Doi dintre cei peste 5.000 de oameni care au fost interesați să vadă în timp real cum se produc cutiile de viteză automate, în 5, 7 și 9 trepte, în cele două subsidiare Daimler în România, Star Transmission Cugir şi Star Assembly Sebeş, a fost echipa revistei Transilvania Business. La Noaptea Lungă a Industriei, la fabrica din Sebeș, ne-a fost dat să vedem linii de producție super tehnologizate, din care factorul uman a fost exclus aproape în totalitate sau, dimpotrivă, un modul mic, unic în cadrul companiilor din grup, unde o echipă de specialiști în domeniu construiește cutii hand-made. Pentru că mi-a plăcut comparația, Coco Chanel al cutiilor de viteză.
Am plecat din Tîrgu Mureș înainte de ora 16, în ideea că până la Sebeș sunt 135 de km și dacă mergem cu vreo 60 de km/h, tot ajungem pe la 18. Ca să aibă dreptate Murphy sau creatorii zicerilor românești care spun că „Planul de acasă nu se potrivește cu cel din târg”, am ajuns la fix 3 ore la sediul Star Assembly Sebeș. Nu îndrăznesc cât pierd companiile pentru că infrastructura românească e încă la pământ.
Încă de pe șosea, i-am văzut pe vizitatori, sute de copii și adulți, așteptând să intre la un tur de fabrică, iar alte zeci se revărsau spre poarta de acces dinspre parcările amenajate de companie pe teritoriul fabricii.
Ghid ne-a fost Alexandra Mateică, PR-ul companiei, dar la eveniment a fost prezent și Falk Pruscha, CEO Star Transmission &Star Assembly, care avea să ne spună mai târziu că este foarte mulțumit și de eveniment, și de cifrele companiei.
Prima oprire pe care am făcut-o în turul nostru de observare a procesului de producție în real time a fost în hala unde se fabrică cutiile cu 7 viteze cu dublu ambreiaj.
Am trecut rapid pe lângă o linie de alimentare cu piese, pentru a ne opri la D400 unde începe să se monteze carcasa.
“Aici vine carcasa care e prelucrată, intră pe linie, se montează un sistem de parcare, cel care imobilizează mașina în momentul în care aceasta este în poziția de parcare, trece pe linie și se montează cămășile la rulmenții de la axe, apoi ajunge la robot unde se împerechează o carcasă cu un grup de roți dințate”, ne-a povestit unul dintre angajați.
Roboții sunt marca Kuka, companie care este activă și în România, la Sibiu.
În drumul nostru spre următorul punct de interes – așa au denumit organizatorii fiecare zonă unde ne-am oprit – am zărit un echipament de răcire cu azot pentru piese, care sunt răcite astfel și se contractă și sunt potrivite, apoi, în carcasă. Logic, cu o metodă clasică, durata de răcire ar fi fost mai lungă.
Trecem pe lângă șiruri, șiruri de piese, de echipamente și utilaje și nu putem să nu remarcăm incredibila dezvoltare tehnologică din sectorul automotive și, pe de altă parte, curățenia de laborator și disciplina germană.
La următorul punct de interes ne este prezentată placa hidraulică de control.
“Sistemul electro-hidraulic”, ne spune Alexandra, “este creierul cutiei de viteză, pentru că am înțeles de la colegi, el, pur și simplu, copiază comportamentul șoferului și timpii de reacție”.
Participanții au putut, de asemenea, să vadă la acest punct de interes cum funcționează dublul ambreiaj, care permite conducătorului auto ca atunci când schimbă viteza, indicatorul nu coboară la zero, iar trecerea dintr-o viteză în alta este mult mai lină.
Ne continuăm turul și ajungem la linia de testare, unde cutia de viteză este testată cu ulei, mai exact un roboțel verifică dacă este etanșă sau nu. Aici ar trebui să fie ultimul punct înainte să fie livrată cutia.
“Cutiile care nu sunt conforme sunt trimise automat în zona de arbeit unde sunt reparate, apoi reintroduse în linia de testare, iar dacă sunt bune sunt livrate clientului”, ne explică un alt angajat al companiei.
