Branduri de succes, create în Transilvania, și cum se construiește povestea din jurul unui brand au fost temele principale care au definit cea de-a doua conferință organizată de revista Transilvania Business. Ne-au încântat cu poveștile lor manageri și proprietari de afaceri din domeniile IT, energie, agricultură, curierat sau cercetare-dezvoltare. Consultanți din domeniul brandingului ne-au oferit și instrumentele uzitate în construcția unui brand, iar specialiștii în proprietate intelectuală ne-au arătat cum să ne protejăm o marcă.
De la teorie, am trecut la practică, Emanoil Viciu, directorul general al IRIS Design Center, introducându-ne într-o temă despre care, după cum spunea, se poate vorbi trei zile – creația, pe care speakerul a tratat-o în introducere din perspectiva biblică și cea laică.
“Știm că în Geneza 23, 24 spune așa: “Dumnezeu a creat lumea după chipul și asemănarea Lui și a dat-o omului să o stăpânească cu tot ce este în ea, pâmântul, cerul, apele și vietățile”. Acest pasaj din Geneza ne transmite câteva informații foarte importante. În primul rând că Dumnezeu ne-a trasmis nouă, oamenilor, ceva din acea revelație divină a creației. Făcându-ne după chipul și asemănărea Lui, noi avem acea revelație divină a creației. A doua este că ne-a dat în stăpânire pământul cu tot ce este pe el, a stăpâni înseamnă foarte mult: responsabilitate, creativitate, dezvoltare. Acest pasaj ne arată foarte bine care este rolul nostru ca oameni pe pământ: prima dată este un rol creativ, trebuie să creăm. (…) Și acum să revenim în zona laică, unde aș dori să îl citez pe președintele Obama, care spunea așa: “Națiunile care vor investi în inovație vor fi națiunile care vor stăpâni economia mondială”. Plecând de la aceste două concluzii, putem vedea că, de fapt, creația este foarte importantă în viața noastră, dar și în economie, în dezvoltarea unei țări, a unei națiuni, a globului ș.a.m.d. și vedem acest lucru în fiecare zi”, ne-a introdus Emanoil Viciu, succint, în tema creației.
De aici ne-a purtat spre tema prezentării „Creația – motor de dezvoltare pentru România”, prin două întrebări: Unde suntem noi? Cum privim noi creația?
“În primul rând nu avem o strategie clară, națională, în dezvoltarea cercetării și învățământului în acest domeniu, în dezvoltarea creației. Nu înțelegem bine la nivelul națiunii și la nivelul conducătorilor noștri ce înseamnă acest lucru. Acest lucru se vede foarte bine dacă citim programul de dezvoltare a cercetării și a învățământului în domeniul creației până în 2020, pe care, după ce l-am citit, aș vrea să spun un singur lucru: nu comentez. De ce spun acest lucru? În primul rând, dacă ne uităm la valorile care sunt investite în cercetare și creație în lume, observăm că țări ca Statele Unite ale Americii investesc în cercetare peste 500 de miliarde de dolari, Coreea de Sud – 200 de miliarde, Japonia peste 150 de miliarde, Europa, cu Germania – peste 180 de miliarde și România care va investi în 2020 – 0,6 miliarde”, a punctat Emanoil Viciu.
A doua problemă este numărul de invenții care la nivelul României este de 1,8 invenții la 1 milion de locuitori, de zeci de ori mai puțin decât Coreea de Sud, Europa, Japonia sau Statele Unite ale Americii. România își propune ca, în 2020, 282 de cercetători să creeze o inovație, comparativ cu 43 câți sunt implicați în crearea unei inovații în Coreea de Sud.
“Dacă nici obiectivele pe care ni le propunem noi nu sunt un pic mai ambițioase, un pic mai îndreptate în direcția dezvoltării acestui segment, nici rezultate nu pot să fie spectaculoase”, a subliniat speakerul, ca apoi să ne explice ce înseamnă o firmă creativă, cum se construiește brandul ei și ce piedici întâmpină. Povestea IRIS Design Center care se creează ca brand de câțiva ani și are în momentul de față 12 produse în producție.
