Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) participă, alături de 33 de parteneri europeni, la proiectul Drives – Development and Research on Innovative Vocational Education Skills, unul dintre cele mai importante proiecte europene, ce îşi propune să acopere domeniul auto – de la producţia de vehicule, furnizori de părţi şi accesorii auto, până la vânzarea şi serviciile post-vânzare auto.

 

Proiectul urmăreşte identificarea şi definirea unor instrumente concrete şi practice pentru reducerea viitoarelor sincope între cererea de noi competenţe profesionale şi oferta existentă, cu accent pe facilitarea mobilităţii lucrătorilor din domeniul auto, “avându-se în vedere faptul că pentru noile locuri de muncă ce vor apărea în industria auto sunt necesare noi competenţe profesionale care trebuie recunoscute la nivel european”.

“Proiectul Drives propune crearea unei alianţe a competenţelor necesare sectorului auto, scopul său fiind de a se realiza un cadru general pentru furnizarea de soluţii de creştere a capitalului uman necesar sectorului auto, în special IMM-uri, acoperind pe toate nivelele lanţul valoric din acest domeniu: producţia de vehicule, furnizori de părţi şi accesorii auto, precum şi vânzarea şi serviciile post-vânzare auto”, se menţionează în informarea APIA.

Proiectul european destinat dezvoltării de competenţe în sectorul auto are în vedere patru obiective distincte, primul dintre acestea fiind valorificarea cadrelor de competenţe existente şi dovedite ca fiind performante din unele ţări, ca Marea Britanie sau Germania, modernizarea acestora pentru a face faţă viitoarelor tendinţe din industria auto şi evaluarea implementării în alte ţări, cum ar fi: Portugalia, Slovacia, România, Spania, Cehia etc.

De asemenea, un alt obiectiv se referă la recunoaşterea reciprocă a diplomelor obţinute între educaţia formală şi informală în domeniul auto, între VET (Vocational Education and Training) şi universităţi din Europa, cu scopul de a accentua succesul programelor de mobilitate cu finanţare guvernamentală (Erasmus + KA1).

Un alt treilea obiectiv vizat de iniţiatorii proiectului Drives este implementarea unui concept comun, la nivel european, privind competenţele necesare în domeniul auto şi integrarea cadrelor de competenţe existente (Sector skills council, ECQA, AQUA, SkillMan, Skills Passport etc.), inclusiv cursuri-pilot de instruire.

Conform APIA, proiectul mai urmăreşte crearea unei pieţe de ucenici, prin evidenţierea eficienţei acesteia pentru solicitanţii de locuri de muncă în sectorul auto.

“În acest sens, se va realiza şi o aplicaţie informatică. Aceasta va cuprinde principalele cerinţe pentru un loc de muncă şi va fi disponibilă, atât celor care îşi caută un loc de muncă, cât şi furnizorilor de servicii de instruire (universităţi, furnizori VET etc.) şi care se va adresa pieţei muncii la nivel local, naţional sau european”, notează Asociaţia.

Proiectul Drives se desfăşoară pe o perioadă de patru ani, între 2018 şi 2021, şi implică 34 de parteneri europeni, inclusiv APIA, dar şi instituţii publice, asociaţii europene ale sectorului auto, unităţi de învăţământ vocaţional (VET) şi universităţi din 11 ţări europene.