Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

POZITIV TB: Mihaela Radu – „Urmează miza pe munca de acasă și part time”

Mihaela Radu este Business Owner la Careers Center, o companie care activează în domeniul resurselor umane, oferind servicii de training și consiliere privind cariera, precum și recrutare și consultanță în managementul resurselor umane.

Mihaela Radu crede că în perioada următoare se va pune un accent mai mare pe munca de acasă și pe angajările part time. Totodată, specialistul este de părere că guvernul trebuie să asigure condițiile pentru încheierea cât mai rapidă a stării de urgență. De asemenea, trebuie găsite cât mai multe surse de finanțare europeană pentru redresarea afacerilor afectate de criza Covid, cât mai ușor accesibile pentru antreprenori și mai ales, ușor de implementat.

Puteți estima acum ce impact economic va avea criza Covid-19 în România și la nivel global?

Cred că e foarte complicat să fac estimări pe tema impactului economic pe care îl generează criza Covid 19. Doar ce s-a întâmplat până acum este deja suficient de grav. Datele publicate de Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) cu privire la situația contractelor de muncă suspendate (șomaj tehnic), respectiv încetate, înregistrate la Inspecția Muncii, la 30 martie, respectiv la 1 aprilie arată astfel: CIM suspendate: 498.778 – la 30 martie, 795.291 la 1 aprilie; CIM încetate: 111.340 – la 30 martie, 155.675 – la 1 aprilie.

O statistică referitoare la situația din SUA, tot în primele zile ale lui aprilie, arată că s-au pierdut 46 de locuri de munca la fiecare caz de Covid confirmat. Și numărătoarea este încă în desfășurare, din păcate.

Datele acestea nu prea ai cum să le interpretezi pozitiv, cel puțin nu prin prisma felului în care știam până acum că trebuie să funcționeze economia. Dar, poate se naște acum o nouă paradigmă economică. Cine știe?

Ce rol ar trebui să aibă Guvernul și ce măsuri concrete ar trebui luate de autorități pentru a sprijini companiile și mediul de afaceri din România?

Măsurile privind suportul companiilor și cele de protecție socială, luate de guvern până acum sunt cu siguranță bune, dar cu cât perioada în care ele vor trebui menținute e mai mare cu atât e mai grav. Se vor genera dezechilibre bugetare imense, pe care tot noi va trebui să le rezolvăm prin contribuții.

Asigurarea condițiilor pentru încheierea cât mai rapidă a stării de urgență, asta trebuie să facă guvernul.

Ulterior ar fi de dorit, ca și la nivel guvernamental, cât și la nivel de individ, să se traga concluzii privind lecțiile învățate în această criză. Să se reglementeze și încurajeze munca de la distanta, care până acum a fost văzută mai degrabă ca un beneficiu pentru salariat. Acum s-a văzut că existența unui cadru care facilitează munca de la distanță aduce un mare avantaj și pentru angajatori.

Să se încurajeze colaborările de tip part time. Am avut ocazia să cunosc în cadrul unui proiect european în care am ținut cursuri de vânzări, sute de femei cu studii medii, din orașe mici sau din mediul rural care nu au un loc de muncă de ani de zile, pentru că disponibilitatea lor zilnică este de 4 ore, cât timp sunt copiii la școală. Angajatorii nu au fost dispuși să facă eforturi de restructurare a sarcinilor și responsabilităților angajaților, pentru jumătate sau sfert de normă. Toți angajatorii plângeau la unison lipsa personalului, dar nu s-au găsit soluții pentru utilizarea potențialului imens pe care îl au aceste femei. În timpul acestei crize s-a văzut că se poate lucra eficient și part time.

Ar trebui găsite cât mai multe surse de finanțare europeană pentru redresarea afacerilor afectate de criza COVID. Aceste surse de finanțare ar trebui să fie cât mai ușor accesibile pentru antreprenori și mai ales, ușor de implementat. Oricine a lucrat pe proiecte europene știe că marea provocare nu este accesarea banilor ci gestionarea implementării proiectului, asigurarea cash flow-ului, raportările complicate, redundante și de multe ori nejustificate.

Ce sfaturi le puteți da antreprenorilor din România?

Mintea mea e chitită mereu pe a căuta aspecte care se schimbă în bine. Și, evident, în perioada aceasta văd implementate în practică acțiuni care în alt context ar fi durat ani de zile ca să fie implementate.

Munca de acasă. Eu sunt un susținător al posibilității de a lucra de acasă una sau două zile pe săptămână. Ei bine, manageri de companii cărora li se umflau venele pe frunte când auzeau de muncă remote, acum scriu articole și fac tutoriale despre cum să lucrezi eficient de acasă. N-or fi făcând ei cele mei bune recomandări, sau cele mai autentice, dar important e că abordarea lor s-a schimbat.

Am mai observat o deschidere mai mare în colaborări. Mai multă empatie, mai multă toleranță, mai mult focus pe om și mai puțin pe bani.

Recomand antrepenorilor, așa cum recomand și guvernului, să aibă în vedere crearea de joburi part time și găsirea de soluții pentru folosirea forței de muncă neexploatate până acum.

Recomand antreprenorilor să apeleze la firme de consultanță în managementul resurselor umane, pentru cât mai multe din procesele de HR. De la recrutarea până la compensații și beneficii, de la training la consilierea angajaților și toate celelalte. Nu numai că vor primi servicii de mai bună calitate decât ar putea presta un angajat propriu (chiar și senior pe domeniul lui), dar vor ieși mai bine și din punct de vedere financiar.

Este o perioadă traumatizantă din multe puncte de vedere, așa că e o mare greșeală să crezi ca vei ieși fără sechele din experiența asta, atât ca om cât și ca antreprenor. Dacă problemele și rănile fizice ne îngrijorează și apelăm la specialiști pentru a le vindeca, același lucru trebuie să-l facem și cu problemele emoționale și organizaționale. Chiar dacă ele nu sângerează vizibil.

Cum va recepționa industria IT din România efectele acestei crize și ce particularități există în acest sector?

Depinde de la companie la companie. Depinde de sectoarele pentru care acestea lucrează. Cei care lucrează pentru zona de vânzări online cred că sunt ok deocamdată, pentru că vânzările online sunt ascendente.

Cei care lucrează pentru zona de gaming, cred că sunt de asemenea ok ca număr de utilizatori, atâta vreme cât se stă acasă. Rămâne de văzut cât timp vor mai fi bani pentru promovare pe aceste platforme.

Mai depinde și de capacitatea managerilor de a reorganiza și a susține munca la distanță. Multe din companiile de IT sunt imature din punct de vedere managerial, sunt conduse de oameni capricioși care au avut succes datorită unor contexte sau idei pe care le-au fructificat la timp, nu datorită unor abordări strategice.

Cei din zona de AI sunt încurajați din câte aud, așa că s-ar putea să fie companii de IT care vor dori să se reorienteze…doar să aibă resursele necesare.

Putem contura deja imaginea relațiilor de afaceri din perioada post-criză?

Aceasta este o perioadă de învățare și adaptare rapidă, iar ca procesul de învățare să fie eficient el trebuie în primul rând conștientizat. La exercițiul acela de recunoștință pe care îl facem seara – identificarea a trei lucruri pentru care suntem recunoscători la finalul zilei, am mai putea adăuga și un lucru pe care l-am învățat, sau l-am observat, sau care s-ar putea să nu mai fie așa cum a fost până acum.

Experiența aceasta ne schimbă atât de tare, atât la nivel individual cât și la nivel global, încât e foarte clar că lucrurile nu vor mai reveni niciodată la normalul pe care îl știam noi.

Contextul acesta ne-a determinat să facem schimbări radicale, nu numai la nivelul mediului în care am fost obișnuiți să funcționam, ci și la nivel de comportamente, rutine, ne-a forțat să dezvoltăm rapid noi abilități, să punem deoparte abilități care ne-au adus succesul până acum, ne-a forțat să ne re – ierarhizăm valorile personale. Un nou eu se naște în fiecare dintre noi în această perioadă.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Apel către bănci, din Maramureș: faceți culoare separate la ghișee!

Articolul următor

Compania de Investiții a reabilitat un pavilion de infecțioase în Sălaj

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share