Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Metalica SA, 70 de ani de tradiţie şi inovaţie

Metalica SA Oradea este cea mai mare companie cu capital integral românesc în domeniul fabricării echipamentelor de gătit cu gaz.

 

Metalica SA Oradea este o companie românească cu o tradiţie de şapte decenii, care ocupă locul I pe ţară în topul firmelor mici şi mijlocii private din domeniul fabricării echipamentelor neelectrice de gătit de uz casnic. Înfiinţată în 1949 sub denumirea de Cooperativa Meşteşugărească „Minszki Lajos”, a devenit Întreprinderea de Stat „Metalica” în 1963, apoi „Metalica SA”, după transformarea ei în societate pe acţiuni în 1991 şi privatizarea integrală în perioada 1997 – 2000.

 

Produse şi servicii

 

În prezent, Metalica SA produce şi comercializează pe piaţa internă şi externă plite incorporabile, aragazuri şi reşouri cu gaz, sobe cu combustibil solid şi chiuvete utilitare, diverse ştanţe şi matriţe, în regim unicat sau de serie mică în conformitate cu cerinţele clienţilor, repere metalice şi din mase plastice.

De asemenea, compania oferă şi servicii industriale de presare la rece, de vopsire, de emailare, producţie de profiluri metalice şi de repere injectate din mase plastice, de proiectare, producţie şi mentenanță de ştanţe şi matriţe.

Sistemul de Management Integrat implementat la Metalica SA este certificat de către TÜV Rheiland România.

„Respectul, responsabilitatea, angajarea, consecvenţa, perfecţionarea, inovaţia, calitatea, tradiţia şi parteneriatul activ sunt valorile fundamentale care ghidează întreg colectivul, ajutând la atingerea obiectivelor societății: fidelizarea clienților prin satisfacerea armonioasă a cerințelor de ultimă oră, motivarea colaboratorilor și a membrilor organizației noastre, precum și profitabilitatea reciprocă”, spune Cezar Dumitrache, directorul general Metalica SA.

„Ne onorăm istoria, păstrând tradiţia, adică realizând produse de calitate și durabile. Ne motivăm angajaţii răsplătindu-le succesele şi sprijinindu-i continuu. Ne asigurăm viitorul, consultându-ne permanent cu clienţii noştri”, completează Cezar Dumitrache. Expertiza specialiștilor și resursele companiei Metalica SA sunt accesibile atât pentru consultanță directă, cât și pentru proiectare și execuție de SDV-uri, ștanțe și matrițe, în regim de unicat sau de serie mică. Bunurile de larg consum produse de Metalica SA sunt accesibile și disponibile prin intermediul marilor rețele de magazine, al distribuitorilor naționali și zonali, în magazinele specializate, on-line și off-line.

 

Dezvoltarea industriei autohtone

 

Când vine vorba despre contribuţia adusă la dezvoltarea industriei autohtone, directorul general Metalica SA spune că un lucru foarte important este comunicarea cu furnizorii şi clienţii locali astfel încât se se dezvolte un parteneriat activ reciproc avantajos. „Încercăm să maximizăm ponderea achizițiilor de materii prime și materiale de pe piața internă. Importăm doar componentele care nu se fabrică în România și numai de la furnizori din Europa comunitară, cu tradiţie în domeniu şi care respectă standardele ridicate de calitate acceptate în Uniunea Europeană. Exportăm cu precădere în ţările membre ale Uniunii Europene. Asigurăm cu promptitudine şi profesionalism serviciile de instalare şi de reparaţii pe întreg teritoriul României, prin intermediul partenerilor noștri autorizați”, subliniază Cezar Dumitrache.

 

Companiile din România se confruntă cu o criză a forţei de muncă. În ce situaţie se află Metalica SA şi ce soluţii aţi adoptat pentru a depăşi această criză?

Cezar Dumitrache: Criza pieței forței de muncă din România este generată, în primul rând, de exodul masiv al persoanelor apte de muncă, exod ce a avut loc în ultimii zece ani. Aproximativ 20% dintre românii cu vârsta între 18 și 64 de ani muncesc în străinătate. Cauzele migrației sunt multiple, dar, în opinia mea, motivul principal este faptul că piața forței de muncă a fost un mediu ostil pentru angajat. Veniturile salariale mici, nivelul ridicat de impozitare, incapacitatea companiilor de a înțelege rolul factorului uman în evoluția afacerii și de a concepe sau aplica strategii de dezvoltare profesională și de fidelizare, o scară a valorilor denaturată, incoerențele din politicile fiscale și cele din domeniul educației sunt câteva dintre caracteristicile acestui mediu. Vinovați suntem cu toții, de la antreprenori până la autorități.

Compania noastră este afectată, în primul rând de lipsa personalului calificat în meserii deja pe cale de dispariție, cum ar fi cea de sudor, lăcătuș, sculer-matriter, strungar sau operator CNC. Vidul de absolvenți, apărut prin dispariția învățământului profesional și a școlilor de meserii, abia acum începe să sufoce companiile. Calificarea la locul de muncă este soluția aplicată de noi, iar în strategia pe termen lung am inclus înființarea unei școli proprii pentru meseriile din domeniul nostru.

 

Sunt meserii care nu se mai învaţă în şcoli şi care la dumneavoastră se practică. Emailatori, de exemplu. Cum şi unde îi găsiţi?

Cezar Dumitrache: Nu mai găsim emailatori, sculeri-matrițeri, rectificatori, ingineri și, în general, personal calificat în domeniul prelucrărilor metalice. Încercăm să îi creăm noi aici, pe traiectul necalificat – ucenic – meseriaș. Acordarea a unui atestat pentru meseria învățată la noi este una din rațiunile proiectului referitor la înființarea școlii de meserii.

 

Ce efecte ale evoluţiei tehnologice vor genera pe termen mediu cele mai importante schimbări în industria în care activaţi şi care ar fi în sinteză acestea? Cum se adaptează Metalica SA la noile tehnologii (Digitalizare, Industry 4.0)?

Cezar Dumitrache: Bineînțeles că în strategia noastră pe termen mediu și lung este prezentă implementarea soluțiilor aplicabile în industrie, ce țin de automatizări și tehnologiile digitale, dar trebuie să recunosc că suntem încă departe de ceea ce înseamnă conceptul de Industry 4.0. Cum, de altfel, suntem conștienți că pierderea startului în această cursă a digitalizării, a interconectării mașină – om – informație, va însemna pentru noi, la un moment dat, un handicap considerabil față de concurență, ce se va traduce într-un nivel scăzut de eficientă și productivitate și, implicit, într-un grad redus de competitivitate al produselor Metalica.

 

Se ştie că de 70 de ani produsele Metalica SA au ajuns în multe ţări din Europa şi din lume. Vă rog să-mi daţi exemple de ţări în care au fost exportate acestea.

Cezar Dumitrache: În decursul timpului, produsele Metalica au fost exportate în multe țări din Europa, cum ar fi Germania, Ungaria, Ucraina, Serbia sau Olanda. Matrițele și stanțele realizate de noi sunt utilizate în fabricile unor mari companii din diverse domenii, printre care și industria auto.

 

Cum vă promovaţi produsele? Participaţi la târguri şi evenimente naţionale şi internaţionale?

Cezar Dumitrache: Promovarea produselor noastre o realizăm prin intermediul website-ului propriu sau prin prezența în marketplace, prin prezentări în cadrul unor evenimente cum sunt târgurile de profil și ori de câte ori ni se oferă ocazia. De exemplu, în cadrul Oradea Job Expo, deși scopul evenimentului a fost recrutarea de personal, am amplasat un punct de prezentare al produselor noastre, produse care, ulterior, au fost oferite ca premii unor participanți la eveniment, printr-o tombolă pe baza CV-urilor depuse. Anul acesta intenționăm să participăm la TIBCO București, Expo Casa Cluj-Napoca și Top Expo Oradea. În străinătate ne vom prezenta produsele la „AREA30 – design. kitchen. technics. 2019 Löhne (Germania)”.

 

Care sunt particularităţile şi provocările pentru a derula cu succes un business în economia României? Daţi exemple de trei oportunităţi şi trei ameninţări pentru activitatea pe termen mediu, respectiv perspectivele pentru mediul de afaceri?

Cezar Dumitrache: Birocrația, instabilitatea politică, lipsa unei viziuni referitoare la politicile publice, incertitudinea legislativă din domeniul fiscalității, criza forței de muncă calificată, sunt amenințări cărora încercăm să le facem față.

Oportunitățile de afaceri nu sunt generale, sunt specifice domeniului în care vrei să-ți dezvolți un bussiness. De exemplu, dacă, pentru domeniul IT, oportunitatea principală din România este existența resursei umane specializate, pentru domeniul nostru, deficitul de personal calificat reprezintă o amenințare.

 

Ce măsuri aţi propune guvernanţilor, în special Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Economiei şi Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat pentru stimularea mediului de afaceri şi atragerea de noi investiţii?

Cezar Dumitrache: Ar fi multe de spus și multe de propus. Aș sintetiza prin a solicita o implicare reală a tuturor autorităților în a oferi un sprijin consistent industriei românești și, în special, capitalului autohton, prin toate modalitățile în care acesta poate fi acordat. Facilitarea accesului la fondurile europene pentru investiții, a accesului pe piețele externe și protecția în fața invaziei de produse cu prețuri mici și de calitate îndoielnică provenite din spațiul extracomunitar ar fi câteva dintre direcțiile care ar putea fi abordate prin politicile și strategiile guvernamentale.

 

de Traian DAN

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

De 1 iunie elevii din 19 județe organizează evenimente pentru comunitate

Articolul următor

Produse agroalimentare româneşti, promovate în China, la cel mai mare târg de profil din Asia

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share