Auto Cluj IT&C Slider Ultimele stiri

NTT DATA Romania: Ce se întâmplă cu industria Automotive?

“Industria Automotive: o criză iminentă sau un proces de transformare?”

 

O potențială criză s-a vehiculat în media tot anul 2019. Existența acesteia și modul în care afectează jucătorii implicați, de la producători la OEMs, furnizori hardware, software și materie primă, depinde mult de modul în care definim criza.

 

Overview – viitorul automotive în care se specifică landscape-ul actual: nevoia de high performance computing în mașină, topologia ecu-urilor se schimbă

 

În mod cert, ecosistemul Automotive suferă transformări pe măsură ce producătorii și utilizatorii, în baza tehnologiei ce evoluează rampant, reconsideră nevoile de bază pe care ar trebui sa le satisfacă un automobil. Alături de contextul tehnologic, conștiința ecologică devine tot mai pregnantă, generând o presiune etică asupra procesului manufacturier, lanț ce forțează până la urmă modificări în modelul de business al exploatatorilor de materie primă. Toate determină fluctuații de preț între OEM, furnizori și producători, dar cel mai important, la o scară mai mare, induce inevitabil premisele unui altfel de automobil.

Ideea de automobil se transformă după 4 vectori principali determinați de trend-urile industriei (ACES): Autonomous Driving, Connected Mobility, Electric Vehicles and Shared Mobility. Având tehnologii comune la bază, ele se intersectează, influențează și inovează reciproc.

 

Cu o valoare ce se depreciază rapid, încă din primul an, mașina nu a fost niciodată o investiție rentabilă. De aceea, primul rezultat al acestor trenduri care se face resimțit userilor este scăderea costurilor de întreținere. La nivel macro-social, mașinile electrice scad nivelul de poluare și determină schimbări infrastructurale pentru rețeaua stațiilor de reîncărcare. Car Sharing își face simțită prezența prin scăderea traficului și eliberarea parcărilor centrale.

Deși încă în lipsa unei aprobări de circulație pe drumurile europene, mașina autonomă promite cel mai mult pentru viitorul acestei industrii, însă cu riscuri pe măsură. Riscurile de siguranță se arată încă prea mari pentru a fi complet acoperite de tehnologia curentă. Totuși, sisteme de mapare digitale prin interconectarea vehiculului cu restul automobilelor și cu elementele de infrastructură promit mult în această direcție, iar un AI la bord care ia decizii în baza unor algoritmi complecși de Machine Learning ar putea substitui, alături de această conectare, un șofer de oraș.

Într-un exercițiu de imaginație, drumul spre birou îl petreci în cea mai apropiată mașină cu regim de Car Sharing, care își calculează ruta în funcție de informațiile primite de la toți participanții de trafic (un fel de Waze între mașini). Timpul petrecut în aglomerație capătă astfel mai mult sens: relaxare, o carte, o cafea, un meeting sau o discuție cu un prieten. Cele patru trend-uri nu au ca scop eliminarea șofatului din pasiune, ci presupun posibilitatea unui shift între pilotul uman și AI-ul autonom în trafic intens, pauze sau alte activități.

Din punct de vedere al combustibilului, propulsia electrică sau bazată pe hidrogen devin tot mai hotărâtoare în curentul pe care se vor dezvolta mașinile electrice. Ca și design, în ceea ce privește mașinile personale, shareable sau cele de transport de calibru mic, industria trece ușor spre dimensiuni mai pragmatice și ergonomice.

Dacă se urmărește evoluția tehnologiei, a așteptărilor userilor și a contextului socio-cultural din ultimul deceniu, aceste schimbări din industria automotive nu prezic o criză, ci apar în mod natural și previzibil. Ele nu vor genera crize financiare, ci fluctuații mari în prețuri, în conceptul asupra valorii, în tipologia consumatorului și în rolurile din cercul manufacturier producător-OEM-furnizor-exploatator.

Evoluția ecosistemului Automotive pe cele 4 direcții atrage cu sine și rămâne în directă dependență cu transformarea mediului urban într-un Smart Environment. Având avantajele și dezavantajele de rigoare, un smart car cere un smart city și viceversa.

 

Pentru a materializa circulația mașinilor autonome, conectarea V2X (Vehicle-to-everything) se impune obligatoriu. Date despre posibile riscuri, trafic și participanți au rolul de a optimiza deciziile unui șofer autonom.

În momentul actual, participanții în procesul de producție își adaptează modelele de business la noile tehnologii, următorii trei ani vor redefini această industrie.

Tehnic, computerele de bord colectează date despre modele și reacția lor la mediu în scopul antrenării viitorilor piloți autonomi, urmăresc procesul și cauzele deteriorării pieselor cu scop de maintenance și înregistrează eficiența comunicării dintre ECUs independente (unități electronice de control).

