Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Ultimul mohican al marii industrii clujene

Singurul mare producător industrial cu capital românesc activ în Cluj se bate cu încăpățânare cu giganții mondiali ai cosmeticelor precum L’Oreal, Procter & Gamble sau Beiersdorf, dispuși să arunce în joc zeci de milioane de euro pentru promovarea pe piața locală.
“Am mai rămas noi și Terapia dintre marile întreprinderi clujene de dinainte de Revoluție. Din păcate, vedem că se produce din ce în ce mai puțin la Cluj, în România. Furnizorii de materie primă se închid în România unul după altul, deși noi ne-am dori să lucrăm cu cei din țară și trebuie să luăm din străinătate la prețuri mult mai mari. Înainte aduceam materie primă de la Stirom București, de la Alro Slatina, de la Oltchim Râmnicu Vâlcea, dar acestea și-au redus apoi mult producția, iar acum ne vedem nevoiți să importăm, să aducem polietilenă din Ungaria, gaz pentru spray-uri din Italia. Până la urmă totul se traduce în majorări de cost în produsul final”, constată directorul general, Mircea Turdean.
Totuși, anul trecut, Farmec a pus la bătaie 650.000 de euro pentru modernizarea și retehnologizarea producției, selectarea și dozarea optimă a ingredientelor active, alegerea unor ambalaje ergonomice și sigure în utilizare. Depozitele noi ocupă 5.000 mp, iar suprafața de producție a fost extinsă la fabrica din Cluj-Napoca, unde s-a optat pentru depozitarea pe verticală. Practic, fabrica își va dubla producția. Unitatea are propria sa flotă de transport, de 250 de autovehicule în toată țara, iar distribuția este concentrată în centre precum București, Brașov sau Timișoara.

Societatea clujeană a fost ocolită până acum de fondurile europene, astfel că trebuie să se bazeze constant pe resursele proprii. Acum, Farmec generează afaceri anuale de 45 de milioane de euro și grupează peste 700 de salariați. Aceasta lansează sau modernizează cel puțin 100 de produse noi pe an, capacitatea sa fiind de 27 de milioane de produse. Compania are certificare internaţională GMP și exportă în 30 țări. “Din păcate, pentru o firmă de talia noastră nu sunt disponibile linii de finanțare din bani europeni, lucru anormal. Efectiv nu ne încadrăm nicăieri. Iar, în România, majoritatea ajutoarelor de stat se duc către companiile străine”.
Farmec a reușit să își păstreze oamenii valoroși, însă ei au atins deja o vârstă, unii au peste 50 de ani, iar angajații noi de care ar fi nevoie sunt greu de găsit. “Ne-am păstrat angajații pentru că dăm salarii peste media industriei, iar ei au încredere în companie. În prezent nu mai există școlile profesionale de acum câteva zeci de ani, astfel că pe tineri îi școlim noi în firmă; un meseriaș bun se formează în 2-3 ani. Pentru că Terapia a fost preluată de către un investitor străin, din 2010 ne-am implicat noi la Grupul Școlar de Chimie Industrială cu acest nume, devenit Colegiul Tehnic Ana Aslan; încercăm să facem o selecție de copii talentați”.
La finele lui 2017 compania clujeană a intrat pe segmentul cosmeticelor decorative, iar din acest an a trecut la produse de lux, pe care vrea să le impună în 50-60 de țări, intrând în concurență directă cu competitorii globali. Vârful de lance îl vor constitui produsele de regenerare celulară Gerovital.
“Extractele vegetale pe care le folosim conțin plante autohtone precum lavandă sau cătină, dar și fructe de goji, în combinații. Tendințele sunt spre utilizarea acidului hialuronic – pe care noi îl foloseam deja în anii ’90 – concentrația cea mai mare fiind în fiole. Principalele efecte sunt de hidratare, nutritiv, dar cel mai pregnant este cel antiîmbătrânire, Gerovital fiind primul produs de acest fel din lume, creat de profesorul Ana Aslan. Mari producători precum Beiersdorf sau L’Oreal alocă zeci de milioane de euro în zona de promovare. Am investit și noi 4 milioane de euro pe partea de marketing”.
Produsele de Cluj sunt apreciate din ce în ce mai mult în lumea arabă și în cea asiatică: în statele arabe, Japonia, China, Coreea de Sud, dar și în SUA sau Canada. “Frumusețea este percepută în mod diferit în lume. În Europa, Coco Chanel a promovat femeia cu ten închis, bronzată, în Asia tenul alb înseamnă frumusețe și noblețe, acolo se cer creme și emulsii foarte slabe în grăsimi, produse de albire.
Mergem și noi pe tendințe, pe culorile la modă, însă facem teste de eficiență, de stabilitate. Avem în portofoliu sute de produse: pe unele le păstrăm, la altele renunțăm. Baza pentru lacurile noastre de unghii este fabricată în Franța și în Italia de către aceiași producători cu care lucrează companiile celebre. Este ca și cum Armani ar face producție pentru noi”. Următorul pas, la care se lucrează acum la Farmec, este crearea unei rețele de magazine la nivel mondial, operate în franciză.
Farmecul roboților
Anul trecut, fabrica a înregistrat mai multe premiere la nivel de procese de fabricaţie. Unitatea a fost dotată cu o nouă linie automată de ambalare cu sistem robotizat, care contribuie la creşterea calităţii produselor şi măreşte productivitatea şi randamentul. A fost schimbată tehnologia de etichetare a produselor de curăţenie, prin trecerea de la etichetele autoadezive la metoda shrink sleeve, ce permite identificarea mai rapidă a beneficiilor principale ale produselor. Acestea sunt etichetate pe întreaga suprafață, iar foliile sunt ecologice, ușor de reciclat. Printre noutăți se numără produsele închise etanş în fiole de sticlă, care nu permit existenţa interacţiunii între produs şi ambalaj (fiolele cu acid hialuronic Gerovital) sau tratamente complexe personalizate, precum programul intensiv de îngrijire.
Istoria fabricii
• 1889: Iau naştere, la Budapesta, laboratoarele Molnar es Moser.
• 1943: Se desprinde un mic laborator (Mol-Mos) care îşi desfăşoară activitatea în Cluj.
• 1965: Este produs pentru prima dată Laptele Doina, în prezent este cel mai bine vândut demachiant pe piaţa națională, având o cotă cantitativă de 17 %.
• 1967: Liviu Turdean devine director, iar fabrica, primul producător din țară de creme şi emulsii Gerovital H3 prof. dr. Ana Aslan. Produsele se adresau femeilor de peste 40 de ani, tenurilor ce prezintă primele semne de îmbătrânire.
• 1969: Premieră în România – fabricarea produselor sub formă de spray.
• 1970: Începe dezvoltarea celei mai importante platforme de producţie cosmetice din România.
• 1995: Farmec se privatizează prin metoda MEBO, având capital 100 % românesc.
• 2017 Reţeaua se extinde la opt unități de brand Farmec, amplasate în Cluj, Arad, Brașov, Sibiu, Tîrgu Mureș, Timișoara şi la 13 magazine Gerovital.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Programul de cursuri AMCOR “Consulting – Tools, Skills & Ethics”

Articolul următor

Pentru a sprijini tinerii fermieri în vederea achiziționării de teren, Europarlamentarul Daniel Buda propune modelul Prima Fermă

Citește si:
Total
0
Share