Cea mai nouă și cea mai modernă pistă de aterizare – decolare din România s-ar putea să o avem la Vidrasău, la Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș, mă asigură președintele Consiliului de Administrație (CA) a acestuia, Peti Andrei. Lucrările se află pe ultima sută de metri, în paralel, atât conducerea regiei cât și a antreprenorului general au făcut demersuri astfel încât procedura de reautorizare a aeroportului să se desfășoare în această lună, iar din 25 iunie prima cursă – una charter din Antalya, Turcia, să aterizeze pe pista refăcută. Ar fi după circa 18 luni de când niciun avion al unei companii ariene de linie sau low-cost nu a mai aterizat aici și de aproape un an de când nici cele de mici dimensiuni nu au mai putut utiliza pista aeroportului. Deși, dacă procedura de reautorizare merge bine, avem toate motivele să ne bucurăm pentru că aeroportul va redeveni funcțional, nu este tocmai așa. Angajații Aeroportului Transilvania cu salariile plătite la zi, deși într-o companie privată erau concediați colectiv sau trimiși în șomaj tehnic, amenință cu greva generală.
E 1 iunie, zi în care România a mai intrat încă o dată într-un week-end prelungit, oferit cu “generozitate” de guvernanți, doar-doar o să dăm bine în rapoartele în care este consemnat deficitul bugetar, însă la Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș nu este zi liberă. În jur de 60-70 de persoane lucrează în diferite zone ale pistei, ale platformelor și căii de rulare pentru a respecta graficul modificat de lucrări.
Intrăm prima dată pe platforma de parcare a avioanelor, din zona porților, unde totul este finalizat. Sunt trei locuri de parcare, platforma este prevăzută cu sistem de iluminat nocturn conform standardelor europene în domeniu.
“Dalele de beton se comportă foarte bine, s-au pus și marcajele. Aici totul a fost refăcut, inclusiv fundația”, ne explică Peti Andrei, președintele CA.
În 31 mai s-a efectuat determinarea portanței platformei, iar rezultatele sunt așteptate în cursul acestei săptămâni. Lângă se amenajează terenul adiacent, se nivelează terenul, s-a asfaltat drumul de serviciu, legătura între platformă și terminal. În stare avansată sunt și lucrările la cea de-a doua platformă de parcare și la calea de rulare a avioanelor, legătura între platformă și pistă, unde se trasează marcajele finale.
“De când s-a realizat această cale de rulare acum 10 ani, nu s-a obținut autorizația de a folosi această cale de rulare și din cauza aceasta, fără a avea acces la platformă, a lipsit zona de legătură, nu am putut folosi nici platforma la capacitatea la care a fost proiectată. Cu lucrarea aceasta se soluționează și problema care persistă de 10 ani”, ne asigură Peti Andrei.
Pe cea de-a doua platformă, acum se ștergeau marcajele, pentru că, prin contract, executantul este obligat să readucă la starea inițială infrastructura. Cea de-a doua platformă a fost folosită intens pe durata lucrărilor ca o cale de acces spre prima platformă, calea de rulare, pistă și zonele adiacente acestora.
“Am demarat procedurile de a face balizajul și pe această platformă și pe calea de rulare ca să putem folosi și pe timp de noapte calea de rulare alpha și platforma nr. 2”, completează președintele CA.
Terenurile adiacente sunt deja amenajate, în sensul în care au fost decopertate, nivelate și adus teren vegetal deasupra. Și gradul de compactare al acestora a fost măsurat, iar rezultatele sunt așteptate.
Înaintăm spre pista de aterizare-decolare care acum câteva luni, când am fost prima dată, era doar la faza de extragere a betonului. Acum e asfaltată în întregime, se vede balizajul și pe partea dreaptă și pe stânga, la fel și sistemul de iluminat, iar mare parte a premarcajelor și marcajelor sunt trasate, iar altele sunt acum în lucru, după cum am ocazia să observ. Pentru zborul instrumental trebuie să aibă balizaj de categoria respectivă și de aceea pe această parte – n.a. dreapta – sunt astfel de balize, iar pe cealaltă parte nu, subliniază Peti Andrei.
