Abonează-te
Abonează-te

Primesti pe mail cele mai noi articole publicate

POZITIV TB: Ioana Oltean (Napoca Imobiliare): „Va fi o perioadă în care se va face diferența între cei care fac imobiliare după „ureche” și cei care lucrează profesionist cu strategii și resurse”

Ioana Oltean este unul dintre fondatorii agenţiei Napoca Imobiliare din Cluj-Napoca, una dintre cele mai dinamice şi active firme din România. Expertul imobiliar vorbeşte despre problemele şi oportunităţile cu care sectorul real-estate se va confrunta în această perioadă. Deşi există o scădere economică semnificativă de la începutul crizei generate de Covid-19, Ioana Oltean consideră că rezidenţialul românesc va creşte în viitor.

 

Puteți estima acum ce impact economic va avea criză Covid-19 în România? Cum va fi afectat sectorul imobiliar?

Criza COVID -19 va avea un impact extrem de puternic asupra economiei la nivel general și totul se va întâmpla într-un dinamism neașteptat. Datorită faptului că vorbim despre o însumare a mai multor factori care vor influența direct și indirect economia cu atât mai mult trebuie să NU ,,așteptăm” pentru a vedea ce se întâmplă, ci să acționăm. Antreprenorii trebuie să fie alături de oamenii lor, precum și angajații trebuie să fie alături de antreprenori, să urmărească aceeași viziune. Unii își vor propune ca viziune să supraviețuiască, unii să nu piardă, unii să aibă profit, iar alții să se dezvolte. Depinde de domeniu sau de pretențiile fiecărui leader și manager.

Până la urmă trebuie să fim realiști, este o situație care afectează foarte multe domenii de activitate dar și care clădește punți pentru noi afaceri, pentru noi orizonturi. Dacă ar fi în contextul crizei COVID-19 doar criză economică, așa cum a fost în 2008, ar fi chiar ușor, deja am fi avut experiență. Dar este mai mult decât atât, este ceva nou: O criză de sănătate, urmată de panică, apoi o criză economică, ulterior o criză socială care poate duce la o rată de infracționalitate crescută.

Domeniul imobiliar este afectat în această perioadă decretată ca stare de urgență întrucât restricționează accesul cumpărătorilor la vizionarea proprietăților, agenții imobiliari sunt speriați în ce privește interacțiunea cu diverse persoane. În piață numărul de tranzacții noi a scăzut în aprilie 2020 poate și cu 80% față de perioada anterioară, investitorii sunt amânați de către bănci în ce privesc creditările până ,,se așază apele”. Și totuși nu avem nicio îngrijorare în ce privește încheierea tranzacțiilor în viitorul apropiat. Organizarea și pregătirea anterioară, sistemul intern ne ajută foarte mult în această situație, întrucât avem posibilitatea chiar să mărim echipa de vânzări datorită resurselor strategice pe care le deținem pentru ca aceștia să aibă rezultate frumoase în continuare. În această perioadă chiar dezvoltăm un proiect internațional despre care vom discuta cât de curând.

Domeniul imobiliar, deși trece de multe ori prin diverse stadii și poate fi riscant, este un domeniu învingător întotdeauna, doar că nu rămân aceiași jucători. Dacă știi în ce echipă să joci, învingi, dacă nu, pierzi: tranzacțiile vor continua, dezvoltatorii vor construi în continuare, speculanţi vor exista mereu.

Va fi o perioadă în care se va face diferența între cei care fac imobiliare după ureche și cei care lucrează profesionist cu strategii și resurse. Nișa de clienți va fi schimbată, condițiile de creditare vor fi diferite. Anumite categorii de proprietăți vor fi acum mai apreciate, cum ar fi cele din mediul rural. După cum am declarat și anul trecut în alte interviuri și discuții specializate am preconizat o scădere de 20%-25%  în acest an, ceea ce se va adeveri până la sfârșitul anului, urmată de o menținere, apoi din nou o creștere. Asta dacă nu urmează un nou val de Covid-19 care din nou poate crea ape tulburi în economie. Agenția noastră a făcut un mic studiu la începutul lunii aprilie, la un eșantion de 1.000 de proprietari din Cluj, peste 57% au scăzut deja prețurile cu peste 10% din cele de listă.

 

Ce rol ar trebui să aibă Guvernul și ce măsuri concrete ar trebui luate de autorități pentru a sprijini companiile și mediul de afaceri din România?

