Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

POZITIV TB: Călin Mihoc – „Adevărații antreprenori nu se vor da bătuți, ci vor merge înainte”

Călin Mihoc este vice președinte of Business Development Europe Prime Dash Development SA, un fintech româno-american ce livrează soluții bazate pe inteligența artificială în domeniul analizelor financiare. Produsele Prime Dash sunt destinate atât consumatorilor din categorie IMM și corporate cât și pentru segmentul bancar. Compania deține contracte cu companii și bănci de renume național și international. Prime Dash Development SA pregătește o listare la bursă în viitorul apropiat, atât pe bursa BVB cât și pe piața de capital din Londra și New York. Este singura companie la nivel mondial care e membră în USBA United States Bankers Association, având și un membru în consiliul de administrație al USBA cu sediul în Salt Lake City.
Puteți estima acum ce impact economic va avea criza Covid-19 în România și la nivel global?

Cu siguranță, impactul economic al pandemiei va fi mult mai mare atât în România, cât și în întreaga lume. Încercăm să comparăm ce se întâmplă acum cu ceea ce s-a întâmplat în anul 2008, dar amplitudinea crizei din 2020 este mult mai mare. În anul 2008 s-au prăbușit câteva bănci, au dispărut câteva firme, dar lumea circula liber, nu s-au închis restaurante, hoteluri, centre comerciale, fabrici. Oamenii nu au fost izolați în propriile case și asta a făcut ca lucrurile să nu i-a o amploare foarte mare. Acum însă, în România avem deja aproape un milion de oameni care și-au pierdutl locul de muncă sau sunt în șomaj tehnic și în curând alții îi vor urma. În SUA, în două săptămâni, 10 milioane de oameni și-au pierdut locul de muncă. Este clar că impactul acestei pandemii este unul major și cred că la acest moment nimeni nu poate estima cu adevărat ce s-a pierdut, cât s-a pierdut și cum ne vom reveni. Eu cred că trebuie să ne păstrăm optimismul, pentru că altfel vom agrava lucrurile.

Ce rol ar trebui să aibă Guvernul și ce măsuri concrete ar trebui luate de autorități pentru a sprijini companiile și mediul de afaceri din România?

Este clar că în România, ca de altfel și în celelalte țări, guvernele trebuie să se fie vioara întâi, atât în buna gestionare a crizei, cât mai ales în repornirea motoarelor după ce lucrurile se vor liniști. În ceea ce privește România în mod special, actorii noștri politici trebuie să înțeleagă în primul rând că această criză nu a apărut pentru ca partidele să-și facă campanie electorală. Este vorba despre spitale care nu au dotări, despre personalul medical care este în prima linie, și nu are cele mai elementare mijloace de protecție, este vorba despre antreprenori mai mari sau mai mici, care au trebuit să-și închidă afacerile, este vorba de oameni care și-au pierdut locurile de muncă, este vorba despre leasinguri și rate care trebuiesc plătite. Se observă o bâlbâială continuă a guvernului aproape în toate direcțiile și cred că este generată de faptul că oamenii care se află în posturile de conducere nu sunt specialiști.

Desigur că fiecare dintre noi poate să-și spună părerea despre ce și cum trebuie făcut, dar cred că deja cei de la guvernare ar trebui să discute cu organizațiile patronale din fiecare domeniu de activitate, ca să identifice problemele, ca să vadă organizațiile patronale din fiecare domeniu ce nevoi au. Avem foarte mulți economiști excepționali în România și eu i-aș convoca și pe aceștia să vedem ce este optim să facem în această situație de criză, astfel încât să trecem cât mai ușor prin acest gol de aer. Dacă vom aștepta ca un ministru, sau un secretar de stat, a cărui specializare este doar aceea că face parte dintr-un partid politic, să i-a cele mai bune decizii de capul lui, tare mă tem că această criză va fi una foarte lungă și foarte costisitoare pentru români și pentru România.

Și, din păcate, a trecut deja o lună, iar conducătorii noștri nu-și dau încă seama în ce situație complicată ne aflăm, și în afară de faptul că-și dau cu părerea prin diferite studiouri de televiziune, nu prea au făcut mare lucru.

Ce sfaturi le puteți da antreprenorilor din România?

Să nu se grăbească atunci când vor lua decizii, ci să facă analize temeinice, pentru că deciziile pe care le vor lua vor impacta afacerea lor în viitor. Este o perioadă când resursele trebuie administrate foarte bine și nu vorbim aici doar de resursele financiare, ci și de cea mai importantă resursă, adică cea umană. Emoțiile trebuie eliminate, pentru că te fac să greșești. Trebuie ca antreprenorii români să facă foarte multe analize și simulări pentru a găsi varianta optimă pentru afacerea lor, atât pe timp de criză, cât și după ce acest nor va trece și va răsări din nou soarele. E ca și la croitor: măsori de mai multe ori și tai o singură dată.

Cum va recepționa industria IT din România efectele acestei crize și ce particularități există în acest sector?

Probabil că pe termen scurt și industria IT va fi afectată de criză, deoarece foarte mulți beneficiari ai acestei industrii și-au redus activitatea sau și-au închis firmele. Eu cred însă că după trecerea crizei în industria IT va fi un nou boom, deoarece multe companii vor investi în dezvoltarea departamentelor lor IT și astfel multe operațiuni care astăzi se fac exclusive în birouri se vor face doar online. După această criză lumea va investi foarte mult în informatizare.

Noi nu am știut anul trecut că vine criza, nici măcar nu ne-am gândit la așa ceva, dar am pregătit pentru antreprenori un program de analiză a afacerilor, care să-i ajute atunci când trebuie să i-a cele mai bune decizii din punct de vedere financiar pentru firma lor, și care să le permită să facă orice tip de simulare, astfel încât să aleagă varianta optimă pentru un succes deplin.

Putem contura deja imaginea relațiilor de afaceri din perioada post-criză?

Cu siguranță multe firme mici, sau chiar și mari, vor dispărea, iar unele se vor decapitaliza în această perioadă și vor avea nevoie de suport financiar pentru a porni din nou. Cu siguranță, ca și în 2008, din bugetul de cheltuieli și investiții al multor companii vor dispărea cifre importante, dar lucrurile își vor reveni la normal. Conducătorii firmelor vor acorda o atenție mult mai mare planurilor de afaceri, respectării bugetului prevăzut și realizării țintei de profit.

Însă eu cred cred că antreprenorii nu-și vor pierde entuziasmul, și vor apărea multe afaceri noi după această perioadă de stagnare, și multe idei inovatoare își vor face locul în piață.

Dar perioada de repornire a motoarelor nu va fi una ușoară, deoarece lumea nu va mai avea același apetit pentru consum, iar firmele nu vor avea suportul financiar necesar. Aici va fi o problemă, cu asigurarea fluxului de numerar necesar derulării afacerilor. Adevărații antreprenori însă nu se vor da bătuți, ci vor merge înainte.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Timişul încheie luna martie cu un număr de 34.603 persoane trimise în şomaj tehnic

Articolul următor

Ventilator mecanic de urgență, conceput la Universitatea Tehnică

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share