Ce mă intrigă la pistă este “valea” pe care o observ când privesc pista în lung. Asemănător ca la o autostradă, am senzația că și pe lățime e la fel, un vârf și apoi coboară spre margine, atât în dreapta cât și în stânga.
Ghidul meu mă lămurește că sunt pantele longitudinale și transversale pe pistă și pe calea de rulare care sunt importante pentru scurgerea apei, astfel încât să nu permită acumulări de apă. Fenomenul de acvaplanare nu este străin nici pistelor aeroporturilor. Valea dinspre mijloc, care e o diferență de nivel de cel puțin o jumătate de metru, e utilă pentru că ajută la aterizarea și decolarea avioanelor.
Pe drum nu pot să nu remarc, de asemenea, că munții de pământ pe care îi observasem când am fost pe pistă la începutul lucrărilor, au dispărut din zona de siguranță, iar terenul de aici a fost nivelat și compactat.
73 de note de instrucțiune
Deja știm că față de termenul inițial, lucrările au întârziat cu peste 4 luni, însă, mai mereu, executantul s-a lovit de proiect.
Astfel, la lucrarea de la Aeroportul Transilvania Tîrgu Mureș, executantul a făcut 73 de note de instrucțiune către proiectant – aceste note se fac atunci când acesta observă o neconformitate sau o lipsă de reglementare din partea proiectantului. Ca urmare a acestora s-au dat 40 de dispoziții de șantier, ceea ce înseamnă că de 40 de ori a fost modificat proiectul, înseamnă că trebuiau făcute situații de lucrări, referate, evaluări, acte adiționale, la urma urmei, de foarte multe ori, din cauza proiectului, îmi explică președintele CA a aeroportului.
Toate acestea au însemnat prelungirea termenului de execuție și au determinat costuri suplimentare ale lucrărilor.
Încă un hop
Lucrările pentru o profană ca mine arată bine, gradul de execuție trece de 90 %, dar întrebarea cea mai arzătoare rămâne: Când va fi funcțional aeroportul?
“Noi ne-am pregătit ca toată infrastructura să fie autorizată în această lună, să putem folosi integral toate dotările și toată această suprafață care ne va permite să primim mai multe avioane de capacitate mai mică – chartere, avioane de business și de altă natură – SMURD etc. Am lucrat în paralel și beneficiem de tot sprijinul instituțiilor implicate – ROMATSA, Autoritatea Aeronautică Civilă -, iar firma executantă, în paralel, obține și face determinările de laborator ale capacității de frânare, ale capacității portante, ale gradului de compactare a solului din zonele adiacente, ale ridicărilor topografice ș.a. Toate acestea sunt în realizare și au fost trimise la Autoritatea Aeronautică Civilă pentru verificare. Noi așa ne dorim și în prezent așa pare că în iunie se va întâmpla și autorizarea aeroportului. Noi ne dorim ca din 25 iunie să primim primul zbor”, îmi răspunde președintele CA, însă nu este o certitudine.
Și asta pentru că în 18 iunie este convocată comisia de recepție, care va verifica fizic întreaga infrastructură – va face probe, inclusiv acele determinări ale pantelor, o mașină de pompieri va fi utilizată pentru transportul apei care va ajunge apoi pe pistă pentru a observa înclinația acestor pante – și va trece în revistă întregul dosar al lucrării (zeci de mii de pagini – președintele CA a susținut că în fiecare zi, de când s-a dat ordinul de începe a lucrărilor, pe biroul său au ajuns 100 de pagini de corespondență legate de acestea).
Tot pe 18 iunie va ajunge avionul de calibrare de la Autoritatea Aeronautică Civilă. Acela va verifica trei lucruri: balizajul, sistemul PAPI (Precision Approach Path Indicator) și sistemul ILS (Instrumental Landing System). “Aceste trei sisteme vor fi confirmate sau nu. Dacă nu vor fi confirmate, avem o problemă în sensul că nu se poate finaliza recepția. Eu sper că va ieși bine. Ne dorim ca în 21-22 să avem vizita reprezentanților autorității, iar dacă ne vor da autorizația, atunci luni, 25 iunie, am putea avea zborul de Antalya”, punctează Peti.
În mod normal, aeroportul ar fi trebuit să fie funcțional din 16 iunie, dată de la care Wizz Air a pus în vânzare bilete pentru cursele pe care le va opera de pe Aeroportul Transilvania, iar charterele de Antalya sunt contractate cam tot din aceeași perioadă. Ceea ce nu se va întâmpla însă, astfel că primele zboruri vor fi transferate la un aeroport din vecinătate și, probabil, va fi asigurat și transportul pasagerilor.
Alte lucrări
Conducerea aeroportului a încercat, de asemenea, să identifice și acele nevoi care pot să schimbe experiența pasagerilor care ajung la Vidrasău. De aceea vor fi înlocuite ghișeurile de check-in. “Acum două săptămâni s-au prezentat de către firma care a câștigat machetele în 3D, vor arăta, sper eu, foarte bine. Se va schimba mobilierul, sistemul de preluare a bagajelor, sper că va fi o surpriză plăcută pentru toți pasagerii care vor tranzita Aeroportul Tîrgu Mureș”, punctează Peti Andrei.
De asemenea, ceea ce a fost posibil a fost realizat în regie proprie – vopsirea bordurilor, trasarea de noi marcaje pentru spațiul de parcare și altele.
“Va fi o provocare cum vom face cu sistemul de acces, de bariere, pentru că fonduri de la Consiliul Județean nu putem utiliza pentru achiziționarea acestor sisteme, iar sistemul vechi nu se poate recondiționa. În prezent, se lucrează pe o analiză de oportunitate care ar fi soluția cea mai optimă de a exploata această parcare”, completează Peti.
O neîmplinire rămâne eșecul licitației pentru restaurarea Monumentului degradat al lui Aurel Vlaicu din fața clădirii aeroportului.
O surpriză neplăcută – greva
De câteva zile, ca un cadou pentru reluarea zborurilor, angajații aeroportului au depus la ITM documentele pentru declanșarea grevei generale și au de gând să meargă până la capăt pentru a obține salarii mai mari.
“Noi fiind mai mult un agent economic decât o instituție publică, deși suntem finanțați parțial din fonduri publice, legea salarizării unice nu ni se aplică, pentru orice creștere salarială trebuie să ne raportăm la veniturile proprii. (…) Am avut o propunere de reducere a decalajelor salariale, cu privire la aceeași funcție și la aceleași responsabilități, dar nu a fost acceptată”, îmi explică președintele CA.
Dacă nu se va soluționa conflictul, aeroportul a fost reabilitat degeaba pentru că nu vor putea fi deservite cursele aeriene. Însă mai mult de atât, “dezvoltarea ulterioară a aeroportului va fi periclitată, pentru că acum, la început, ar trebui să convingem operatorii să vină să deschidă noi destinații, să ne considere parteneri corecți și de lungă durată”, consideră Peti Andrei.