“E destul de greu să creezi o firmă creativă pentru că atunci când vrei să creezi o firmă creativă, investitorul și managementul trebuie să accepte conceptul de firmă creativă. Apoi trebuie să aloci resursele necesare care nu întotdeauna sunt puține pentru a dezvolta o firmă creativă. Un lucru foarte important este să creezi cultura necesară a societății de firmă creativă, crearea acestei culturi este un element extraordinar de important în care nu se vorbește foarte mult la noi în România. Trebuie ca toți angajații să accepte conceptul creativ, să îl considere acest concept creativ ca ceva care doresc să îl facă și, în acel moment, toată lumea începe să gândească mult mai mult, să facă ceva nou”, a povestit directorul general IRIS Design Center.
Într-o astfel de firmă, mai spune Emanoil Viciu, trebuie să știi povestea ei, trebuie să creezi acea poveste care să farmece angajații, să îi facă să lucreze mai mult în acest domeniu și care să devină credibilă pe piață. Apoi, trebuie să îți creezi un brand pe piață. “Noi ne-am prevăzut în firma noastră să creăm acest brand în 8 ani, mulți au zâmbit, dar eu zic că am fost foarte optimiști”, a subliniat speakerul.
Un alt element care definește o firmă creativă este adaptarea structurii organizatorice. Ultimul, dar nu ca importanță, este alocarea de resurse pentru pregătirea profesională și pentru pregătirea de profesioniști.
Printre piedicile amintite de Emanoil Viciu se numără timpul de la crearea produsului și până acesta îți aduce return de bani poate să fie destul de mare, iar această perioadă trebuie să o finanțezi, apoi sursele financiare care de cele mai multe ori depășesc previziunile inițiale și trebuie să ai în vedere tot timpul acest lucru și, nu în ultimul rând, furtul intelectual.
Ligia VORO
Citește și:
COVER STORY. Guido Retter: Viziunea unui inginer care a transformat perfecțiunea în strategie de business
Guido Retter, CEO Retter Projectmanagement
29 octombrie 2025
Produsele Crafted in Transylvania, propulsate la nivel mondial
Succesul standului amenajat la Săptămâna Europeană a Regiunilor și Orașelor (SERO) de la Bruxelles a convins inițiatorii să…
29 octombrie 2025
Adriana Sohodoleanu și Cosmin Dragomir lansează o nouă carte de bucate
„Sărut-mâna pentru masă! Carte de(spre) bucate” de Adriana Sohodoleanu și Cosmin Dragomir, lansată pe 3 noiembrie la București.…
29 octombrie 2025
Tiger Someș a achiziționat una dintre cele mai performante tehnologii din lume
Investiția realizată de fabrica din Dej constă într-o mașină de tipar flexografic de ambalaje din carton și hârtie…
29 octombrie 2025
ROMEXPO deschide porțile INDAGRA & INDAGRA FOOD 2025 – cea mai importantă platformă dedicată inovației în sectorul agricol și alimentar
Ediția din acest an reunește instituții, profesioniști și companii din 20 de țări, într-un format orientat spre rezultate,…
29 octombrie 2025
Dumitru Chisăliță renunță la mandatul de președinte al CA Romgaz
Dumitru Chisăliță a anunțat în această dimineață că renunță la mandatul de președinte al Consiliului de Administrație al…
29 octombrie 2025
Banca Regională pentru Alimente Cluj, soluția pentru reducerea risipei alimentare
După 17 ani de muncă în mediul financiar, Codruța Vidrașcu și-a luat o jumătate de an sabatic, însă…
29 octombrie 2025
Adina Țimonea, fondator Agenția TAS: „Aducem protecția mărcilor și brandurilor mai aproape de antreprenori”
Lansarea noului site al Agenției TAS reprezintă mai mult decât o simplă modernizare digitală. Este un pas firesc…
29 octombrie 2025
Investiții
COVER STORY. Guido Retter: Viziunea unui inginer care a transformat perfecțiunea în strategie de business
Guido Retter, CEO Retter Projectmanagement
29 octombrie 2025
Ungaria aduce cele mai multe firme în Bihor, Olanda cei mai mulți bani
Datele Camerei de Comerț și Industrie (CCI) Bihor arată că la 30.06.2025 în județul Bihor erau înregistrate 5.254…
27 octombrie 2025
Oradea a fost desemnată Capitala Tineretului din România 2027
Municipiul Oradea a fost desemnat ”Capitala Tineretului din România 2027”, în urma competiției naționale derulate în cadrul programului…
25 octombrie 2025
Revoluție verde la Seleuș – Arad: adio lemne, bun venit energiei verzi!
Seleuș, prima comună din România care renunță la încălzirea pe lemne. O centrală pe biogaz va asigura căldura…
24 octombrie 2025
Ionuț Țața și Iceberg+ catalizează inovația în mobilitate urbană la Timișoara prin inVest Accelerator Demo Day
Ecosistemul de inovare și business din Regiunea Vest a fost în centrul atenției pe 22 octombrie, la Timișoara,…
23 octombrie 2025
Viitorul e verde! Workshop pe energie regenerabilă la Oradea Arena
Energia verde a fost subiectul central al unui workshop desfășurat miercuri, 22 octombrie 2025, la Oradea Arena, în…
22 octombrie 2025
Locuri de muncă verzi și colaborare româno-maghiară la Oradea Arena
Aproape 700 de locuri de muncă, dintre care majoritatea în domeniul energiilor regenerabile, au fost oferite miercuri, 22…
22 octombrie 2025
S-a semnat contractul pentru construcția Drumului Expres Oar–Satu Mare
„Someș Expres” va fi construit de Construcții Erbașu și va lega municipiul Satu Mare de frontiera cu Ungaria.…
21 octombrie 2025
Infrastructură
COVER STORY. Guido Retter: Viziunea unui inginer care a transformat perfecțiunea în strategie de business
Guido Retter, CEO Retter Projectmanagement
29 octombrie 2025
Varianta finală a Drumului Expres Cluj – Dej, agreată de primarii de pe traseu
Consiliul Județean (CJ) Cluj a fost gazda unei consultări publice care a avut drept scop agrearea, de către…
29 octombrie 2025
S-a semnat contractul pentru construcția Drumului Expres Oar–Satu Mare
„Someș Expres” va fi construit de Construcții Erbașu și va lega municipiul Satu Mare de frontiera cu Ungaria.…
21 octombrie 2025
Pâncota–Buteni, drumul care deschide Aradul spre turism și investiții
Consiliul Județean Arad se pregătește să finalizeze modernizarea drumului județean Pâncota–Târnova–Buteni, una dintre cele mai importante investiții în…
21 octombrie 2025
Pasajul Oșorhei, aproape gata: o gură de oxigen pentru traficul Oradea – Cluj
Veste bună pentru șoferii care tranzitează cea mai aglomerată porțiune de drum din Bihor: lucrările la pasajul suprateran…
17 octombrie 2025
Șeful CNIR a luat pulsul lucrărilor pe lotul Chiribiș – Biharia din A3 – Transilvania
Directorul general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), Gabriel Budescu și secretarul de stat în Ministerul Transporturilor…
10 octombrie 2025
Constructorii de la Aedificium deschid șantier după șantier
Proiectele în care este implicată compania clujeană de construcții sunt poziționate în județele Brașov, Hunedoara, Timiș, dar și…
9 octombrie 2025
Aeroportul Internațional Sibiu – primul aeroport din România pe care devine operațional Sistemul de Intrare/Ieșire (EES) la controlul de frontieră
Începând de duminică, 12 octombrie 2025, ora 10:30, la Aeroportul Internațional Sibiu devine operațional Sistemul de Intrare/Ieșire (EES…
9 octombrie 2025
Turism
Comoara pierdută a Transilvaniei. Mai poate fi salvată Salina Praid?
Exploatarea sării este exclusă, însă turismul poate fi relansat dacă situația se stabilizează în zonă, concluzionează experții europeni…
29 octombrie 2025
Silicon Valea. Casele centenare care prind suflet
Investitori români stabiliți în SUA s-au alăturat unei familii de întreprinzători care în pandemie a dat confortul Clujului…
28 octombrie 2025
Oradea a fost desemnată Capitala Tineretului din România 2027
Municipiul Oradea a fost desemnat ”Capitala Tineretului din România 2027”, în urma competiției naționale derulate în cadrul programului…
25 octombrie 2025
Pâncota–Buteni, drumul care deschide Aradul spre turism și investiții
Consiliul Județean Arad se pregătește să finalizeze modernizarea drumului județean Pâncota–Târnova–Buteni, una dintre cele mai importante investiții în…
21 octombrie 2025
Hotel Mercure, cea mai importantă investiție în turism realizată în Alba Iulia după Revoluție
Construcția primului hotel afiliat internațional din orașul Marii Uniri a depășit 10,5 milioane de euro Mercure Alba Iulia,…
20 octombrie 2025
Invitație Visit Timiș: concert în peșteră
Dacă în ultimele săptămâni v-am trimis pe la diferite târguri de gastronomie din Timiș, duminica aceasta luăm o…
17 octombrie 2025
Încă un pas spre construirea „Aquapark-ului Transilvania Terme Tășnad”
Șase asocieri de firme au depus oferte pentru construirea „Aquapark-ului Transilvania Terme Tășnad”, o investiție majoră de circa…
17 octombrie 2025
Oradea a intrat în circuitul artei contemporane europene cu NOCA
Oradea marchează un moment definitoriu în evoluția sa culturală prin inaugurarea NOCA (New Oradea Contemporary Art), primul centru…
16 octombrie 2025
Educație
Cercetătorii Universității din Oradea – Medalia de aur la „Salonul Inovării și Cercetării UGAL INVENT” 2025
În perioada 23 – 24 octombrie 2025, la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, s-a desfășurat cea de-a VII-a ediție…
29 octombrie 2025
Adriana Sohodoleanu și Cosmin Dragomir lansează o nouă carte de bucate
„Sărut-mâna pentru masă! Carte de(spre) bucate” de Adriana Sohodoleanu și Cosmin Dragomir, lansată pe 3 noiembrie la București.…
29 octombrie 2025
UMF Cluj Technology Transfer Days 2025 – UMF „Iuliu Hațieganu” promovează inovația cu aplicabilitate reală în sănătate
Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca organizează, în perioada 29-30 octombrie 2025, cea de-a patra ediție…
28 octombrie 2025
Cursuri digitale gratuite pentru profesioniștii din construcții și arhitectură
Proiectul „Competențe digitale pentru DEzvoltarea IMM-urilor 2.0”, derulat de Camera de Comerț și Industrie (CCI) Bihor, pregătește specialiștii…
28 octombrie 2025
Aura Cadiș, Montessori: “Finalizăm campusul în doi ani”
Zonele de echitație și sere ale megacampusului educațional de 20 milioane € – cu piscină, sală de escaladă,…
27 octombrie 2025
Cercetare UBB: știrile false influențează percepția asupra brandurilor
O echipă de cercetători de la Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor din cadrul Universității Babeș-Bolyai a…
27 octombrie 2025
Oradea a fost desemnată Capitala Tineretului din România 2027
Municipiul Oradea a fost desemnat ”Capitala Tineretului din România 2027”, în urma competiției naționale derulate în cadrul programului…
25 octombrie 2025
Granzii instalațiilor iau cu asalt Universitatea Tehnică
Honeywell, Daikin, Geberit sau Nibe sunt brandurile care se arată dispuse să pună la bătaie cele mai performante…
23 octombrie 2025



