Analize Finante-banci Fiscalitate HR/Joburi Ultimele stiri

Cum reflectăm COVID-19 în situațiile financiare?

Evenimentele recente au multiple implicații în raportările financiare ale societăților, în mod special pentru cele care au legături economice cu zonele afectate. Societățile care se aprovizionează sau care au piață de desfacere în zonele afectate, cele care sunt finanțate sau finanțează societăți aflate în zone afectate se confruntă cu provocări multiple care țin de continuitatea activității, precum și de estimarea și reflectarea acestor potențiale efecte în situațiile financiare.

Din punctul de vedere al situațiilor financiare, COVID-19 se consideră un eveniment ulterior semnificativ, care are potențialul de a impune ajustarea situațiilor financiare aferente anului 2019, în funcție de anumite criterii, detaliate în continuare.

 

Eveniment care NU ajustează cifrele din situațiile financiare

Pentru cele mai multe societăți din Romania pentru care anul financiar se încheie la 31 decembrie 2019, COVID-19 este un eveniment ulterior care nu ajustează cifrele din situațiile financiare (IAS 10; OMF 1802, articolele 72–74). Astfel, rezultatele financiare pe 2019 nu vor fi influențate de acest eveniment, dar, la întocmirea situațiilor financiare, societățile trebuie să includă în nota de evenimente ulterioare, precum și în raportul administratorilor, analiza incertitudinilor și riscurilor la care este expusă societatea în perioada următoare.

În aceste condiții, se recomandă societăților să ia în considerare probleme potențiale, cum ar fi pierderea clienților sau scăderea traficului acestora în unitățile de desfacere, impactul asupra lanțului de distribuție și întârzieri sau întreruperi în aprovizionare și întârzieri de producție sau limitări ale acesteia. Totodată, trebuie să se ia în calcul impactul asupra capitalului uman, măsurile de siguranță suplimentare care se impun și impactul acestora asupra producției. Nu trebuie neglijat nici riscul de pierdere a unor contracte semnificative, care poate duce la închideri ale unităților de producție, ale magazinelor sau instalațiilor, dar nici riscul de penalități aferente neîndeplinirii obligațiilor contractuale.

În cazul în care continuitatea activității societății este afectată, COVID-19 este considerat un eveniment semnificativ care ajustează situațiile financiare.

Implicațiile fiscale ale tuturor aspectelor semnalate trebuie, de asemenea, luate în calcul, împreună cu posibilitatea de a aplica măsuri de înlesnire a obligațiilor de plată.

 

Eveniment ulterior care ajustează cifrele din situațiile financiare

Pentru societățile care au un an financiar diferit de anul calendaristic, după apariția COVID-19, acesta este considerat un eveniment ulterior care ajustează cifrele în situațiile financiare. De asemenea, implicațiile contabile pot fi semnificative pentru situațiile financiare interimare aferente trimestrului I 2020 sau ulterior acestei date.

Printre ariile în care pot apărea ajustări în situațiile financiare se numără provizioanele asupra activelor corporale și necorporale, provizioanele pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale sau provizioane pentru plăți compensatorii. În plus, pot interveni ajustări în analiza riscurilor acoperite de polițele de asigurări și în cazul împrumuturilor de la bănci – condițiile de prelungire, precum și gradul de îndeplinire a condițiilor impuse prin contracte.

Totodată, situația cauzată de pandemie poate determina necesitatea înregistrării de ajustări de valoare asupra stocurilor, soldurilor de la clienți, împrumuturilor acordate și investițiilor, iar monitorizarea situației economice și estimarea implicațiilor asupra continuității activității companiei devin prioritare.

Și în acest caz trebuie să se țină cont de implicațiile fiscale aferente situațiilor nou apărute și să se analizeze oportunitatea aplicării de măsuri privind înlesniri la plată.

COVID-19 este o situație particulară care necesită o atenție sporită, astfel încât se recomandă prudență și o analiză cât mai detaliată în întocmirea situaților financiare.

 

Alexandra Smedoiu
Corina Dimitriu

Opinie de Corina Dimitriu, Partener Audit, și Alexandra Smedoiu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România

 

 

 

 

 

Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe blogul Deloitte România.

Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații au creat și vor actualiza în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.

 

 

Related posts

Groupe Renault înregistrează o cifră de afaceri de 10.374 milioane de euro în cel de-al treilea trimestru din 2020

Ion Surdu

Portalul Investitorilor din România se lansează o dată cu promovarea Bursei la statutul de Piață Emergentă

Ion Surdu

O firmă românească face locomotive hybrid plug-in din vechituri de acum 40 de ani

redactia

Electrogrup Infrastructure, ofertă publică de acţiuni pe BVB

redactia

Elevii, informați cum să aplice procedurile moderne de management al pădurilor

Traian Dan

Se deschide cel mai mare magazin de modă din Transilvania

Nora Dumitrescu

Hidroconstrucția și TCI vor primeni rețeaua de apă-canal în zona Turzii

Nora Dumitrescu

Finanțare europeană de 200 de mil. euro pentru autostrada din estul Ungariei

Stefana Muresan

Lasselsberger își primenește liniile de producție de la Cluj

Nora Dumitrescu

Motociclete de intervenție urbană pentru Brașov, Cluj și Timișoara

Nora Dumitrescu

Zboruri charter spre Tunisia, operate de compania aeriană Nouvelair de pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj

Stefana Muresan

Sibienii au cumpărat anul trecut peste 25.000 de autoturisme. Cele mai multe au fost reînmatriculări

Papuc Irina

Industria textilă la nivel mondial, o afacere de 154 de miliarde de euro în 2019. Cine sunt cei mai mari importatori și exportatori de haine din lume

Papuc Irina

Primii kilometri din autostrada Comarnic-Brașov

Stefana Muresan

Aplicaţie pentru telefoane mobile care găseşte “drumul” către produse agroalimentare atestate

redactia

Producătorul de prefabricate ASA Cons din Turda, afaceri de 25 mil. euro în 2018, plus 28%

Stefana Muresan

Tibi Uşeriu, scos din cursa extremă Yukon Arctic Ultra din cauza unor degerături

redactia

Condmag Braşov, afaceri de 3,3 mil. lei în 2018

redactia

Veranda Shop & Stay Obor, livrat de Optim PM

Ionut Oprea

Traian Panait, desemnat Director General interimar al CNAB

redactia

Drum de aproape 7 milioane de euro, pe bani de la UE, care scurtează distanța între Timișoara și Novi Sad

Stefana Muresan

Din fonduri europene, parc cu spații de agrement, sport și sănătate în Târgu Mureș

Ligia Voro

Bosch construieşte o fabrică la Simeria; investiție de aproximativ 110 mil. euro și peste 700 de locuri de muncă create

Stefana Muresan

Holcim România și Junior Achievement au lansat proiectul pilot ABCdar Verde

Traian Dan

Leave a Comment