Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

POZITIV TB: Adrian Cocan, manager Lăptăria cu Caimac – „Pentru domeniul agricultură și lactate va fi nevoie de o susținere directă”

Lăptăria cu Caimac este brandul de lactate de specialitate 100% românești, naturale și integrale, adaptate cerințelor și posibilităților lumii de azi. Având o implicare în întreg procesul de fabricare: cu propria fermă și cu animale hrănite din culturi proprii, brandul are atât mijloacele, cât și dorința de a produce lactate de calitate, sigure, nutritive și fără adaosuri inutile. Gustoase precum cele de la țară sau de la piață, dar sigure cum numai o fabrică performantă poate oferi. Managerul Adrian Cocan crede că mediul de afaceri are nevoie de cash, iar în domeniul agriculturii și lactatelor va fi nevoie de o susținere directă, pentru că toate crizele tind să pună presiune pe prețul alimentelor

Puteți estima acum ce impact economic va avea criza Covid-19 în România și la nivel global?

Este foarte greu de estimat impactul economic al crizei COVID 19 în România și la nivel global. Ne uităm peste estimările instituțiilor financiare internaționale și ale băncilor centrale și dacă se vor dovedi corecte, impactul va fi în jurul a 5% din PIB și va putea fi depășit până la finalul anului. Însă peisajul macro nu spune toată povestea. Nivelul de trai într-o țară este dat de media veniturilor, iar companiile mari și foarte mari au puține salarii mari și multe salarii mici. Micii întreprinzători, profesiile liberale, medicii dentiști și alte asemenea categorii au venituri mai mari și tind să consume mai mult. Tocmai aceste categorii par să fie afectate mai tare. Din fericire, această categorie socială are și cele mai multe resurse financiare și de educație pentru a se adapta unei economii în schimbare.

Ce rol ar trebui să aibă Guvernul și ce măsuri concrete ar trebui luate de autorități pentru a sprijini companiile și mediul de afaceri din România? Concret, vă rog să vă referiți la domeniul dumneavoastră.

Criza curentă cere măsuri excepționale din partea guvernului. Este nevoie de susținerea angajaților afectați, iar mediul de afaceri are nevoie de cash. Garantarea unor împrumuturi cu destinație de capital de lucru este vitală. Apoi, pentru companiile care au această posibilitate, investițiile ar avea un mare impact în timp. Pentru domeniul agricultură și lactate va fi nevoie de o susținere directă, pentru că toate crizele tind să pună presiune pe prețul alimentelor.

Ce sfaturi le puteți da antreprenorilor din România?

E foarte dificil sa dai sfaturi bune în acest moment. Crizele nu seamănă între ele și cu siguranță criza generată de COVID 19 e una foarte diferită. Deși nu există rețete, probabil câteva lucruri de bază trebuie făcute: asigurarea unui cash flow, adaptarea pe cât posibil la condițiile pieței. Aceste două lucruri pot însemna măsuri foarte diferite pentru companii diferite. Un IMM poate are nevoie să îmbunătățească cu cash collection, o microîntreprindere poate are nevoie să păstreze un tampon de cash. Adaptarea la condițiile pieței poate însemna schimbarea cu totul a producției unei microîntreprinderi (din producție publicitară în producție de viziere anti COVID19) sau pentru alt IMM înseamnă livrari la domiciliu, care sa înlocuiască vânzările spre HORECA.

Cum va recepționa domeniul producătorilor de alimente din România efectele acestei crize și ce particularități există în acest sector?

De obicei sectorul alimentar este afectat mai puțin de crize, în termeni ai vânzărilor totale. Alături de medicamente, servicii medicale, telecomunicații și utilități, hrana face parte din nevoile de bază. Oamenii amână achiziția celui mai nou tip de telefon sau a unui autoturism, hrana ajunge să fie redusă de obicei prin cumpărarea strict necesară și se renunță la risipă. Însă presiune pe costuri există și se poate amplifica major. Costurile de transport, costurile hranei animalelor, ale energiei și gazelor, ale ambalajelor (mai ales datorită cursului de schimb leu-euro), toate acestea ar putea crește necontrolat. Producția alimentară este foarte sensibilă la condițiile de mediu. Dacă peste criză se va suprapune și o secetă așa cum este cazul acum (severitatea o vom înțelege pe deplin abia în noiembrie), impactul asupra costurilor va fi uriaș. Cele mai pesimiste scenarii vorbesc despre creșteri ale prețurilor cu 25% până la finalul anului.

Putem contura deja imaginea relațiilor de afaceri din perioada post-criză?

Cu siguranță, criza va schimba relațiile de afaceri. Unele dintre aceste relații vor fi mai strânse, între companii care au înțeles să coopereze și să comunice constant, pentru a permite partenerilor să ia decizii corecte și în timp util. Probabil va exista și un număr important de companii care vor pierde major cifra de afaceri. Asta nu datorită lipsei de putere de execuție, cât mai ales din cauză că nu își vor asculta și înțelege partenerii.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

Sala Sporturilor din Brașov devine „spital de campanie“ pentru tratarea pacienților cu Covid-19

Articolul următor

Finanțări pentru IMM-uri prin programul IMM Invest Romania

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share