Antreprenori Cluj Slider Ultimele stiri

Ciocolatierul din Sâncraiu. Cel mai dulce proiect pe Startup Nation

Preotul Dinu Criste a reușit să înființeze în comuna clujeană, cu finanțare prin programul guvernamental pentru antreprenori, singurul atelier din România unde se produc praline pictate manual. Unele chiar cu foiță de aur. Următorul pas: un showroom și o rețea de magazine în franciză.

 

Cum v-a venit această idee de business?

Am plecat de la un studiu asupra nivelului de zâmbet la popoarele din Europa, iar concluzia era că românii sunt printre cei mai posaci. M-am gândit atunci la ce le-ar putea schimba atitudinea și am găsit răspunsul: ciocolata, fiind unul dintre cei mai mari transportatori de endorfină în corp – adică „molecula fericirii”.

 

Care a fost următorul pas?

Mergând pe această linie, am citit acum doi ani o cercetare pe internet a cărei concluzie era că, deși în România se tot spune “Nu-i mai da copilului ciocolată!”, de fapt se consumă 1,7-1,9 kg/locuitor pe an, în condițiile în care în Suedia consumul este de 13 kg, iar în Belgia, Elveția și Germania, de peste 10 kg. Deci problema în România nu este că se consumă prea multă ciocolată, ci că se mănâncă una de proastă calitate, cu uleiuri hidrogenate, ulei de palmier, ba chiar cu făină.

 

Ce ar trebui să conțină o ciocolată de calitate?

Rețeta ciocolatei nu e foarte complicată – precum cea a berii de calitate: unt de cacao, masă de cacao și trestie de zahăr. În concluzie, în România se consumă ciocolată puțină și de slabă calitate, adică există o mare oportunitate în piață. E drept că se simte o creștere a consumului, însă ea este acum una lentă.

 

Ce fel de produse fabricați?

Ne-am profilat pe praline pictate. Pralina este în topul ciocolatierilor din lumea întreagă, iar noi vrem să o ridicăm  la nivel de artă. Este un atelier nu foarte mare, însă mergem pe segmentul de vârf. Am început cu pralinele, apoi cu trufele, vom trece la produse drajeizate, respectiv drajeuri cu alune trase în ciocolată.

 

Cine v-a învățat să o faceți?

Am avut mai mulți ciocolatieri belgieni care au venit la Sâncraiu să ne învețe. În primele zile ne-au făcut ei demonstrațiile, apoi ne-au pus pe noi la treabă. La final ne-au lăsat și rețetele. Suntem acum cinci oameni care ne ocupăm de această afacere, dintre care unul pe marketing. În curând ciocolata produsă aici va fi înregistrată la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci. Noi ne prezentăm ciocolata ca pe o formă de artă, practic producem adevărate bijuterii. Mai ales că unele dintre ele sunt cu foiță de aur. Am fost la un târg de nunți unde ne întrebau vizitatorii dacă sunt pietre colorate. Totul e făcut manual. Este o formă de artizanat în ciocolată, mai ales că ne implicăm și în partea de educație.

 

De ce am consuma ciocolată făcută manual și nu cea de pe raftul din supermarket?

Eu am fost într-un magazin al unui producător celebru din Belgia, dar am constatat că acea ciocolată a devenit albicioasă. Iar asta înseamnă că nu se respectă condițiile de păstrare. Cel mai mare dușman al ciocolatei este apa, iar ciocolata nu e voie să se albească. Ea trebuie să aibă un anumit luciu și să fie casantă, “crunchy”.

 

Ce șanse aveți în fața marilor producători internaționali?

Noi nu avem cum să concurăm companii precum Ferrero sau Milka pentru că aceștia vehiculează volume enorme, iar atunci pot să scadă prețurile foarte mult. În schimb, ne-am orientat către piața produselor premium și superpremium.

 

Ce termen de garanție ar trebuie să aibă o ciocolată de calitate?

Nu mai mult de șase luni, în condițiile în care este ținută la maximum 18 grade. Dacă e trecută o garanție mai mare, înseamnă că aceasta e prelungită prin conservanți. Cei pe care nu prea putem să îi citim pe etichetă, fiind trecuți cu litere foarte mici.

 

Cât ați investit în afacere? Ați venit cu bani de acasă sau ați luat credit?

În 2017 am depus proiectul pe programul Startup Nation, iar în 2018 ni s-a aprobat și am semnat contractul. Dacă nu aveam trei angajați – deși nu se specifica numărul minim de salariați – nu am fi îndeplinit punctajul. Acum suntem cinci și vrem să ne extindem în continuare. Am primit 40.000 de euro prin Startup Nation, iar aportul nostru propriu se ridică la 60.000 de euro. Majoritatea banilor au fost folosiți la amenajarea sediului și la achiziționarea de echipamente, materie primă.

 

De ce la Sâncraiu?

Pentru că aici este o anumită cultură, o tradiție a artizanatului, e un sat majoritar unguresc. Avem un festival internațional de folclor maghiar, iar comuna este frecventată anual de peste 10.000 de turiști străini. Sunt 42 de agropensiuni, iar Sâncraiu este singurul sat din țară cu agenție de turism. Noi avem sediul în fosta cooperativă de producție, unde am amenajat spațiul. Nu în ultimul rând există o considerabilă forță de muncă, mulți tineri. Am amenajat spațiul pentru ca să putem ține seminarii, să facem proiecții. 350 de elevi vin anual la noi și sunt extrem de fericiți pentru că învață să fabrice acest produs, dar vrem să ajungem la 2.000 de elevi, ni s-au anunțat clase tocmai din Dej. Am stimulat și antreprenoriatul în comună: la etaj se va deschide un atelier de producție de stilouri de lux, produse artizanal.

 

Cum faceți ciocolata, de unde aduceți materie primă? Cine se ocupă de design?

Totul se face manual, mai puțin partea de încălzire, cu un utilaj care aduce ciocolata la temperatura de 45 de grade, o coboară la 28, iar apoi o ridică la 31. Dacă nu se cristalizează, ciocolata nu iese. Unele praline se pictează cu pensula. Materia primă o aducem din Belgia, însă vrem să ne extindem în zonă cu o livadă de arbuști, pentru pireurile de fructe: zmeur, mur, coacăz. Lucrăm cu designeri, iar ambalajul ni-l produce o firmă locală, de lângă aeroport. Ambalajul este deosebit, dar și foarte scump: 15 lei din prețul final de 42 de lei al unei cutii. Dacă se dorește a fi personalizat, costă și mai mult.

 

Aveți sortimente mai deosebite?

Am produs ciocolată cu whisky, cu vanilie de Madagascar, cu fructul pasiunii, cu lavandă. Am făcut inclusiv cu vinars de Jidvei.

 

Spre ce segment vă poziționați? Ca preț unde vă situați față de competitori?

Profilul consumatorului nostru este cel de business, corporații, piața evenimentelor. Ca preț, o cutie de praline care se vinde în Vestul Europei la 25 de dolari, deci echivalentul a 100 de lei, la noi costă 42 de lei. Deci avantajul producției în România nu este numai cel de prospețime, ci și de preț.

 

Ați putea să aduceți din țară toată materia primă?

Acest lucru este mai greu, însă dacă ne-am alia toți – producători, distribuitori, furnizori din acest domeniu – am putea să negociem mult mai bine prețurile. Eu am pornit ideea înființării Clusterului Ciocolatei, tocmai în acest scop, am mers la unicul producător de până atunci din Transilvania, de la Brașov, care… mi-a urat succes.

 

Cum v-ați gândit să dezvoltați acest business?

În prima fază vrem să înființăm la Sâncraiu un showroom, apoi să deschidem un magazin propriu în Cluj-Napoca, iar în următoarea etapă să creăm o rețea de magazine, în sistem de franciză.

