Antreprenori Cluj Infrastructura Investitii Lideri si afaceri Reportaj Slider Turism

Nicolae Căpușan, creatorul SunGarden Sport & Spa Resort

Domeniul SunGarden Sport & Spa Resort de lângă Cluj-Napoca, o splendoare pentru ochi pe 30 de hectare, care ne duce înapoi în timp la cultura și civilizația romană, la poezia lui Mihai Eminescu, integrează din 2013 și un teren de golf. Povestea sa am ascultat-o într-o plimbare însorită alături de proprietarul domeniului, Nicolae Căpușan.
 
Iar aceasta pornește din patria adoptivă a golfului – Statele Unite ale Americii.
“Am avut șansa să îl cunosc pe Pepe Petrina, un român plecat în Statele Unite, care lucrează pentru Donald Trump, care m-a luat cu el, m-a încurajat să construiesc un teren de golf, m-a dus la una dintre reședințele preferate ale lui Donald Trump de golf, în Mara Lago, în Miami, Florida, am fost atât la reședința actualului președinte, cât și la terenul de golf care era în apropierea reședinței. Când am văzut, am rămas uimit, am zis că, dacă ar fi să descriu raiul, l-aș descrie ca pe un teren de golf. Era absolut de necrezut pentru un român să vadă perfecțiunea întruchipată. Doar pentru construcția unei cascade au cheltuit 8 milioane de euro. De atunci mă duc în fiecare an în State pentru două săptămâni și de fiecare dată mă minunez de ceea ce fac oamenii acolo și de nivelul care s-a ajuns din punct de vedere al calității unui teren de golf”, ne povestește Nicolae Căpușan.
Privind retrospectiv la investiția făcută acasă, recunoaște că a avut în minte o premisă falsă, și anume că cei care joacă golf sunt din categoria celor de la clasa socială medie în sus.
“Este o premisă falsă, pentru că golful este la fel de costisitor ca și schiul, tenisul, atât din punct de vedere al echipamentului, cât și al costurilor de joc. Și atunci, deoarece SunGarden se adresează unei nișe de la medie în sus ca și venituri, am considerat că un teren de golf este important să completeze facilitățile resortului”, rememorează Nicolae Căpușan.
Construcția lui pe 10-12 ha a costat în jur de 1 milion de euro, fără partea de teren, realizată în regie proprie, după un plan al consultantului general, profesorul Gorazd Nastran, care a fost și președintele Asociației Europene a Greenkeeper-ilor, și al arhitectului american Robert McNeil.
Îmi arată o zonă de teren care a fost atinsă de mucegaiul de zăpadă în timp ce îmi explică ce a implicat construcția terenului – 60 cm de fundație care înseamnă un drenaj la bază, peste care este așezat pietriș mai mare, după care mai fin, apoi vine o folie de geotextil, deasupra căreia este presărată o combinație de turbă și pământ și, practic, rădăcinile la iarbă merg până la 30 de cm.
Ajungem încet-încet la unul dintre lacurile care ajută la rezerva de apă și fac ambientul mai plăcut. Acesta are și o denumire cu rezonanță – Lacul lui Eminescu.
Cu toate că nu au trecut cinci ani de la inaugurarea sa, planurile de extindere a terenului care are acum 9 parcursuri sunt deja conturate. “Avem în plan încă 3 găuri, care sunt pe trei sferturi făcute, mai trebuie să facem green-urile la ele și zona de lovire – tee-urile, urmând ca în timp, pe măsură ce comunitatea crește, să dezvoltăm până la 18 găuri. Probabil că în toamnă vom face green-urile, urmând ca la anul, spre mijlocul verii, spre toamnă, să se introducă în circuit”, ne spune Nicolae Căpușan.
Investițiile în terenul de golf sunt susținute și de către membrii Clubului de Golf SunGarden, din cotizațiile membrilor sau din sponsorizări.
 
Pachete pentru companii
 
Prima competiție la SunGarden a fost în septembrie 2013 – Cupa de Cristal BMW, a fost o cupă foarte apreciată, deoarece câștigătorii mergeau la Cupa Mondială care în anul respectiv s-a desfășurat în Thailanda.
De atunci, numărul acestora a crescut constant, pe lângă competiții fiind dezvoltată și partea de academie destinată celor care vor să învețe golf.
“Avem un instructor irlandez, Vince Kelly, o academie de golf, care se adresează atât copiilor, adolescenților cât și adulților care sunt interesați să învețe golf. Pe partea de corporate avem 80-90 de studenți care iau lecții golf, ceea ce înseamnă un progres extraordinar pentru golful românesc, pentru că au fost 2-3 ani în care am săpat în piatră seacă și nu am găsit nimic. Avem multe evenimente cu firme multinaționale și, în special, cu cei din industria IT. În pachetul în care se vinde sunt incluse și 1-2 ore de lecții de golf. Anul acesta ne așteptăm să avem mai mulți înscriși”, ne enumeră Nicolae Căpușan din oferta generoasă care include și golful.
Pentru detalii accesați sungardenresort.ro, pentru că SunGarden vă răsfață cu o ofertă de servicii și facilități premium.
 
Și dacă…
 
Golful reprezintă o industrie fabuloasă în America, capătul de autostradă duce într-o zonă unde sunt terenuri de golf, mai ales în Florida – Naples, Tampa, chiar și în Miami, Orlando, ne determină Nicolae Căpușan să privim cu ochii minții spre terenurile de golf de peste Ocean și să visăm că într-o zi și România ar putea exploata această nișă de turism.
Proprietarul SunGarden este însă realist și ne dă o explicație simplă: “Când o să reușim să avem un Microsoft sau un Boeing ca și fabrici, atunci o să avem și terenuri ca americanii. Forța banului își spune cuvântul, dar dincolo de forța banului, marea noastră problemă este de mentalitate, schimbarea mentalității este greoaie. Foarte greu determini un părinte să vină și să îi dea copilului său lecții de golf. Atunci când se va schimba mentalitatea românilor, vom avea și noi mai multe terenuri, nu are sens să ne comparăm cu America, ar trebui să ne comparăm cu cei din jurul nostru. Bulgarii pe care îi consideram mai jos decât noi au 7-8 terenuri, au ansamblul de terenuri de la Balcic, unde se țin competiții la nivel mondial. Bulgaria este o destinație de golf, o destinație de golf înseamnă cel puțin 3-4 terenuri de golf, pentru că, dacă un golfer vine și stă 7 zile, el nu va juca pe același teren în fiecare zi”.
Nicolae Căpușan speră ca terenul pe care proprietarul Transavia, Ioan Popa, îl va inaugura în acest an să pună România pe harta țărilor unde se pot desfășura turnee de championship.
După cum sublinia Nicolae Căpușan, avem și o problemă de mentalitate, suntem refractari față de acest sport, ceea explică de ce numărul jucătorilor nu trece de 1000.
Însă recunoaște că mai lipsește ceva. Un vector de imagine care să promoveze golful și să ajute la răspândirea sa.
 

“Golful este un sport care te califică la îndelungă răbdare, trebuie să ai nervi de oțel, sigur că și satisfacțiile sunt pe măsură, este un sport extraordinar pentru că lucrează cu mintea și lucrează și cu trupul, în același timp, zic eu, lucrează și cu spiritul. Dacă trăirile tale interioare sau dacă ești într-o zi în care nu ești în apele tale, se vede imediat la jocul de golf. Iar dacă cineva strigă sau aruncă ceva pe terenul de golf, se poate pierde, pentru câteva găuri la rând, calitatea jocului de golf. De aceea spun că golful este un sport special”,
Nicolae Căpușan, proprietar SunGarden Sport & Spa Resort

