Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Lucrul “la comun”, noua tendință în România

Să lucrezi în aceeași cameră cu alte zeci de firme sau antreprenori devine o realitate în România, în condițiile în care companiile au echipe localizate pe toată planeta, la prețuri modice. Hub-urile prind tot mai mult în mediul de afaceri: un spațiu unde îți închiriezi lunar un birou – nu neapărat fix – pe care îl împarți cu alții.
“Inițial am avut sediu în altă parte a orașului, dar, treptat, ne-am dezvoltat, cererea a crescut foarte mult, iar locul acela nu mai corespundea cu ceea ce voiam noi să facem. Aici, în complexul Central, vom amenaja cel mai mare hub de afaceri din Europa de Est, care va avea o suprafață de 2.000 mp, după finalizarea tuturor lucrărilor programate, cu o sală de conferințe de 250 mp.
Principiul este cel de open space, care se poate segmenta după cerințele membrilor: sunt și antreprenori individual, și sedii de firme, cu mai mulți angajați. Mulți dintre ei au câștigat proiecte pe programul guvernamental Start-up Nation, iar faptul că au asemenea colegi în jur reprezintă un stimulent și o posibilitate de angrenare în proiecte comune. Avem un mix divers de membri: de la tineri întreprinzători, la freelanceri care câștigă mii de euro pe lună.
O altă categorie o reprezintă acei “nomazi” care se plimbă prin toată Europa, nu au un program fix sau o anumită locație de lucru și care au nevoie de astfel de spații, pe traseul pe care îl au în vedere. Noi nu doar îi adunăm pe toți aceștia într-un spațiu comun, dar și organizăm întâlniri pe diverse teme, inclusiv pe cea a orașului inteligent Cluj-Napoca, aducem specialiști în domeniu sau oameni care să îi deconecteze”, spune Victor Miron, director executiv al ClujHub.
Cei din jur îți aduc clienți noi
“Decizia mea, cu ani în urmă, de a renunța să mai lucrez de acasă și a merge zilnic la un spațiu de coworking a fost una care m-a influențat în bine. Cele mai importante beneficii sunt că îți crești rapid rețeaua de cunoștințe și relații, ești mult mai productiv decât dacă lucrezi de acasă, sunt mai puține lucruri care îți distrag atenția, plătești o singură factură lunară și ai tot ce îți trebuie pentru spațiu, plus că poți întrerupe oricând fără a fi legat de o anume perioadă de preaviz.
Ai mereu în jurul tău oameni activi – de obicei antreprenori sau freelanceri – cărora le poți cere un feedback, ești mai motivat să te ții de treabă, întrucât pentru asta vii acolo… Cei din jur fac exact asta: te ajută să îți găsești clienți noi, chiar dintre ceilalți participanți la același spațiu de coworking, ai toate resursele de care ai nevoie pentru a lucra, fără a mai fi nevoie să rezolvi tu problemele tehnice care apar de-a lungul timpului (cade internetul, altcineva se va ocupa de asta, nu tu), descoperi ocazii de a face parte din proiecte mari, pe care nu le-ai fi putut prelua singur, înveți de la alte industrii, de la oameni care lucrează acolo în alte domenii”, spune Florin Roșoga, mentor virtual.
Principalii destinatari: tehnologia și industriile creative
Platforma Start-up Cafe a inventariat 600 de antreprenori și freelanceri grupați în hub-urile din nouă orașe ale țării. Scopul acestor spații de coworking este de a oferi o alternativă la birourile clasice. Ele se adresează antreprenorilor aflați la început de drum, start-up-urilor și freelancerilor care nu își permit să închirieze spațiu într-o clădire de birouri sau vor să se alăture comunității din jurul acestor hub-uri. Ideea a apărut acum 20 de ani în Berlin (hackerspace), unde pasionați de tehnologie se întâlneau pentru a lucra împreună. Conceptul a prins contur în SUA – unde a fost lansat primul hub – devenind răspândit și în România.