Întotdeauna evit subiectele politice pentru că sunt infinite. Cu toții știm ce rol ar trebui să aibă puterea executivă a unui stat. Guvernul știe, de asemenea, ce ar trebui să facă. Știe că ar trebui să ofere susținere financiară în asemenea situații, să asigure un sistem de sănătate funcțional, știe că trebuie să asigure siguranța cetățeanului, să dezvolte economia țării etc. Guvernul niciodată nu va fi pregătit, iar oamenii niciodată mulțumiți. Așa că doar sperăm ca din puținul care este la buget acesta să fie gestionat cât mai corect cu putință. Având în vedere că privatul susține majoritar bugetul statului, categoric trebuie să se pună accent pe oferirea unui suport financiar către aceștia prin eșalonarea taxelor, plafonarea prețurilor la utilități și alimente. Producția românească să fie încurajată și facilitată, numirea unor manageri de spitale capabili care să nu mai facă atâtea gafe și să nu cunoască niște lucruri simple de a crea niște circuite, dotarea tuturor cadrelor medicale cu echipamente: măști, mănuși, viziere, combinezoane, strictul necesar şi lista poate continua.

 

 Ce sfaturi le puteți da antreprenorilor din România?

Primul lucru care trebuie făcut într-o asemenea situație este reducerea costurilor. Pe lângă asta antreprenorii trebuie să-și pregătească strategia pentru revenire, în paralel cu o strategie de menținere a unei comunicări deschise cu angajații, clienții și furnizorii.

Să-și reevalueze cerințele clienților și să încerce să se adapteze la acestea. Să ia în considerare cum va trebui să acționeze într-o lume schimbată. Să își facă un plan de cum va trebui să arate afacerea lor după această perioadă. Și un sfat extrem de important: să rămână cu capul pe umeri, să-și echilibreze emoțiile și stările negative, să ceară ajutorul specialiștilor dacă este nevoie. Fiecare criză este urmată de o expansiune și o evoluție, așa că depinde de noi dacă ne lăsăm sau nu.

 

Cum va recepționa economia din România efectele acestei crize și ce particularități există în sectorul dvs?

Economia din România va fi obligată să se orienteze spre digitalizare întrucât ne aflăm cam la coada Uniunii Europene din acest punct de vedere. Va fi o evoluție a sistemelor operaționale din cadrul companiilor, o adaptare a unui procent de sub 50% din firme.

Domeniul imobiliar întotdeauna va prezenta un mare interes la nivel mondial și întotdeauna va exista dinamism. Când piața este scăzută, investesc fondurile de investiții și speculanții, când piață este în creștere, rezidenţialul și comercialul sunt la mare căutare. Chiar dacă restricțiile actuale blochează piața, este pentru o perioadă scurtă de timp.

 

Ce oportunități vedeți pentru oamenii de afaceri din țara noastră în acest context? Există viață și după?

Întotdeauna vor există oportunități! Fie prin reinventarea businessului existent, fie prin schimbarea nișei de clienți, fie prin orientarea spre o altă direcție sau chiar al unui alt business. Întrebările cheie sunt cu ce preț și în cât timp? Cât de pregătiți sunt oamenii de afaceri pentru asemenea schimbări, câți se pot adapta, câți au resursele necesare și cunoștințele necesare să o facă, …rămâne de văzut. Dacă, în ultimii ani, România a avut o creștere economică frumoasă, această perioadă va lăsa răni în multe afaceri. Dar, după cum am spus mai devreme se vor crea și noi afaceri de succes și altele vor înflori, cum e domeniul IT, alimentar, magazinele on-line, curieratul etc. Poate avea un impact pozitiv în ce privește agricultura țării noastre. M-aș bucura dacă această situație ar trezi interesul statului de a ajuta producătorii, de a-i susține și dacă am deveni o puternică sursă de producție în agricultură. Avem un sol fertil și prielnic pentru multe culturi: cereale, legume, fructe. Nu degeaba doi papi au afirmat că România este Grădina Maicii Domnului!

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articolul anterior

CE a publicat Regulamentul ce include propunerile României de flexibilizare a fondurilor europene

Articolul următor

Grupul Mobexpert își redeschide, de astăzi, o parte din magazine. Urmează și reluarea activității fabricilor

Citește și despre galele The Voices of Business Awards:
The Voices of Business Awards Cluj 2023
The Voices of Business Awards Alba 2023
The Voices of Business Awards Sibiu 2023
The Voices of Business Awards Brașov 2023
Citește și:
Zi de Zi știri economice:
Loading RSS Feed
Total
0
Share