BusinessMark a organizat în data de 13 iunie 2018, la Hotel InterContinental, evenimentul reTAG: A Retail & FMCG conference for the modern world. Aproximativ 100 de reprezentanți din domeniile retail și FMCG au aflat mai multe despre cum pot gestiona provocările și trendurile în industria în care activează. Moderatorii evenimentului au fost CĂTĂLIN STANCU – Managing Partner, Sfera Business și DANIEL DRĂGAN – Managing Partner, BusinessMark.
CRISTINA OSIESCU – Client Business Partner, Nielsen România, primul speaker al evenimentului, deschide sesiunea de prezentări cu informații legate de studii concrete realizate de către departamentul de audit al companiei. Pe baza acestor studii, aceasta concluzionează că în sectoarele retail & FMCG nu există nicio categorie de alimente care să fie în scădere în România, iar carnea și lactatele se situează în topul produselor consumate și achiziționate de către români. Totodată, aceasta adaugă: „În România se conturează și se accentuează trendul sănătos: mâncărurile fresh, fără conservanți și aditivi, cele lipsite de zahăr, bio, lipsite de lactoză încep a fi tot mai achiziționate de către consumatori. Astfel, în studiul realizat de către Nielsen Retail Audit se regăsesc următoarele creșteri în ceea ce privește achiziționarea produselor: alimentele fără zahăr +25%, bio +27%, alimentele fără gluten +32%, alimentele fără lactoză +41%“. De asemenea, competitivitatea pieței în România este în creștere, iar produsele vândute în perioada promoțiilor înregistrează o creștere cu 20-25% mai mult față de perioada fără reduceri, aflăm de la Cristina Osiescu. În comparație cu țara noastră, contextul internațional prezintă o achiziționare mai sporită de produse în perioada de promoții cu aproximativ 50% mai mare față de perioadele în care nu există reduceri.
Către sfârșitul discursului său, Cristina Osiescu adaugă concluzii legate de preferințele românilor: „Oamenii sunt orientați către convenience și produse premium de calitate, iar toți jucătorii din FMCG au nevoie să rămână competitivi și să urmărească toate trendurile de pe piață.”
Cel de-al doilea speaker al evenimentului, VALENTIN BANCU, Nordics Marketing & Trade Marketing Director – Danemarca, Norvegia, Suedia, Finlanda, Islanda, Reckitt Benckiser; Senior Trainer & Consultant, Expert în shopper strategy și customer marketing, Sfera Business, deschide discuția cu o viziune internațională asupra prețurilor, afirmând că “industria de retail americană este în scădere din cauza unor probleme reliefate în pricing”. Acesta reorientează discuția către focusul principal: consumatorul – “Ce ne împiedică să facem lucrurile mai focusate pe dorințele consumatorului, ale cumpărătorului?”
În viziunea sa, aspectul care conduce către un succes al business-ului este trecerea fluentă de la strategie la congruența dintre activitățile tuturor angajaților, pentru o bună colaborare. De asemenea, este importantă atitudinea angajaților față de task-uri, iar pentru un business de succes este importantă o conlucrare interdepartamentală, astfel încât angajații să aibă un share-vision comun, scopul lor să fie același: de a crește numărul de vânzări și de a crește brand awareness-ul companiei. În privința awareness-ului, acesta completează “Dacă nu suntem self-aware devenim incompetenți – în sensul că vom suferi din cauza lipsei unei competențe care poate fi crucială în activitatea business-ului.” Self-awareness-ul are un rol important și în activitatea de pricing: “Pentru a face un pricing corect corelat la nivelul pieței ai nevoie de următoarele: o orientare externă, o mentalitate deschisă, un self awareness bine-dezvoltat și, nu în ultimul rând, un model de business bine pus la punct. Este foarte important să cunoaștem ceea ce ne lipsește și ceea ce trebuie accentuat, evidențiat.” Valentin Bancu ne împartășește câteva dintre opiniile sale în ceea ce privește România din perspectiva sectorului de retail, iar aici amintim: “În România retailul a ajuns mai târziu, motiv pentru care suntem în urmă cu câțiva ani, însă vom ajunge la nivelul celorlalte state în următorii ani.”.
