A dus mici afaceri locale la un nivel la care puțini dintre proprietarii lor sperau la vremea respectivă. Astăzi, Salad Box, Panemar sau Moldovan sunt branduri care produc anual venituri de zeci de milioane de euro, sunt solicitate insistent ca francize și au succes în afara granițelor țării, fiind cerute deja “la export”.
Beniamin Pop s-a apucat la 15 ani de graphic design, inițial ca voluntar: făcea câte un newsletter sau se implica în vreun proiect de grafică. Apoi s-a specializat în publicitate la Colegiul Phoenix, unde a avut niște mentori buni, mai ales în afara orelor, și a furat meserie de la un profesionist în advertising din Belgia. La Universitatea Tehnică era profilat pe infotehnică, dar și-a dat seama încă de pe atunci că mai tot ce se făcea la cursuri nu era relevant pentru el, iar toți cei din jurul său erau ancorați în lumea reală, având propriile lor afaceri.
“Acești oameni mi-au influențat gândirea; chiar dacă făceam grafică, eram preocupat de rezultatele ei: dacă schimbam o etichetă, un produs, urmăream să crească vânzările. M-am trezit că eram mai mult pasionat de strategie. Mă ocupam de web design, grafică, tocmai apăruse platforma FLASH, însă mi-am dat seama că nu era viitor în această direcție, iar partea de strategie de brand era mult mai importantă”.
Din chioșcuri de pâine, magazine “superșmechere”
În 2010 s-a întâlnit cu directorul Panemar, Nicolae Chiorean, care spunea că avea nevoie de o siglă care să reprezinte firma. “Am întrebat dacă nu cumva vor să vândă mai multă pâine, dacă își vor fac niște magazine superșmechere. Aveau ei ceva model de magazin, dar nu era ceea ce visam eu. Pentru că le-a plăcut ideea, am trecut de la siglă la brand, apoi am făcut o strategie.
Am aplicat ceea ce făcuse un strateg american la companii precum Pepsi sau British Petroleum. Cunoșteam metodologia, consecințele, ce era atât de greu? De atunci, Panemar a investit aproximativ 2 milioane de euro în brand. În cinci ani, profitul net a crescut cu 362 %, iar numărul de angajați s-a dublat.
Am păstrat clientela de peste 35 de ani, însă am reușit să atragem și clienți tineri și premium. Era clar că va scădea consumul de pâine, așa cum s-a întâmplat în Vest. Am început cu cafeaua, pe principiul că merge oricând cu un croissant, apoi au fost introduse sandvișuri, salată, supă, lucru greu de conceput pentru cineva care vindea pâine”, povestește Beniamin Pop.
Brandul, mai important decât produsul?
De multe ori brandul devine chiar mai important decât produsul, constată întreprinzătorul clujean. În industria “luxury” oamenii caută o poveste extra, de exemplu la Nespresso, pe când în zona medium-economy e mai important raportul dintre preț și calitate. Beni și-a găsit treptat o echipă de colaboratori în care el este omul de piață, iar ceilalți sunt specializați fiecare pe segmentul său.
Marius Fărcaș, absolvent al Universității de Artă și Design, este graphic designer și art director, iar Adela Sabou, cu experiență acumulată la ClipArt și Vitrina Adverting, se ocupă de brand naming, brand persona, brand rhetoric. Cel mai important colaborator al său este deja celebrul Cosmin Todor, designerul care a creat ambientul celor mai în vogă localuri ale Clujului: Marty, Chios, Bujole, Meron, Phil’s, Chop, Gandhi, Twelve sau Olivo.
Vremea măcelarilor a sosit din nou
Familia Moldovan a pornit ca producător și procesator de carne cu un mic atelier, iar în 2016 a ajuns o afacere de 18 milioane de euro pe an. “Totul a pornit cu o frustrare personală. Nu suportam experiența pe care o aveam în calitate de client în magazinele de carne, indiferent de producător. Era în perioada când lucram intensiv pentru Panemar, un brand care a evoluat spectaculos de la etapa de „chioșc” la etapa de „magazin” și văzusem direct impactul major asupra clienților. Am început să mă gândesc ce s-ar întâmpla dacă aș aplica o strategie asemănătoare în industria cărnii. Aveam nevoie de clientul ideal pe care să aplic strategia. Nu după mult timp am primit un telefon de la Cosmin Moldovan. Lucrurile s-au legat. Le-am văzut ferma, unde vitele creșteau liber, în natură, și am zis că aici este o poveste, dar una reală, autentică și nu inventată. La noua generație contează foarte mult autenticitatea, iar ei aveau așa ceva.
Am luat decizia să construim acest brand pe ideea unei măcelării de familie. Într-un peisaj dominat de mari jucători industriali, mesajul unei măcelării de familie era foarte relevant, venea încărcat cu foarte multă încredere. Știam că cel mai eficient mod de a transmite această idee era chiar numele brandului. De aici și schimbarea din Cosm-Fan în Moldovan.
Am umblat și în multe locuri din Europa, am participat la o grămadă de degustări. În Irlanda, măcelarul este un simbol pentru o comunitate care luptă cu giganții cărnii industrializate. Aș zice că Moldovan este acum o combinație între organizarea din Austria sau Germania și spiritul italian, care îți dă acea impresie de familie. Mulți dintre foștii măcelari, ajunși pensionari au venit să se angajeze la Moldovan pentru că se regăseau în acest concept”, ne spune acesta.
Din Cluj, în Manhattan
Proiectele născute în atelierul lui Pop & CO de pe Iuliu Maniu au luat nu numai calea Bucureștiului, ci sunt livrate acum și la export. Investitorii de la Salad Box aveau deja un local în Germania la care au renunțat, dar după rebranding, schimbarea conceptului și a identității vizuale s-a consolidat încrederea din partea consumatorilor, iar rețeaua s-a dezvoltat puternic, ajungând în 12 țări.
Narcoffee Roosters a mers în sens invers trendului din cafenelele clujene, cu dulcegării și muzică jazz: a venit cu cafea de specialitate într-un mediu de brand cu totul diferit și o personalitate aparte. Aici este locul unde se întâlnesc toţi dependenţii de specialitate. Atât cei care o prăjesc, cât şi cei care o servesc, indiferent de starea ei: neagră, cu lapte, aici sau to go.
Cafeaua este adusă din diferite colţuri ale lumii, prăjită local, iar apoi servită proaspăt măcinată. A apărut și primul local în Cehia, la Praga.
“Acest concept ar putea avea succes în metropole precum San Francisco sau Los Angeles”, consideră Beni Pop.
Panemar
A intrat pe piață în 1993, cu un cuptor de cărămidă în care se cocea pâinea de 1 kg. Decizia a fost de a folosi ingrediente simple și bune, de a păstra rețetele “adevărate”. Investitorii au ridicat moara, fabrica și au început să producă sortimente noi de pâine, cozonaci. Denumirea inițială venea de la Pâine Mărăști. Procesul de rebranding a debutat în 2011, prin transformarea magazinului din Piața Mihai Viteazul, cu mobilier adus din Ungaria, însă ulterior s-a apelat la o firmă din Florești. Acum există comenzi și din Italia sau Marea Britanie. Societatea avea, în 2016, 489 de angajați, în 30 de magazine și chioșcuri.
Salad Box
Lanţul de restaurante cu servire rapidă fondat de către patru antreprenori este unul dintre cele mai tinere branduri româneşti la export, ajungând la 50 de unități, pe trei continente, inclusiv în Germania, Ungaria, Algeria, Marea Britanie sau SUA.
Ideea este de a înlocui preparatele congelate cu legume și fructe proaspete, iar designul locațiilor este proiectat în așa fel încât clienții au posibilitatea de a vedea modul în care sunt preparate produsele. Dan Isai, Daniel Lar, Radu și Vlad Lupaş au început afacerea în 2012, cu 20.000 de euro, şi au dus-o la 30 de milioane. Isai vrea să domine jumătate din zonele food-court din mall-uri în 2018 cu toate brandurile din portofoliu. 70 % dintre unități operează în regim de franciză.
Moldovan
Vechile magazine Cosm-Fan din Cluj vor fi remodelate în Moldovan: anul acesta șase în Cluj-Napoca și trei în alte localități. Familia Moldovan a transformat un grajd dezafectat din Mociu în fermă de vaci, iar apoi atelierul de produse de carne în prima unitate de procesare la Sânnicoară, urmată de cea de-a doua, la Dezmir. Acum sunt 20 de unități Cosm-Fan și 10 Moldovan. Magazinele cu produse locale unde carnea se transformă sub ochii clientului în mici, grătare sau frigărui fac cu ochiul nu doar întreprinzătorilor din ţară, ci şi celor din străinătate. Familia Moldovan va externaliza conceptul sub formă de franciză.
Narcoffee
Lanţul de cafenele de specialitate lansat în Cluj de Marcelus Suciu, fondatorul Marty Restaurants, s-a extins anul trecut cu primul local din Bucureşti – AFI Palace. Planul fondatorilor era de a ajunge la minimum șase unităţi în oraşe cheie din ţară, investiţia pentru întregul proiect fiind de 500.000 de euro. Cu o suprafaţă de 110 mp (interior şi terasă), noua locaţie este cea de-a patra unitate din reţeaua proiectului clujean şi prima din capitală. Mizând pe specialităţi pe bază de cafea de origine, fondatorii anticipau în prima lună de funcţionare 10.000 de clienţi.
de Călin POENARU
Citește și:
De la frustrare la inovație: povestea brașovenilor care construiesc magazine robotizate – SQB Robotics
„Într-un startup lucrurile evoluează de la o oră la alta. Te surprinde rapiditatea cu care trebuie să iei…
18 septembrie 2025
Comisarul european pentru agricultură, în premieră în România, la Agri4Future
Pentru prima dată în mandatul său, Christophe Hansen vine în țara noastră pentru a participa la cel mai…
18 septembrie 2025
Visit Timiș însoțește tinerii muzicieni din Banat în Europa
La final de septembrie, elevii Liceului de Artă „Ion Vidu” din Timișoara urcă alături de Orchestra de tineret…
18 septembrie 2025
Cultura dezvoltă la Sibiu. Târgul Național de Ecoturism
Sibiul devine, timp de patru zile, capitala ecoturismului din România. Între 25 și 28 septembrie 2025, Piața Mare…
18 septembrie 2025
Clujul, capitală internațională a neurochirurgiei
350 de specialişti din SUA, Marea Britanie, Germania, Franţa, Spania, Brazilia, Argentina, India, România s-au reunit la congresul…
18 septembrie 2025
Un an și jumătate pentru proiectarea autostrăzii de pe Meseș
Lucrările la tronsonul Poarta Sălajului – Nușfalău al șoselei de mare viteză de pe teritoriul județului Sălaj sunt…
18 septembrie 2025
Forumul Economic România Republica Moldova F.E.R.M.-Dialog pentru un parteneriat durabil
Prima ediție a Forumului Economic România – Republica Moldova (F.E.R.M.), organizată de Patronatul European al Femeilor de Afaceri…
18 septembrie 2025
One World Romania revine la Arad, Timișoara și Oradea în octombrie
După ediția de la Eforie Sud din august, Festivalul Internațional de Film Documentar și Drepturile Omului One World…
18 septembrie 2025
Investiții
Lacul Vida, între ecologie și turism: lucrări ample de decolmatare și reamenajare
A început decolmatarea Lacului Vida. Investiția de 14,5 milioane de lei în refacerea ecosistemului și a capacității de…
17 septembrie 2025
EXCLUSIV Reșița scrie istorie și produce primul obuz NATO
Arsenal Reșița are toate șansele să termine anul 2025 pe profit după un contract extrem de important cu…
16 septembrie 2025
Agromalim 2025 a readus animalele în prim-plan și tehnologii de top la Arad
Agromalim 2025 a transformat timp de trei zile Expo Arad într-un punct de întâlnire pentru fermieri, producători și…
16 septembrie 2025
Business Evolution: soluții pentru antreprenori, pe 16 septembrie la Bistrița
Roadshow-ul de conferințe Business Evolution ajunge pentru prima dată la Bistrița-Năsăud pe 16 septembrie – “Finanțare. Digitalizare. Management eficient.”…
15 septembrie 2025
Cu riscul de a fi oprite, lucrările la Spitalul Județean Alba Iulia continuă cu fonduri prin Programul Operațional Sănătate
Proiectul de extindere și modernizare a infrastructurii medicale a Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia a fost transferat…
14 septembrie 2025
Evenimentul ce conectează antreprenorii locali cu succesul: Gala BNI Varadinum
Întrebarea pe care mulți antreprenori și-o pun este simplă: cum poți să-ți crești afacerea mai repede – prin…
14 septembrie 2025
Orădenii câștigă un nou loc de promenadă și o privire în adâncul Crișului Repede
Administrația Bazinală de Apă Crișuri a anunțat finalizarea lucrărilor de amenajare a malului drept al Crișului Repede, pe…
13 septembrie 2025
Un nou pas important pentru dezvoltarea infrastructurii din vestul țării
Dezvoltarea infrastructurii rutiere din vestul României face un pas important înainte. Ministerul Transporturilor, prin Cristian Pistol, directorul general…
13 septembrie 2025
Infrastructură
Un an și jumătate pentru proiectarea autostrăzii de pe Meseș
Lucrările la tronsonul Poarta Sălajului – Nușfalău al șoselei de mare viteză de pe teritoriul județului Sălaj sunt…
18 septembrie 2025
4Construct Cluj: Pulsul pieței construcțiilor din Transilvania
Sectorul construcțiilor nu este doar un domeniu economic, ci un barometru pentru sănătatea întregii economii regionale. Pe 16…
15 septembrie 2025
Orădenii câștigă un nou loc de promenadă și o privire în adâncul Crișului Repede
Administrația Bazinală de Apă Crișuri a anunțat finalizarea lucrărilor de amenajare a malului drept al Crișului Repede, pe…
13 septembrie 2025
Un nou pas important pentru dezvoltarea infrastructurii din vestul țării
Dezvoltarea infrastructurii rutiere din vestul României face un pas important înainte. Ministerul Transporturilor, prin Cristian Pistol, directorul general…
13 septembrie 2025
Clujul, între metrou și centură
În timp ce municipalitatea “amenință” cu debutul lucrărilor la “trenul fără cai”, opozanții proiectului propun suspendarea sau chiar…
9 septembrie 2025
Un Airbus A330 P2F a inaugurat o nouă eră pentru Aeroportul Oradea
Joi seara, 4 septembrie 2025, pe Aeroportul Oradea a aterizat zborul MNB381, operat de MNG Airlines cu un…
5 septembrie 2025
Viitorul sediu al CJ Bihor, fostul Palat al Finanțelor, se pregătește de mobilare
Consiliul Județean Bihor a lansat licitația pentru achiziția mobilierului care va dota noul său sediu de pe strada…
3 septembrie 2025
PORR Construct va construi pasajul rutier de pe Centura Oradea peste linia Tram-Trenului
Consiliul Județean Bihor a ales câștigătorul licitației pentru unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră din…
2 septembrie 2025
Turism
Cultura dezvoltă la Sibiu. Târgul Național de Ecoturism