Ca business, rolul furnizorilor crește în vastitate și se confundă ușor cu cel al OEM-ilor, determinând o repoziționare a acestora. Apar parteneriate între giganții industriei auto și ai tehnologiei, precum Apple sau Amazon. Și pentru că cele două industrii funcționează deja în interdependență, sinergia lor va crește și mai puternic în anii următori. Nevoia îi împinge spre parteneriate și suport reciproc, dând naștere unor beneficii mutuale.

Nevoile cele mai stringente ale companiilor în momentul de faţă sunt inovaţia, pentru consolidarea profitabilităţii, optimizarea costurilor şi, cea mai importantă, posibilitatea de a lua o decizie avizată în urma folosirii agregate a datelor. NTT DATA oferă, într-un singur pachet, răspuns la toate nevoile de mai sus.

NTT DATA Romania vine în susținerea companiilor din industria automotive, prin oferirea de consultanță în integrarea tuturor soluțiilor de business, pornind de la un proces simplu: auditarea proceselor unei companii, analiza și propunerea unei soluții adecvate, dar și a unei soluții tehnologice care să ofere transparență și putere de decizie unui CEO. Toate acestea sunt bazate pe date în timp real, culese centralizat. Portofoliul nostru acoperă o varietate de servicii și produse, livrând răspunsuri pertinente la întrebările și nevoile business-urilor din 2019, răspunsuri care se traduc prin soluții integrative care optimizează procese și costuri.

NTT DATA Romania, pe tot parcursul existenţei sale, a venit în întâmpinarea acestor nevoi ale pieței, începând cu cei peste 380 de clienți ai săi, pentru care oferă constant susținere și consultanță, dar şi noilor parteneri. Apartenenţa la NTT DATA, Trusted Global Innovator, creează premisele pentru o abordare nouă şi necesară nevoilor de business, şi anume aceea derivată din filozofia Kaizen de îmbunătăţire continuă, NTT DATA Romania oferind consultanţă de business şi de proces, pentru creşterea performanței companiilor, dar şi consultanță în alegerea soluţiilor optime: aplicații și software-uri care vizează tot ciclul de viaţă al unui business, soluţii la cheie, dar şi servicii de dezvoltare, suport şi asigurarea calităţii. Mai mult, ultimii ani sunt caracterizaţi de abordarea cu seriozitate, dar totodată cu agilitate a proiectelor de new tech: Industrial IoT, Smart City, Car Smart-Tech și Embedded Software Services. Cu activitate atât în industrii manufacturiere ca auto, producție și energie, cât și în cele de larg consum, retail, banking & finance, IT și administrație publică, toate proiectele, competențele și calificările vin doar să sublinieze titlul de Integrator IT la nivel global al specialiștilor de la NTT DATA Romania.

 

(Adela Negru, Senior VP, Chief Operations Officer Embedded Technologies la NTT DATA Romania)

 

Arhitectura HPC: Ethernet și procesoarele (mai puternice, mai eficiente, mai ieftine)

 

Pe zona tehnică, noul standard automotive AUTOSAR Adaptive Platform deschide noi căi în arhitectura E/E, mai solidă și mai flexibilă, în baza unui server central de aplicații care comunică între ele prin Ethernet la un bandwidth foarte mare.

Cel mai mare avantaj al noii arhitecturi îl constituie posibilitatea de update remote al aplicațiilor ECU (Electronic Control Unit) din cadrul vehiculului și de a adăuga noi funcționalități software odată ce vehiculul a fost lansat pe piață.

Creșterea continuă a sistemelor de asistență a vehiculului și a ariei de autonomous driving necesită sisteme performante de radar, lidar și diferite camere. Aceste sisteme au, la rândul lor, nevoie de un flux foarte mare de date într-un timp scurt. Iar dacă este luată în calcul și procesarea algoritmilor complecși de tip sensor fusion, arhitecturile actuale nu fac față.

Serviciile digitale care sunt disponibile printr-un sistem de tip IT backend au o influență mare în arhitectura vehiculului. Semnalele de tip 4G/5G cu bandwidth mare și sistemul de tip V2X cu latență scăzută furnizează informații precum vreme, flux de trafic și zone restricționate/construcții/blocaje. ECU-urile procesează apoi această informație despre rută și infrastructură, iar rezultatul este afișat pe Cluster (panou în bord) sau pe Head-Up-Display (panou proiectat pe parbriz).

Aceste funcții vor genera o creștere a complexității software-ului cu 25% până în anul 2025 (potrivit Elektronik automotive, “Bordnetz”, September 2018), fiind folosite și în contextul de autonomous driving.

 

Caracteristici tehnice: C++, POSIX, Service Oriented Architecture, Security, Updates Over the Air, etc.

 

Pentru a putea face față puterii de procesare și pentru a putea adăuga noi funcționalități după ce vehiculul a fost lansat, ECU-urile vor fi echipate cu procesoare multicore de 64 bit și suport pentru management-ul memoriei (MMU). Aceste procesoare sunt special dezvoltate pentru virtualizare și interfațare cu memorii externe, SoC-uri pentru procesare de grafică, imagini și algoritmi, acceleratoare hardware și, cel mai important, sisteme de securitate de tip Hardware Security Module (HSM) si Trusted Platform Module (TPM).

Spre deosebire de platforma AUTOSAR Classic, care suportă micro-controllere optimizate pentru o anumită operație și care se axează pe accesarea informațiilor de la senzori și actuatori timp real, platforma Adaptive este făcută să suporte aplicații axate pe domeniul de automated driving.

 

Arhitectura HPC

 

În perspectiva actuală a cerințelor de siguranță, o combinație de sisteme AUTOSAR Clasic și Adaptive se face necesară: pentru că cel din urmă permite o capacitate mai mare de adaptare și extindere a componentelor prin intermediul unui sistem de operare de tip POSIX-OS. În platforma Adaptive se folosește un mediu standardizat de interfațare al diferitelor aplicații numit ARA (AUTOSAR Runtime for Adaptive Applications), prin care ECU-urile primesc acces la servicii de tip diagnoză și network management. Un aspect important îl constituie procesele într-un OS de tip POSIX care presupune ca la runtime aplicațiile sunt încărcate într-un spațiu virtual de adresare unde sunt și executate. Coordonarea procesului de start-up este făcută de un modul separat numit Execution Management. Alte servicii care furnizează funcționalități de bază sunt Platform Health Management (monitorizare parametrii de funcționare), acces la operații criptografice și Logging-Measurement unit. Update and Configuration Management (UCM) este capabilitatea centrală a platformei Adaptive prin care se pot scoate, actualiza și chiar adăuga noi aplicații individuale.

Fiecare aplicație este definită de un pachet care constă într-un program executabil și un manifest fișier prin care se creează o flexibilitate la nivel de funcționalitate. Acest fișier modelează interfețele aplicației cum ar fi porturile și adresele IP pentru comunicațiile orientate pe servicii și, totodată, stabilesc precondițiile pentru start-ul aplicației.

În exemplu, un client face o cerere de serviciu oferit de un server. Această informație este transferată prin Ethernet cu ajutorul serviciului de Some-IP (Scalable Service Oriented Middleware over IP). Server-ul îi transferă datele relevante, le serializează și verifică redundanța lor.

Însumând cele menționate, cel mai mare avantaj al noului concept este faptul că se pote realiza comunicare bazată pe servicii la runtime, spre deoesebire de cel clasic, unde totul este pre-definit. De aici rezultă flexibilitate mare și face enable la updates over the air unde se pot adăuga funcționalități.

(Bogdan Barza – ETEC SW Development Delivery Manager NTT DATA Romania)

 

 

Despre NTT DATA Romania

 

 

 

 

 

 

 

NTT DATA Romania, parte a “Nippon Telegraph and Telephone Corporation” (NTT), una dintre cele mai mari companii IT, cu sediul în Tokyo, împlinește 19 ani de activitate susținută în România, pornind de la EBS Romania și evoluând la NTT DATA Romania. Serviciile oferite sunt de primă clasă, pentru clienţi locali si internaţionali, acoperind o gamă largă: de la consultanță de business și procese, consultanță IT, dezvoltare de soluţii și sisteme, până la servicii de suport și asigurarea calităţii. Pe locul 7 în topul companiilor românești de IT și SAP Platinum Partner, NTT DATA Romania este pionier pe piața națională în implementarea soluțiilor Cloud SuccessFactors și SAP S/4HANA. Mai mult, este dezvoltatorul propriei soluții ERP Clarvision, sprijinind de 17 ani peste 200 de clienți din peste 20 de industrii.

Aflat în top 10 furnizori mondiali de servicii IT*, NTT DATA este parte din grupul NTT (Nippon Telegraph and Telephone), unul din liderii globali în ICT (Information and Communication Technologies), cu peste 283.000 de angajați și un portofoliu larg de soluții de infrastructură, comunicații și servicii IT.

Pentru mai multe informații, accesați www.nttdata.ro

 

*Sursa: Gartner, “Market Share: IT Services, 2018” publicat pe 11 iunie 2019

Cover story publicat în ediția print TB 91, decembrie 2019

Related posts

Zalăul a ajuns în topul retailului din România

Nora Dumitrescu

Wolf Alice și-a sărbătorit ziua de naștere la Electric Castle cu o vânătoare de OZN-uri

Stefana Muresan

Corporate Finance House Group a cumparat Day Tower

Papuc Irina

Leave a Comment