Opinia mea francă e la început… În noiembrie 2016, majoritatea angajaților ar fi trebuit trimiși în șomaj tehnic sau concediați, iar acum poate erau și resurse pentru majorări salariale pentru cei care ar fi fost reangajați …
Ligia VORO
P.S. Și am plecat de AICI …
Citește și:
Incredibila apariție și minunata viață a revistei Transilvania Business
Prin 2006 era totul planificat și pregătirile erau în toi… Lipsea o semnătură pe un contract de vânzare…
7 iunie 2025
Transgaz, perspectivă revizuită de la stabilă la pozitivă
Agenția de Rating Fitch a schimbat perspectiva Transgaz de la stabilă la pozitivă, fapt ce reflectă printre altele…
7 iunie 2025
Povestea de succes „Piața 9”, spusă de Daniel Galea într-un eveniment IMM Club
Cred că sunt puțini orădenii sau bihorenii care nu a auzit de „Piața 9”. De fapt, povestea a…
6 iunie 2025
Desant maramureșean de business în Basarabia. De la producție industrială, la vinurile de Cricova
Delegația din care au făcut parte cinci manageri de companii a avut întâlniri de afaceri în trei orașe,…
6 iunie 2025
Delgaz Grid primenește rețeaua din Câmpia Turzii
Proiectul de înlocuire a conductelor și branșamentelor precede lucrările de modernizare de străzi prin Programul Național Anghel Saligny…
6 iunie 2025
Clujenii de la CO Angels au câștigat marele premiu la Innovation Labs
În finala competiției, Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) Cluj a fost reprezentată de două echipe, fiecare propunând soluții tehnologice inovatoare.…
6 iunie 2025
Universitatea din Oradea va avea un nou cămin cu 795 de locuri în 390 de camere
Universitatea din Oradea a deschis joi – 5 iunie 2025, încă o pagină din istoria devenirii ei europene.…
6 iunie 2025
ARL Cluj – Strabag a ridicat o treime din Pasajul Italsofa
Constructorul clujean toarnă structurile de susținere și lucrează la rampa de acces, breteaua de legătură Șomcuta și terasamentele…
6 iunie 2025
Investiții
Universitatea din Oradea va avea un nou cămin cu 795 de locuri în 390 de camere
Universitatea din Oradea a deschis joi – 5 iunie 2025, încă o pagină din istoria devenirii ei europene.…
6 iunie 2025
Trenul electric PESA, prezentat în 22 mai la Oradea, a intrat în probe
După sosirea în țară, prezentat în cadrul Conferinței de Operatorie Feroviară și Material Rulant, organizată de Club Feroviar,…
5 iunie 2025
Se montează grinzile la pasajul suprateran din Oșorhei pe DN1, la ieșirea spre Aleșd
Săptămâna aceasta a început montarea grinzilor la pasajul suprateran de la ieșirea din Oșorhei spre Aleșd. Pasajul va…
5 iunie 2025
Fabrica elvețiană de înaltă tehnologie – VAT, și-a inaugurat noul sediu la Arad
O nouă investiție cu capital străin s-a concretizat în județul Arad: fabrica elvețiană VAT, specializată în tehnologii industriale…
5 iunie 2025
Timișorenii, interesați de mobilitatea urbană
Miercuri seară la Co Work Timișoara a avut loc lansarea oficială și prima prezentare a Invest, un accelerator…
5 iunie 2025
Lufthansa a inaugurat oficial legătura între Aeroportul Oradea și Munchen
Marți, 3 iunie 2025, Lufthansa a inagurat oficial cursele dintre Aeroportul Oradea și Aeroportul din Munchen. Vor fi…
3 iunie 2025
Alte 11 contracte „Anghel Saligny” au fost semnate, în valoare de 135 milioane lei
Noi contracte în valoare de 135,51 milioane lei au fost semnate prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”.…
3 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Infrastructură
ARL Cluj – Strabag a ridicat o treime din Pasajul Italsofa
Constructorul clujean toarnă structurile de susținere și lucrează la rampa de acces, breteaua de legătură Șomcuta și terasamentele…
6 iunie 2025
Exproprierile pe Centura Metropolitană a Clujului costă 200 milioane €
Primăria Cluj-Napoca (PCN) a dat liber la proiectarea tronsonului cel mai consistent al viitoarei șosele de mare viteză…
5 iunie 2025
Euras are un an să reabiliteze Palatul Administrativ din Cluj
Conducerea Instituției Prefectului Cluj i-a pus în vedere antreprenorului termenul limită în care trebuie să se încadreze cu…
5 iunie 2025
Clujul marilor proiecte pe hârtie
Metroul, trenul metropolitan și centura metropolitană propriu-zisă încă nu au ajuns în faza de șantier, conform listei proiectelor…
