Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

„MakeIT în Oradea”

Digitalizarea şi Industry 4.0 reprezintă viitorul. Cine nu le aplică va avea de pierdut. De acest lucru şi-au dat seama şi edilii Oradiei. Drept urmare, au elaborat un program, MakeIT în Oradea”, al cărui scop este dezvoltarea oraşului şi reducerea decalajului faţă de alte oraşe unde domeniul IT este mai dezvoltat.

De faptul că municipiul de pe Crişul Repede începe să conteze tot mai mult pe harta industriei de IT şi-au dat seama şi cei de la Microsoft. Aceasta este una dintre explicaţiile pentru care cunoscuta companie de IT a ales Oradea pentru desfăşurarea primului eveniment din seria „Work smart. Achieve more/The Tour”. Evenimentul, la care co-organizator a fost Asociaţia Firmelor Bihorene, s-a derulat în 19 februarie, la Double Tree by Hilton Oradea. Pe agenda lui s-au regăsit speakeri renumiţi în domeniul IT precum: Lucian Ungureanu – Cloud Business Group Lead, Microsoft; Daniel Bălăceanu – Product Manager, Linksoft; Ovidiu Teodorescu – Business Solutions Delivery Director, Brinel; Edmondo Gorea – Tecknoworks; Mihai Tătăran – Avaelgo; Bogdan Dodu – General Director, IT Assist; Mircea Mitu – CTO, IT Assist; Ciprian Pirna – Security Consultant & Partner Manager, Heimdal Security; Raluca Movanu – Account Manager, Comparex; Alexandru Irimia – General Manager, Telelink Services Romania, și Alina Silaghi – directorul Agenţiei de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO).

„Evenimentul de azi este primul dintr-o serie pe care noi le facem în ţară. Celelalte vor fi organizate la Cluj-Napoca şi Iaşi. Ne dorim foarte mult să reuşim să oferim soluţii pe care partenerii noştri le dezvoltă către clienţii care nu sunt din Bucureşti”, a explicat Lucian Ungureanu, Azure Product Marketing Manager la Microsoft România.

De ce apare Oradea în lista celor trei oraşe care găzduiesc evenimentul? „Am văzut potenţialul din Oradea şi este un oraş în care noi încă nu am ajuns. Am văzut felul în care companiile se dezvoltă în Oradea. Sunteţi pe locul doi în topul celor mai atrăgătoare oraşe din România. Se fac investiţii, oraşul se dezvoltă frumos şi am considerat că este oportun pentru noi să facem un eveniment în această zonă”, a declarat reprezentantul Microsoft. Acesta a subliniat de asemenea că: „Transformarea digitală este inevitabilă. România este încă în faza de «early adopters». Încă este o rezistenţă din partea unor companii, dar tehnologia va fi adoptată până la urmă. Cei care fac acest lucru au un avantaj foarte mare faţă de restul competitorilor. Fac acelaşi lucru mult mai repede, mult mai eficient şi cu mult mai puţini bani. Şi sunt mai aproape de clienţi”.

Specialistul este de părere că digitalizarea este inevitabilă şi va fi adoptată mai devreme sau mai târziu. Cel mai mult vor avea de câştigat cei care o vor adopta mai devreme.

În cadrul workshop-ului, acesta a venit cu exemple concrete. Unul dintre acestea este Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR). Ei au avut trei obiective: optimizarea fluxurilor fondurilor europene, transparenţă mare a acestui lucru şi oferirea de şanse egale tuturor beneficiarilor. „Ei au reuşit să reducă birocraţia, au obţinut transparenţă şi eficienţă maximă în obţinerea de fonduri europene”, a precizat reprezentantul Microsoft.

 

Oradea, strategie câştigătoare

 

Alina Silaghi, directorul ADLO, a mulţumit pentru oportunitatea oferită de AFB de a prezenta proiectul „MakeIT în Oradea”. „Pe noi ne preocupă educaţia şi viitorul acesteia. Un studiu recent, făcut de o companie de IT, precizează că 85% din meseriile care vor exista încă nu au fost inventate. 60% din copii vor avea meserii care, încă, astăzi nu există. Noi credem că aceste statistici sunt importante şi trebuie luate în calcul”, a precizat Alina Silaghi.

„Unul din cinci români cu vârsta cuprinsă între 25 şi 39 de ani alege să plece din România. Şi mulţi, din păcate, nu se mai întorc. Oficial, numărul românilor din diaspora se ridică la 3,4 milioane. Neoficial, credem că sunt mult mai mulţi. Oradea ocupă locuri importante în statisticile făcute de multe companii. Poate, locuri binemeritate, poate nu. Vom vedea, timpul va demonstra dacă Oradea poate să se menţină”, a subliniat şefa ADLO.

