Antreprenori Infrastructura Mureș Slider Ultimele stiri

Kozma Mónika, propuneri de proiecte pentru revitalizarea economiei județului Mureș

În paralel cu coordonarea și dezvoltarea programelor de sprijin a fermierilor, procesatorilor și operatorilor din turism, directorul executiv al Fundației Pro Economica, Kozma Mónika propune două proiecte care ar putea revitaliza economia județului Mureș. Dezvoltarea zonei cargo la Aeroportul Transilvania Târgu Mureș și a Zonei Metropolitane.

 

Economia și politica administrativă dintr-un județ merg, de multe ori, mână în mână. Așa par să ne sugereze cele două propuneri de proiecte pe care Kozma Mónika, directorul executiv al Fundației Pro Economica, ni le-a prezentat și care pot sprijini revitalizarea județului Mureș. Pentru că astăzi ce îi lipsește județului, în opinia interlocutoarei noastre specializate în economie și administrație și cu o vastă experiență în implementarea de mari proiecte și programe, este infrastructura și organizarea.

Aceasta consideră că Aeroportul Transilvania Târgu Mureș nu este dezvoltat într-un mod corect, fără ca această constatare să reprezinte o critică. Potrivit viziunii sale, aeroportul ar trebui nișat pe cargo, adică pe transportul de mărfuri.

“În următorii ani vom avea fonduri europene pentru a dezvolta aeroportul, dar eu susțin că activitatea aeroportului ar trebui să se axeze pe partea de cargo. Și este foarte simplu. De ce? Dacă tot venim în sprijinul agriculturii în această zonă și dacă tot vorbim despre produse bune, atunci ar trebui să avem și o cale de a ieși cu aceste produse din zona noastră. Eu îmi doresc să protejăm mediul și nu prea cred că viitorul este să transportăm totul cu tirul și, fiindcă nu avem transportul feroviar destul de bine pus la punct, rămâne doar calea aeriană. Noi ar trebui să devenim un hub, în centrul României, de transport. În curând, sperăm, vom avea două autostrăzi care se vor intersecta în județ (n. red. Autostrada Transilvania – A3 și Autostrada Târgu Mureș – Iași – A8), pe lângă care avem aeroportul. Oriunde te duci în lume, dacă se intersectează două căi rutiere care leagă regiunile și ai și un aeroport, atunci imediat te gândești la o facilitate cargo fiindcă, cu siguranță, vei avea succes. Eu, zona cargo aș dezvolta-o prima dată. Și partea civilă a aeroportului trebuie dezvoltată, dar partea cargo va avea, cu siguranță, impactul dorit pentru economia județului și a regiunii pentru următorii 30 de ani”, punctează Kozma Mónika motivul și argumentele pentru dezvoltarea acestui proiect.

 

Zona Metropolitană în jurul inimii Târgu Mureș

Un alt proiect care ar sprijini atât municipiul reședință de județ cât și județul este cel referitor la valorificarea Zonei Metropolitane.

“Inima județului Mureș este Târgu Mureș, iar dacă vrem să funcționeze această inimă, atunci ar trebui să ne gândim la zona metropolitană. Este un avantaj extrem de mare și, iarăși, mă refer la aeroport, la hubul acesta pe care l-am putea crea, fiindcă orașul este deja înconjurat de niște localități fără de care nu avem cum să dezvoltăm economic acest oraș. Si atunci tot ce înseamnă dezvoltare, transportul public, orice serviciu, ar trebui să fie organizat în zona metropolitană”, ne explică Kozma Mónika, directorul executiv al Fundației Pro Economica.

Astfel, orașul ar respira, ar fi mai aerisit, consideră aceasta, iar în oraș ar putea fi gândite alte funcționalități ale unor clădiri, spații care astăzi sunt foarte închise.

“Dacă am lărgi puțin, dacă am reuși să creăm, acesta este visul meu mare, o zonă administrativă în afara centrului orașului, dacă am putea să mișcăm tot ce înseamnă administrație în afara orașului, dar asta, bineînțeles, cu condiția să ai un transport public cu care oricine ar dori, va ajunge la orice autoritate, atunci eu cred că Târgu Mureșul, și revin la turism, ar putea să fie o perlă în această regiune”, subliniază aceasta.

