, COO al Leco Impex
de Teodora Mîndru

Related posts

Asociația Dental Office Managers: Plan de business în stomatologie? Da, motivează oamenii și facilitează accesul la cele mai noi tehnologii.

Stefana Muresan

The International Summit and Exhibition “Hydropower Balkans 2017” – Montenegro, Podgorica

Ligia Voro

CORESI AVANTGARDEN – proiect de regenerare urbană în Brașov

Nicolae Pop

Leave a Comment