Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

„Plătește pentru cât arunci”. Cum se modifică sistemul de colectare selectivă a deșeurilor în Sibiu

Turnul Sfatului

Din vara acestui an, sistemul de colectare selectivă a deșeurilor s-a modificat în urma implementării principiului „Plătește pentru cât arunci”. Astfel, cu cât cetățenii vor selecta mai corect deșeurile, cu atât vor plăti mai puțin. Vom analiza modul în care autoritățile implementează acest principiu, pornind din mijlocul țării, din județul Sibiu.

„Plătește pentru cât arunci” este o inițiativă adoptată la nivel național cu scopul de a determina populația să colecteze selectiv deșeurile, astfel încât România să se încadreze în obligațiile pe care și le-a asumat în fața Uniunii Europene. Aplicarea noii modalități de calcul este prevăzută în Ordonanța Guvernului nr. 74 din 2018, care a modificat legislația în domeniu. Legislația modificată la nivel național în materie de colectare a deșeurilor obligă operatorii de colectare să își redefinească tarifele pe fiecare fracție de deșeuri: reziduală, reciclabilă, respectiv biodegradabilă. Tot în noua legislație autoritățile publice locale sunt obligate să perceapă utilizatorilor finali tarif zero pentru fracția de deșeuri reciclabile (hârtie și carton, plastic și metal, sticlă). Prin urmare, cetățenii și agenții economici vor mai plăti taxe de salubrizare doar pentru ridicarea deșeurilor reziduale și a celor biodegradabile. Ordonanța amintită mai introduce alte două acțiuni de conformare: indicatori de performanță ai activității de salubrizare și „Contribuția la Economia Circulară” pentru deșeurile depozitate: 30 lei/tonă (anul 2019) și 80 lei/tonă (anul 2020).

Cipuri pentru pubele

De asemenea, aplicarea instrumentului economic „Plătește pentru cât arunci” pentru utilizatorii sistemului de salubritate urmează să se facă prin una din cele patru metode: volumul lunar colectat; frecvența de colectare; greutate sau saci personalizați. Sibiul a ales o metodă mixtă, bazată pe volum și frecvența de colectare a pubelei de deșeuri reziduale (pubela neagră) măsurată cu un sistem RFID (n. red. din engleză – Radio-Frequency Identification: o metodă de identificare automată ce se bazează pe stocarea și regăsirea datelor la distanță, prin unde radio), adică cipuri.

În Sibiu, până acum exista un tarif unic pentru colectarea tuturor deșeurilor. În urma implementării principiului „plătește pentru cât arunci” de către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Eco Sibiu, taxa de salubritate pe care o plătește fiecare gospodărie din zona 1 a județului Sibiu (adică municipiul Sibiu și alte 22 de localități din proximitate) se transformă în abonament. Acest lucru este numit în lege ca fiind un „Pachet de Servicii de Salubritate de Bază”. Valoarea acestui abonament diferă de la localitate la localitate, fiind stabilită de consiliile locale în funcție de cât de bine selectează locuitorii localității respective deșeurile, dar și în funcție de numărul de persoane care locuiesc în respectiva gospodărie.

Astfel, în ședința din luna mai, Consiliul local Sibiu a adoptat o serie de modificări importante în colectarea selectivă a deșeurilor. Prima vizează creșterea cuantumului taxei de salubrizare – de la 7,89 lei pentru o persoană pe lună la 9,5 lei/persoană/lună – tarif care este aplicabil începând cu data de 1 iunie 2019.

Modificarea tarifelor

Autoritățile locale au argumentat că această creștere a tarifului este motivată, printre altele, de introducerea „Contribuției la Economia Circulară” pentru deșeurile depozitate care a determinat o creștere a tarifelor pe tona de deșeuri, după cum urmează: 30 lei/tonă în 2019 și 80 lei/tonă în anul 2020, precum și de investițiile pe care operatorul Soma le-a făcut pentru implementarea modificărilor în sistemul de colectare. Este vorba despre achiziționarea și distribuirea a 17.000 de pubele albastre pentru colectarea hârtiei și cartonului la case; a 3 noi auto-compactoare pentru colectarea deșeurilor reciclabile (plastic, metal, hârtie, carton și sticlă); a 45.000 de cipuri pentru pubelele negre (rezidual) și pentru containerele de la platforme; a 25 de sisteme de citire a cipurilor și telemetrie pe auto-compactoarele Soma, precum și dezvoltarea software-ului și aplicației pentru autorități și cetățeni privind gestionarea sistemului.

Din ianuarie 2020, sibienii pot fi taxați suplimentar în funcție de volumul de deșeuri pe care le predau operatorului Soma și în funcție de cât de corect selectează deșeurile. „Pachetul de servicii de bază cuprinde un număr de ridicări ale pubelei negre (rezidual) și a celei maro (biodegradabil). Cetățenii însă pot solicita o suplimentare a numărului de ridicări, în funcție de volumul de deșeuri pe care îl generează. Pentru această suplimentare vor plăti în plus, raportat la numărul de pubele ridicate suplimentar la case sau la numărul de containere în cazul platformelor publice, pentru această situație costul suplimentar urmând să fie împărțit între toți locatarii arondați acelei platforme”, a precizat Primăria Sibiu într-un comunicat de presă.

Spre exemplu, pentru o familie cu trei persoane care locuiește la o casă în municipiul Sibiu, numărul de goliri a pubelei negre incluse în abonamentul lunar este trei. Fiecare golire de pubelă va fi contorizată automat, cu ajutorul unor sisteme (cip-uri). Pentru celelalte tipuri de deșeuri colectate separat, care pot fi reciclate, ridicarea conținutului pubelelor nu mai este taxată. Cu alte cuvinte, pentru golirea pubelelor galbene (plastic și metal), albastre (hârtie și carton) și a recipientelor verzi (sticlă) abonamentul lunar prevede costuri zero. Cu o condiție: ca deșeurile din fiecare pubelă să fie corect selectate conform destinației fiecărui recipient. Altfel, în primă fază acestea nu vor fi ridicate, după care vor fi încadrate la categoria „deșeuri menajere”.

Derularea proiectului „Plătește pentru cât arunci” în Sibiu:

1 iunie: introducerea noii taxe, de 9.5 lei/persoană/lună;
15 iunie – 30 septembrie: campanie de informare și conștientizare;

1 iulie – 31 decembrie: rularea programului simulat, adică fără aplicarea efectivă a regularizării sau a penalităților;
30 septembrie: lansarea aplicației pentru mobil de vizualizare, regularizare, calendarul colectărilor, comenzi servicii suplimentare;
1 octombrie: informarea utilizatorilor cu privire la plățile suplimentare pe care le-au generat prin sistemul simulat;
1 ianuarie 2020: aplicarea programului conform Regulamentului Serviciului de Salubrizare.

Foto: Turnul Sfatului

Articol apărut în Nr.89 al revistei Transilvania Business

Total
9
Shares
Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Două spitale vor fi modernizate cu aproape 10 milioane de lei de la Hidroelectrica

Articolul următor

Tunelurile de pe autostrada Lugoj – Deva nu vor fi gata înainte de 2022

Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Total
9
Share