 

O personalitate multiplă

 

Absolvent al Universității Babeș-Bolyai și masterand al Universității de Științe Agricole, Dinu Criste este acum antreprenor, dar în trecut a fost consultant pentru proiecte pe fonduri europene. A activat în domeniul imobiliar, având în portofoliu mai multe ansambluri rezidențiale. S-a remarcat și în jurnalism, ca prezentator de emisiuni la TVR Cluj, Agro TV, Renașterea, Look TV și a participat la concursul de manager al Radio Cluj. În 2016 a decis să candideze la Primăria Florești, cu două proiecte: construirea centurilor de ocolire și un nou plan urbanistic general care să reglementeze modul în care se construiește în localitate. Ca preot ortodox slujește la bisericile din Parcul Etnografic Cluj-Napoca și Florești.

 

 

Cum se savurează ciocolata

 

  1. Asigură-te că guști ciocolata păstrată la temperatura camerei. Evit-o pe cea păstrată la rece deoarece va fi mult mai dificil să identifici aromele. Atunci când guști ciocolata la temperatura camerei pătrățelele sau pralinele vor începe să se topească de îndată ce le savurezi. Ciocolata rece eliberează mult mai lent aromele, ceea ce are un impact negativ asupra gustului.

 

  1. Relaxează-te. Nu poți savura ciocolata dacă ești în continuă mișcare, îți sună telefonul sau trebuie să trimiți mesaje. Ciocolata este o experiență în sine, iar specialiștii îți recomandă să o savurezi conștient. Închide televizorul, uită de telefonul mobil câteva minute și bucură-te de aroma aparte. Vei observa că gustul ți se va părea mult mai intens. Poți încerca să-ți imaginezi povestea ingredientelor sau călătoria ciocolatei până să ajungă în palma ta. Este un desert special, care merită câteva clipe de liniște și relaxare totală.

 

Sursa: Christe Chocolatier

 

 

 

 

 

 

 

Related posts

OMV Petrom vrea să vândă până în martie activele sale din Kazahstan

Papuc Irina

Dentons Europe SPARL, consultantul juridic selectat pentru IPO Hidroelectrica

Ligia Voro

În Sălaj se vor produce lactate bio

Nora Dumitrescu

E.ON România a montat 25.000 de panouri solare pentru 58 de companii

Traian Dan

De ce Canada, Asia și Australia trebuie să facă IT Outsourcing în România

redactia

Unique Smile, centrul de îngrijire dentară cu servicii stomatologice premium, echipă interdisciplinară și echipamente de ultimă generație

Stefana Muresan

Soluția etalon pentru tratamentul de iarnă în pomicultură

Ioan Sandor

Cât vor primi orașele și comunele Maramureșului pentru dezvoltarea locală

Nora Dumitrescu

Piscină de patru stele, redeschisă în Țara Lăpușului

Nora Dumitrescu

Ajutor european pentru fermele de bivoli din Sălaj

Nora Dumitrescu

Două localități din zona Clujului își vor reabilita drumurile pe bani europeni

Nora Dumitrescu

Grupul TeraPlast vrea să demareze trei investiţii în valoare de 15 milioane euro

redactia

Accor and AXA launch a strategic partnership to offer unique medical assistance in hotels worldwide

Papuc Irina

Primăria Sibiu: măsuri de reducere a impactului negativ pentru businessul local cauzat de Covid-19

Papuc Irina

Adelina Chișu: “La Ghepard Communication nu facem tranziţii, ci mai degrabă învăţăm constant să experimentăm Echilibrul între clasic şi modern”

Nicolae Pop

CJ Cluj a alocat 100.000 de lei pentru reconstrucția catedralei Notre-Dame

Stefana Muresan

Corporate Finance House Group a cumparat Day Tower

Papuc Irina

Soluția revoluționară oferită de un start-up sibian pentru serviciile de relații cu clienții: primul client – Orange Luxembourg

Papuc Irina

Endava vinde divizia fintech

Ligia Voro

Cea mai mare companie informatică din Cluj trece la recrutări în Mureș

Nora Dumitrescu

ASF a atins obiectivul fundamental al proiectului strategic STEAM

Ligia Voro

Forţă de muncă din Vietnam și Sri Lanka pentru firmele din Timișoara

Stefana Muresan

Românii cer Europei sprijin pentru piața vinurilor

Nora Dumitrescu

Patru ani de Fluent în Finanțe: 16.500 de participanți la seminariile BVB

Ligia Voro

Leave a Comment