Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

Județele Constanța, Alba și Timiș sunt în topul celor mai puternice centre logistice, după București

*Cele patru piețe generează un sfert din cantitatea de mărfuri transportate rutier la nivel național

 

Piața industrială și logistică din România a crescut exponențial atât din punctul de vedere al dinamicii dezvoltărilor industriale cât și al intensității transportului național de marfă. Potrivit companiei de consultanță imobiliară Colliers International, cele mai active centre logistice, excluzând Bucureștiul, sunt Constanța – cel mai estic centru urban, Alba – situat aproape central și Timiș – cel mai vestic județ din România. Aceste patru piețe generează aproape un sfert din cantitatea de mărfuri transportate rutier la nivel național.

 

Pentru a măsura intensitatea operațiunilor de transport, specialiștii Colliers au analizat cum se situează județele din România comparativ cu media națională de 4,1 milioane tone de mărfuri încărcate/descărcate pe județ pe an. Clasamentul a fost întocmit folosind o medie a bunurilor încărcate și descărcate pentru perioada 2015-2017 – care oferă cele mai recente date disponibile la nivel județean; este puțin probabil ca acest clasament să se fi schimbat semnificativ în 2018, când volumul total al mărfurilor transportate a crescut cu doar 4% față de 2017. Clasamentul este dominat de București (fără Ilfov), cu o intensitate de 2,5 ori peste media națională. Calculele iau în considerare numai cantitatea de mărfuri încărcate într-un județ și descărcate în altul, fiind singurele date disponibile pe plan regional; este de remarcat faptul că în 2018, din cantitatea totală de transporturi rutiere de marfă de 230 milioane tone, cantitatea transportată la nivel național era de peste 180 de milioane de tone, de peste 3 ori mai mare decât cea a importurilor/exporturilor care sunt diferența până la 230 milioane tone.

Cele mai puternice centre logistice la nivel național, pe lângă București, sunt Constanța, Alba și Timiș, urmate de Prahova, Ilfov și Cluj. Bucureștiul și aceste 6 cele mai active județe din punct de vedere logistic – care sunt de cel puțin 1,5 ori peste media județeană în ceea ce privește mărfurile transportate – reprezintă împreună o treime din transportul național de marfă (măsurat prin cantitatea de mărfuri încărcate/descărcate aici), în timp ce 7 dintre cele mai puțin active – aflate mai jos de jumătate din media județeană – totalizează doar aproximativ 6% din total. Acestea din urmă sunt Vaslui, Giurgiu, Brăila, Ialomița, Vrancea, Covasna și Sălaj.

Pe termen lung, ne așteptăm ca actualele centre logistice să se consolideze, deoarece au crescut atât de mult având o poziționare strategică, au consolidat economia locală și, astfel, s-a și creat o tradiție în acest sens. Totuși, subliniem că în regiunea Moldovei nu există un centru logistic puternic, însă ne așteptăm ca acest lucru să se schimbe în câțiva ani, mai ales dacă se vor materializa planurile actuale de construire a unei autostrăzi care leagă Iași de Târgu Mureș”, a declarat Laurențiu Duică, Director Industrial Agency în cadrul Colliers International Romania.

Un alt aspect important este forța de muncă neexploatată care poate oferi oportunități semnificative în zonele cu activitate economică limitată. De exemplu, cele patru județe din nord-estul României reprezintă aproape 20% din totalul potențialilor angajați, dar generează mai puțin de 10% din cantitatea totală de mărfuri transportate la nivel național.

Potrivit datelor Colliers, piața industrială și logistică din România a încheiat un prim trimestru moderat, în condițiile în care tranzacțiile totale de închiriere a spațiilor de depozitare s-au redus la mai puțin de jumătate în perioada ianuarie-martie 2019 (aproape 30.000 mp față de 74.000 mp anul trecut). Totuși, consumul privat sănătos rămâne un motor al cererii pentru spații de depozitare și pipeline-ul existent sugerează că a doua parte a anului ar trebui să fie mai dinamică; oricum, și anul trecut, numai al patrulea trimestru a reprezentat jumătate din activitatea totală din 2018.

 

 

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Clujul creează o rețea națională de turism culinar

Articolul următor

Cluj-Napoca: Licitaţie de până la 300 milioane euro pentru concesionarea unor lucrări de construcţie

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Citeste mai mult

Maracana renews lease at MLP Bucharest West

Maracana, a company specialising in transport, warehousing, logistics and distribution services, has renewed its lease contract for 5,000…
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share