Aceasta este de părere că s-a ajuns aici datorită strategiei adoptate de Primăria Oradea pentru atragerea unui volum cât mai mare de fonduri europene, crearea de locuri de muncă, investiţii masive în infrastructură, investiţii în infrastructura turistică, reabilitarea Centrului istoric, precum şi creşterea mobilităţii locuitorilor prin investiţii şi prioritizarea transportului în comun.

Până în anul 2019 au fost atrase fonduri europene în valoare de 310 milioane de euro, au fost realizate trei parcuri industriale complet utilate, unde au fost create peste 6.000 de locuri de muncă şi este în curs de dezvoltare al patrulea. Oradea are o nouă centrală termică şi sunt peste 50 de milioane de euro atrase doar prin turism.

„Pentru că ne implicăm în proiecte pe învăţământ, am ajuns – în urma acestor statistici pe care le-am studiat, şi analizând piaţa locală – la concluzia că una din componentele esenţiale este digitalizarea învăţământului. Ne-am gândit că o orientare mai bună către industria tech ar fi pentru noi un atu”, a declarat şefa ADLO.

Ea crede că dezvoltarea unui oraş nu este generată de către primărie, ci de către companiile locale, priorităţile fiind atragerea de investiţii şi dezvoltarea mediului de afaceri. Alina Silaghi a precizat că pilonii dezvoltării de azi în cadrul economiei municipiului Oradea sunt comerţul, industria, construcţiile şi transportul, pilonii viitorului vor fi turismul şi IT.

 

„Realizează-te în Oradea”

 

Directorul ADLO a explicat cum va fi dezvoltat programul. Există pepinieră la nivel liceal: 17 clase de mate-info, 1.900 de elevi, patru universităţi (una publică, trei private), 1.500 de angajaţi în IT, 300 de companii, 35 dintre acestea realizează soft-uri la comanda clientului. În Oradea există deja Asociaţia Oradea Tech Hub.

„Vrem să promovăm programul «Realizează-te în Oradea». Direcţiile principale sunt încurajarea elevilor de la licee să se înscrie la facultăţi cu specializare în domeniul IT din cadrul universităţilor din Oradea. Dorim să susţinem financiar studenţii înscrişi la universităţile orădene, care se vor specializa pe o curriculă de IT. Companiile din IT vor avea impozit redus pentru spaţii şi vor fi sprijinite să-şi construiască birouri de clasă A. De asemenea, va fi constituit un fond de investiţii pentru susţinerea start-up-urilor din domeniul IT. Nu în ultimul rând va fi înfiinţat un centru pentru industrii creative”, a enumerat Alina Silaghi câteva dintre priorităţile programului „Realizează-te în Oradea”.

Pentru liceeni, acest program va însemna întâlniri cu autoritatea publică şi cu companiile care activează în domeniul IT. Liceenii din clasele a XI-a şi a XII-a înscrişi la profil mate-info, precum şi cei care au obţinut rezultate la concursuri de specialitate – robotică, informatică, matematică, cu medii peste 8,50 vor beneficia de burse lunare de 200 de lei. Condiţia este să se înscrie şi să fie admişi la o universitate din Oradea, la o specializare axată pe o curriculă IT. În caz contrar, bursa va fi returnată.

În ceea ce priveşte companiile, va fi înfiinţat un fond de investiţii pentru start-up-uri locale. Acest fond va fi administrat de către o societate înfiinţată de Municipiul Oradea, alături de companii cu experienţă în domeniul IT, selectate transparent. Capitalul social al al societăţii va fi format din aportul Municipiului Oradea, de 300.000 de euro, şi aportul partenerilor privaţi, de câte 5.000 de euro fiecare. Fondul va fi destinat susţinerii companiilor inovatoare în tehnologie, selecţia firmelor de start-up fiind făcută de specialişti. Activitatea firmelor finanţate trebuie înregistrată la Oradea, iar pentru minim cinci ani, 75% din personalul creativ trebuie să fie din Oradea sau din Zona Metropolitană Oradea.

Companiile implicate în proiect vor beneficia de reducerea cu 50% a impozitului pe clădiri pentru o perioadă de trei ani, pentru construcţia de birouri premium (minim 2.000 de mp, finisaje moderne, conectivitate, utilităţi etc.). De asemenea, entităţile din domeniul IT vor avea impozitul pe clădiri redus cu 50% pe cinci ani.

ADLO va investi 3,6 milioane de euro într-un centru de formare profesională integrată. Proiectul CRESC (Centru Regional de Educaţie şi Competenţe) Oradea Mare constă în reabilitarea unui imobil neutilizat care va găzdui, după reabilitare, incubatorul de afaceri dedicat antreprenorilor din industriile creative.

 

de Traian DAN  

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

CORESPONDENȚĂ SPECIALĂ TB - Klaus Iohannis: „Mâine Europa va fi în România. Mâine Europa se va desena de aici, de la Sibiu”

Articolul următor

Poveşti de succes cu George Haber, milionarul orădean de pe Silicon Valley

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share