Astăzi, însă, nu oferim nimic turistului care ajunge în oraș și de aceea gradul de retenție al turiștilor în municipiu este destul de redus.

“Poate ajunge în oraș, doarme o noapte aici, iese la un restaurant și atât pentru că nu avem servicii. Dar, dacă lărgești puțin orașul, cu serviciile respective, atunci poate îi spui turistului că găsește la Ernei o pensiune mai bună, poate mâncare mai bună și el are cu ce să ajungă acolo. Un turist care vine din Vest, din Japonia, preferă transportul public, dar noi nu avem nici măcar până la aeroportul un transport public”, conchide Kozma Mónika.

Potrivit datelor prelucrate de Direcția Județeană de Statistică Mureș, în perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2019, județul Mureș a fost gazda unui număr de 466.832 de turişti, care au efectuat un număr de 903.547 de înnoptări, iar durata medie a sejurului a fost de 1,9 înnoptări/turist, ceea ce sugerează un turism de tranzit, mai degrabă.

 

Ligia VORO

Articol publicat în ediția print 92 a revistei Transilvania Business, ianuarie 2020

Related posts

Tren de lux pus în circulație de Astra Vagoane Călători Arad, cu bilet la preț de CFR, pe relația Baia Mare – Timișoara. Valer Blidar investește 20 mil. euro

redactia

NTT DATA Romania a înregistrat în primele 8 luni ale anului o cifră de afaceri de 43 mil. EUR, în creștere cu 27%

redactia

Municipiul Iași conectat la vestul țării de Blue Air

Transilvania Business

Sano Vita va fi preluată de către Roho Healthy Food Investments. Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția

Papuc Irina

Liderii din industria mobilei – Aramis Invest, Taparo și Ecolor – au ales soluțiile NTT DATA Romania

Stefana Muresan

CNAIR: Autostrada Unirii are alocate fonduri în proiectul de buget

redactia

Laurențiu Mihai (OSMR): ”Medicamentele vor putea fi puse în circulație pe teritoriul UE numai dacă respectă noile reguli de securitate”

Stefana Muresan

Care sunt companiile care au primit ajutor de stat pentru stimularea investiţiilor. Impact major asupra economiei

redactia

Timișoara: Gala de Binefacere a antreprenorilor italieni dedicată copiilor din medii defavorizate

redactia

Primul zbor de sezon Cluj – Constanța, din 16 iulie

Nora Dumitrescu

Competiția JA Compania Anului 2020 și-a desemnat afacerile pilot câștigătoare

Traian Dan

Turda, orașul din inima Transilvaniei care se transformă într-un oraș occidental!

redactia

Creștere de 16 % a numărului de înscriși la UVT față de anul trecut

Stefana Muresan

CNI investeşte patru milioane de euro în baza sportivă Torpedo Zărneşti

Stefana Muresan

Studiu Siemens: 532 milioane de euro, valoarea potenţială a beneficiilor generate de tehnologii inteligente în Alba lulia

Stefana Muresan

Una dintre cele mai bune şcoli de afaceri din Europa se află în Sighetu Marmației

redactia

Angajezi elevi și studenți, primești 250 de lei

Ligia Voro

Ciumbrud, comuna din Alba care produce 70% din pomii fructiferi vânduți în supermarketurile din România

Stefana Muresan

Noul Catalog Artmark Historical Estate – clădiri-emblemă din centrele marilor orașe, scoase la vânzare

Nicolae Pop

Azerii de la Socar vor construi prima benzinărie în municipiul Sibiu

Papuc Irina

Cristian Hotoboc, președintele PALMED-Asociația Furnizorilor de Servicii Medicale din România: ”Sistemul de sănătate, public și privat, sunt complementare și trebuie să coexiste”

Stefana Muresan

Autostrada A3 între Ogra și Câmpia Turzii: Progres ”foarte bun” al celor de la Astaldi-Max Boegl

Stefana Muresan

Itinera Spa va construi pasajul Oltenița

Ligia Voro

Tibbett Logistics opens 15th warehouse in Romania

Ionut Oprea

Leave a Comment