Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), prin Direcția Generală Organismul Intermediar pentru Transport (OIT), a finalizat procesul de evaluare și a semnat contractul de finanțare în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020 pentru subsecțiunea 3C3 Biharia – Borș, parte a Autostrăzii Transilvania (A3).
După semnare, proiectul – care are o valoare de 193 de milioane de lei și o finanțare europeană de 138 de milioane – a fost transmis către Comisia Europeană. La subsecțiunea 3C3 stadiul fizic al lucrărilor este de 67%, valoarea plăților efectuate fiind de 44 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată, conform MTIC. Plata s-a efectuat din componenta de la bugetul de stat, cu rambursare POIM, după aprobarea cererii de finanțare.
Lucrările la 3C3 sunt executate de asocierea Trameco – Vahostav – Drumuri Bihor, Drum Asfalt – East Water Drillings. Subsecțiunea 3C3 se încheie la frontiera româno-ungară, unde se va racorda la rețeaua rutieră maghiară.
Contractul a fost semnat în 20 decembrie 2018, activitatea de proiectare a început în 18 ianuarie 2019, iar execuția lucrărilor, în 13 aprilie 2019. Durata de realizare a acestui contract este de 19 luni, din care 4 luni pentru proiectare și 15 luni pentru execuție, perioada de garanție a lucrărilor fiind de 10 ani.
Proiectul Autostrăzii Transilvania, parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract – estimat inițial la 1,5 miliarde de euro, ulterior ridicat la 2,2 miliarde, iar apoi la 7 miliarde – încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012.
Acesta a suferit multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte independente, București – Brașov și Brașov – Cluj – Borș, lungimea sa totală fiind de 584 km.