Real Estate

Județele Constanța, Alba și Timiș sunt în topul celor mai puternice centre logistice, după București

*Cele patru piețe generează un sfert din cantitatea de mărfuri transportate rutier la nivel național

 

Piața industrială și logistică din România a crescut exponențial atât din punctul de vedere al dinamicii dezvoltărilor industriale cât și al intensității transportului național de marfă. Potrivit companiei de consultanță imobiliară Colliers International, cele mai active centre logistice, excluzând Bucureștiul, sunt Constanța – cel mai estic centru urban, Alba – situat aproape central și Timiș – cel mai vestic județ din România. Aceste patru piețe generează aproape un sfert din cantitatea de mărfuri transportate rutier la nivel național.

 

Pentru a măsura intensitatea operațiunilor de transport, specialiștii Colliers au analizat cum se situează județele din România comparativ cu media națională de 4,1 milioane tone de mărfuri încărcate/descărcate pe județ pe an. Clasamentul a fost întocmit folosind o medie a bunurilor încărcate și descărcate pentru perioada 2015-2017 – care oferă cele mai recente date disponibile la nivel județean; este puțin probabil ca acest clasament să se fi schimbat semnificativ în 2018, când volumul total al mărfurilor transportate a crescut cu doar 4% față de 2017. Clasamentul este dominat de București (fără Ilfov), cu o intensitate de 2,5 ori peste media națională. Calculele iau în considerare numai cantitatea de mărfuri încărcate într-un județ și descărcate în altul, fiind singurele date disponibile pe plan regional; este de remarcat faptul că în 2018, din cantitatea totală de transporturi rutiere de marfă de 230 milioane tone, cantitatea transportată la nivel național era de peste 180 de milioane de tone, de peste 3 ori mai mare decât cea a importurilor/exporturilor care sunt diferența până la 230 milioane tone.

Cele mai puternice centre logistice la nivel național, pe lângă București, sunt Constanța, Alba și Timiș, urmate de Prahova, Ilfov și Cluj. Bucureștiul și aceste 6 cele mai active județe din punct de vedere logistic – care sunt de cel puțin 1,5 ori peste media județeană în ceea ce privește mărfurile transportate – reprezintă împreună o treime din transportul național de marfă (măsurat prin cantitatea de mărfuri încărcate/descărcate aici), în timp ce 7 dintre cele mai puțin active – aflate mai jos de jumătate din media județeană – totalizează doar aproximativ 6% din total. Acestea din urmă sunt Vaslui, Giurgiu, Brăila, Ialomița, Vrancea, Covasna și Sălaj.

Pe termen lung, ne așteptăm ca actualele centre logistice să se consolideze, deoarece au crescut atât de mult având o poziționare strategică, au consolidat economia locală și, astfel, s-a și creat o tradiție în acest sens. Totuși, subliniem că în regiunea Moldovei nu există un centru logistic puternic, însă ne așteptăm ca acest lucru să se schimbe în câțiva ani, mai ales dacă se vor materializa planurile actuale de construire a unei autostrăzi care leagă Iași de Târgu Mureș”, a declarat Laurențiu Duică, Director Industrial Agency în cadrul Colliers International Romania.

Un alt aspect important este forța de muncă neexploatată care poate oferi oportunități semnificative în zonele cu activitate economică limitată. De exemplu, cele patru județe din nord-estul României reprezintă aproape 20% din totalul potențialilor angajați, dar generează mai puțin de 10% din cantitatea totală de mărfuri transportate la nivel național.

Potrivit datelor Colliers, piața industrială și logistică din România a încheiat un prim trimestru moderat, în condițiile în care tranzacțiile totale de închiriere a spațiilor de depozitare s-au redus la mai puțin de jumătate în perioada ianuarie-martie 2019 (aproape 30.000 mp față de 74.000 mp anul trecut). Totuși, consumul privat sănătos rămâne un motor al cererii pentru spații de depozitare și pipeline-ul existent sugerează că a doua parte a anului ar trebui să fie mai dinamică; oricum, și anul trecut, numai al patrulea trimestru a reprezentat jumătate din activitatea totală din 2018.

 

 

 

Related posts

Centru multifunctional Bosch, scoala la Jucu

Transilvania Business

Conferințele Transilvania Open 4 Business debutează astăzi

Ligia Voro

Oasis deschide săptămâna viitoare Prima Shops Oradea

Stefana Muresan

Tranzacții cu birouri de 164 de milioane de euro la Cluj

Nora Dumitrescu

DTZ Echinox devine Cushman & Wakefield Echinox

Ionut Oprea

Ubisoft închiriază 30.000 mp în J8 Office Park al Portland

Ionut Oprea

6 milioane de metri pătrați în responsabilitatea unei românce

Ligia Voro

Cel mai mare retailer fashion alege Unirii View. H&M închiriază 1.000 mp pentru viitorul său sediu

Stefana Muresan

Ariston a lansat noua gamă de boilere electrice Lydos

Ligia Voro

Volocopter, the first industrial player to test their full-scale electrical air taxi in the Paris Region.

Ionut Oprea

EXPO REAL 2017: strong sector, strong show

Ionut Oprea

Commercial real estate must do more than merely adapt to coronavirus

Papuc Irina

BusinessMark: „Real Estate & Construction Forum”

Ionut Oprea

Parcul logistic Arieș, cumpărat de proprietarii afacerii Ford Trucks din România

Nora Dumitrescu

Imobiliarium: Vizitatorii pot să vadă cu ochelarii VR casele și apartamentele de vânzare

Stefana Muresan

CEE Investment Awards & CEO Networking Forum – LIVE & ONLINE – October 28-29

Ionut Oprea

SHARE Bucharest 2017

Ionut Oprea

CBRE preia administrarea portofoliului de clădiri de birouri ale NEPI Rockcastle din București

Stefana Muresan

Topul investitorilor in real estate, 2015-2019

Papuc Irina

One Cotroceni Park, premieră pe piața bucureșteană

Ligia Voro

RPHI announces new management team for SkyTower

Ionut Oprea

Asset, property si facility management pentru portofolii mari

Ionut Oprea

Vienna Airport to expand its Air Cargo Center by one-third

Ionut Oprea

The short-list for SEE Real Estate Awards

Leave a Comment