Infrastructura Timiș Transport

România, condamnată la plata a 48 de milioane de euro pentru lotul 2 din autostrada Lugoj – Deva. Ministrul Bode reacţionează

Curtea Internaţională de Arbitraj de la Paris a dat dreptate, la a doua judecare, companiei italiene Salini, în disputa pe care aceasta a avut-o cu Compania de Drumuri în problema rezilierii parţiale a contractului de construcţie a lotului 2 din autostrada Lugoj – Deva. Vorbim despre porţiunea de tuneluri, care a fost scoasă din contractul iniţial. Acum, italienii au câştigat şi ar trebui să primească 48 de milioane de euro.

Ce e şi mai interesant este că decizia luată de Curtea de la Paris spune că rezilierea nu îşi produce efectul, iar contractul mai este şi acum ăn vigoare. Deci, italienii se pot apucat de lucru!

Dacă România nu se va grăbi să rezolve problema bucăţii cu tuneluri este în pericol să piardă toată finanţarea europeană aferentă autostrăzii Lugoj – Deva.

Contractul a fost reziliat parţial pe data de 10 august 2017.  La acel moment, Compania de Drumuri solicitase deja constructorului Salini să realizeze proiectul tehnic pentru secțiunea cu tuneluri, deși contractul semnat inițial nu prevede așa ceva, pentru ca ulterior să nu mai plătească pentru acest document.

Italienii, nemulţumiţi, au atacat decizia la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris. Iar aceasta a stabilit sentinţa în acest caz. Una severă pentru statul român, care va trebui să plătească italienilor 230 de milioane de lei.

„Declară că Contractul este încă în vigoare; Declară că plata pentru lucrări modificate și suplimentare și elemente ale lucrărilor care ar fi trebuit, dar nu au fost, certificate este exigibilă; Acordă plata TVA la rata de 19% pentru certificările 1C, 1D, 1E, 1F, 1G, 1H, 1, 4.1, 4.2 și 5; Acordă daune-interese, reprezentând suma de 232.318.809,33 RON (incluzând dobânda până la 31 martie 2020), care să fie plătite de Pârâtă Reclamantei; Acordă dobânda calculată din ziua în care devin scandente daunele-interese până la plata integrală, la rata de bază Băncii Naționale a României +8%; Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 2.069.291,30 GBP și 67.327,52 EUR și 3.020.270,24 RON, reprezentând cheltuieli de judecată și reflectând succesul relevant al Reclamantei; Dispune că Pârâta va plăti Reclamantei 142.855 USD, reprezentând cheltuili de arbitraj; Respinge toate celelalte revendicări și cereri reconvenționale”, se arată în decizia Curţii de la Paris.

 

Ministrul Transporturilor anunţă contestarea deciziei: Angajaţii CNAIR au refuzat să se prezinte în instanţă

 

După ce vestea a ajuns la urechile actualului ministrul al Transportului, Lucian Bode, acesta a declarat, conform Digi 24 că situaţia este una inadmisibilă, dar a acuzat şi personalul CNAIR ar fi refuzat să meargă în instanţă şi să apere interesele Companiei, dar şi ale României. Acum, decizia de la Paris va fi contestată.

„Fostul contract este în vigoare. Asta spune decizia Curţii de Arbitraj de la Paris. Asta presupune că antreprenorul italian trebuie să fie repus în contract să continue lucrările la valorile stabilite în contract şi, bineînţeles, noi să achităm acele despăgubiri. Acest lucru este inadmisibil din punctul meu de vedere. Vorbesc despre a doua instanţă, pentru că în primă instanţă statul român a câştigat. Compania de Drumuri a avut câştig de cauză dintr-un motiv foarte simplu. Constructorul a semnat acel contract de execuţie a lotului 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva, acei 28 de kilometri, în 2013, pentru o valoare de 560 de milioane de lei. În 2017, Compania de Drumuri a decis să scoată din contract o secţiune – 10 km – pentru un motiv, cred eu, la fel de simplu şi sustenabil. Şi anume valoarea lotului, a secţiunii era cu 130% mai mare decât valoarea iniţială a contractului. Nu aveai cum să suplimentezi valoarea unui contract de 120 de milioane de euro cu încă 130 de milioane de euro. Aşadar, am câştigat în primă instanţă”, spune Bode, conform sursei citate.

El a adus acuzaţii extrem de dure unor angajaţi ai CNAIR, spunând că aceştia pur şi simplu au refuzat să se prezinte în instanţă pentru a apăra interesele companiei.

„Am aflat de la avocatul angajat de companie un lucru şocant: între prima instanţă şi Curtea de Arbitraj de la Paris niciun angajat al statului român nu s-a prezentat să apere interesele statului român. Pur şi simplu, angajaţi ai Companiei de Drumuri au refuzat să meargă în instanţă şi să spună adevărul şi să apere interesele statului român. Acest lucru eu mă angajez public că-l voi clarifica”, a mai declarat Bode, la Digi24.

 

Related posts

Infrastructură de transport de 10 milioane de euro la Câmpia Turzii

Nora Dumitrescu

CFR Călători negociază achiziţia a 100 de trenuri de tip ”Săgeata albastră”

redactia

Clujul are cea mai performantă companie de transport public din România

Nora Dumitrescu

„Construirea poveștilor de succes comune": Tren de mare viteză Budapesta – Cluj – București

Stefana Muresan

Investiții de milioane de euro la Spitalul Municipal din Timișoara

Transilvania Business

S-a deschis segmentul de Autostradă dintre Gilău-Nădășelu

redactia

Tarom suplimentează frecvenţa pe ruta Bucureşti – Baia Mare

Stefana Muresan

Cel mai lung tunel de cale ferată construit după 1989

Stefana Muresan

Pasaje rutiere cu sistem de deszapezire in fundatie

Stefana Muresan

Germanii de la Mahle tind spre 1.000 de angajaţi în Timişoara

Stefana Muresan

Un nou tren produs în România, în probe pe ruta București-Predeal

Papuc Irina

Publicitatea din zona de vest a țării şi evoluţia acestui sector

Transilvania Business

O nouă companie aeriană operează zboruri spre și dinspre Germania, de pe Aeroportul Timișoara

redactia

Programul Operaţional Regional a adus fonduri europene de 221 milioane de euro în Timiş

Robert Bloancă

Fond de investiţii din Las Vegas, fuziune de 50 mil. dolari cu grupul Maxagro

Stefana Muresan

Parking cu terasă verde și teren de sport la Cluj

Nora Dumitrescu

La Timişoara, primăria pregăteşte o autostradă pentru biciclete lungă de 17 kilometri, o investiţie, 3,6 milioane euro

Robert Bloancă

Universitatea de Vest din Timișoara a lansat comunitatea absolvenților din capitală

Stefana Muresan

Constructorul de pe lotul 3 Lugoj-Deva răspunde acuzațiilor

Ligia Voro

Industria ospitalității din Timișoara adresează autorităților un memoriu și cere eliminarea activităților din domeniu de pe lista celor blocate de pandemie

Robert Bloancă

Progres în zona localităţii unde Autostrada Transilvania trece de două ori Mureșul; constructor – Astaldi

Stefana Muresan

Timiș: Aquapark în Buziaş, investiție de 10 milioane de euro

Stefana Muresan

CNAIR, licitaţie de 9,6 milioane de euro pentru achiziţia de panouri fonoabsorbante

redactia

Trei oferte pentru proiectarea și execuția autostrăzii Brașov-Bacău

Ligia Voro

Leave a Comment