La următorul punct de interes ne intersectăm cu unul dintre grupurile care se află deja în fabrică. Angajatul desemnat să le explice vizitatorilor ceea ce văd de vorbește despre operațiile care sunt aplicate metalului, înainte ca acestea să devină piese în cutia de viteze – strungire, canelură prin extrudare, călire prin inducție, sudură cu laser, sudură prin înmagazinare, găurire, frezare, spălare, spălare cu presiune mare de 650 de bari.
“Ca să aveți o idee despre ce e vorba, spălătoriile de mașini folosesc în jur de 100 de bari, noi folosim una foarte ridicată pentru motive de calitate, calitatea la noi este pe primul loc”, își încheie acesta prezentarea. De altfel aici se încheie și turul nostru în prima hală.
Coco Chanel al cutiilor de viteză
A doua hală în care continuă turul, cu o suprafață generoasă de 8,8 ha, este cea în care se fabrică cutii de viteze automate în 9 trepte, cea mai avansată tehnologie la această oră, la nivel mondial.
“Hala este foarte specială pentru că întotdeauna, oriunde ai merge, are structura unui os de pește, o dată ai linia pe care se montează, în cealaltă parte ai liniile de unde se aduc toate piesele și atunci este un flux continuu. Fiecare linie este independentă. Avem aici un modul mare pentru producția de piese și subansamble pentru producția în serie, iar modulul mic ne dă posibilitatea să fim mai flexibili din punct de vedere al cerințelor pieței”, ne povestește PR-ul companiei la intrarea în fabrică.

Vedem iarăși linii de producție automatizate, roboții Kuka și angajații care își văd de producția care merge ca un ceas elvețian pentru că nu există opriri în proces chiar dacă ajung pe linie piese neconforme, deoarece sunt înlocuite rapid.
Într-un paralelipiped zărim câteva persoane, inclusiv doamne, care ne privesc pe furiș curioase. La fel, și noi.
Aflăm că ne aflăm lângă camera etanșă unde sunt niște dispoziții de securitate foarte stricte pentru că aici se montează și placa hidraulică de control pentru și trebuie să fie foarte, foarte curată.
Ajungem la următorul punct de interes, unde doi angajați, unul este o femeie, ne spun că suntem la modulul mic unde se construiesc cutiii de viteză pentru mașinile mari și ne prezintă o parte din subansamblele acestora, cuplaje și altele. Ne familiarizăm ușor cu programul de testare al cutiei de viteză automate, unde operatorului nu îi poate scăpa, printre altele, cel mai mic zgomot nelalocul lui.
“Cutiile noastre sunt pentru legende. De ce spun asta? Pentru că modelul G Classe are o cutie pe care doar noi o producem, nu se produce în altă parte a companiei. Ne puteți spune Coco Chanel sau Botezatu al cutiilor deoarece la noi cutiile de viteză se construiesc hand-made, adică fără roboți”, își continuă ghizii noștri prezentarea.
Vedem și o cutie de viteză “explodată”, cum funcționează efectiv un motor și unde ajunge la ultima testare versiunea finală a cutiei de viteză. Dacă totul este în regulă, se ambalează pentru a fi livrată clientului.
Pentru că mai devreme am trecut pe lângă un centru de formare, iar echipamentele și utilajele sunt de ultimă generație ca tehnologie nu pot să nu întreb cum sunt pregătiți angajații.
“Se fac stagii de calificare în Germania, acum depinde de proiect, 3 luni, 6 luni
Suntem parteneri ai Școlii Profesionale Duale Germane și avem în jur de 28 de elevi/ciclu care vin să facă practică aici și la Cugir. Avem și summer internship, am avut și studenți din Germania care au venit să facă practică vara aici”, îmi răspunde Alexandra Mateică, PR-ul companiei.
Când am ieșit din fabrică, după un tur de aproximativ o oră, curtea fabricii era la fel de animată, zeci de persoane așteptându-și rândul la vizită, adulții care deja au vizitat halele se întrețineau la un pahar de cafea sau o băutură răcoritoare, copiii se dădeau în biciclete, mai mergeau până la taraba cu ciocolată. Atmosfera vie, curioasă și veselă ne-a binedispus și mai tare.
