Cluj Slider Ultimele stiri

Conflictele de business se rezolvă profitabil la mediator

Anca Lucia Stancu este unul dintre mediatorii cu nume din Cluj-Napoca și, în același timp, managerul portalului MediereNet.ro. De cinci ani stă în spatele Galei Excelenței în Mediere, eveniment național de proporții, organizat la Cluj-Napoca. Despre cât de importantă este medierea în business, ce beneficii aduce antreprenorilor, aflați în interviul următor.
Ce sunt mediatorii, pe înțelesul tuturor?
Medierea este un proces structurat în care o a treia parte, neutră, echidistantă și fără putere de decizie, asistă părțile aflate în conflict să-și rezolve problemele prin negociere. Medierea reprezintă o activitate de interes public care se desfășoară prin profesioniștii celei mai tinere profesii liberale, cea de mediator. Mediatorii sunt specialiști în analiză și managementul conflictelor, precum și în comunicare.
Unde avem nevoie de mediere?
Prin mediere se pot soluționa o mare diversitate de dispute, conflicte, litigii civile și penale. Legea medierii prevede că „Nu pot face obiectul medierii drepturile strict personale, cum sunt cele privitoare la statutul persoanei, precum și orice alte drepturi de care părțile, potrivit legii, nu pot dispune prin convenție sau prin orice alt mod admis de lege.” Medierea este alegerea potrivită și pentru situațiile în care părțile nu au martori sau înscrisuri referitoare la o înțelegere făcută, pentru că, în mediere, părțile nu trebuie să dovedească nimic, nu se caută vinovați, nu sunt judecați. În mediere se lucrează cu părțile pe situația existentă pentru ca părțile să ajungă la cea mai potrivită soluție pentru ele. Puterea este în mâinile părților, mediatorul păstrând în cadrul medierii un echilibru de putere între părți.
De ce este recomandată medierea în conflicte de business?
Unul dintre obiectivele oamenilor care fac afaceri este profitul. Investiția în creșterea afacerii înseamnă timp, muncă, vizibilitate, credibilitate care se concretizează în imaginea și renumele firmei și a celor care o dețin și conduc. În cazul unor conflicte care apar în cadrul unei firme (relațiile dintre asociați, relația dintre angajator și sindicat sau angajați, concedieri, relația dintre șef și subaltern etc.) sau în relația cu partenerii de afaceri (clauze contractuale, creanțe, întârzieri în proiecte etc.), medierea oferă beneficii cum ar fi: celeritatea procedurii, reconstruirea relației de afaceri și încredere, confidențialitate, reducerea costurilor cauzate de conflict (greve), costuri mai mici cu soluționarea acestuia (onorariul mediatorului este plătit de toate părțile implicate în mediere). Așa cum este evident din cele prezentate până acum, confidențialitatea procedurii permite păstrarea bunului renume, celeritatea medierii permite reintrarea rapidă în activitatea curentă și respectarea termenelor. Cel mai mare avantaj al medierii este timpul scurt în care se rezolvă situația care creează probleme. Celeritatea și confidențialitatea procedurii medierii se pliază pe nevoile firmelor în activitatea lor uzuală. Una este să încasezi o sumă certă într-o perioadă scurtă de timp, chiar dacă este mai mică decât ai preconizat, și alta este să aștepți o perioadă incertă de timp pentru a recupera o sumă incertă de bani. Și, dacă obții o sentință executorie pentru o creanță, ce faci cu ea dacă nu mai ai pe cine sau ce executa?
În situația negocierilor salariale, a concedierilor, a reorganizării departamentelor, a detașărilor, apelarea la un mediator are avantaje mari, pentru că oferă libertatea de a găsi soluții individuale, fără a crea un precedent. S-ar putea crede că departamentul de HR are tocmai aceste îndatoriri, dar să nu uităm că întregul departament de HR este angajat și plătit de către angajator. Întrebarea este: poate fi neutru și imparțial un angajat din cadrul departamentului HR?
Confidențialitatea procedurii medierii permite firmelor păstrarea bunului renume câștigat în piață, care are o valoare greu de exprimat în timp și bani. Timpul nu îl poți cumpăra cu bani. Timpul îl poți cumpăra cu mediere.
Mai mult de atât, taxa de timbru pentru încuviințarea unui acord de mediere (atunci când este cazul) este de 20 lei. Doar în situația în care acordul de mediere cuprinde un partaj se mai plătește o taxă suplimentară de timbru, calculată la valoarea partajului, care reprezintă doar 50 % din valoarea taxei care ar fi de plată când nu intervine un acord de mediere. Valoarea bunurilor partajabile este stabilită de părți. Astfel se economisește onorariul evaluatorului și 50 % din taxele de timbru.
În orice convenție care privește drepturi asupra cărora părțile pot dispune, acestea pot introduce o clauză de mediere, a cărei validitate este independentă de validitatea contractului din care face parte.
Ce obstacole importante întâmpinați în afacerea dvs? De ce natură? Cum le depășiti?
În țara noastră, medierea este mai puțin cunoscută. Încă nu au fost făcute campanii de promovare a medierii cu un impact real asupra cetățenilor sau care să le stârnească curiozitatea să afle informații despre mediere sau să încerce procedura medierii. Și mă refer la aflarea de informații direct de la un mediator autorizat, deoarece, încă din 2010, informarea cu privire la mediere și avantajele ei este gratuită. Românii percep medierea ca fiind ceva nou și necunoscut. Poate cu puțină teamă și neîncredere. Nu neapărat în mediere cât în libertatea pe care o au de a decide pentru ei. Sunt surprinși că, în mediere, părțile fac legea, fără a încălca legea. Este destul de dificil de acceptat că se poate ajunge mai simplu la o soluție. Medierea este foarte tânără ca profesie dedicată soluționării conflictelor, dacă e să o comparăm cu avocatura și instanța de judecată, cunoscute și recunoscute de sute de ani, care reprezintă varianta clasică și accesată când își face apariția un conflict de interese sau de drepturi. În esența lor, sunt puține conflictele doar de drepturi. Majoritatea pornesc de la conflictele de interese dintre părțile implicate. În procedura medierii, pe drumul către soluția personalizată a părților, sunt identificate cauzele conflictului și interesele părților. Din acest motiv, medierea rezolvă cauza conflictului și nu doar efectele acestuia.
Între părți și mediator se construiește o relație de încredere, care pornește și continuă cu multă comunicare. În cazul în care mediatorul a fost recomandat părții (sau părților) de o persoană de încredere care a trecut printr-o mediere, atitudinea părților este mult mai deschisă. Și mai există situația în care o parte care și-a soluționat o situație prin mediere, revine în mediere și cu alte conflicte.
Și pentru că un om informat este un om puternic, pe site-ul MediereNet.ro sunt informații despre mediere, articole cu spețe mediate, cadrul legal al medierii, beneficiile acesteia și un dicționar de termeni folosiți în mediere.
Organizați, la Cluj-Napoca, Gala Excelenței în Mediere. Dați-ne detalii despre eveniment.
Gala Excelenței în Mediere are ca scop promovarea medierii și a mediatorilor la nivel național și este singurul eveniment al medierii care a rezistat timpului. Unul dintre motive este și implicarea oamenilor de afaceri în transformarea Galei în cel mai mare eveniment de business și mediere din România. Cea de-a cincea ediție a Galei Excelenței în Mediere, care se va desfășura, în perioada 31 martie – 2 aprilie a.c., la Transylvania College în Cluj-Napoca, devine un eveniment internațional de business, mediere și educație. Alături de organizatorul principal, MediereNet, parteneri ai evenimentului sunt autoritățile locale, instituții de învățământ privat și de stat, firme cu acoperire locală, națională și internațională, precum și parteneri media. Programul evenimentului cuprinde seara oficială și festivă, conferința profesională în care sunt abordate și teme practice despre medierea în business, workshop-uri despre includerea medierii în educație și în evaluarea necorporală a firmelor. Colaborarea strânsă între educație, mediere și afaceri și implicarea în viața comunității au ca țintă atingerea păcii sociale.
Detalii despre Gala Excelenței în Mediere sunt disponibile pe http://www.MediereNet.ro/gala-excelentei-mediere/

Related posts

Americanii de la Key Safety Systems preiau fabricile deținute de Takata la Arad și Sibiu

Stefana Muresan

Studii geotehnice pentru ocolitoarea Zalăului

Nora Dumitrescu

Un oraș în oraș: Proiect pe 237 de hectare, care va avea 15-20.000 de locuințe, la Cluj Napoca

redactia

AROBS Transilvania Software achiziționează două firme din Vestul Europei, evaluate la 1,3 milioane Euro

Stefana Muresan

Pașii

Ligia Voro

GAL Timişoara a atras fonduri europene de aproape 7 mil. euro, pentru dezvoltarea durabilă a cartierelor

redactia

Italienii de la Ditre, angajări masive pentru fabrica din Arad

Stefana Muresan

S-a înființat rețeaua Camerelor de Comerţ 3SI, pentru conectarea comunităţilor de afaceri

redactia

Trofeul Calitatii ARACO 2018

redactia

Investiţie de 7,6 mil. euro pentru reabilitarea termică a Spitalului Clinic de Urgenţă Oradea

Stefana Muresan

Cel mai mare centru de distribuție carburanţi din vest, la Arad; investiție OMV de peste 17 mil. euro

Stefana Muresan

Primăria Oradea restaurează statuia lui Emanuil Gojdu

Stefana Muresan

Medici din Cluj, Târgu-Mureş şi Braşov, intervenţie în premieră pentru Europa de Est

redactia

Povestea Bers Nova – bere artizanală pe muzică rock

Traian Dan

BVB, profit net în creștere cu 180%, la 5,15 milioane lei, în primul semestru

Stefana Muresan

NEST – un nou parc de retail a fost inaugurat în Oradea pe Calea Borșului

Traian Dan

Măsurile de fluidificare a traficului şi de eficientizare a transportului public – prioritățile bugetului municipiului Cluj-Napoca

Stefana Muresan

Afacere sătească în Sălaj: 14 milioane de euro din vopsele

Nora Dumitrescu

[Enjoy Transylvania!] European funding: keywords for the largest urban renewal project in Romania!

Transilvania Business

E.ON Energie România a finalizat „Autostrada electrică” Iași-Târgu Mureș  

Ligia Voro

Muncitorilor de la Silcotub li se verifică temperatura la poarta fabricii

Nora Dumitrescu

11 startup-uri, dintre care trei din Transilvania, selectate de Techcelerator pentru un program de accelerare dedicat industriei FinTech

Ion Surdu

Brandul ALISIA ENCO lanseaza colectia de pulovere cu motive traditionale romanesti

Ionut Oprea

Locul 38 în Top 100 Antreprenori. Recunoaștere importantă pentru Mircea Oltean, directorul general IRUM SA Reghin

redactia

Leave a Comment