 
Golful îți citește partenerii de afaceri
 
Poate cea mai înțeleaptă parte a discuției cu Nicolae Căpușan a fost lecția despre golf pe care mi-a predat-o și pe care încerc să v-o redau pentru că m-a adus mai aproape în înțelegerea acestui sport.
Golful dezvăluie temperamentul și caracterul unui partener de afaceri, crede Nicolae Căpușan.
“Într-o partidă de golf îți dai seama cu cine stai în față, mai bine decât dacă ai pune 10 psihologi să îl analizeze pe partenerul tău de afaceri. Eu când am construit terenul, primul cadou pe care l-am avut de la firma din Austria care a ofertat partea de irigație a fost o partidă de golf. Nu l-am înțeles prea bine, dar apoi mi-am dat seama de ce. În prima parte am discutat despre golf, după care în a doua parte, când ne-am mai încălzit relația, am început să discutăm despre irigații și pe urmă despre echipamente și, până la urmă, discuția a devenit de business și nu de golf. Acolo se leagă anumite relații care altfel s-ar lega mai greu”, punctează acesta.
Golful este o lecție de viață și o lecție de business, te determină să vezi dincolo de problemele mărunte, cotidiene. Și vine cu un exemplu metaforă de pe terenul de golf. “La gaura 5, tee-ul de unde se lovește are în față un lac de 120 m, există așa-numita fobie a apei pe care o au jucătorii de golf, în sensul că golferi buni lovesc în lac pentru că subconștientul sau inconștientul ne dictează niște tipare care ne spun că pentru ca mingea să ajungă acolo, ea trebuie să parcurgă un drum. Iar imaginea noastră de sine ne spune că drumul este drumul pe care îl călcăm, iar dacă te duci, este apă, este trestie, dar, în realitate, mingea nu are nicio legătură cu apa, mingea are legătură cu lovitura și ea zboară poate 100 m dincolo de lac. Dar faptul că funcționăm după niște tipare ale subconștientului, ne determină să ne uităm la lucrurile acestea mărunte și ne determină și dezamăgirile în anumite momente critice”, ne explică proprietarul SunGarden.
O lecție școală despre cum abordăm problemele și cum ajută golful să vedem punctul unde trebuie să ajungem și nu piedicile pe care le hiperbolizăm.
Ligia VORO
Notă: Fotografiile au fost realizate înainte de startul sezonului, în luna martie.
Fotografii Nicolae Căpușan – arhiva personală
 

“Chiar îi încurajez pe toți cei care au probleme de sănătate să facă sportul acesta, pentru că, pe lângă faptul că îți aduce satisfacții extraordinare, îți aduce sănătate în primul rând, nemaivorbind că ești în mijlocul naturii și parcă totul vibrează cu tine pe aceeași frecvență, nu se întâmplă să simți cum simți în oraș că există o lume ostilă, un asfalt care este împotriva la ceea ce ți-ai dori la un moment dat”,
Nicolae Căpușan, proprietar SunGarden Sport & Spa Resort

 
Povestea campionilor României la golf, sintetizată după câteva ore petrecute la Pianu de Jos, județul Alba, o găsiți aici 
 
Instructorul de golf Mircea Stoica visează departe: la un golfer român campion la profesioniști în Europa, cel puțin. Cum lucrează la acest vis, aflați aici
 
Unicul importator și distribuitor de echipament de golf și nu numai este clujeanul Octavian Damian. Povestea magazinului e aici 
 
Ploaia și vântul nu pot împiedica un turneu de golf. Ne-am convins la Rotary Golf Charity Cup, la Ineu, lângă Oradea. Cum am văzut eu, profana, turneul, vedeți aici 
 
Puțini nu au auzit de Florin Segărceanu. Îl știm de la tenis, însă azi e un golfer împătimit. Într-un interviu pentru revista noastră pune punctul pe i. Lecturați aici.
 
O introducere despre golful românesc, puteți citi aici
 

Related posts

Companii de renume, gadget-uri și competiție pentru startup-uri la cea de-a 4-a editie Techsylvania.

Tirdea Ionut

Cluj Napoca: Afla cum sa-ti atragi partenerii potriviti pentru cresterea afacerii tale

Ionel Albu

La 9 luni, Romgaz – cifră de afaceri mai mare, profit net mai mic

redactia

2 comments

Florin Segărceanu: “Golful este un sport care te solicită foarte mult mental” - Transilvania Business - Sursa ta de informatii Economice 7 July 2017 at 13:18

[…] Cum a investit Nicolae Căpușan în golf, în Pădurea Baciu, citiți aici […]

Reply
Campionii Coman. Tatăl și fiul. - Transilvania Business - Sursa ta de informatii Economice 7 July 2017 at 13:22

[…] Cum a investit Nicolae Căpușan în golf, în Pădurea Baciu, citiți aici […]

Reply

Leave a Comment