Sibiul devine, timp de patru zile, capitala ecoturismului din România. Între 25 și 28 septembrie 2025, Piața Mare…
18 septembrie 2025
Festivalul Transilvania Multiculturală revine la Biertan
Biertan găzduiește o nouă ediție a Festivalului Transilvania Multiculturală, unul dintre cele mai importante evenimente din calendarul cultural…
17 septembrie 2025
USAMV Cluj-Napoca organizează a patra ediție a Vinea Apoldia Maior Fest
USAMV Cluj-Napoca organizează la Apoldu de Sus a patra ediție a Vinea Apoldia Maior Fest. Oaspeții sunt așteptați…
17 septembrie 2025
Lacul Vida, între ecologie și turism: lucrări ample de decolmatare și reamenajare
A început decolmatarea Lacului Vida. Investiția de 14,5 milioane de lei în refacerea ecosistemului și a capacității de…
17 septembrie 2025
Alba Iulia a intrat în Cartea Recordurilor cu Masa care unește
S-a scris istorie în acest weekend în Alba Iulia. Orașul a intrat din nou în Guinness World Records…
16 septembrie 2025
Tradiții, meșteșuguri și preparate locale la „Gusturi și tradiții DE BIHOR”
În acest sfârșit de săptămână, sâmbătă și duminică, 20-21 septembrie 2025, va fi organizată cea de-a III-a ediție…
15 septembrie 2025
Evenimentul ce conectează antreprenorii locali cu succesul: Gala BNI Varadinum
Întrebarea pe care mulți antreprenori și-o pun este simplă: cum poți să-ți crești afacerea mai repede – prin…
14 septembrie 2025
Orădenii câștigă un nou loc de promenadă și o privire în adâncul Crișului Repede
Administrația Bazinală de Apă Crișuri a anunțat finalizarea lucrărilor de amenajare a malului drept al Crișului Repede, pe…
13 septembrie 2025
Educație
One World Romania revine la Arad, Timișoara și Oradea în octombrie
După ediția de la Eforie Sud din august, Festivalul Internațional de Film Documentar și Drepturile Omului One World…
18 septembrie 2025
Expoziția Renascence of Imaginalia rămâne deschisă publicului până pe 28 septembrie la Meron Gallery
Meron Gallery anunță prelungirea expoziției „Renascence of Imaginalia” semnată de artista Andrada Lolu, care poate fi vizitată până…
17 septembrie 2025
UBB și-a făcut laborator de cristalizare a proteinelor
Structurile obținute în laboratorul Facultății de Chimie și Inginerie Chimică (FCIC) vor constitui un pas major în dezvoltarea…
16 septembrie 2025
Agromalim 2025 a readus animalele în prim-plan și tehnologii de top la Arad
Agromalim 2025 a transformat timp de trei zile Expo Arad într-un punct de întâlnire pentru fermieri, producători și…
16 septembrie 2025
UMF „Iuliu Hațieganu”, finanțare europeană de 58 de milioane de lei pentru dezvoltarea pregătirii doctorale și postdoctorale
Finanțarea de 58 de milioane de lei a fost obținută pentru proiectul „Consolidarea capacității UMF «Iuliu Hațieganu» de…
15 septembrie 2025
Business Evolution: soluții pentru antreprenori, pe 16 septembrie la Bistrița
Roadshow-ul de conferințe Business Evolution ajunge pentru prima dată la Bistrița-Năsăud pe 16 septembrie – “Finanțare. Digitalizare. Management eficient.”…
15 septembrie 2025
Universitarii de la Babeș-Bolyai își fac fond de investiții pentru proiecte
Instituția va constitui un mecanism financiar strategic menit să sprijine excelența academică și să asigure sustenabilitatea proiectelor universitare…
15 septembrie 2025
Evenimentul ce conectează antreprenorii locali cu succesul: Gala BNI Varadinum
Întrebarea pe care mulți antreprenori și-o pun este simplă: cum poți să-ți crești afacerea mai repede – prin…
14 septembrie 2025
Zi de Zi știri economice:
