Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Food Hub, șansa micilor fermieri de a performa pe piață

Un consorțiu de ONG-uri din România își propune, urmărind un model dezvoltat în Statele Unite, să implementeze un program care are ca scop dezvoltarea unei alternative sustenabile și echitabile care să asigure accesul la piață a produselor micilor fermieri. Practic, prin Food Hubs (centre alimentare), micii producători agricoli vor putea să livreze către consumatorii finali produse locale, tradiționale, gustoase și sănătoase la un preț corect pentru ambele părți.
Modele de astfel de centre funcționale există cu precădere în vestul Europei și în Statele Unite ale Americii. În 2014, o delegație formată dintr-o parte a organizațiilor participante la program au vizitat, timp de o săptămână, astfel de unități, încercând să înțeleagă modul de organizare și precondițiile necesare demarării lor. Aceasta inițiativă a apărut ca o necesitate, în condițiile în care micii producători se confruntă cu dificultăți tot mai mari în a-și vinde marfa, fără intermediari, către consumatorul final. În același timp, nici consumatorii nu au multe opțiuni de a achiziționa produse agro-alimentare locale care să beneficieze și de un standard de calitate ridicat sau care să fie certificate sanitar-veterinar. Prin aceste centre (hub-uri) se dorește să se scurteze cât de mult posibil lanțul dintre producător și consumator, agricultorii livrând produsele către hub-uri. În momentul de față proiectul este în stadiu incipient, zece organizații ale societății civile propunând planuri de afaceri pentru dezvoltarea a zece hub-uri în toată țara. Totuși, dintre acestea doar cele mai bune cinci proiecte vor fi finanțate, cu fonduri alocate de Romanian-American Foundation.
Avantaje considerabile pentru producători și consumatori
Ambalate
Potrivit reprezentanților Fundației Civitas, coordonatorul proiectului, fiecare Food Hub va colecta produse de la cel puțin 60-100 producători locali din aria sa de referință. Apoi, hub-ul va livra produsele clienților săi care pot fi magazine, hoteluri, restaurante, instituții, dar și persoane fizice. O opțiune tentantă pentru acoperirea consumatorilor urbani poate fi și comerțul electronic, adică magazinul online. Pe lângă activitatea de animare, coordonare, colectare, condiționare și punere pe piață a diferitelor produse locale, specialiștii hub-ului și experții contractați punctual vor furniza consultanță de specialitate pentru fermierii parteneri incluzând aspectele tehnice și financiare. Dacă majoritatea producătorilor mici și mijlocii stăpânesc aspectele strict legate de producție și desfacerea pe piața de proximitate, au nevoie de suport în marketing, vânzări sau întocmirea planului de afaceri. Totodată, Food Hub va lucra atât cu fermierii cât și cu clienții pentru a asigura o legătură între producător și consumatorul final. Valentin Filip, reprezentant al Fundației Civitas, spune că acest proiect îi va ajuta pe micii producători, în primul rând, să aibă acces mai rapid la consumatorul final, în același timp, produsele vândute urmând să respecte toate normele de siguranță alimentară. “Food Hub reprezintă un centru integrator de produse locale, scopul acestui proiect fiind acela de a reprezenta o singură verigă de intermediere între producător și consumatori. Acesta are dublă vocație, respectiv, comercială, de preluare a produselor și apoi de comercializare a acestora, dar și o componentă educațională, de formare, atât a producătorilor, urmând să-i sprijinim în a livra produse conforme cu normele în vigoare, dar și să educăm consumatorii finali spre a consuma produse locale, tradiționale. Programul își propune să piloteze astfel de centre în cinci zone ale țării și să dezvolte un model care, mai apoi, să fie replicabil la nivel de politică publică, la nivel național. Fiecare dintre organizațiile invitate la program dezvoltă un plan de afaceri adaptat condițiilor și pieței locale, iar, în vară, din cele zece planuri de afaceri vor fi selectate cinci care demonstrează viabilitate, acestea urmând să fie finanțate”, afirmă Valentin Filip. Totodată, Filip spune că cel mai important avantaj al producătorilor care decid să participe la acest program este că aceștia vor avea acces pe termen lung la o piață reglementată. “Noi, ne dorim să-i atragem pe producătorii mai mici în zona de bună organizare și conformitate sanitară, ceea ce le va da acces la o piață mult mai mare. Mai mult, prin aceste hub-uri vor fi asigurate spații propice de depozitare din prisma normelor sanitare și a cerințelor de depozitare și procesare. De asemenea, va fi asigurată logistica fizică de desfacere, dar și partea de promovare și vizibilitate și managementul întregului proces”, mai spune Valentin Filip.
Sprijin pentru micii fermieri si procesatori
Marton Balogh, directorul regional al Fundației Civitas, consideră că aceste centre tip Food Hub vor rezolva într-o mare măsură problemele micilor fermieri. “Una dintre marile probleme de politică publică pentru România este accesul micilor fermieri la piață. Problema aceasta poate fi soluționată prin mai multe modalități. În primul rând, ajutându-i să se asocieze în cooperative, totuși, am observat că asocierea este facilă doar pentru un anumit tip de producători, care au resurse financiare și spirit antreprenorial. Există o altă categorie de fermieri, mai mici, care lucrează pământul și care fac lucruri extraordinare, dar care poate nu au spirit antreprenorial și care nu au capacitatea financiară de a se asocia. Atunci am zis că este important să creăm niște entități care să fie controlate, coordonate de un ONG care nu urmărește profitul, care nu urmărește bunăstarea proprie, ci care are ca scop doar să rezolve aceste probleme ale micilor fermieri”, afirmă directorul regional al Fundației Civitas. Susținerea primită de la Romanian-American Foundation va viza atât partea de investiții, dar, mai ales, partea operațională pentru o perioadă de doi ani și jumătate. Practic, cu acest prim capital se va subvenționa funcționarea inițială, cum ar fi salariile, închirierea spațiilor necesare, posibil și leasingul pentru o autoutilitară specializată. Ne gândim foarte serios și la atragerea altor fonduri sau finanțări spre această inițiativă”, spune Marton Balogh.
Coș divers pentru consumatori
Cos cu produse
Ovidiu Spînu, director executiv al Fundației Open Fields, unul dintre ONG-urile care participă la acest proiect, consideră că producătorii care vor face parte din aceste hub-uri vor beneficia de avantaje considerabile, cele mai importante fiind legate de faptul că vor avea mai multe canale pe care să-și poată vinde produsele. “Ideea acestor hub-uri este să grupăm o paletă cât mai largă de producători foarte diferiți, astfel încât să trimitem spre consumatorul final produse autentice din zona noastră de intervenție care este Bucovina: lactate, mezeluri, gem de afine, păstrăv, suc de mere etc. Colectarea și gruparea acestora se va face la nivelul food-hub-ului, conform comenzilor venite din piață, iar, în acest fel, clienții finali vor beneficia de un coș bogat și divers. Sunt avantaje de ambele părți. Producătorul nu mai stă prea mult în piață și se poate concentra pe producție, iar consumatorul final are acces la adevărate delicatese încărcate cu amprenta culturală a zonei de origine. Nu vom descuraja producatorii să renunțe la piețe și la alte canale de vânzare existente, noi vom adăuga doar o paletă de clienți la care încă nu au acces. Mai mult decât atât, ne propunem să creștem eficiența și producția, să prelungim perioadele de acces la produsele agroalimentare naturale, tradiționale și să implementăm principii de piață echitabile tip „fair trade”, consideră Spînu. Programul, aflat în stadiu incipient, se corelează cu o serie din prevederile Programului Național de Dezvoltare Rurală, încercând să fructifice atât posibilitățile de finanțare publică pentru zona de dezvoltare de lanțuri scurte alimentare cât și finanțările private. ”Un aport important la conectarea la piață îl va avea însă consumatorul, prin decizia lui de a achiziționa produse locale. Credem în deschiderea și conștientizarea acestuia și asupra implicațiilor economice și sociale ale opțiunilor de cumpărare”, menționează reprezentații Fundației Civitas.
de Augustin STANCIU

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

28 milioane euro pentru managementul deșeurilor în Maramureș

Articolul următor

Slănina, vedeta unui eveniment cu 10.000 de vizitatori

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share