5 iunie 2025
Se montează grinzile la pasajul suprateran din Oșorhei pe DN1, la ieșirea spre Aleșd
Săptămâna aceasta a început montarea grinzilor la pasajul suprateran de la ieșirea din Oșorhei spre Aleșd. Pasajul va…
5 iunie 2025
“Expresul” de Tureni, funcțional din 1 iulie
Conexiunea dintre Autostrada Transilvania (A3) și Drumul Național 1 (DN1) menită să ocolească municipiul Turda va fi circulabilă…
3 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Trenul metropolitan Brașov – licitație pentru a prinde 230 milioane euro
Asociația de Transport Brașov a reluat licitația pentru transportul feroviar metropolitan pe un sistem cu trei magistrale: Stupini…
2 iunie 2025
Turism
Bihorul va avea strategie de dezvoltare turistică pe termen mediu și lung
Mircea Mălan, președintele Consiliului Județean Bihor, a semnat marți, 2 iunie 2025, contractul pentru elaborarea Strategiei de Dezvoltare…
5 iunie 2025
Trenul electric PESA, prezentat în 22 mai la Oradea, a intrat în probe
După sosirea în țară, prezentat în cadrul Conferinței de Operatorie Feroviară și Material Rulant, organizată de Club Feroviar,…
5 iunie 2025
NTT DATA a actualizat varianta de mobil pentru Via Transilvanica
Asociația Tășuleasa Social (ATS) a anunțat noua unealtă digitală pentru descoperirea traseului turistic care străbate România. „Ești pregătit…
4 iunie 2025
Lufthansa a inaugurat oficial legătura între Aeroportul Oradea și Munchen
Marți, 3 iunie 2025, Lufthansa a inagurat oficial cursele dintre Aeroportul Oradea și Aeroportul din Munchen. Vor fi…
3 iunie 2025
Băile Felix, gazda EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference)
În perioada 2-6 iunie 2025, stațiunea balneară Băile Felix găzduiește EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference),…
3 iunie 2025
Încă un pas pentru investiția în proiectului rețelei Tram-train metropolitan Oradea
Consiliul Județean Bihor a aprobat, în ședința ordinară de săptămâna trecută, indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Dezvoltarea rețelei de…
2 iunie 2025
Încă 6,6 milioane euro în reabilitarea Palatului Principilor Transilvaniei
Palatul Principilor Transilvaniei din Alba Iulia beneficiază de încă o finanțare în valoare de 6,6 milioane euro, pentru…
2 iunie 2025
S-a stabilit data lansării oficiale a grupului BNI Oradea – BNI Varadinum
Sala Toscana de conferințe de la Ramada by Wynham Oradea a găzduit, miercuri, 29 mai 2025, ultima întâlnire…
2 iunie 2025
Educație
Clujenii de la CO Angels au câștigat marele premiu la Innovation Labs
În finala competiției, Universitatea Babeș-Bolyai (UBB) Cluj a fost reprezentată de două echipe, fiecare propunând soluții tehnologice inovatoare.…
6 iunie 2025
Universitatea din Oradea va avea un nou cămin cu 795 de locuri în 390 de camere
Universitatea din Oradea a deschis joi – 5 iunie 2025, încă o pagină din istoria devenirii ei europene.…
6 iunie 2025
KESZ a ridicat structura de rezistență a Institutului de Cercetare în AI
Universitatea Tehnică a marcat simbolic momentul prin așezarea unui copac în cel mai înalt punct al clădirii, conform…
5 iunie 2025
Cum s-au autoclasificat universitățile din Cluj
Patru instituții de învățământ superior din oraș se vor a fi de educație și cercetare avansată, iar alte…
5 iunie 2025
Civitas va preda servicii de extensie agricolă la Cluj după modelul american
Fundația Civitas pentru Societatea Civilă Cluj, Romanian-American Foundation (RAF) și University of Georgia (SUA) au prezentat programul pilot…
4 iunie 2025
TenarisSilcotub a schimbat designul spațiilor de interacțiune și recreere de la UTCN
Cel mai important producător român de țevi fără sudură de diametre mici a inaugurat un proiect de design…
4 iunie 2025
Aradul, pe radarul Elveției: Planuri pentru investiții și reforme în educație și sănătate
Președintele Consiliului Județean Arad, Iustin Cionca, a avut o întâlnire de lucru cu Excelența Sa Massimo Baggi, ambasadorul…
3 iunie 2025
Băile Felix, gazda EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference)
În perioada 2-6 iunie 2025, stațiunea balneară Băile Felix găzduiește EMTW 2025 (European Medical Tourism & Wellness Conference),…
3 iunie 2025
Zi de Zi știri economice:
