Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Iulian Iuga, Accesa: “Am reușit să avem succes pe propriile picioare”

La aniversarea a 15 ani de la înființare, Accesa, companie clujeană cu acționariat românesc “abonată” la topul Deloitte Technology, a ajuns la 800 de angajați în Estul și Vestul Europei. Care au fost provocările de-a lungul celor 15 ani de antreprenoriat și care este realitatea pieței de astăzi ne spune Iulian Iuga, fondatorul companiei din Cluj cu birouri la Frankfurt, Munchen și Zurich.

Cum era IT-ul clujean în anii 2000?

Acum, din 100 de absolvenți, 95 lucrează, atunci 5 erau angajați, gândul fiecărui student fiind să plece la o companie din străinătate. De-abia apăreau primele firme IT, eram al cincilea angajat de la Softvision, mă ocupam de soluții Web.

 

Nici acces la internet nu prea aveați.

Ne conectam de două ori pe zi cu un server din SUA, ne înțelegeam mai mult telefonic și prin e-mail. Documentarea în IT era foarte dificilă, trebuia să aduci cărți din SUA. În 2001 am plecat în Germania, la o companie cu filială la Cluj care avea nevoie de specialiști să lucreze în această țară. Am dezvoltat o soluție de Business Intelligence pentru Ernst & Young. M-am numărat printre sutele de persoane care stăteau la coadă, pentru viză, la Consulatul German de la Sibiu.

Cum ați ajuns să aveți propria firmă?

Am stat în Germania până în 2004. La început am fost programator, dar am ajuns să coordonez modele de business; am avut un mare progres profesional în decurs de câțiva ani. În Germania am învățat că IT-ul este de fapt un instrument, cum ar veni ciocanul cu care faci masa, iar tu trebuie să știi să vinzi soluția. Am devenit consultant, detașându-mă de zona tehnologică. Am înființat compania în România cu un partener, 50%-50%, care s-a retras ulterior. Ținta era să fac nucleu dur în România care să devină compania care se întinde în afară și cucerește piața. M-am întors de tot acasă în 2008; câștigam în Germania în calitate de consultant, iar o parte din banii câștigați îi investeam în firmă. Acolo marile companii își cumpără consultanță din afară, însă ecosistemul IT în România nu era dezvoltat.

 

Acum care este situația în țară?

Scutirea de impozitul pe venit în IT, introdusă în 2010, a ajutat foarte mult această industrie. De atunci au venit la noi multe companii din străinătate. Ar fi o mare greșeală ca această facilitate fiscală să fie redusă, chiar tăiată, deoarece industria informatică e acum motorul nr. 1 al economiei românești.

Care este modelul ideal pentru o companie IT locală: producție și servicii pentru alții sau produse proprii?

La început noi am avut modelul Nearshore – Offshore, adică gestionam personal în România pe care îl plasam diferiților clienți, însă așa nu poți să aduci valoare adăugată – este ca și cum ai vinde petrolul din pământ cu 13 cenți în loc să vinzi benzina cu peste 1euro litrul. Accesa are aspirația să ofere servicii și produse de calitate la un preț competititiv, să dispună de echipe care să dezvolte soluții. Deci nu asiguri doar un zidar, ci o echipă ce ridică un bloc întreg, pentru care îți asumi întreaga responsabilitate.

 

În cât timp poate să ajungă niște tineri din România la nivelul de unicorn, adică o companie cotată la 1 miliard de dolari?

Un astfel de unicorn ia naștere dintr-un produs care are impact la nivel mondial, iar pentru ca acest lucru să se întâmple este nevoie de o investiție puternică și de surse de finanțare, de obicei sunt fonduri de investiții.

Cât de greu este să răzbați pe piața din Vest?

Pentru noi a durat 15 ani să pătrundem pe piața vorbitoare de limbă germană, în condițiile în care mai toată lumea merge spre SUA sau Marea Britanie; engleza se vorbește mult mai ușor. 30% dintre angajații noștri din România sunt vorbitori de germană, iar pentru restul am angajat în firmă două profesoare. Am făcut și următorul pas: angajarea de specialiști nativi. În 2011 am deschis filiala din Germania, în 2016, cea din Elveția. Aspirăm și la una în Austria, dar e o piață mai închisă și mai restrânsă ca volum. Piața germană are un potențial imens, mai ales în industrii precum retail, manufacturieră și de servicii financiar-bancare, domenii în care avem expertiza cea mai substanțială. Retailul are mare nevoie de digitalizare, industria manufacturieră – de Internet of Things și de automatizare, iar industria financiară, de tehnologia care să îi permită să facă față concurenței nonbancare.

 

Nu vă tentează piața americană? Clujenii se îndreaptă spre Silicon Valley, pe principiul că de acolo vin banii, investitorii.

Noi intrăm în acel segment de firme autohtone din România care merg spre acele piețe în care se încadrează. Economia germană se bazează pe antreprenorii precum Allianz, Mercedes, BMW care au avut o expansiune la nivel global. Într-o economie sănătoasă trebuie să ai și companii mari, dar și mici antreprenori care vor să rămână în țară. Scopul nostru este să găsim companiile care își propun să aibă tehnologia ca nucleu al dezvoltării. În cazul României, firme care să facă export.

 

Clujul este văzut ca un centru al antreprenoriatului. Care e realitatea?

Din păcate, în România nu există educație antreprenorială. Programul guvernamental Start-up Nation a fost conceput în ideea ca întreprinzătorii care au o idee să învețe să o pună în aplicare, chiar dacă dau greș. Pentru reușită este însă nevoie de mentori care să îi ajute. Obiectivul unui antreprenor nu trebuie să fie să aibă bani, ci să creeze valoare – un produs sau un serviciu.

 

Goana după angajați este evidentă în IT. Cum îi țineți și cum aduceți alții buni?

Avem oameni care sunt cu noi și de 10 ani. Sursele noastre de talente sunt mediul universitar și piața de muncă. Nu mizăm pe Body Leasing, ci vrem să fim un “Full IT Services Supplier”, deci îi oferim provocări unui tânăr: să fie direct responsabil pentru asigurarea unor servicii de calitate. Acesta poate să fie angrenat în scurt timp într-o echipă mixtă care lucrează la soluții complexe, iar dacă este competitiv în 1-2 ani poate să coordoneze un proiect. Nu ne-am propus o țintă de angajări: în 2018 au venit 170 de persoane și au plecat 50; creștem cam cu 100 de oameni pe an.

 

Nu prea aveți profilul clasic de multinațională, cu acele reguli stricte.

La noi se oferă libertate, dar cu asumare și responsabilitate. E o cultură organizațională bazată pe libertate și pe excelență. Am reușit să avem succes pe propriile picioare, nu suntem subsidiara sau copilul nimănui. Decizia se ia la nivel local.

 

Cine este mai eficient: angajatul din clădirea de birouri sau cel care muncește de acasă, în șlapi și bermude, când are el chef?

Încercăm să echilibrăm balanța între muncă și viață. Avem un program de beneficii, oamenii își aleg zile de lucru de acasă. În general, programul de lucru nu este fix, însă există o perioadă, între 10:00 și 16:00, în care mai toată lumea e pe “baricade”. Deși deja suntem aproape 800 de oameni în centrele din Cluj, Oradea (România), Frankfurt, Munchen (Germania) și Zurich (Elveția), sunt angajați care lucrează la birou, și acasă.

 

Responsabilizarea cum se face?

Am introdus celule de self-management, în care fiecare e responsabil de el însuși, în dezvoltarea personală, dar și colaborează cu colegii. Fiecare comunitate – compusă din 10-80 de oameni, are propriul buget anual, în funcție de venitul pe care îl generează pentru companie. Celula poate opta de la cursuri de specializare până la team building-uri pe care și le organizează singură. Această autonomie se va reflecta apoi în relațiile cu colegii, dar și în colaborarea cu clienții.

Iulian Iuga

– Experiență internațională semnificativă în industria IT: 18 ani de activitate

– A lucrat în calitate de consultant și arhitect de sisteme pentru companii germane de renume (DHL Deutsche Post, Post Bank), dar și din SUA, Franța și Israel

– Din 2004 este Managing Director al Accesa

– Acum, împreună cu întreaga echipă, se concentrează pentru a inspira organizațiile să apropie tehnologia de centrul business-ului lor, să faciliteze pionieratul și accelerarea “călătoriei” lor digitale.

– Promovează inovația, ideile curajoase, spiritul agil, impactul inițiativei individuale prin pasiune și proactivitate, atât în interiorul, cât și în afara companiei

 

Profil Accesa

 

– Furnizor de servicii IT complete, capabil să acopere întreg ciclul de viață al unui produs tehnologic (Design – Build – Operate), facilitând clienților crearea de produse digitale, accelerarea ciclurilor de lansare, orchestrarea sistemelor, scalarea expertizei tehnice, creșterea performanței aplicațiilor, a platformelor și a infrastructurii informatice

– Misiune: accelerarea transformării digitale a afacerilor printr-o abordare agilă și inovatoare, bazată pe parteneriate pe termen lung

– Construiește parteneriate puternice cu clienții săi din industrii variate (retail, manufacturing, financial services), pentru a crea valoare adăugată pe termen lung, contribuind la un mediu economic în care tehnologia permite dezvoltarea sustenabilă a businessurilor de pretutindeni

– Aproape 800 de angajați în birourile din România, Germania și Elveția

 

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Laserul de la Măgurele, a zecea parte din întreaga putere a Soarelui pe Pământ concentrată într-o rază de lumină

Articolul următor

Lucrări de reabilitare pe DN 76 Deva – Oradea

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Distribuție Energie Electrică Romania (DEER), lider național în distribuția de energie electrică, a pus în funcțiune asistentul virtual ChatVolt. 
Citeste mai mult

DEER a lansat asistentul virtual ChatVolt

Chatbot-ul activat de societatea clujeană va oferi informații rapide și actualizate privind întreruperile în alimentarea cu energie electrică.…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share