Un nou record
Anul acesta, tururile au început la ora 17 și s-au încheiat la 23, 130 de voluntari fiind implicați pe ambele locații. Evenimentul organizat în timpul săptămânii tocmai pentru ca vizitatorii să vadă efectiv procesul de producție, să poată admira roboții, de care copiii sunt fascinați – am spune că nu doar ei. Printre vizitatori se numără și familiile angajaților Star Assembly & Star Transmission, ne spune Alexandra Mateică, și astfel aceștia văd ce fac membrii lor de familie efectiv și cum arată locul de muncă. Cu toții, numărul vizitatorilor, pe cele două locații ale companiei producătoare de componente şi subansamble pentru autoturismele Mercedes-Benz, a depășit 5.000 de persoane.
“Suntem mândri să organizăm o nouă ediție a evenimentului Noaptea Lungă a Industriei, care demonstrează încă o dată impactul prezenței de peste 20 de ani a companiei Daimler în România. Acest eveniment se regăsește deja la cea de-a patra ediție şi suntem foarte mândri să vedem că tot mai mulți oameni participă an de an și își manifestă în același timp aprecierea față de activitatea noastră. Acesta este impulsul de care avem nevoie pentru a continua să deschidem porţile vizitatorilor noştri an de an. Oamenii sunt coloana vertebrală a întregului business, iar când spunem Star Transmission şi Star Assembly, spunem oameni, maşini şi procese industrializate, care funcționează în echilibru perfect. Creștem de peste 17 ani şi este foarte satisfăcător faptul că familii şi prieteni pot să experimenteze ceea ce apropiații lor realizează aici zi de zi”, au declarat organizatorii.
În fiecare locație, pe invitați i-au așteptat expoziții de autoturisme Mercedes-Benz, concursuri cu premii-surpriză, prezentări de tehnologii și alte activități interactive.
Nelipsită a fost şi partea de suflet a acestui eveniment, campania de responsabilitate socială care a strâns o mulțime de doritori să pedaleze în scop caritabil. În urma campaniei derulate pe pagina de Facebook a companiei, 10.000 euro vor fi donați ariei care a strâns cele mai voturi.
Am plecat de la Sebeș cu satisfacția că și în România, unde parcă nimic nu merge bine, se creează plusvaloare, cu oamenii de aici.
Drumul prelungit spre miezul nopții avea să fie mult mai scurt, presărat de impresiile unui tur pe care îl recomandăm oricui dorește să ia pulsul producției în timp real.
Star Transmission, Star Assembly sunt cele două companii subsidiare Daimler în România şi numără în prezent peste 3.000 de angajaţi. La Cugir se produc în serie componente pentru motoarele şi cutiile de viteze destinate Mercedes-Benz, prototipuri şi dispozitive, în timp ce la Sebeş sunt asamblate cutii de viteze automate în cinci, șapte și nouă trepte.
de Ligia VORO
Articol publicat în ediția 77 a revistei Transilvania Business, iunie 2018
Citește și:
Studenți și elevi din Cluj, care se formează în domeniul construcțiilor, în vizită la RIVUS
30 de studenți de la Facultatea de Construcții din cadrul Universității Tehnice Cluj-Napoca și 30 de elevi de…
20 noiembrie 2025
Israelienii, invitați să își aducă tehnologiile de apărare la Cluj
Investitorii din acest stat au încă o prezență foarte redusă în zonă, cu un capital de numai 1,6…
20 noiembrie 2025
Norwegian va zbura de la Cluj spre Oslo și Copenhaga
Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj (AIAIC) a anunțat extinderea operațiunilor companiei aeriene din sezonul de vară al anului…
20 noiembrie 2025
Milionarii Horia Ciorcilă și Ioan Rus, invitați de onoare la Țiriac Collection
Președintele Băncii Transilvania și partenerul de afaceri al magnatului bucureștean în cadrul dealerului regional Mercedes-Benz au fost prezenți…
19 noiembrie 2025
ATAC, primul hipermarket discount din Oradea se deschide joi, 20 noiembrie
Auchan Retail România aduce și la Oradea formatul de mare succes cu o politică agresivă de prețuri mici,…
19 noiembrie 2025
Parcurile industriale ale Ardealului se aliază
Inițiativa Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest (ADRNV) vine în scopul atragerii de către investitori a fondurilor europene care…