“București, Cluj, Timișoara, Constanța, Iași, Brașov, Galați, Sibiu sau Oradea sunt orașe în care s-au dezvoltat astfel de huburi care găzduiesc antreprenori și startup-uri, care activează, în special, pe zona de tehnologie sau în industrii creative. Există și spații de coworking gândite sub forma unor proiecte sociale (City Hub Constanța) care nu percep membrilor taxe de închiriere, dar o parte dintre rezidenți oferă servicii voluntare pentru a sprijini funcționarea hub-urilor. Spațiile de coworking sunt în plină expansiune la noi în țară, fie ca model de business, fie prin sprijinul unor instituții sau companii care vor să încurajeze industria start-up-urilor.
În cele mai mari oraşe începe să prindă contur un ecosistem de centre care ajută dezvoltarea start-up-urilor hi-tech. După mai bine de 15 de ani de creştere susţinută, alimentată de multinaţionale şi de exemplele de succes la nivel internaţional ale unor companii lansate de antreprenori locali, industria locală de IT a ajuns la un nivel de dezvoltare care permite conturarea unui ecosistem care să sprijine noul val de companii hi-tech, start-up-urile având posibilitatea de a închiria un spaţiu de lucru în hub-uri din capitală dar şi din marile oraşe”, relevă raportul.
Mai ieftine decât chiriile clasice
“Spaţiile de coworking au început să apară din ce în ce mai mult în România şi acest lucru mă bucură foarte mult. Sunt o persoană care promovează antreprenoriatul în rândul tinerilor, iar aceste spaţii sunt locul potrivit de unde poţi lucra şi unde îţi poţi dezvolta afacerea. Un hub este un spaţiu mare în care fiecare dintre noi ne putem închiria un birou. Spaţiul este deschis şi ajungi să lucrezi alături de alţi antreprenori sau freelanceri care lucrează la proiectele noi. Este foarte interesant că îţi poţi găsi parteneri pentru afacerea ta foarte uşor. La fel îţi poţi găsi clienţi care au nevoie de serviciile tale.
Totodată, aceste spaţii de coworking sunt destul de ieftine în comparaţie cu închirierea propriului spaţiu de birou. Preţurile la hub-urile din ţară pornesc undeva la 50 de euro pe lună, în funcţie de oraş. Evenimentele sunt extrem de utile, iar un asemenea hub organizează destul de multe evenimente speciale pentru membri şi nu numai. Poţi intra în legătură cu extrem de multe persoane, iar şansa ca afacerea ta să crească este destul de mare”, observă trainerul financiar Laurențiu Mihai.
Zona de coworking: până la 20 % din clădirea de birouri

Furnizorii globali de spații în clădiri și-au adaptat și ei oferta. Una dintre cele mai cunoscute companii de închirieri de birouri instant, Regus, oferă 3.000 de adrese de coworking, cu șapte centre de business în capitală. Cei interesați pot să opteze pentru abonamente care sa le permită acces în zonele de business lounge sau de coworking de câte ori au nevoie: câteva ore sau zile pe lună sau nelimitat. Contractele se pot încheia pe termen scurt dar lung. Regus pregătește acum implementarea conceptului în Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, intenționând ca în acest an să atingă și nouă astfel de locații în București.
Cum arată oferta Regus: “Coworking-ul vă oferă beneficiile unui birou full-time, dar plătiți doar pentru numărul de birouri utilizate. Alegeți-vă propriul birou permanent sau așezați-vă oriunde doriți, pe parcursul zilei, printr-o configurare prin rotație, disponibilă după principiul primul venit, primul servit. Lucrați oriunde doriți, plătiți doar pentru ceea ce aveți nevoie. Nu e necesară vreo amenajare; utilitățile și echipamentele, inclusiv propria dvs. masă de birou și telefon personal, vă sunt puse la dispoziție”. Centrele de business au între 1.400 și 2.700 mp, dintre care până la 20 % zonă de coworking.
Există între 20 și 60 de desk-uri, în funcție de locație, și câte 2-4 săli de ședințe. Tipul de membru vizat îl reprezintă persoanele mereu în mișcare, care lucrează într-un domeniu activ, de vânzări, antreprenori, care au nevoie să fie în mai multe puncte din oraș într-o singură zi, dar și care nu au nevoie de un birou permanent, ci doar de câteva ore pe zi, cu toate facilitățile incluse, fără bătăi de cap în ceea ce privește administrarea unui spațiu de birou. O altă categorie este a celor care utilizează o singură locație ca birou fix drept mod de a eficientiza costurile pe termen lung.
Gigantul Google deschide șase hub-uri în România
Google a anunţat extinderea programului Atelierul Digital prin deschiderea a șase hub-uri regionale în colaborare cu instituţii universitare din ţară, la București, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Constanța și Brașov. Ele au ca scop conectarea mediului universitar cu cel de business, oferind studenţilor pregătirea practică în antreprenoriat şi marketing digital. Întreprinderile mici și mijlocii (IMM) pot cere prin intermediul acestora consultanţă în domeniul online.
Hub-urile sprijină start-up-urile prin oferirea unui spațiu de muncă în sistem colaborativ pentru studenții antreprenori și prin sesiuni de pregătire în domeniile business-ului și competențelor digitale. Hub-urile vor constitui un spațiu de întâlnire între studenți și IMM-urile locale. Până acum 60.000 de persoane – studenți, antreprenori și angajați – au folosit Atelierul Digital.
„Extinderea acoperirii internetului și tehnologiilor digitale a produs o schimbare structurală în mediul de afaceri. Companiile, indiferent de dimensiunea lor, pot avea acces la un public global. Puține IMM-uri din România exploatează oportunitățile mediului digital: doar 22 % utilizează instrumente online și 5 % vând online. Hub-urile Atelierului Digital își propun să pregătească viitorii antreprenori și IMM-urile în a face față provocărilor economiei digitale”, a declarat Elisabeta Moraru, country business development manager la Google Romania.
Impact și-a triplat spațiul la București
La București, Impact Hub și-a relocat spațiul pe o suprafață de trei ori mai mare decât cea precedentă. Aici derulează programele Hubcelerator (de accelerare, adresat startup-urilor într-o fază incipientă), Startarium.Inc (cu componente de incubator și de accelerator) și se va axa pe programe care se vor adresa unor afaceri aflate în alte stadii decât cele abordate până în prezent. Suprafața hub-urilor era de 1.600 mp în București și de 1.200 mp în Cluj-Napoca, însă ultimul nu mai este funcțional. “Începând cu 31 decembrie 2017, spațiul de coworking & evenimente al Impact Hub Cluj-Napoca este închis permanent”, a anunțat conducerea acestuia.
Există 300 de membri în cele două orașe care au la dispoziție o sală de întâlniri, trei cabine de Skype și trei săli de evenimente pentru fiecare locație. Orele de program sunt 09-21, însă rezidenții au acces în spațiu non-stop. Chiria lunară variază între 400 și 1.100 de lei, cu taxa pe valoarea adăugată inclusă, în preț fiind incluse accesul în toate spațiile din perimetru și la alte hub-uri din lume, Wi-Fi și imprimantă, spațiu de depozitare și opțiune pentru birou fix.
În capitală mai activează astfel de centre precum TechHub, WeLoveDigital,
Flash Hub, The Office, NOD Makerspace, 360Hub, DHB, Pura Vida, Cafe Floreasca, Coworking București, ThinkSpace, TheAtelier.ro, Seneca Anticafe.
Printre inovațiile aduse de proprietari se numără unelte și echipamente pentru fabricație digitală și prototipare rapidă (NOD), colectarea corespondenței primite, acces gratuit la flipchart, tablă magnetică și markere, telefon cu posibilitatea de organizare de teleconferință (Flash Office), bibliotecă și librărie cu 8.000 de titluri unice (Seneca), acces la comunitățile locale de tech (TechHub).
Seri de jocuri electronice și petreceri cu sangria
Cluj Cowork a fost promovat de omul de afaceri Robbert Visser, în 2011, care locuia în oraș de cinci ani. El a descoperit mai multe oportunităţi pentru o asemenea afacere și a cunoscut mulţi programatori şi profesionişti din IT, care aveau nevoie de un spaţiu dedicat liber pentru a lucra şi a dezvolta o comunitate. Iniţial, hub-ul era format din trei încăperi la parter, iar din 2012 cumula nouă camere, cu 400 mp, care însumează 400 mp de spaţiu de coworking.
