Brașov Infrastructura Investitii Ultimele stiri

Hangarul unde s-a construit primul avion IAR la Brașov, transformat în centru de evenimente

Pe 100 de hectare de teren, pe platforma fostei uzine Tractorul, continuă proiectul celei mai mari regenerări urbane din România. Pe lângă locuințe, spații de birouri, un complex comercial uriaș, clinici, grădințe, în curând o școală și o sală pentru sport, Ceetrus, compania care se ocupă de acest proiect, va realiza și un centru de evenimente, scrie newsbv.ro.

Dezvoltatorul imobiliar, prin vocea lui Tatian Diaconu, în calitatea sa de CEO al Ceetrus România, a anunțat că va regenera și hangarul de avioane, care are o suprafață de circa 2.000 mp, care va fi reintrodus în circuitul public, ca spațiu de evenimente.

„S-au făcut studii, iar clădirea este de-a dreptul remarcabilă. Nu necesită lucrări de rezistență. Este cu adevărat o capodoperă realizată de constructorii vremii, să ridici acele arce din beton armat, fără ca în interiorul hangarului să existe vreun stâlp de susținere. Vom reface întreaga clădire, iar aici dorim să funcționeze un centru de evenimente. Vom păstra întreaga arhitectură. Și la această oră se păstrează suportul mânecii de vânt. Chiar vom arbora și o mânecă de vânt, la final, tocmai pentru a păstra simbolul acestei hale, unde s-a construit primul avion de vânătoare românesc. Mai mult, vrem să refacem scrierea uriașă de pe acoperiș, IAR Brașov”, ne-a declarat Tatian Diaconu.

Istoricul Fabricii IAR

IAR a fost fondată la 1 noiembrie 1925, ca societate pe acțiuni. La început acțiunile au aparținut uzinelor Blériot-Spad și Lorraine-Dietrich, fabricii Astra Arad (care a contribuit cu utilaje și personal de specialitate), precum și statului român (care a contribuit pe lângă terenul pentru construcția uzinelor și amenajarea unui aerodrom, și cu o sumă importantă de bani). În decurs de aproape un deceniu și jumătate, statul român a cumpărat acțiunile deținute de uzinele franceze, astfel că la 1 septembrie 1938 uzinele au devenit în întregime proprietate a statului român , devenind regie autonoma de stat.

Încă de la înființarea lor, uzinele IAR au avut o organizare deosebită, la nivelul industriilor aeronautice celor mai dezvoltate la acea vreme, cuprinzând de fapt două unități de fabricație distincte: o secție de celule (construcții de avioane) și o secție de motoare.

La uzinele IAR au fost construite multe tipuri de avioane cu motoarele respective, de concepție proprie sau în licență, de toate categoriile: de scoală și antrenament, de sport și turism aerian, de mare raid, precum și avioane militare de vânătoare, de asalt, de bombardament în picaj, de observație, de recunoaștere, de bombardament.

Prima comandă pentru nevoile aviației militare au constituit-o 30 de avioane Morane-Saulnier M.S.35, serie care a fost terminată în toamna anului 1928. Următoarea comandă a fost pentru 70 de aparate de tip Potez XXV de recunoaștere și bombardament. Cele două tipuri de aparate au fost construite în baza unor licențe de fabricație obținute de la uzinele franceze respective.

Primul avion purtând denumirea IAR a ieșit pe porțile uzinei în anul 1930. Era prototipul unui avion de vânătoare IAR-11 CV (sau IAR-CV 11), realizat după proiectul inginerului Elie Carafoli în colaborare cu inginerul francez Lucien Virnoux. Formula constructivă adoptată, precum și calitățile sale de zbor îl plasau printre cele mai bune avioane din lume din categoria respectivă. Dintre cele 21 de tipuri de avioane construite la IAR până la la încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, 15 tipuri au fost proiectate în cadrul uzinei. În perioada 1927-1945, producția de avioane a uzinelor IAR a fost una dintre cele mai prestigioase din România, mai scrie sursa citată.

Foto:newsbv.ro

Related posts

La Cluj, s-a dat startul luptei împotriva risipei de pâine, prin campania „nu arunca pâinea”

redactia

„Creșterea afacerilor prin internaționalizare și inovare” – eveniment pentru companiile din Hunedoara

Papuc Irina

Asocierea Itinera – Retter Projectmanagement, câştigătoarea contractului de 44,6 milioane de euro, fără TVA, pentru realizarea tronsonului de autostradă Târgu Mureş – Ungheni

redactia

La Șura Mică, acasă pentru seniori – Seniorenresidenz Maria Theresia

Ligia Voro

Trecătoarea pentru urși de pe autostrada Lugoj – Deva

Stefana Muresan

Încă un chiriaș în Clădirea One Victoriei Center

Ligia Voro

Ambasadorul Rusiei: “Sper ca relațiile economice cu România să se dezghețe”

Nora Dumitrescu

Ministrul Transporturilor: “Am deblocat autostrada Sălaj – Bihor”

Nora Dumitrescu

Universitatea de Vest din Timișoara se pregătește să găzduiască peste 100 de olimpici și pasionați de robotică

Ligia Voro

EIT Digital își extinde rețeaua în România, Techcelerator se alătură

Ligia Voro

Un politehnist de la Cluj va administra căile ferate ale României

Nora Dumitrescu

Lotul 3 al Autostrăzii Sebeș-Turda, în grafic pentru octombrie

Stefana Muresan

E.ON – lider mondial pentru angajamentul de a diminua efectele schimbărilor climatice

Ligia Voro

Transilvania Broker de Asigurare se va lista la bursa

Stefana Muresan

Electrogrup Cluj-Napoca face o parcare de 395 de locuri la Oradea

Traian Dan

ADR Centru: Colegiul Național Traian Lalescu din Reșița, fonduri nerambursabile pentru reabilitare energetică

Stefana Muresan

CTP câștigă premiile Best Warehouse Development and Developer și Dezvoltatorul Industrial al anului 2018

redactia

TAROM va opera curse din Oradea către Milano şi Barcelona

redactia

Rompetrol sprijină lupta împotriva COVID-19 în România

Ligia Voro

Peste 35 de milioane de lei pentru coridorul de mobilitate urbană din Oradea

Traian Dan

Arad: 15 hale industriale de peste 100.000 mp. vor fi contruite în județ

redactia

Prima sesiune a Școlii Internaționale de Programare și Robotică LOGISCOOL 

Ligia Voro

UNCAPI & Cooperativa Țara Mea: Prețurile alimentelor de bază în perioada Paștelui

Stefana Muresan

PALMED solicită o dezbatere publică. Peste 90% din unităţile medicale din România sunt private

Stefana Muresan

Leave a Comment