Cultural Fonduri Europene Turism Ultimele stiri

Banii europeni vin să salveze comorile de la ansamblul daco-roman Tirighina – Barboși

Ați auzit de situl daco-roman de la Tirighina – Barboși? Dacă nu, cu siguranță veți auzi de ansamblul ce ar putea fi al doilea ca importanță pe teritoriul României, după Sarmizegetusa, spun arheologii. Situl va fi pus în valoare cu fonduri europene, contribuția nerambursabilă ridicându-se la aproape 2 milioane de euro. Din 2014, după o amplă operațiune de ecologizare, municipalitatea organizează aici anual un festival antic, care se bucură de o largă participare. Lucrările finanțate din fonduri europene vor transforma ansamblul într-unul de importanță națională. Ar mai fi de spus că rezervația arheologică se suprapune peste o alta, paleontologică, cu fosile de moluște vechi de acum circa 400.000 de ani, scrie presshub.ro.

 

Mutilat de săpături și de construcții parazitare, îngropat în bălării și gunoaie, ignorat zeci de ani, situl arheologic Tirighina – Barboși, monument istoric de importanță națională, va fi pus în valoare până în anul 2020, grație finanțării europene câștigate de Primăria municipiului Galați. În condițiile în care, în noiembrie 2016, a ratat șansa de a intra în cursa pentru banii europeni pentru că i-a lipsit un aviz, municipalitatea a făcut tot ce i-a stat în putință pentru a convinge Ministerul Culturii că situl de la Galați ascunde comori care merită scoase la lumină.

În urma cercetărilor arheologice preventive, finanțate de la bugetul local, opinia arheologilor a fost că, după Sarmizegetusa, situl Tirighina – Barboși ar fi cel mai important ca descoperiri, relevanță și potențial turistic. Toate acestea i-au permis Primăriei să obțină avizele necesare, iar pe 22 decembrie 2017 a depus cererea de finanțare, în cadrul unui nou apel de proiecte. Pe 18 decembrie 2018 a fost semnat astfel contractul de finanțare, prin Programul Operațional Regional 2014-2020, a proiectului „Punerea în valoare a sitului arheologic Tirighina – Barboși”. Pentru că n-are timp de pierdut, Primăria a scos deja la licitație realizarea proiectului tehnic și așteaptă ofertele până pe 22 ianuarie.

Complexul de fortificații romane de la Barboși este format dintr-o davă dacică suprapusă de un Castellum roman, delimitate de dealul Tirighina. Din antichitate până târziu, în epoca medievală, a fost un nod de comunicație pe drumul care venea din Tyras (Cetatea Albă) și mergea pe valea Siretului și Trotușului spre Brețcu în Dacia.

Prima mențiune a cetății i se datorează cronicarului și umanistului Miron Costin – „Și acei cetăți îi zic Gălățenii Gherghina” – care, în „Letopisețul Țării Moldovei de la Aron Vodă Încoace…” relatează despre folosirea materialului de construcție extras de aici, inclusiv inscripții latine, pentru ridicarea Bisericii Precista din Galați, o inscripție din marmură dedicată Împăratului Traian ajungând la Iași, în timpul domniei lui Duca Voievod.

Dimitrie Cantemir identifică ruinele cu anticul „Caput Bovis” – „Capul Boului”, capitala Moldovei, al cărei simbol heraldic era capul de zimbru.

Prima referință istorică străină imprimată privind ruinele de la Tirighina – Barboși, consemnată în 1804, se datorează francezului F.D. Aynes, într-un dicționar universal de geografie antică și modernă.

Prin poziția sa geografică, un adevărat „cap de pod al Moesiei Inferioare”, fortificația de la Barboși a stat permanent în atenția cercetătorilor.

Related posts

Cinci stații pentru încărcarea mașinilor electrice la Satu Mare

Traian Dan

Hidroelectrica reduce prețul energiei electrice pentru clienții casnici

Traian Dan

UPU Oradea se mută în 43 de containere modulare dotate corespunzător

Traian Dan

Liderii de business din Transilvania, despre cooperare și competiție, la RBL Cluj

Ligia Voro

Sharp și-a prezentat cel mai nou monitor, dedicat lucrului în Windows  

Ligia Voro

România a fost mai dinamică decât regiunea în primul semestru din 2019

Ligia Voro

Primul autobuz electric la Brașov. În total, au fost procurate 52 de unități cu bani de la Administrația Fondului pentru Mediu

Papuc Irina

Trenul urban, un nou proiect de amploare al Sibiului. Primar: „Va deservi și localitățile învecinate”

Papuc Irina

CDR: Peste 1 milion de români apți de muncă nu sunt implicați în niciun fel de activitate economică

redactia

Politica comercială a UE – noi oportunităţi şi provocări pentru mediul de business din România

Ligia Voro

Plăți în avans pe anul 2019 pentru aproape 32.000 de fermieri bihoreni

Traian Dan

Primul salon al vinurilor la Oradea, organizat de Asociaţia pentru cultura şi civilizaţia vinului Millésime

Stefana Muresan

Platforma Profesională în Domeniul Forestier, lansată

Ligia Voro

Noi aparate medicale performante pentru Spitalul Județean din Oradea

Traian Dan

BNR lansează monede din aur și alamă pentru colecționare și va pune în circulație o monedă cu tema Desăvârșirea Marii Uniri – Regina Maria

Papuc Irina

Programul Operaţional Regional a adus contracte de un miliard de euro în Regiunea Vest

Robert Bloancă

UNIQUE SMILE – “We make it visible”  

Ligia Voro

Arhitectul Mihail Cătălin Ştefan, noul director executiv al Asociaţiei Producătorilor de Polistiren Expandat din România

redactia

Primăria Braşov va susţine şi cel de al cincilea episod al producţiei Wild Carpathia. Documentarele, difuzate în 120 de ţări şi traduse în peste 20 de limbi

redactia

Greenfield Băneasa 4, ridicat de Electrogrup

Nora Dumitrescu

Creştere în traficul de pasageri, scădere la marfă. Aeroportul Internaţional Timişoara a avut 1,6 milioane de călători operaţi

Robert Bloancă

KUKA Robotics și oamenii care lucrează în industria de robotică și automatizare în România

redactia

Bani europeni destinati îmbunătătirii procedurilor si optimizării proceselor în Consiliul Judetean Cluj

Stefana Muresan

Cum a ajuns o companie românească la un nivel de invidiat în business-ul feroviar

Stefana Muresan

Leave a Comment