În continuarea sesiunii, l-am avut alături pe CĂLIN PASCU, Fondator & Manager General, Agenția de Print. Principalul subiect abordat de acesta a vizat zona de supply chain management. Din perspectiva sa, supply chain managementul este cel ce se supune celor mai multe provocări în cadrul unei organizații. Acesta orientează discuția către buget și modul în care acesta poate fi împărțit pentru a atinge toate punctele cheie ale strategiei companiei: “Este foarte greu de atins un rezultat bun atunci când investești foarte puțin. Totodată, planul dezvoltării bugetului se construiește ținând cont de scopul principal: creșterea brandului și, odată cu îndeplinirea acestui scop, creșterea vânzărilor.”. Referitor la rezultate, acesta adaugă: “rezultatul final trebuie să fie corelat cu așteptările clientului. În retail, aspecte precum siguranța livrării, rapiditatea livrării sunt esențiale, foarte importante în livrarea profesionalismului.”.
ALBERT DAVIDOGLU, Business Development Director, Macromex intervine în cadrul discuției- “M-am întrebat ce valoare pot să adaug comunității de aici?” oferind apoi, exemple concrete legate de ascensiunea rapidă a unui brand românesc – înghețata Corso. Albert surprinde modalitatea prin care campaniile acestui brand au condus la un salt în topul companiilor de nișă datorită efoturilor susținute pentru un brand awareness foarte bine consolidat: “Șansa de a reuși în această piață este extrem de mare dacă știi ce ai de făcut. Trebuie să te adresezi nișei de consumatori pe care dorești să o abordezi, să implementezi idei concepute exclusiv pentru aceasta, pentru a-ți crea un brand awareness. Conștientizarea consumatorului este foarte importantă în procesul de achiziționare a produselor”. De cele mai multe ori, produsul este achiziționat pe bază de impuls, de dorință, iar aceste lucruri au la bază strategiile de promovare și de vânzare concepute în prealabil de fiecare companie”. Din perspectiva vânzării, acesta declară: “Pricing-ul este soluția: pornim de la prețul dorit de consumator și construim în consecință, nu invers”, completând cu perspectiva orientată către buget: “Din punctul meu de vedere, este necesară o investiție de cel puțin 10% din cifra de afaceri pentru obținerea unei performanțe”.
În debutul celei de a doua sesiuni, Daniel Drăgan – moderator și Managing Partner BusinessMark – îl introduce pe FLORIN CĂPĂȚÂNĂ – Director Relații Instituționale și Dezvoltare Durabilă, Carrefour România care își începe discursul cu o afirmație legată de digitalizare „Trăim într-o societate care are nevoie de utilizarea cât mai eficientă a resursei de timp, iar noi, companiile, trebuie să venim de fiecare dată cu ceva inovator care să faciliteze acest aspect. În zona de retail: tot mai mulți români vin cu produse inovatoare din zona de nișă. Acest lucru îi ajută în dezvoltarea business-urilor românești, iar clienții sunt mulțumiți de varietatea produselor din care pot alege”. În ceea ce privește lansarea Carrefour în sfera FMCG: “Începutul a fost unul greu și destul de dificil. Pentru furnizori, lucrurile au început să capete o altă înfățișare, deoarece trendul comerțului modern este unul schimbător. De asemenea, trendul crescător este prezent și în zona de non-food. Cerința tot mai mare a consumatorului de a avea o rapiditate în achiziționare au determinat strategiile hypermarketului de a crea platforme de home-delivery, practică pe care am implementat-o și noi.”
DORIN COJOCARU, Președintele Asociației Patronale Române din Industria Laptelui menționează: “În Uniunea Europeană se semnează tratate de liber schimb, iar condițiile pe care acestea le conțin vor impacta piața românească. De aceea, consider că relația hypermarket-furnizor va fi subiect principal de discuție în următorii doi ani. De aceea, trebuie să avem o strategie comună în crearea unei bune legături cu furnizorii, întrucât acest sector este oricum îngust și în scădere.” Referitor la consumatorii români, acesta observă că puterea de cumpărare în România este încă scăzută, dar și faptul că pe piața produselor lactate nu sunt înregistrate schimbări majore în ceea ce privește achiziționarea și consumul de produse față de anii precedenți. Prin intermediul presei prezente la eveniment, acesta transmite următorul apel: “Mă adresez în special producătorilor, furnizorilor, comercianților cât și părții politice: trebuie câștigată încrederea în produsele autohtone naționale. Politicul trebuie să înceteze a mai legifera hotărâri de Guvern care încorsetează și reduc diversitatea de produse”.
În continuarea sesiunii evenimentului, MARIUS GRIGORE – Manager România & Moldova, Redbull aduce în prim-plan o discuție ce cuprinde aspecte legate de urbanizare: „Predicțiile pentru anul 2025 arată că se va ajunge la un total de 37 de mega orașe. Urbanizarea aduce atât oportunități, cât și pericole atunci când ne referim la sectoarele de retail și FMCG. Dintre avantaje, vom observa, probabil, un consumator cu venituri mai mari, mai educat, fapt ce va conduce către o achiziționare de produse făcută la un alt nivel. În mod evident, acest lucru va conduce către o creștere a vânzărilor produselor axate pe calitate, nu pe cantitate. (…) În ceea ce privește dezavantajele urbanizării sau, mai bine zis, a pericolelor aduse de către aceasta, vom observa în viitorul apropiat o lipsă de disponibilitate a timpului rezervat achiziționării de produse direct din magazine, lucru ce va afecta atât producătorii cât și retailerii care nu vor avea o strategie online, strategie ce le-ar putea asigura fluxul de produse vândute. Până la acest moment, retailerii fac mai multe pentru consumatorul tradițional (cel care stă la coadă sa achiziționeze produsele) decât pentru consumatorul care dorește să cumpere online.” Acesta menționează, totodată, perspectiva generației de tineri în ceea ce privește brandurile: “tinerii nu sunt afectați în niciun fel atunci când un brand dispare de pe piață, deoarece au alte branduri care le pot oferi același tip de produse și servicii.” Așadar, este importantă creșterea brand awarness-ului despre care discutase ante-vorbitorul său.
DANIELA SIMA, Senior Trainer and Consultant, Sfera Business a realizat încheierea sesiunilor de prezentări și a expus câteva recomandări legate de strategia de negociere în relația furnizor-buyer: “Un subiect despre care foarte puțină lume vorbește este următorul: Cum negociază furnizorii cu retailerii? Pentru asta, este nevoie de a dezvolta tactici de negociere cu retailerul. De cele mai multe ori, în procesul de negociere ne blocăm în cifre și statistici, însă nu ne mai orientăm atât de mult către latura umană, aspect care este foarte important în acest proces. Pentru a înțelege strategia buyer-ului trebuie să avem o discuție foarte interactivă, astfel că este necesar să avem multe întrebări și, bineînțeles, să dăm dovadă de o ascultare activă – aspect foarte important care se aplică atât pentru buyer cât și pentru furnizor în cadrul negocierii, iar acest tip de interacțiune vă va ajuta să generați toate informațiile de care aveți nevoie”.
Evenimentul reTAG: a Retail &FMCG conference for the modern world a surprins cele mai importante subiecte din industria retail & FMCG, reușind astfel să aducă în atenția participanților noutăți și informații utile legate de îmbunătățirea și adaptarea acestor sectoare.
Citește și:
Atlasul care cartografiază economia României: datele devin busolă pentru antreprenori
Marți, 16 octombrie 2025, la Academia de Științe Economice București a avut loc lansarea Atlasului interactiv al business-ului…
17 septembrie 2025
Telemedicina DirectDoc – noua eră în medicină
În contextul actual în care tehnologia transformă profund toate industriile, inclusiv domeniul sănătății, telemedicina devine noul standard în…
17 septembrie 2025
USAMV Cluj-Napoca organizează a patra ediție a Vinea Apoldia Maior Fest
USAMV Cluj-Napoca organizează la Apoldu de Sus a patra ediție a Vinea Apoldia Maior Fest. Oaspeții sunt așteptați…
17 septembrie 2025
Mutarea Michelin la Zalău, studiu de caz în Polonia
Platforma Cred în România inventariază mai multe dintre performanțele economice locale suprinse de către media din țările învecinate.…
17 septembrie 2025
Serenity Golf Cup by Aurelian Chirteș – Ediția a III-a. Excelență și inovație în Golful transilvănean
Ajuns la a treia ediție, Serenity Golf Cup by Aurelian Chirteș a devenit rapid unul dintre cele mai…
17 septembrie 2025
Lacul Vida, între ecologie și turism: lucrări ample de decolmatare și reamenajare
A început decolmatarea Lacului Vida. Investiția de 14,5 milioane de lei în refacerea ecosistemului și a capacității de…
17 septembrie 2025
Provocările agribusinessului, dezbătute în “ringul” Transylvania Butcher Wars
Prima ediție a competiției internaționale va cuprinde trei dezbateri despre afacerile din domeniul agroalimentar, cu numeroși businessmeni și…
17 septembrie 2025
Pe Drumul Vinului, în Țara Silvaniei
Podgoria Silvania preia rolul de portdrapel al turismului sălăjean, pe care îl vrea promovat dincolo de granițele țării.…
17 septembrie 2025
Investiții
Lacul Vida, între ecologie și turism: lucrări ample de decolmatare și reamenajare
A început decolmatarea Lacului Vida. Investiția de 14,5 milioane de lei în refacerea ecosistemului și a capacității de…
17 septembrie 2025
EXCLUSIV Reșița scrie istorie și produce primul obuz NATO
Arsenal Reșița are toate șansele să termine anul 2025 pe profit după un contract extrem de important cu…
16 septembrie 2025
Agromalim 2025 a readus animalele în prim-plan și tehnologii de top la Arad
Agromalim 2025 a transformat timp de trei zile Expo Arad într-un punct de întâlnire pentru fermieri, producători și…
16 septembrie 2025
Business Evolution: soluții pentru antreprenori, pe 16 septembrie la Bistrița
Roadshow-ul de conferințe Business Evolution ajunge pentru prima dată la Bistrița-Năsăud pe 16 septembrie – “Finanțare. Digitalizare. Management eficient.”…
15 septembrie 2025
Cu riscul de a fi oprite, lucrările la Spitalul Județean Alba Iulia continuă cu fonduri prin Programul Operațional Sănătate
Proiectul de extindere și modernizare a infrastructurii medicale a Spitalului Județean de Urgență Alba Iulia a fost transferat…
14 septembrie 2025
Evenimentul ce conectează antreprenorii locali cu succesul: Gala BNI Varadinum
Întrebarea pe care mulți antreprenori și-o pun este simplă: cum poți să-ți crești afacerea mai repede – prin…
14 septembrie 2025
Orădenii câștigă un nou loc de promenadă și o privire în adâncul Crișului Repede
Administrația Bazinală de Apă Crișuri a anunțat finalizarea lucrărilor de amenajare a malului drept al Crișului Repede, pe…
13 septembrie 2025
Un nou pas important pentru dezvoltarea infrastructurii din vestul țării
Dezvoltarea infrastructurii rutiere din vestul României face un pas important înainte. Ministerul Transporturilor, prin Cristian Pistol, directorul general…
13 septembrie 2025
Infrastructură
4Construct Cluj: Pulsul pieței construcțiilor din Transilvania
Sectorul construcțiilor nu este doar un domeniu economic, ci un barometru pentru sănătatea întregii economii regionale. Pe 16…
15 septembrie 2025
Orădenii câștigă un nou loc de promenadă și o privire în adâncul Crișului Repede
Administrația Bazinală de Apă Crișuri a anunțat finalizarea lucrărilor de amenajare a malului drept al Crișului Repede, pe…
13 septembrie 2025
Un nou pas important pentru dezvoltarea infrastructurii din vestul țării
Dezvoltarea infrastructurii rutiere din vestul României face un pas important înainte. Ministerul Transporturilor, prin Cristian Pistol, directorul general…
13 septembrie 2025
Clujul, între metrou și centură
În timp ce municipalitatea “amenință” cu debutul lucrărilor la “trenul fără cai”, opozanții proiectului propun suspendarea sau chiar…
9 septembrie 2025
Un Airbus A330 P2F a inaugurat o nouă eră pentru Aeroportul Oradea
Joi seara, 4 septembrie 2025, pe Aeroportul Oradea a aterizat zborul MNB381, operat de MNG Airlines cu un…
5 septembrie 2025
Viitorul sediu al CJ Bihor, fostul Palat al Finanțelor, se pregătește de mobilare
Consiliul Județean Bihor a lansat licitația pentru achiziția mobilierului care va dota noul său sediu de pe strada…
3 septembrie 2025
PORR Construct va construi pasajul rutier de pe Centura Oradea peste linia Tram-Trenului
Consiliul Județean Bihor a ales câștigătorul licitației pentru unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră din…
2 septembrie 2025
Marile proiecte rutiere ale Maramureșului, departe de faza de șantier
Centurile ocolitoare Baia Mare și Sighetu Marmației, Drumul Expres Baia Mare – Satu Mare sau pasajul Clubul Văcarilor…
2 septembrie 2025
Turism
USAMV Cluj-Napoca organizează a patra ediție a Vinea Apoldia Maior Fest
USAMV Cluj-Napoca organizează la Apoldu de Sus a patra ediție a Vinea Apoldia Maior Fest. Oaspeții sunt așteptați…
17 septembrie 2025
Lacul Vida, între ecologie și turism: lucrări ample de decolmatare și reamenajare
A început decolmatarea Lacului Vida. Investiția de 14,5 milioane de lei în refacerea ecosistemului și a capacității de…
17 septembrie 2025
Alba Iulia a intrat în Cartea Recordurilor cu Masa care unește
S-a scris istorie în acest weekend în Alba Iulia. Orașul a intrat din nou în Guinness World Records…
16 septembrie 2025
Tradiții, meșteșuguri și preparate locale la „Gusturi și tradiții DE BIHOR”
În acest sfârșit de săptămână, sâmbătă și duminică, 20-21 septembrie 2025, va fi organizată cea de-a III-a ediție…
15 septembrie 2025
Evenimentul ce conectează antreprenorii locali cu succesul: Gala BNI Varadinum
Întrebarea pe care mulți antreprenori și-o pun este simplă: cum poți să-ți crești afacerea mai repede – prin…
14 septembrie 2025
Orădenii câștigă un nou loc de promenadă și o privire în adâncul Crișului Repede
Administrația Bazinală de Apă Crișuri a anunțat finalizarea lucrărilor de amenajare a malului drept al Crișului Repede, pe…
13 septembrie 2025
Atlàss Experience by Ramada Sibiu, cel mai mare centru de conferințe din oraș, inaugurat oficial
Hotel Ramada Sibiu a inaugurat oficial Atlàss Experience, cel mai mare și modern centru de conferințe din Sibiu,…
13 septembrie 2025
Ospitalitatea caută tineri: proiect de 4,9 mil. lei pentru calificări gratuite în Bihor
În Bihor, sute de tineri aflați în căutarea unui drum profesional primesc o nouă șansă. Mulți au renunțat…
11 septembrie 2025
Educație
Expoziția Renascence of Imaginalia rămâne deschisă publicului până pe 28 septembrie la Meron Gallery
Meron Gallery anunță prelungirea expoziției „Renascence of Imaginalia” semnată de artista Andrada Lolu, care poate fi vizitată până…
17 septembrie 2025
UBB și-a făcut laborator de cristalizare a proteinelor
Structurile obținute în laboratorul Facultății de Chimie și Inginerie Chimică (FCIC) vor constitui un pas major în dezvoltarea…
16 septembrie 2025
Agromalim 2025 a readus animalele în prim-plan și tehnologii de top la Arad
Agromalim 2025 a transformat timp de trei zile Expo Arad într-un punct de întâlnire pentru fermieri, producători și…
16 septembrie 2025
UMF „Iuliu Hațieganu”, finanțare europeană de 58 de milioane de lei pentru dezvoltarea pregătirii doctorale și postdoctorale
Finanțarea de 58 de milioane de lei a fost obținută pentru proiectul „Consolidarea capacității UMF «Iuliu Hațieganu» de…
15 septembrie 2025
Business Evolution: soluții pentru antreprenori, pe 16 septembrie la Bistrița
Roadshow-ul de conferințe Business Evolution ajunge pentru prima dată la Bistrița-Năsăud pe 16 septembrie – “Finanțare. Digitalizare. Management eficient.”…
15 septembrie 2025
Universitarii de la Babeș-Bolyai își fac fond de investiții pentru proiecte
Instituția va constitui un mecanism financiar strategic menit să sprijine excelența academică și să asigure sustenabilitatea proiectelor universitare…
15 septembrie 2025
Evenimentul ce conectează antreprenorii locali cu succesul: Gala BNI Varadinum
Întrebarea pe care mulți antreprenori și-o pun este simplă: cum poți să-ți crești afacerea mai repede – prin…
14 septembrie 2025
La Oradea se lansează programul de mentorat „Femei pentru Femei”
Asociația „Femei Împreună” organizează pe 24 septembrie 2025, de la ora 18:00, la DoubleTree by Hilton Oradea, conferința…
12 septembrie 2025
Zi de Zi știri economice:
