Branduri de succes, create în Transilvania, și cum se construiește povestea din jurul unui brand au fost temele principale care au definit cea de-a doua conferință organizată de revista Transilvania Business. Ne-au încântat cu poveștile lor manageri și proprietari de afaceri din domeniile IT, energie, agricultură, curierat sau cercetare-dezvoltare. Consultanți din domeniul brandingului ne-au oferit și instrumentele uzitate în construcția unui brand, iar specialiștii în proprietate intelectuală ne-au arătat cum să ne protejăm o marcă.
De la teorie, am trecut la practică, Emanoil Viciu, directorul general al IRIS Design Center, introducându-ne într-o temă despre care, după cum spunea, se poate vorbi trei zile – creația, pe care speakerul a tratat-o în introducere din perspectiva biblică și cea laică.
“Știm că în Geneza 23, 24 spune așa: “Dumnezeu a creat lumea după chipul și asemănarea Lui și a dat-o omului să o stăpânească cu tot ce este în ea, pâmântul, cerul, apele și vietățile”. Acest pasaj din Geneza ne transmite câteva informații foarte importante. În primul rând că Dumnezeu ne-a trasmis nouă, oamenilor, ceva din acea revelație divină a creației. Făcându-ne după chipul și asemănărea Lui, noi avem acea revelație divină a creației. A doua este că ne-a dat în stăpânire pământul cu tot ce este pe el, a stăpâni înseamnă foarte mult: responsabilitate, creativitate, dezvoltare. Acest pasaj ne arată foarte bine care este rolul nostru ca oameni pe pământ: prima dată este un rol creativ, trebuie să creăm. (…) Și acum să revenim în zona laică, unde aș dori să îl citez pe președintele Obama, care spunea așa: “Națiunile care vor investi în inovație vor fi națiunile care vor stăpâni economia mondială”. Plecând de la aceste două concluzii, putem vedea că, de fapt, creația este foarte importantă în viața noastră, dar și în economie, în dezvoltarea unei țări, a unei națiuni, a globului ș.a.m.d. și vedem acest lucru în fiecare zi”, ne-a introdus Emanoil Viciu, succint, în tema creației.
De aici ne-a purtat spre tema prezentării „Creația – motor de dezvoltare pentru România”, prin două întrebări: Unde suntem noi? Cum privim noi creația?
“În primul rând nu avem o strategie clară, națională, în dezvoltarea cercetării și învățământului în acest domeniu, în dezvoltarea creației. Nu înțelegem bine la nivelul națiunii și la nivelul conducătorilor noștri ce înseamnă acest lucru. Acest lucru se vede foarte bine dacă citim programul de dezvoltare a cercetării și a învățământului în domeniul creației până în 2020, pe care, după ce l-am citit, aș vrea să spun un singur lucru: nu comentez. De ce spun acest lucru? În primul rând, dacă ne uităm la valorile care sunt investite în cercetare și creație în lume, observăm că țări ca Statele Unite ale Americii investesc în cercetare peste 500 de miliarde de dolari, Coreea de Sud – 200 de miliarde, Japonia peste 150 de miliarde, Europa, cu Germania – peste 180 de miliarde și România care va investi în 2020 – 0,6 miliarde”, a punctat Emanoil Viciu.
A doua problemă este numărul de invenții care la nivelul României este de 1,8 invenții la 1 milion de locuitori, de zeci de ori mai puțin decât Coreea de Sud, Europa, Japonia sau Statele Unite ale Americii. România își propune ca, în 2020, 282 de cercetători să creeze o inovație, comparativ cu 43 câți sunt implicați în crearea unei inovații în Coreea de Sud.
“Dacă nici obiectivele pe care ni le propunem noi nu sunt un pic mai ambițioase, un pic mai îndreptate în direcția dezvoltării acestui segment, nici rezultate nu pot să fie spectaculoase”, a subliniat speakerul, ca apoi să ne explice ce înseamnă o firmă creativă, cum se construiește brandul ei și ce piedici întâmpină. Povestea IRIS Design Center care se creează ca brand de câțiva ani și are în momentul de față 12 produse în producție.
“E destul de greu să creezi o firmă creativă pentru că atunci când vrei să creezi o firmă creativă, investitorul și managementul trebuie să accepte conceptul de firmă creativă. Apoi trebuie să aloci resursele necesare care nu întotdeauna sunt puține pentru a dezvolta o firmă creativă. Un lucru foarte important este să creezi cultura necesară a societății de firmă creativă, crearea acestei culturi este un element extraordinar de important în care nu se vorbește foarte mult la noi în România. Trebuie ca toți angajații să accepte conceptul creativ, să îl considere acest concept creativ ca ceva care doresc să îl facă și, în acel moment, toată lumea începe să gândească mult mai mult, să facă ceva nou”, a povestit directorul general IRIS Design Center.
Într-o astfel de firmă, mai spune Emanoil Viciu, trebuie să știi povestea ei, trebuie să creezi acea poveste care să farmece angajații, să îi facă să lucreze mai mult în acest domeniu și care să devină credibilă pe piață. Apoi, trebuie să îți creezi un brand pe piață. “Noi ne-am prevăzut în firma noastră să creăm acest brand în 8 ani, mulți au zâmbit, dar eu zic că am fost foarte optimiști”, a subliniat speakerul.
Un alt element care definește o firmă creativă este adaptarea structurii organizatorice. Ultimul, dar nu ca importanță, este alocarea de resurse pentru pregătirea profesională și pentru pregătirea de profesioniști.
Printre piedicile amintite de Emanoil Viciu se numără timpul de la crearea produsului și până acesta îți aduce return de bani poate să fie destul de mare, iar această perioadă trebuie să o finanțezi, apoi sursele financiare care de cele mai multe ori depășesc previziunile inițiale și trebuie să ai în vedere tot timpul acest lucru și, nu în ultimul rând, furtul intelectual.
Ligia VORO
Citește și:
Alba Iulia, evaluat de OECD în categoria orașelor intermediare
Alba Iulia urmează să fie evaluată de o misiune a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Experții internaționali…
31 mai 2025
Banca Transilvania, partener oficial al echipei McLaren Formula 1
Datorită colaborării sale cu Mastercard, banca din Cluj devine partener de cursă, la Marele Premiu al Ungariei, al…
30 mai 2025
Centru de arte performative pe fosta platformă industrială Carbochim
Cel mai amplu proiect de reconversie și regenerare urbană din România propus de compania Iulius la Cluj va…
30 mai 2025
Strabag și Beanverse, noii chiriași ai birourilor Clujului
Orașul de pe Someș a pierdut în favoarea Timișoarei primul loc în topul centrelor office din afara capitalei,…
30 mai 2025
Evenimentul „Secretele Antreprenorului de Succes” revine la Oradea pe 4 iunie
Tema ediției din acest an, „Cum pot IMM-urile să atragă și să mențină talentele: Este Salariul elementul Cheie?”,…
30 mai 2025
Asociația Businessului European Moldova pregătește investiții, în așteptarea proiectelor de infrastructură rutieră RO-MD
Interconectarea cu România reprezintă obiectivul principal pentru mediul de business din Republica Moldova. Asociația Businessului European și-a setat…
30 mai 2025
Oradea, cel mai dinamic ecosistem de startup-uri din România în 2025
Oradea își continuă creșterea accelerată ca ecosistem de startup-uri și inovare emergent, marcând cea mai spectaculoasă creștere dintre…
30 mai 2025
Trei din patru antreprenori români cred în șansă ca factor al succesului în afaceri
Antreprenorii români rămân optimiști în ciuda provocărilor economice și cred că șansa are un rol important…
30 mai 2025
Investiții
Alba Iulia, evaluat de OECD în categoria orașelor intermediare
Alba Iulia urmează să fie evaluată de o misiune a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Experții internaționali…
31 mai 2025
Evenimentul „Secretele Antreprenorului de Succes” revine la Oradea pe 4 iunie
Tema ediției din acest an, „Cum pot IMM-urile să atragă și să mențină talentele: Este Salariul elementul Cheie?”,…
30 mai 2025
Asociația Businessului European Moldova pregătește investiții, în așteptarea proiectelor de infrastructură rutieră RO-MD
Interconectarea cu România reprezintă obiectivul principal pentru mediul de business din Republica Moldova. Asociația Businessului European și-a setat…
30 mai 2025
Oradea, cel mai dinamic ecosistem de startup-uri din România în 2025
Oradea își continuă creșterea accelerată ca ecosistem de startup-uri și inovare emergent, marcând cea mai spectaculoasă creștere dintre…
30 mai 2025
400 de specialiști din peste 10 țări, la cea mai mare conferință de Employer Branding din CEE
PORR România – partener principal în cadrul EBcon 2025. EBcon – conferința de employer branding, cel mai…
29 mai 2025
Oradea, capitala energiei verzi: Lider național în termoficarea geotermală
Municipiul Oradea a marcat joi, 29 mai 2025, finalizarea unuia dintre cele mai importante proiecte de eficiență energetică…
29 mai 2025
Inteco Holding va moderniza „Drumul Regelui”, pe porțiunea din județul Arad
Modernizarea drumului dintre Vața de Jos (Hunedoara) și Petriș (Arad), cunoscut sub numele de „Drumul Regelui”, a ajuns…
29 mai 2025
AAF: Numărul investitorilor în fonduri a crescut în ultimul an cu 34%, iar piața a depășit active de 47 mld. lei
”Piața fondurilor de investiții din România a făcut față cu brio perioadei tensionate de la începutul anului, dând…
29 mai 2025
Infrastructură
Alba Iulia, evaluat de OECD în categoria orașelor intermediare
Alba Iulia urmează să fie evaluată de o misiune a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Experții internaționali…
31 mai 2025
Asociația Businessului European Moldova pregătește investiții, în așteptarea proiectelor de infrastructură rutieră RO-MD
Interconectarea cu România reprezintă obiectivul principal pentru mediul de business din Republica Moldova. Asociația Businessului European și-a setat…
30 mai 2025
Oradea, capitala energiei verzi: Lider național în termoficarea geotermală
Municipiul Oradea a marcat joi, 29 mai 2025, finalizarea unuia dintre cele mai importante proiecte de eficiență energetică…
29 mai 2025
Inteco Holding va moderniza „Drumul Regelui”, pe porțiunea din județul Arad
Modernizarea drumului dintre Vața de Jos (Hunedoara) și Petriș (Arad), cunoscut sub numele de „Drumul Regelui”, a ajuns…
29 mai 2025
Șase oferte pentru construirea pasajului suprateran de pe Centura Oradea peste linia de tram-tren
Trenurile metropolitane ale Oradiei încep să prindă contur. Șase firme sau asocieri de firme au depus oferte pentru…
28 mai 2025
Vineri, 30 mai 2025, se inaugurează „Podul Transilvania” din Satu Mare
Podul hobanat din Satu Mare, cunoscut și sub denumirea de „Podul Transilvania”, va fi inaugurat oficial vineri, 30…
26 mai 2025
Angajări în domeniul feroviar
Târgul de Carieră Feroviară în România revine în luna iunie cu cea de-a X-a ediție și aduce în…
26 mai 2025
Termoline va eficientiza energetic Bazinul Acoperit „Crișul” Oradea
Au fost semnate contractele de execuție pentru lucrările de eficiență energetică la patru unități de învățământ și la…
26 mai 2025
Turism
Românii sunt așteptați la Festivalul Baloanelor Zburătoare de la Kikinda
Zboruri, pleșcăviță și vorbă românească la înălțime la Festivalul Baloanelor Zburătoare din Kikinda Festival internațional cu echipaj…
30 mai 2025
Inteco Holding va moderniza „Drumul Regelui”, pe porțiunea din județul Arad
Modernizarea drumului dintre Vața de Jos (Hunedoara) și Petriș (Arad), cunoscut sub numele de „Drumul Regelui”, a ajuns…
29 mai 2025
Clujul are un nou hotel de cinci stele, parte dintr-un complex ridicat de la zero în locul fostului camping din Făget
Hotelul Elania Resort & Spa este situat în cartierul Făget, găzduieşte 53 de camere și restaurantul Eratto, urmând…
28 mai 2025
Răsfăț gastronomic, vinuri și socializare la Bucuresti, Craiova și Tulcea
“Tezaur de gusturi” și “Masterclass de praz”, “Enoturism și dezvoltare locală”, “Brandul oltenesc în HoReCa și retail” –…
27 mai 2025
Salariul mediul brut în Cluj, cu 300 € mai mare față de anul trecut
Câștigul salarial mediu brut în județ, în martie, era de 2.300 de euro, iar cel net, de 1.400…
26 mai 2025
Hotelul Univers, furnizorul nr. 1 de dividende al județului Cluj
Veniturile din încasarea dividendelor pe 2024 cuvenite Consiliului Județean (CJ) s-au ridicat la 1,8 milioane €, cele cinci…
20 mai 2025
Crama Jelna a luat bronzul la Top Hotel Awards
Pentru a treia oară consecutiv vinarii bistrițeni se clasează pe podiumul competiției destinate industriei ospitalității din România. „Suntem…
16 mai 2025
Peste 3 milioane de euro pentru modernizarea zonei de agrement Căsoaia
Zona de agrement Căsoaia beneficiază de două proiecte importante de modernizare, menite să transforme această destinație într-un pol…
16 mai 2025
Educație
Evenimentul „Secretele Antreprenorului de Succes” revine la Oradea pe 4 iunie
Tema ediției din acest an, „Cum pot IMM-urile să atragă și să mențină talentele: Este Salariul elementul Cheie?”,…
30 mai 2025
Oradea, cel mai dinamic ecosistem de startup-uri din România în 2025
Oradea își continuă creșterea accelerată ca ecosistem de startup-uri și inovare emergent, marcând cea mai spectaculoasă creștere dintre…
30 mai 2025
Trei din patru antreprenori români cred în șansă ca factor al succesului în afaceri
Antreprenorii români rămân optimiști în ciuda provocărilor economice și cred că șansa are un rol important…
30 mai 2025
351 de persoane înoată pentru o cauză nobilă la Swimathon Oradea 2025
Fundația Comunitară Oradea îi invită pe bihoreni la evenimentul caritabil Swimathon Oradea 2025 ce are loc sâmbătă, 31…
30 mai 2025
Ministrul educației: “O fuziune a universităților clujene trebuie să pornească de jos în sus”
Daniel David propune ca reforme în educație concentrarea academică, majorarea bugetelor pentru învățământ și cercetare, reducerea analfabetismului funcțional.…
29 mai 2025
Superlaborator finanțat de E-Infra la UTCN. „Avem un proiect în premieră mondială”
Unitatea dată în funcțiune de Universitatea Tehnică și grupul de companii va permite implicarea sa în proiecte precum…
29 mai 2025
Viitorii profesioniști ai Formulei 1 se pregătesc la Universitatea din Oradea
Studenții de la specializarea Autovehicule Rutiere (AR), a Facultății de Inginerie Managerială și Tehnologică (IMT) – Universitatea din…
29 mai 2025
CONAF, prima organizație patronală din România care își duce misiunea în Europa
Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) marchează un moment de referință pentru antreprenoriatul românesc, și își extinde oficial…
29 mai 2025
Zi de Zi știri economice:
