Regrupare pe piața produselor lactate la Cluj: o instituție de stat reia tradiția procesării laptelui și intră pe piața comercială printr-un brand propriu. Cea mai mare fabrică din zonă, Napolact, trecuse în neființă de trei ani, prin preluarea sa de către olandezi și înglobarea în concernul FrieslandCampina.
„Excludem distribuitorii”
Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) și-a făcut firmă proprie și amenință să intre și pe piața produselor de panificație, ba chiar a băuturilor.
“Proiectul Gourmeticus Academicum are în vedere exploatarea şi vânzarea unor produse 100 % naturale, care provin de pe linia de producţie a USAMV. Laptele provine dintr-o fermă a universităţii, amprenta de carbon în cazul acestor produse este foarte scăzută, implică doar transportul laptelui de la fermă la staţiile pilot.
E un proiect pe care noi ni-l dorim de foarte multă vreme pe piaţă, pentru ca oamenii să se bucure de acest iaurt, care va fi comercializat cu ajutorul IMM-ului pe care universitatea l-a dezvoltat. Prețul va fi accesibil, pentru că excludem distribuitorii”, a declarat Dan Vodnar, coordonator ştiinţific al proiectului.
Produs de studenți, profesori și ingineri
Laptele este adus de la ferma USAMV de la Cojocna, unde sunt crescute vaci din rasa autohtonă Bălțata Românească.
“Studenții fac iaurtul timp de o săptămână, prin rotație, în cadrul lucrărilor practice, însă participă și la fabricarea altor produse, cum ar fi cele de panificație. Acest iaurt îl producem încă din 2006, însă doar în cadrul lucrărilor de practică, fără a-l scoate pe piața comercială. Este un produs natural, fără stabilizatori sau conservanți. Din când în când mai scoatem și niște brânzeturi, de obicei telemea, care nu impune un proces de fabricație prea sofisticat, din când în când și cașcaval, dar numai ca să învețe studenții procesul tehnologic”, relatează Mirela Jimborean, prodecan al Facultății de Știința și Tehnologia Alimentelor (FSTA).
USAMV și-a făcut rețea de magazine proprii
Iaurtul este scos pe piață în cantitate limitată, sub marca Gourmeticus Academicum. “Iaurtul costă 1,50 lei paharul de 200 ml și îl vindem la sediul USAMV, dar și la unitățile de cercetare ale noastre de pe Calea Florești și din livada Palocsay, va fi disponibil și la băcănia din hipermarketul Cora. Nu ne concentrăm neapărat pe hipermarketuri, vom vinde mai ales în magazine mai mici, la târguri și la expoziții. Cantitatea de iaurt pe care putem să o producem este destul de redusă, dacă vom avea cerere mare fie o vom suplimenta, fie vom refuza din comenzi. Deocamdată feedback-ul este foarte bun din partea consumatorilor, mai ales că este un iaurt natural care va fi certificat ulterior și ca produs ecologic”, spune managerul proiectului, Lucian Cuibus.
Prin IMM-ul înființat, USAMV va aduce pe piață și pâine cu maia, produse de panificație și mezeluri, sub aceeași marcă – Gourmeticus Academicum.
În paralel, universitarii pregătesc berea și vinul, însă pentru acestea trebuie să fie autorizați ca antrepozit fiscal, iar demersurile durează opt luni.
Produs premium, din materie primă locală
USAMV și-a propus să fie o universitate antreprenorială, ca exemplu pentru tinerii care doresc să își deschidă o afacere în domeniul agro-alimentar, dar și să ofere clujenilor produse locale de calitate superioară la prețuri accesibile oricărui consumator.
Gourmeticus Academicum a apărut ca un răspuns la nevoile comunității de a avea acces la produse sănătoase, locale și de calitate superioară și urmează conceptul “din fermă până în furculiță” (from farm to fork), pentru a avea un control adecvat pe tot lanțul de producție, deci o trasabilitate controlată.
“Dorim să avem un produs premium, obținut doar cu materii prime locale. Este local 100 %. Laptele îl primim de la Stațiunea Didactică Experimentală din Cojocna, este transportat la unitatea de producție a FSTA, unde cadrele didactice, inginerii și studenții obțin acest produs”, susțin reprezentanții instituției.
Iaurtul este făcut din lapte crud de vacă, preîncălzit la 50-65 grade, omogenizat, pasteurizat la 90-95 grade timp de 20-30 minute. Acesta se răcește la 45-48 grade, se însămânțează cu culturi de bacterii lactice, se distribuie în pahare, se termostatează la 43-45 grade pentru 2,5-3 ore. Urmează prerăcirea la 18-20 grade, răcirea și depozitarea la 2-4 grade.
Logoul conceput de USAMV a apărut prin asocierea cuvântului Gourmet, care duce cu gândul la un produs de calitate superioară care se servește în cantități mici și partea universitară Academicum. Fiind un simbol al studenților, toga a fost folosită în structura logoului, motto-ul ales fiind ”Vivat degustatores!”. Crearea noului brand a necesitat o sumă modică, 1.000 de euro.
Centru de transfer tehnologic de 10 milioane de euro
USAMV îşi va vinde produsele proprii pe piaţa privată, atât în magazinul său, cât şi pe internet, dar va înfiinţa și un centru de transfer tehnologic, printr-un proiect de 10 milioane de euro. „Am înființat o societate cu răspundere limitată, universitatea noastră este asociat unic, însă vom putea avea parteneri pe diferite proiecte. Fondurile obţinute vor fi folosite pentru proiectele noastre.
Ideea a pornit de la berea Student pentru care pentru a o putea comercializa trebuia să obţinem diverse aprobări, inclusiv cea de antrepozit fiscal, iar acest lucru se putea face doar printr-o societate comercială. Vom putea realiza chiar un abator, avem 7.000 de oameni în cadrul USAMV şi este mai uşor să îi ţii aici decât la un abator privat”, spunea rectorul USAMV, Cornel Cătoi.
Instituţia a depus anul trecut la Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest un proiect de înfiinţare a unui centru de transfer tehnologic pentru aditivi alimentari şi cosmetice care să propună investitorilor produsele dezvoltate în cadrul cercetărilor USAMV. Proiectul depus pe Programul Operaţional Regional e estimat la 8-10 milioane euro. Universitatea ar trebui să vină cu o cofinanţare de 50 %, însă conducerea acesteia speră ca acest procent să poată fi redus.
Premieră în România: sucuri probiotice
Unul dintre produsele pe care USAMV l-a pus deja în practică îl reprezintă sucurile probiotice, primele băuturi din România special realizate pentru a avea un impact pozitiv asupra sănătăţii gastrointestinale. Cercetările au început în 2014 şi au fost finalizate în octombrie 2017. Sucurile au pulpă de fruct în proporţie de 90 %, iar 10 % reprezintă reziduurile de legumă sau fruct care, de obicei, se aruncă, dar care, de fapt, păstrează multe vitamine.
Se adaugă o bacterie probiotică stocată în capacul flaconului până în momentul consumului, iar printr-o rotire şi apăsare a capacului probioticele sunt eliberate în suc. Investigaţiile clinice de la Institutul Regional de Gastroenterologie au validat caracterul funcţional al sucului pe subiecţi sănătoşi şi pe pacienţi cu sindromul colonului iritabil. Proiectul Food-Profit a fost între primele 30 selectate de Comisia Europeană din cele 1.408 aflate în competiţia European Social Innovation 2015.
Fosta fabrică de stat, înghițită de Friesland
Atelierul Vad era atestat la Cluj din 1905 și producea iaurt, brânzeturi fermentate sau topite, iar în 1948 era naționalizat și transformat în Întreprinderea de Industrializare a Laptelui. Din 1990 a devenit Napolact, iar apoi ajungea primul producător de lactate din țară, cu 180.000 de tone de lapte prelucrat pe zi. Privatizarea a fost adjudecată de salariați, din 2004 societatea fiind preluată de FrieslandCampina. Olandezii au renunțat la hala și la terenurile din centru, vândute cu 4,2 milioane euro, și au mutat fabrica pe Calea Baciului. Fabrica din Huedin şi-a încheiat activitatea în 2008, divizia de îngheţată a fost vândută Unilever, iar unitatea de la Ţaga şi-a închis porţile, fiind luată apoi în administrare de fermierii clujeni. Fabrica din Carei nu mai este funcțională din 2015, producția fiind mutată la Cluj. Napolact a fost dizolvată în 2016, prin înglobarea sa în FrieslandCampina.
Top producători lactate România
(cotă de piață, 2016)
1. Albalact 11,04 %
2. Danone 10,02 %
3. Lapte Brașov 7,75 %
4. FrieslandCampina 7,10 %
5. Hochland 5,90 %
de Călin POENARU
Citește și:
Revanșa Cărtureștilor. Librăriile care sfidează austeritatea
În vremuri în care guvernanții măresc birurile la cărți, iar așezămintele de lectură falimentează în serie, doi antreprenori…
16 iulie 2025
Ambasadorul Noel Servigon propune o cursă aeriană Cluj – Filipine
Un asemenea zbor de aproape 10.000 km înseamnă dublul celei mai lungi curse de pe aerogara din Someșeni,…
16 iulie 2025
Cum va arăta prima “casă” a Filarmonicii Transilvania
Academia de Muzică Gheorghe Dima (AMGD) îi va închiria sala Heritage, una dintre cele mai moderne din Europa,…
16 iulie 2025
Untold a anunțat artiștii ediției aniversare
Festivalul de la Cluj-Napoca, unul dintre cele mai mari din lume, programat în perioada 7-10 august, marchează în…
16 iulie 2025
Reconstrucție verde la Nădlac: cel mai ambițios proiect urban din istoria locală
Orașul Nădlac demarează cel mai amplu proiect european din istoria orașului: investiție de 24 milioane lei pentru regenerare…
16 iulie 2025
De ce pierd autostrăzile Ardealului finanțările europene
Nerespectarea de către autoritățile române a legislației UE și lentoarea derulării proiectelor lasă Autostrăzile Transilvania (A3) și Unirii…
16 iulie 2025
Jakub Kotala, noul CEO al Saint-Gobain România
Saint-Gobain România deschide un nou capitol în drumul său spre succes prin numirea lui Jakub Kotala în funcția…
16 iulie 2025
Oradea își redescoperă inima verde – începe transformarea Parcului 1 Decembrie
Începând cu, 15 iulie 2025, Primăria Oradea a emis ordinul de începere a lucrărilor de modernizare a Parcului…
16 iulie 2025
Investiții
Reconstrucție verde la Nădlac: cel mai ambițios proiect urban din istoria locală
Orașul Nădlac demarează cel mai amplu proiect european din istoria orașului: investiție de 24 milioane lei pentru regenerare…
16 iulie 2025
Oradea își redescoperă inima verde – începe transformarea Parcului 1 Decembrie
Începând cu, 15 iulie 2025, Primăria Oradea a emis ordinul de începere a lucrărilor de modernizare a Parcului…
16 iulie 2025
Care sunt județele cele mai dezvoltate din regiunile Vest, Nord Vest și Centru
O analiză care are la bază informații oferite de platforma SMARTreports powered by BRIDGE-to-INFORMATION, evidențiază faptul că cifra…
15 iulie 2025
Revoluție pe șine în Oradea: încă un tramvai nou produs de Astra Vagoane Călători SA
Al doilea tramvai nou a ajuns la Oradea: parte dintr-un lot de 9 vehicule moderne pentru transportul public.…
14 iulie 2025
Maramureșul trece la nivelul următor: investitori mari în parcurile industriale
Administratorul parcurilor de specializare inteligentă (PSI) din județ a lăsat în urmă promovarea locală sau regională: o extinde…
14 iulie 2025
Iulius Mall Cluj – experiența care fidelizează. Lider pe piața locală
Un studiu realizat de agenţia MKOR în luna mai 2025, la cererea companiei IULIUS, confirmă atractivitatea Iulius Mall…
14 iulie 2025
Top 25 de companii din Transilvania și Banat în funcție de cifra de afaceri
Primele 25 de companii din regiunile de dezvoltare Vest, Nord – Vest și Centru au o cifră de…
11 iulie 2025
Când va fi gata construcția celui mai mare aquapark din Nord – Vestul României
Cel mai mare aquapark din Nord – Vestul țării se va construi între stațiunile Băile Felix și Băile…
11 iulie 2025
Infrastructură
De ce pierd autostrăzile Ardealului finanțările europene
Nerespectarea de către autoritățile române a legislației UE și lentoarea derulării proiectelor lasă Autostrăzile Transilvania (A3) și Unirii…
16 iulie 2025
Jakub Kotala, noul CEO al Saint-Gobain România
Saint-Gobain România deschide un nou capitol în drumul său spre succes prin numirea lui Jakub Kotala în funcția…
16 iulie 2025
Martin Eriksson, fondatorul Mind the Product, ajunge la Timișoara
Martin Eriksson, fondator Mind the Product, vine la Prow 2025 – Conferința pentru Produsele digitale, Tehnologie și Inovație…
16 iulie 2025
Care sunt județele cele mai dezvoltate din regiunile Vest, Nord Vest și Centru
O analiză care are la bază informații oferite de platforma SMARTreports powered by BRIDGE-to-INFORMATION, evidențiază faptul că cifra…
15 iulie 2025
Autostrada dintre județele Cluj și Sălaj, exclusă din PNRR
Porțiunea dintre Nădășelu și Poarta Sălajului din A3 rămâne cu finanțare incertă, fiind eliminată de pe lista proiectelor…
15 iulie 2025
Revoluție pe șine în Oradea: încă un tramvai nou produs de Astra Vagoane Călători SA
Al doilea tramvai nou a ajuns la Oradea: parte dintr-un lot de 9 vehicule moderne pentru transportul public.…
14 iulie 2025
13 ani pentru primul drum expres de Cluj
Cea dintâi șosea cu acest regim din județ, DEx 4, a devenit funcțională, însă fără soluționarea optimă a…
10 iulie 2025
Opt oferte pentru construirea pasajelor pietonale subterane de pe Centura Oradea
Interes crescut din partea firmelor de construcții pentru una dintre cele mai importante investiții în infrastructura pietonală a…
10 iulie 2025
Turism
Târgul Meșterilor Populari din România, ediția XXXII, revine în weekend la Oradea
Între 18–20 iulie 2025, Muzeul Ţării Crişurilor Oradea – Complex Muzeal organizează în parteneriat cu Consiliul Judeţean Bihor,…
15 iulie 2025
Băile Cojocna, „resuscitate” în stațiune balneară
Baza de tratament subdimensionată necesită intervenții consistente, restaurantul este utilizat doar parțial, iar clădirea hotelului a funcționat foarte…
11 iulie 2025
7 lucruri care nu trebuie să lipsească din bagajul pentru plajă
Sosirea sezonului cald marchează momentul perfect pentru planuri la mare, zile relaxante sub soare și ieșiri pe nisip.…
11 iulie 2025
Atmosferă istorică la Timișoara: Festivalul Medieval al Castelului Huniade te poartă înapoi în timp, printre cavaleri și domnițe
Festivalul Medieval al Castelului Huniade are loc între 11–13 iulie și aduce în prim plan cavaleri, ateliere, muzică…
11 iulie 2025
Când va fi gata construcția celui mai mare aquapark din Nord – Vestul României
Cel mai mare aquapark din Nord – Vestul țării se va construi între stațiunile Băile Felix și Băile…
11 iulie 2025
Andreea Marinescu: „Hotelul modern trebuie să fie un spațiu viu, sustenabil și relevant pentru comunitate”
“Ne dorim să fim mai mult decât o destinație de cazare. Vrem să fim o alegere conștientă, un…
10 iulie 2025
Târgul de Turism al României – Ediția de Toamnă
Cel mai mare târg de turism are loc la ROMEXPO! După succesul remarcabil al ediției din februarie, care…
8 iulie 2025
Megaproiect de 25 milioane € la Salina Turda. “Să evităm un dezastru ca la Praid”
Municipalitatea cere statului bani pentru lucrări urgente de punere în siguranță și consolidare pentru obiectivul care atrage anual…
7 iulie 2025
Educație
AQUACARAȘ premiază excelența în educație
Compania AQUACARAȘ premiază excelența în educație, acordând burse de 2.500 lei unui număr de 11 elevi din județul…
15 iulie 2025
Ziua Națională a Contabilului Român 2025: De la cifre la smart accounting
Digitalizarea aduce multe beneficii, dar și multe provocări pentru profesia de contabil și expert contabil. Ziua Națională a…
14 iulie 2025
Universitatea de Medicină și Farmacie Cluj, magnet de studenți
Numărul candidaților la admiterea în instituția clujeană de învățământ superior a crescut, în 2025, cu 660 față de…
14 iulie 2025
Roboții orădeni Afrodita și Jon Bot Jovi au făcut furori la YOKOZUNA Robot Yūshō
Echipele TOR și DARK din cadrul Robotics Club Oradea al Facultății de Inginerie Managerială și Tehnologică – rezultate…
14 iulie 2025
Topul înscrierilor timpurii la UBB: 1. Psihologie, 2. Drept, 3. Economice
Numărul candidaților din prima zi a admiterii la facultățile universității din Cluj este aproape dublu față de anul…
11 iulie 2025
Universitatea Babeș-Bolyai va sprijini tinerii cercetători în DeepTech
Instituția clujeană de învățământ superior participă la un proiect finanțat prin programul Horizon Europe al Uniunii Europene (UE).…
8 iulie 2025
Mai puțini șomeri în județul Bihor: cifrele AJOFM Bihor arată o tendință pozitivă
La sfârșitul lunii iunie 2025, rata șomajului în județul Bihor a coborât la 2,05%, potrivit datelor centralizate de…
7 iulie 2025
EU GREEN aduce inovația sustenabilă la Universitatea din Oradea
Timp de cinci zile, între 7 și 11 iulie 2025, Universitatea din Oradea este gazda întâlnirilor directe din…
7 iulie 2025
Zi de Zi știri economice:
