Branduri de succes, create în Transilvania, și cum se construiește povestea din jurul unui brand au fost temele principale care au definit cea de-a doua conferință organizată de revista Transilvania Business. Ne-au încântat cu poveștile lor manageri și proprietari de afaceri din domeniile IT, energie, agricultură, curierat sau cercetare-dezvoltare. Consultanți din domeniul brandingului ne-au oferit și instrumentele uzitate în construcția unui brand, iar specialiștii în proprietate intelectuală ne-au arătat cum să ne protejăm o marcă.
Povestea vinurilor îmbuteliate de către producătorii din Podgoria Lechința, întinsă în județul Bistrița-Năsăud și localitatea Batoș din județul Mureș, ne-a fost sintetizată de Ovidiu Clițan, preşedintele Steiniger Wine Club, în prezentarea “De la idee la branduri consacrate”.
Speakerul și-a început prezentarea cu considerații despre istoria viței-de-vie și a evoluției industriei vinului, ca apoi să ajungem la podgoria cea mai nordică din Podișul Transilvaniei, Lechința, unde sunt cultivate soiuri care au nevoie de un timp de coacere mai scurt, care acumulează zahărul mai rapid, în special soiuri albe, acide, de o culoare strălucitoare și luminoasă datorită acidității, cu personalitate și arome datorită ceții din depresiuni, și mineralelor, extrase din solurile calcaroase pe care au fost înființate culturile de viță-de-vie.
Potrivit lui Ovidiu Clițan, AMB Wine Company a fost prima companie serioasă care a investit în zonă, Alfred Michael Beck, investitor austriac, fermecat de aceste locuri, s-a hotărât în 2009 să cumpere 14 ha de viță de vie în Batoș, iar de atunci a ajuns la 52 ha, în Batoș – 38 ha, în Lechința – 14 ha. Producătorul vinurilor Liliac funcționează pe principiul cramă-butic, adică vinuri puține, dar vinuri de calitate. “În 2013, la Premiile de Excelență ale Vinul.ro de la București reușește să uimească pe toată lumea când Sauvignon Blanc de la Liliac obține marea medalie de aur dintre 335 de probe de vin care erau acolo, din țări precum Franța, Italia, Bulgaria, România”, a amintit președintele Steiniger Wine Club un moment important din istoria AMB Wine Company.
Crama Vie – Vin Lechința este deținută de familia lui Adrian Botiș. “În 2011, cuprins de această pasiune a vinului, dânsul locuind în localitatea Lechința, s-a hotărât să înceapă cultivarea viilor, pe 20 ha”, ne spune Ovidiu Clițan despre începuturile cramei bistrițene. Astăzi, familia Botiș deține 50 de ha de viță de vie. Prima recoltă îmbuteliată a fost în 2016, iar vinurile produse sub brandul Vie – Vin Lechința sunt deosebite, cu personalitate și vioiciune. În portofoliul cramei găsim și celebrul vin Neuburger, care este un vin alb sec, de calitate superioară, robust, cu o culoare galben-verzuie și aroma specifică. Soiul este originar din Austria și s-a format prin încrucișarea naturală a soiurilor Roter Veltliner și Sylvaner.
A treia cramă prezentată de Ovidiu Clițan îi aparține lui Octavian Harșian. Dezvoltată la Dumitra, lângă Bistrița, Crama Harșian a pornit de la 10 ha cultivate cu viță-de- vie, iar acum a ajuns la primele recolte care să poată fi îmbuteliate și prezentate. „În zonă întâlnim o situație paradoxală în materie de soiuri care pot fi cultivate cu succes. Sașii din zonă, în 1930, au trimis la Montpellier niște mostre de Pinot Gris și cu acest vin au luat premiul întâi pe Europa. Este paradoxal acest lucru pentru că soiul Pinot Gris este iubitor de soare și căldură. El merge foarte bine în zonele mai sudice, cu briză marină. Ori, în schimb, Dumitra este cam la cel mai nordic punct din țară cu vinuri bune. De ce Pinot Gris obținut la Dumitra, într-o zonă nespecifică pedo-climatic pentru acest soi, a fost considerat cel mai bun din Europa? Solul este foarte propice pentru a cultiva acest soi”, ne lămurește la rândul lui Octavian Harșian.
Ligia VORO
Citește și:
Chimcomplex își susține angajații
Grupurile CRC și SCR își ajută în primul rând angajații (peste 2.000) și apoi, pe cei din zonă.…
18 aprilie 2024
Trimișii Ardealului vor să schimbe statutul urșilor și lupilor în UE
Reprezentanții Transilvaniei la Bruxelles susțin modificarea stării de protecție a carnivorelor mari din strict protejat în protejat. Comitetul…
18 aprilie 2024
Grădină botanică și lac artificial în Cartierul Nufărul din Oradea
Primăria Oradea vrea să realizeze o Grădina Urbană în Cartierul Nufărul. În acest sens, a fost lansat în…
18 aprilie 2024
Antreprenorii clujeni, așteptați de marile corporații în Japonia
Giganții tehnologici japonezi vor avea întâlniri directe cu antreprenorii locali după succesul Forumului de Inovare România-Japonia (FIRJ) de…
17 aprilie 2024
„Ne-am triplat numărul de angajați și am crescut cifra de afaceri cu 50% față de 2022”
OPTGroup, una dintre companiile clujene pe zona de proiectare și construcții de infrastructură, civile și electrice, a avut…
17 aprilie 2024
Reprezentarea exclusivă. Tendința pieței imobiliare din România
Într-o lume în continuă schimbare, piața imobiliară din România a început să adopte în ultimii ani tendințe și…
17 aprilie 2024
Transplantul hepatic intră în portofoliul medical de la Cluj-Napoca
Începând cu luna mai 2024 vor putea fi efectuate transplanturi hepatice la Cluj-Napoca, în urma includerii Institutului de…
17 aprilie 2024
Un deceniu de excelență. Povestea Transilvania Executive Education în România
Anul acesta, Transilvania Executive Education (TEE) sărbătorește 10 ani de activitate. Asociația a fost fondată în 2014, sub…
17 aprilie 2024