19 noiembrie 2025
Consorțiu pentru turismul premium în Transilvania. Miza: 350 milioane €
Complexurile Wonderland Resort și Alpin, SunRai Creasta Cocoșului și El Paradiso, alături de noua rută Via Transilvanica, sunt…
19 noiembrie 2025
DEER a modernizat S-axa 20 kV Crasna-Cizer din Sălaj
Distribuție Energie Electrică Romania (DEER), Sucursala Zalău, a finalizat lucrarea de investiții ”Modernizare S-axa 20 kV Crasna-Cizer” din…
19 noiembrie 2025
Investiții
Nokian Tyres Oradea, prima fabrică de anvelope din lume, cu zero emisii de CO2
Nokian Tyres a organizat, marți, 18 noiembrie, un eveniment dedicat sustenabilității și viitorului producției industriale responsabile, confirmând statutul…
18 noiembrie 2025
Knauf ridică la Huedin cea mai mare fabrică de gips din Europa
Unitatea de producție care presupune o investiție de 88 milioane € va avea activitate în două schimburi, o…
18 noiembrie 2025
Seceta, provocarea numărul unu pentru cultivatori. Irigațiile devin obligatorii
Agricultura din România se află într-un punct de inflexiune, în care adaptarea la schimbările climatice nu mai este…
18 noiembrie 2025
De la lohn la leadership tehnologic – Regiunea Nord-Vest a României, pol al cooperării româno-germane
România a cunoscut o dezvoltare economică remarcabilă în ultimele două decenii. Totul a început treptat, odată cu demararea…
17 noiembrie 2025
Premierul Bolojan și Nokian Tyres analizează noi oportunități de dezvoltare în România
Prim-ministrul României, Ilie Bolojan, a primit luni, 17 noiembrie 2025, la Palatul Victoria, delegația Nokian Tyres condusă de…
17 noiembrie 2025
TECHconnect 2025. Lupta costului per piesă și de ce România nu poate face transferul la industria „5.0”
Diferența de cost per piesă dintre China, SUA și Europa s-a lărgit. Europa se confruntă cu fragmentare tehnologică,…
17 noiembrie 2025
Achizițiile publice între blocaje și soluții: practicieni și decidenți cer reforme profunde
Conferința „Achizițiile publice între lege și practică: dialog pentru eficiență și transparență”, organizată de deputata Corina Gabriela Ene…
14 noiembrie 2025
Rețele Electrice Banat investește masiv în digitalizare în Caraș-Severin
Rețele Electrice Banat, parte a grupului PPC România, a demarat un program amplu de investiții pentru modernizarea infrastructurii…
13 noiembrie 2025
Infrastructură
Sălăjenii vor circula pe autostradă până la Viena
Anul viitor va fi dat în trafic tronsonul Nușfalău – Borș al Autostrăzii Transilvania (A3), susține deputatul Lucian…
15 noiembrie 2025
Achizițiile publice între blocaje și soluții: practicieni și decidenți cer reforme profunde
Conferința „Achizițiile publice între lege și practică: dialog pentru eficiență și transparență”, organizată de deputata Corina Gabriela Ene…
14 noiembrie 2025
Rețele Electrice Banat investește masiv în digitalizare în Caraș-Severin
Rețele Electrice Banat, parte a grupului PPC România, a demarat un program amplu de investiții pentru modernizarea infrastructurii…
13 noiembrie 2025
PORR Construct și CJ Bihor au semnat contractul pentru pasajul rutier peste linia de tram-tren
Miercuri, 12 noiembrie 2025, la sediul Consiliului Județean Bihor, a fost semnat contractul pentru proiectarea și execuția unui…
12 noiembrie 2025
Dimex 2000 și Kareol Serv reabilitează rețeaua de apă-canal a Băii Mari
Cele două companii de construcții vor acționa pe străzile Coșbuc, Silviculturii și Anton Pann din municipiul maramureșean. În…
12 noiembrie 2025
Conexiunea dintre Maramureș și autostrăzile Europei costă 1 miliard de euro. Cum arată traseul final
Proiectul Drumului Expres (DEx) Baia Mare – Satu Mare a primit aviz favorabil din partea Companiei Naționale de…
7 noiembrie 2025
Apare a doua bucată de autostradă funcțională în Sălaj
Mobilizarea pe șantierul secțiunii Zimbor – Poarta Sălajului a Autostrăzii Transilvania (A3) este una bună, apreciază șeful CNAIR,…
7 noiembrie 2025
Topul constructorilor de drumuri Bihor: Drum Asfalt, lider incontestabil!
Drum Asfalt, parte a Grupului Selina, și-a reconfirmat poziția de lider, clasându-se pe primul loc la categoria Întreprinderi…
5 noiembrie 2025
Turism
Consorțiu pentru turismul premium în Transilvania. Miza: 350 milioane €
Complexurile Wonderland Resort și Alpin, SunRai Creasta Cocoșului și El Paradiso, alături de noua rută Via Transilvanica, sunt…
19 noiembrie 2025
Marile hoteluri ale Transilvaniei și Banatului se promovează la Barcelona
Unitățile turistice Radisson Blu, Ibis, Timișoara, Grand Napoca din aceste regiuni ale României, alături de Marriott sau Sheraton…
18 noiembrie 2025
Secretele din spatele Oradea Experience: aplicația care schimbă regulile jocului
Din greutăți, spre tehnologie: povestea tânărului care a creat aplicația Oradea Experience. Într-o lume în care poveștile de…
18 noiembrie 2025
Tinere talente în bucătărie: Magia culinară care a cucerit Festivalul „D’ale porcului”
Cea de-a doua zi a Festivalului–concurs „D’ale porcului” s-a desfășurat duminică, 16 noiembrie 2025, într-o atmosferă animată, în…
16 noiembrie 2025
Proiectele majore ale Aro Palace, dezvăluite acționarilor Transilvania Investments
Compania brașoveană Transilvania Investments a organizat Ziua Investitorului, care a avut loc la Hotelul Aro Palace. Managementul companiei…
16 noiembrie 2025
Campionii gustului tradițional, în duel la Festivalul „D’ale Porcului” 2025
Adevărații campioni la Turneul Campionilor de la Festivalul-Concurs „D’ale Porcului”, ediția a XII-a, desfășurat în 15 și 16…
15 noiembrie 2025
Operatorii din turismul românesc fac echilibristică între afaceri și politică
Foști membri ai Guvernului României dau vina pe cei actuali pentru prăbușirea acestui sector până pe ultimul loc…
14 noiembrie 2025
Pe urmele Marii Uniri, la Arad – orașul unde s-a scris istoria României moderne
Circuitul turistic al clădirilor Marii Uniri a fost recunoscut oficial drept rută cultural-turistică de către Ministerul Economiei, Digitalizării,…
13 noiembrie 2025
Educație
Studenți și elevi din Cluj, care se formează în domeniul construcțiilor, în vizită la RIVUS
30 de studenți de la Facultatea de Construcții din cadrul Universității Tehnice Cluj-Napoca și 30 de elevi de…
20 noiembrie 2025
Tinerii softiști ai universităților din București și Cluj au luptat pentru supremație în România
Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii a anunțat câștigătorii Burselor ANIS, cadre universitare tinere care inovează…
20 noiembrie 2025
Secretele din spatele Oradea Experience: aplicația care schimbă regulile jocului
Din greutăți, spre tehnologie: povestea tânărului care a creat aplicația Oradea Experience. Într-o lume în care poveștile de…
18 noiembrie 2025
Rezultate bune pentru studenții orădeni la „Student Design & Manufacturing Competition 2025”
Ediția a V-a a competiției naționale dedicată studenților s-a desfășurat la Universitatea din Oradea. Universitatea din Oradea a…
17 noiembrie 2025
Tinere talente în bucătărie: Magia culinară care a cucerit Festivalul „D’ale porcului”
Cea de-a doua zi a Festivalului–concurs „D’ale porcului” s-a desfășurat duminică, 16 noiembrie 2025, într-o atmosferă animată, în…
16 noiembrie 2025
Campionii gustului tradițional, în duel la Festivalul „D’ale Porcului” 2025
Adevărații campioni la Turneul Campionilor de la Festivalul-Concurs „D’ale Porcului”, ediția a XII-a, desfășurat în 15 și 16…
15 noiembrie 2025
Achizițiile publice între blocaje și soluții: practicieni și decidenți cer reforme profunde
Conferința „Achizițiile publice între lege și practică: dialog pentru eficiență și transparență”, organizată de deputata Corina Gabriela Ene…
14 noiembrie 2025
Pe urmele Marii Uniri, la Arad – orașul unde s-a scris istoria României moderne
Circuitul turistic al clădirilor Marii Uniri a fost recunoscut oficial drept rută cultural-turistică de către Ministerul Economiei, Digitalizării,…
13 noiembrie 2025


