Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

POZITIV TB: Mihaela Pușcașu, Managing Partner Vital HR – „Această pandemie ne-a făcut să conștientizăm că digitalizarea este un must ce nu poate fi amânat”

Cum afectează criza actuală domeniul resurselor umane, care sunt soluțiile văzute de antreprenori și ce rol trebuie să aibă autoritățile pentru a determina oamenii de afaceri să-și continue activitatea: despre acestea, dar și despre particularitățile domeniului HR ne-a vorbit Mihaela Pușcașu, Managing Partner Vital HR, în cadrul unui interviu pe care îl publicăm la noua noastră rubrică POZITIV TB.

Precizăm că Vital HR este o companie din Sibiu, ce oferă soluții HR practice companiilor care necesită asistență în problemele legate de resursele umane. „Indiferent dacă aveți nevoie de un generalist în domeniul resurselor umane, de un specialist în formare și dezvoltare sau de cineva care să proiecteze programe de gestionare a schimbărilor, avem membri ai echipei care au cunoștințe și experiență relevante”, promit membrii echipei Vital HR.

Puteți estima ce impact va avea criza Covid-19 asupra dinamicii forței de muncă în România și la nivel global?

Efectele negative ale situației cu care ne confruntăm se resimt în întreaga lume. România urmează același trend și vedem deja cum agenții economici din sectoare precum cel industrial, indiferent că vorbim de textile și marochinărie sau automotive, sau HoReCa înregistrează reduceri însemnate de activitate. În acest moment e greu de estimat realist, însă se vor pierde, credem noi, undeva la 10 – 15% din locurile de muncă. Probabil parte din ele se vor schimba, se vor adapta noilor condiții.

În ultimul deceniu s-a vorbit mereu în România despre nevoia de digitalizare, iar această pandemie ne-a făcut să conștientizăm că digitalizarea este un must ce nu poate fi amânat. Multe dintre companiile care au făcut acest pas doar acum vor descoperi avantajele. Anumite roluri din organizații vor fi adaptate, telemunca fiind unul dintre beneficiile aflate în topul preferințelor angajaților nu doar la noi, ci și la nivel global.

Fenomenul de globalizare a fost pus la încercare prin această criză, iar felul în care se va încheia, ne va arăta dacă globalizarea va mai fi sau nu o soluție de actualitate.

Ce rol ar trebui să aibă Guvernul și ce măsuri concrete ar trebui luate de autorități pentru a sprijini companiile și mediul de afaceri din România?

Modul în care Guvernul va lua deciziile la momentul începerii acestei crize va determina cu siguranță numărul antreprenorilor care își vor continua activitatea și după încheierea acestei perioade.

Șomajul tehnic este o măsură de avarie, cu siguranță binevenită pentru cei mai mulți angajatori din România, însă nu considerăm că este o măsură pe termen lung, chiar și cu garanțiile guvernamentale, creditarea promisă va fi dificilă pentru companiile mici.

Considerăm că măsurile trebuie duse în 2 direcții:

  • Măsuri pentru susținerea celor aflați în dificultate financiară, fie că sunt angajatori sau angajați;
  • Măsuri de consolidare pentru cei care găsesc modalități de a-și continua activitatea, care sunt puțin afectați sau chiar au nevoie să dezvolte capacitați de producție (biocide, materiale sanitare, etc.).

Ce sfaturi le puteți da antreprenorilor din România?

Evităm să oferim sfaturi, însă credem că din aceasta lecție trebuie să învățăm că indiferent de cât de mare sau mic e business-ul, în lipsa unei strategii care să permită o ajustare și reorganizare a activităților, suntem toți vulnerabili. Știm că vulnerabilitatea este una din calitățile lidershipului, așa că acum toți suntem forțați să fim lideri, să gândim și să împărtășim idei online. Antreprenorii români trebuie să se readapteze nevoilor actuale, să inoveze și găsească soluții pentru a-si continua activitatea. Atitudinea de victimă trebuie schimbată, trebuie să ne asumăm roluri noi.

De exemplu, noi continuăm angajările și dezvoltăm servicii noi. E greu, dar nu e un capăt de drum, vedem acest moment ca o oportunitate de a reașeza lucrurile și vrem să ne poziționam în cei 10% care fac lucrurile să se întâmple și nu să așteptam ca alții să facă minuni.

Cum credeți că vor influența activitatea de HR efectele acestei crize și ce particularități există în acest sector?

Bineînțeles că nici activitatea de HR nu este imună la efectele acestei crize. În momentul de față cele mai multe dintre companii au optat pentru telemuncă.

Nu doar noi, cu toții ne vom obișnui cu noile metode de comunicare și vom încerca să ne adaptăm modelele de business la condițiile nou create. Credem că s-a creat un context în care poți constata dacă ai sau nu oameni loiali, sau dacă managerii sunt loiali angajaților, ori dacă totul e un joc de imagine. Cel mai probabil vor fi situații în care angajați care mizau cu aroganță pe siguranța locului de muncă vor trebui să se repoziționeze în relația cu piața muncii.

Performanța angajaților este clar legată de obiective. În momentul în care obiectivele sunt suficient de clare, transmise și înțelese corect, fiecare putem să monitorizăm îndeplinirea lor, fie că lucrăm de acasă sau de la birou.

Noi, Vital HR, am demarat un proiect prin care dorim să identificăm neajunsurile și frustrările angajaților care lucrează remote, pentru a sprijini eforturile angajatorilor de a stabiliza echipele, comunicând eficient și păstrând același nivel de motivare. În această perioada HR-ul are un rol extrem de important, trebuie să fie alături de echipă și să vină cu soluții trecând poate peste procedurile riguroase impuse de organizație.

Putem contura deja imaginea relațiilor de afaceri din perioada post-criză?

Credem că se va dezvolta foarte mult ideea de parteneriat în care părțile vor fi atente la câștigul reciproc.

Cu siguranță va exista o oarecare ponderare în prima faza, însă sperăm că nu vom vedea același management defensiv ca și in 2009 care doar va limita cheltuielile și va uita de investiții. Soluția inteligentă va trebui să urmărească ajustarea și echilibrarea bugetelor.

Pe fondul dificultăților logistice și de transport, poate învățam să lucrăm cu furnizori locali în toate industriile.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Besmax Pharma Distribution donează echipamente de plasmafereză ce pot salva viața pacienților cu Covid-19 din România: „Luni vom semna contractul de donație”

Articolul următor

AZOMUREȘ repornește producția

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share