“În fiecare săptămână, două ONG-uri lucrează la proiecte deosebite în acest spaţiu.
Într-un cadru mai informal, trebuie să ştiţi că în fiecare joi luăm prânzul împreună. Mâncarea este gătită de o bucătăreasă pasionată care are grijă să ne surprindă cu fiecare meniu. Ce altceva se mai întâmplă aici? Seri de board games şi petreceri cu sangria. Toate acestea pentru a ne cunoaşte, pentru relaxare şi o muncă mai productivă în următoarea zi”, menționează administratorii Cluj Cowork.
ClujHub a presupus o investiție inițială de 400.000 de euro, fiind axat pe lansarea de start-up-uri și pe organizarea de incubatoare de afaceri. A fost înființat pe strada Pitești, unde activau 70 de membri, care plăteau o chirie între 60 și 150 de euro, iar apoi s-a mutat în complexul comercial Central. Un alt hub, ClujMakers, e dedicat celor care lucrează în zona marketingului online, inginerilor, arhitecţilor, artiştilor.
Apare primul spațiu de coworking din “secuime”
Cowork Timișoara este un loc de accelerare a comunității start-up și de promovare a creativității și inovării digitale. Prin crearea acestui spațiu de lucru colaborativ, start-up-urile și freelancerii din domeniu se conectează la o comunitate ce are la bază schimbul de know-how și idei. Rezidenții beneficiază de programe de dezvoltare specializate, sesiuni de mentorat unu la unu cu specialiști, evenimente, ateliere cu lideri de opinii, seminarii motivaționale, programe de formare în antreprenoriat și IT. Valorile în jurul cărora a fost clădit acest concept sunt “lucrează, învață & dezvoltă-te și conectează-te”! Fiecare dintre cele trei pachete pentru membri conține beneficii precum internet de mare viteză prin Wi-Fi, spațiu de întâlniri cu preprogramare, acces la chicinetă, cafea și ceai.
The Grape este primul hub din Iași, cofondatorii fiind un grup de prieteni tineri care vor să dezvolte comunitatea antreprenorială din oraș. Investiția a fost minimă la început, iar acum pe 200 mp îşi desfăşoară activitatea 15 organizaţii (firme, asociaţii, freelanceri). Un abonament lunar pe o perioadă nelimitată costă 400 de lei. La Sibiu a apărut un spațiu mai mic, Central Hub, cu o chirie practicată de 120 euro, iar MyHub este adresat freelancer-ilor şi afacerilor mici, la început de drum.
La Constanţa, City Hub se întinde pe 1.500 mp, cu spații dedicate pentru evenimente şi birouri. De la înființare centrul a fost vizitat de 20.000 de oameni. La ForteLife, destinat rezidenței permanente și evenimentelor, chiria lunară este de 300 de lei. În reședința de județ a Bihorului, Coworking Oradea este un sediu pentru antreprenorii, freelanceri, angajaţi independenţi. Inițial a funcționat pe bază de contribuții, apoi s-a optat pentru o chirie lunară de 400 de lei. Oradea Tech este organizat ca asociație nonprofit, cu taxă de 100 lei/lună sau 1.000 lei/an.
OneZero din Brașov se întinde pe 200 mp, unde lucrează 10 membri, și are spațiu de cafenea, pachetele de închiriat fiind între 50 și 79 de euro, în funcție de opțiuni. În același oraș, Hub 1317 include 13-15 mebri, care plătesc o taxă lunară medie de 299 de lei. Un astfel de centru hub a apărut și la Sf. Gheorghe, botezat Inno Hub.
Chirii lunare în hub-uri
București: 80-236 euro
Cluj-Napoca: 60-150 euro
Sibiu: 120 euro
Timișoara: 99 euro
Brașov: 50-79 euro
Iași: 86 euro
Oradea: 86 euro
Constanța: 65 euro

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Tur comercial în Transilvania al unei delegații austriece

Articolul următor

Dunwell, atuuri și repere în piața de industrial

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share