Infrastructura Timiș Transport

România, condamnată la plata a 48 de milioane de euro pentru lotul 2 din autostrada Lugoj – Deva. Ministrul Bode reacţionează

Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris a dat dreptate, la a doua judecare, companiei italiene Salini, în disputa pe care aceasta a avut-o cu Compania de Drumuri în problema rezilierii parţiale a contractului de construcţie a lotului 2 din autostrada Lugoj – Deva. Vorbim despre porţiunea de tuneluri, care a fost scoasă din contractul iniţial. Acum, italienii au câştigat şi ar trebui să primească 48 de milioane de euro.

Ce e şi mai interesant este că decizia luată de Curtea de la Paris spune că rezilierea nu îşi produce efectul, iar contractul mai este şi acum ăn vigoare. Deci, italienii se pot apucat de lucru!

Dacă România nu se va grăbi să rezolve problema bucăţii cu tuneluri este în pericol să piardă toată finanţarea europeană aferentă autostrăzii Lugoj – Deva.

Contractul a fost reziliat parţial pe data de 10 august 2017.  La acel moment, Compania de Drumuri solicitase deja constructorului Salini să realizeze proiectul tehnic pentru secțiunea cu tuneluri, deși contractul semnat inițial nu prevede așa ceva, pentru ca ulterior să nu mai plătească pentru acest document.

Italienii, nemulţumiţi, au atacat decizia la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris. Iar aceasta a stabilit sentinţa în acest caz. Una severă pentru statul român, care va trebui să plătească italienilor 230 de milioane de lei.

„Declară că Contractul este încă în vigoare; Declară că plata pentru lucrări modificate și suplimentare și elemente ale lucrărilor care ar fi trebuit, dar nu au fost, certificate este exigibilă; Acordă plata TVA la rata de 19% pentru certificările 1C, 1D, 1E, 1F, 1G, 1H, 1, 4.1, 4.2 și 5; Acordă daune-interese, reprezentând suma de 232.318.809,33 RON (incluzând dobânda până la 31 martie 2020), care să fie plătite de Pârâtă Reclamantei; Acordă dobânda calculată din ziua în care devin scandente daunele-interese până la plata integrală, la rata de bază Băncii Naționale a României +8%; Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 2.069.291,30 GBP și 67.327,52 EUR și 3.020.270,24 RON, reprezentând cheltuieli de judecată și reflectând succesul relevant al Reclamantei; Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 142.855 USD, reprezentând cheltuili de arbitraj; Respinge toate celelalte revendicări și cereri reconvenționale”, se arată în decizia Curţii de la Paris.

 

Ministrul Transporturilor anunţă contestarea deciziei: Angajaţii CNAIR au refuzat să se prezinte în instanţă

 

După ce vestea a ajuns la urechile actualului ministrul al Transportului, Lucian Bode, acesta a declarat, conform Digi 24 că situaţia este una inadmisibilă, dar a acuzat şi personalul CNAIR ar fi refuzat să meargă în instanţă şi să apere interesele Companiei, dar şi ale României. Acum, decizia de la Paris va fi contestată.

„Fostul contract este în vigoare. Asta spune decizia Curţii de Arbitraj de la Paris. Asta presupune că antreprenorul italian trebuie să fie repus în contract să continue lucrările la valorile stabilite în contract şi, bineînţeles, noi să achităm acele despăgubiri. Acest lucru este inadmisibil din punctul meu de vedere. Vorbesc despre a doua instanţă, pentru că în primă instanţă statul român a câştigat. Compania de Drumuri a avut câştig de cauză dintr-un motiv foarte simplu. Constructorul a semnat acel contract de execuţie a lotului 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva, acei 28 de kilometri, în 2013, pentru o valoare de 560 de milioane de lei. În 2017, Compania de Drumuri a decis să scoată din contract o secţiune – 10 km – pentru un motiv, cred eu, la fel de simplu şi sustenabil. Şi anume valoarea lotului, a secţiunii era cu 130% mai mare decât valoarea iniţială a contractului. Nu aveai cum să suplimentezi valoarea unui contract de 120 de milioane de euro cu încă 130 de milioane de euro. Aşadar, am câştigat în primă instanţă”, spune Bode, conform sursei citate.

El a adus acuzaţii extrem de dure unor angajaţi ai CNAIR, spunând că aceştia pur şi simplu au refuzat să se prezinte în instanţă pentru a apăra interesele companiei.

„Am aflat de la avocatul angajat de companie un lucru şocant: între prima instanţă şi Curtea de Arbitraj de la Paris niciun angajat al statului român nu s-a prezentat să apere interesele statului român. Pur şi simplu, angajaţi ai Companiei de Drumuri au refuzat să meargă în instanţă şi să spună adevărul şi să apere interesele statului român. Acest lucru eu mă angajez public că-l voi clarifica”, a mai declarat Bode, la Digi24.

 

Related posts

Aeroportul Internațional Timișoara a pus în funcțiune un nou sistem de balizaj performant

Robert Bloancă

Astra Vagoane Călători și Siemens – cele mai economice tramvaie

Stefana Muresan

Documentația pentru Drumul Meseșului, trimisă la finanțare europeană

Nora Dumitrescu

CJ Cluj a investit în acest an 183 mil. euro în reabilitarea infrastructurii rutiere judeţene

redactia

Peste o mie de studenţi au desfăşurat proiecte de internship în cadrul unităţilor companiei Continental România

Robert Bloancă

Bega Business Center – in December 2017

Ionut Oprea

mӧmax a redeschis magazinele și depozitele din Oradea și Timișoara

Traian Dan

CFR SA a testat noul sistem centralizat de semnalizare şi dirijare a traficului feroviar, pe tronsonul Arad-Curtici

Stefana Muresan

BCR a câștigat contul CNAIR pentru rovinietă și taxa de pod de la Cernavodă

Ion Surdu

Se reiau zborurile de pe Aeroportul din Sibiu: primele destinații – Stuttgart, Viena și München

Ion Surdu

Marile proiecte de infrastructură ale Clujului, în atenția Comisiei Europene

Nora Dumitrescu

Au fost finalizate lucrarile de asfaltare pe drumul judetean 151C Tritenii de Jos – limita cu judetul Mures

Stefana Muresan

Noua companie aeriană, lansată de proprietarul Christian Tour, va efectua zboruri de pe Aeroportul Sibiu

Papuc Irina

Autostrada Transilvania, propusă pentru fonduri europene

Nora Dumitrescu

Porr Construct aproape de finalizarea lucrărilor la pasajul Universității din Oradea

Traian Dan

Transportatorii vor reducerea TVA la 5% la transporturi și creșterea diurnei

Traian Dan

Optimist, Autostrada Transilvania va lega Tîrgu Mureș de Cluj-Napoca în 2019

Ligia Voro

Membrii mediului social, economic și administrativ vor colabora pentru dezvoltarea județului Timiș, în cadrul unui nou Consiliu

Robert Bloancă

Primăria Timişoara caută firmă pentru extinderea sistemului de trafic management, pentru 14 milioane de lei

Robert Bloancă

Trenul de mare viteză Cluj – Episcopia, propus pentru fonduri europene

Nora Dumitrescu

Nestle, cu o fabrică în Timișoara, lider pe piața napolitanelor

Stefana Muresan

TCI a finalizat un parking de 5,6 milioane de euro în Mănăștur

Nora Dumitrescu

Măsurile de fluidificare a traficului şi de eficientizare a transportului public – prioritățile bugetului municipiului Cluj-Napoca

Stefana Muresan

Braşov: Licitaţie pentru 20 de autobuze hibrid şi 32 de autobuze electrice

Stefana Muresan

Leave a Comment