Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

FOTO: TAGRO made by IRUM, primul tractor agricol românesc, prezentat oficial

Emoțiile așteptării au luat sfârșit. TAGRO, primul tractor agricol românesc care va intra în brazdele românești și, suntem siguri, și în cele de peste hotare după mai bine de 10 ani, un produs 100% al companiei reghinene IRUM, a fost prezentat marți, oficial, în cadrul unui eveniment la București. Tractorul cu un design inovativ, creație a celor 50 de ingineri care activează în cadrul Centrului de Cercetare-Dezvoltare pentru Utilaje Agricole și Forestiere – iFOR de la Reghin, a putut fi admirat pe terasa Hotelului Caro. IRUM este deținută de Grupul MAVIPROD, o companie dezvoltată de soții Violeta și Mircea Oltean, în care a fost cooptat și fiul, Andrei.

 

Dezvoltarea primului tractor agricol 100% românesc pare să fi fost în strategia proprietarilor și managamentului IRUM încă din momentul în care compania a fost preluată de MAVIPROD, în 1999. Primul pas a fost făcut în 2007 când IRUM a intenționat să dezvolte un asemenea tractor împreună cu Uzina Tractorul Brașov (UTB). Însă proiectul a sucombat repede, pentru că UTB a dat faliment, iar pe piața producătorilor autohtoni de tractoare agricole a rămas un mare gol.
Managementul IRUM a perseverat însă, iar, în 2010, a fost semnat parteneriatul cu Uzinele din Belarus, astfel că în fabrica de la Reghin s-a dezvoltat o linie de asamblare tractoare agricole, cu o putere între 95-110 CP.
“În 2010 am hotărât să intrăm și pe zona utilajelor agricole din dorința de a completa portofoliul de produse și de a dezvolta afacerea IRUM. Pe de altă parte cred că ideea cu acest tractor agricol românesc s-a născut și din faptul că vrem să demonstrăm și noi că putem să facem lucruri serioase, lucruri de anvergură și în România, în fabrica noastră de la Reghin”, a declarat Mircea Oltean, directorul general al IRUM SA, în cadrul conferinței de presă.

“Ne-am dat seama că pentru a avea un produs competitiv este nevoie de o serie de investiții în cercetare și dezvoltare, iar în anul 2015 am finalizat Centrul de Cercetare-Dezvoltare pentru Utilaje Agricole și Forestiere – iFOR, prin care am încercat să oferim inginerilor români toate condițiile pentru a dezvolta produse noi, românești. Acest centru este unic în Europa de Est, a însemnat o investiție de peste 2,65 de milioane de euro și are în jur de 50 de angajați. Pe porțile acestui centru de dezvoltare, de când a fost inaugurat, au ieșit o serie de produse. Însă anul acesta, în 2018, iese unul dintre cele mai importante produse, un nou tractor agricol românesc”, a completat Andrei Oltean, director dezvoltare în cadrul producătorului de utilaje și tractoare forestiere și agricole reghinean.

 

TAGRO, inovație mureșeană

TAGRO, cum se numește primul tractor românesc, o prescurtare de la tractor agricol românesc și familia Oltean, a presupus o investiție de circa 4 milioane de euro, în jur 5 ani de studii, prototipare, realizare, testare, și munca a 50 de ingineri, este destinat cu precădere fermelor mici și mijlocii și va fi vândut atât pe piața internă, cât și pe cele externe.
“În acest proiect nu am socotit strict banii, am făcut un proiect cu sufletul, am vrut să demonstrăm ceva și atunci primul gând nu a fost îndreptat înspre zona banilor”, a subliniat Mircea Oltean, director general al IRUM.
“Am urmărit să dezvoltăm un tractor care să aibă un raport calitate-preț competitiv, să poată fi adresat tuturor fermierilor, dar în special celor mici și medii. Am pus un accent foarte mare pe partea de identitate vizuală și în acest sens am investit foarte mult în design și cel mai important lucru am urmărit să creăm un tractor care să poată fi exportat în întreaga lume și să reprezinte cu brio industria românească”, a explicat Andrei Oltean.
TAGRO va avea toate dotările necesare unui tractor modern, inclusiv comenzi prin radio și aer condiționat. Înainte de lansare, tractorul a fost testat în România și în Italia, iar până la finalul acestui an se va finaliza procesul de omologare în cadrul Registrul Auto Român București.

“Cred că ne-am ridicat la nivelul așteptărilor privind identitatea vizuală a acestui produs. Bineînțeles că inspirația noastră a venit din elementul principal al logo-ului companiei, și anume calul, un animal deosebit, nobil, puternic și vital de-a lungul istoriei, un partener de nădejde. Design-ul, practic, lucrează să insufle aceste atribute fundamentale noului utilaj. Capotajul creează un echilibru între eleganță și agresivitate”, a prezentat Eduard Lucaci, managerul proiectului.
O porțiune din aripa spate arată ca un mușchi bine conturat, a continuat managerul. “Acoperișul poartă o formă fluidă și o linie laterală dinamică, cele două flancuri avansează peste nivelul cabinei și se transformă în niște protecții care accentuează funcția de iluminare. La cabină am pornit de la ideea unui design modern care să asigure vizibilitate maximă, astfel am utilizat o structură din patru stâlpi, în locul unei structuri clasice. În interior, sarcina a fost clară să avem un spațiu confortabil, aerisit, ergonomic și cu elemente ușor de operat și de identificat. Accesul principal este gândit pe stânga, iar partea dreapta este populată de manete”, a mai explicat, printre altele Eduard Lucaci, dotările fiind mult mai complexe și numeroase.
Tractorul este dotat cu un motor marca FIAT, de 3,4 l, cu patru cilindre, însă mai multe caracteristici puteți citi la final.
Prețul de pornire pentru un astfel de tractor agricol va fi de 34.500 de euro. Producția în serie va începe în aprilie 2019, iar conducerea IRUM Reghin estimează că în primul an vor fi produse și vândute 200 de tractoare, în 2020 va fi depășit pragul de 300 de tractoare TAGRO, iar în 2021 vor urma alte 500 de tractoare TAGRO.

 

Dar de Centenar

Compania IRUM a fost înființată în 1953 de către statul român, iar în 1969, pe platforma industrială de la Reghin, a ieșit de pe linia de producție primul tractor articulat forestier (TAF).
Tradiția IRUM în domeniul producției de TAF-uri a rezistat testului timpului datorită MAVIPROD, compania fondată în 1993 de către Violeta și Mircea Oltean, care a riscat și a achiziționat, în 1999, pachetul majoritar de acțiuni al IRUM, fabrică aflată, la acel moment, într-o situație economică dezastruoasă.
“Când MAVIPROD a cumpărat IRUM, aceasta însemna un brand cunoscut în piața forestieră, însă avea o serie de elemente negative, cum sunt infrastructura foarte proastă, tehnologia era una veche, de undeva din anii 70, și înregistra o serie de datorii la bugetul de stat. Practic, CEO-ul companiei, Mircea Oltean a elaborat o strategie pe termen lung în care s-a urmărit îmbunătățirea acestor minusuri, pe lângă alte obiective importante, cum sunt impactul social pe care un business ca acesta îl are și, totodată, a dorit să mențină în industria românească un produs și o fabrică și să dezvolte produse noi, românești, într-o piață care este tot mai săracă din acest punct de vedere”, a comprimat Andrei Oltean istoria grupului după 1999, anul privatizării.
Astăzi, IRUM, integrat în Grupul MAVIPROD, este unul dintre jucătorii importanți din Europa în producția de TAF-uri. Însă se anunță și un concurent serios în piața de utilaje agricole. IRUM vinde la ora actuală 500 de tractoare agricole pe piața din România, care absoarbe anual 2500 de utilaje și cu o proiecție de creștere pentru 2028 de 8.000 de tractoare agricole.
Grupul Maviprod desfășoară activități în 3 țări – România, Ungaria și Republica Moldova, are o cifră de afaceri de peste 40 de milioane de euro și numără peste 600 de angajați.
Prin lansarea primului tractor agricol românesc după mai bine de 10 ani, IRUM a relansat producția autohtonă, dăruind un produs românesc României în anul Centenarului Marii Uniri și aniversării a 65 de ani de la înființarea IRUM și a 25 de ani de la fondarea Grupului MAVIPROD.

 

Caracteristicile TAGRO sunt următoarele:

• Motor FPT 86, 95, 102 CP
• Norma de poluare: Stagiu IV final
• Capacitate cilindrică: 3 387 cm³
• Putere: 102 Cp ( 75Kw )
• Cuplu maxim: 430 Nm la 1 400 rpm
• Filtru de aer: uscat
• Rezervor combustibil: 110 l
• Rezervor AdBlue: 20 l
• Cutie de viteze: Shuttle cu 12 viteze de mers înainte și 12 viteze de mers înapoi
• Inversor mecanic
• Blocare diferențial: electrohidraulică
• Tracțiune: 4 x 4
• Cuplare tracțiune 4 x 4: electrohidraulică
• Priza de putere spate: Independentă cu 540 / 1 000 rpm.
• Debit pompă hidraulică: 60 litri / min
• Capacitate de ridicare în tiranți spate: 4 400 kg, cu Sistem Auto Lift
• Cuple hidraulice spate: 2 perechi
• Certificată ROPS și FOPS, vizibilate sporită, scaun operator cu pernă de aer, centură de siguranță, scaun pasager cu centură, girofar, ștergătoare cu spălator parbriz față/spate, geam spate cu degivrare
• Aer condiționat
• Oglinzi retrovizoare
• Faruri de lucru: 2 față / 2 spate
• Echipare radio

Despre tractorul românesc am mai scris și AICI

Ligia VORO

În curs de actualizare…

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Armata inteligentă de la Poli. Universitatea care cumpără bănci

Articolul următor

THE MARK office building successfully let

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share