Cum a evoluat piața imobiliară clujeană în ultimii ani, prezentarea proiectului multifuncțional Platinia, o altă interpretare a conceptului de smart city, devenirea arhitecturii de la clădind pentru zei la a construi pentru viitor sunt temele care au captat atenția celor câteva zeci de participanți în prima zi a Conferințelor Transilvania Open 4 Business, desfășurate între 18-20 mai, la SunGarden Golf & Spa Resort.
Dacă ne-am făcut o idee cum a evoluat Clujul din punct de vedere al valorii de tranzacționare a imobilelor, Adrian Vascu, Senior Partner, Veridio, ne-a lansat provocarea la transparentiza opacitatea din piața imobiliară. “Transparenţa pe piaţa imobiliară”, cum și-a intitulat speakerul prezentarea, a venit să facă lumină într-o piață în care până acum nu ne era clar de unde am putea afla prețurile de tranzacționare mai aproape de valoarea reală.
Prima destinație unde ne-a îndreptat speakerul au fost notarii. Doar că, pe de o parte, informațiile din contracte sunt confidențiale, iar, pe de altă parte, aceștia nu certifică faptul că într-un contract de vânzare – cumpărare este o valoare de piață între vânzător și cumpărător. Informații se mai găsesc în contractele de vânzare – cumpărare care ajung la OCPI, însă a le obține presupune un drum anevoios. Ar mai putea fi la companiile de utilități, telefonie, însă persoana interesată se lovește de același zid al confidențialității.
Instituțiile care au aceste informații sunt primăriile, care preiau contractele de vânzare-cumpărare în scopul taxării.
“Acum 4-5 ani, într-o discuție cu Primăria Cluj-Napoca, am lansat această propunere, problema ridicată a fost că nu trec și prețul. A durat cam doi ani, până s-a făcut o modificare în soft și a mai fost introdus un câmp. Din 2013, Primăria Cluj-Napoca are și prețul în soft, de atunci facem un ghid cu toate informațiile”, a susținut Adrian Vascu.
Spre exemplu, în acest an va fi lansat cea de-a patra ediție. Spre exemplu, în 2015, la nivelul municipiului Cluj-Napoca au fost încheiate 7007 tranzacții imobiliare, din care 25 % au fost finanțate din credite. Tranzacțiile au crescut cu un procent de 10 %, iar ca valoare cu 26 %. Prețul mediu pe mp pentru un apartament a fost 873 euro, prețul mediu cu finanțare bancară de 900 euro/mp, iar fără finanțare – 856 euro/mp. Cifrele sunt exacte însă în măsura în care vânzătorul și cumpărătorul raportează valoarea reală.
“Eu militez de ceva vreme și spun de câte ori am ocazia public oamenilor: nu mai mințiți în contract, nu ai nimic de câștigat. Spun și statului în același timp: dacă vezi că oamenii mint pentru că nu vor să îți plătească taxe, mai judecă puțin politica de taxe, că s-ar putea să câștigi aceiași bani, dacă modifici puțin cota și încurajând pe toată lumea să scrie prețul real”, a punctat Senior Partner, Veridio.
Adrian Vascu a venit, în final, cu o propunere de replicare a acestui model în toate primăriile din România, care ar ajuta clientul final și nu numai să aibă o imagine mai reală a pieței.
Ligia VORO
Citește și:
Puterea leului, expusă în capitala culturală a Transilvaniei
În inima orașului Sibiu, într-un cadru istoric remarcabil, Banca Națională a României și Muzeul Național Brukenthal aduc împreună…
24 aprilie 2024
Concurs Internațional de Atelaje pe pășunea Berkeș din comuna Oșorhei
Peste 160 de cai și 41 de atelaje din șapte țări vor concura în acest weekend la Pășunea…
24 aprilie 2024
Promelek va miza pe soluțiile de energie regenerabilă în 2024
În contextul unui interes global crescut pentru soluții de sustenabilitate, compania Promelek XXI Cluj, unul dintre principalii jucători…
24 aprilie 2024
Edilul Becleanului, inclus între managerii de succes ai României
Nicolae Moldovan a fost premiat în cadrul Galei Capital Excelență în Management, ediția 2024. “Anul 2023 a fost…
24 aprilie 2024
Get to know the 50 most influential people in Romanian real estate
Property Forum is excited to announce the fourth edition of its annual listing of the 50 most influential people in…
24 aprilie 2024
Dr. Adriana Cioca, managing director Artemis România, a fost aleasă președinte al Camerei de Comerț Elveția-România
Antreprenorii și investitorii români și elvețieni, membri ai Camerei de Comerț Elveția-România (CCE-R), au ales un nou Consiliu…
24 aprilie 2024
Companiile PPC din România își dezvăluie noua identitate de brand
Grupul de companii PPC din România a demarat recent prima sa campanie de imagine, marcând astfel trecerea la…
24 aprilie 2024
Chic Bijoux și Apidava, liderii Ardealului din BVB Arena
Regiunea Transilvaniei are două companii reprezentate în catalogul pe 2023 al afacerilor antreprenoriale de succes: Chic Bijoux și…
24 aprilie 2024