Agricultura Investitii Judete Lideri si afaceri POZITIV TB Producători Slider Ultimele stiri

Patricia Maria Ştirbu, președinte Summit Agro Romania: Puterea Pamântului (RO&ENG)

”…Nicăieri în Europa de Vest, nu am întâlnit o asemenea generație de oameni de afaceri, care, în condiții dificile, au reușit să creeze valoare adăugată în comunitățile din care fac parte. Ei și-au asumat rolul statului, devenind centre de excelență în tehnologie, în producție, devenind cei mai importanți angajatori din zonele lor. Productivitatea lor este de multe ori superioară multinaționalelor, cu care se află într-o concurență inegală, întrucât nu dispun de aceleași resurse. Cum ar fi arătat România astăzi dacă acești antreprenori ar fi avut o mai mare susținere din partea statului?! Sunt convinsă că dacă statul român va putea să susțină aceste centre de excelență în afaceri, ele se vor dezvolta și vor crea niște branduri și pe piața externă”, susține Patricia Maria Știrbu, președintele Summit Agro, într-un interviu acordat colegilor Alin ZAHARIE & Aurelian GRAMA. Fotografiile sunt realizate de Ștefan Tóth. 

 

Foto: Ștefan Tóth

Number One al Summit Agro România și Balcani, Patricia Maria Ştirbu a acordat Transilvania Business un interviu în exclusivitate. Profesional, tematic, elitist, atât de aproape de principiile managementului occidental și transatlantic, de valorile perfomanței multinaționalelor, dar și elemente de haiku și de profundă înțelepciune clasică a pământului strămoșesc…

Pentru cititorii revistei Transilvania Business, cine este Patricia Maria Ştirbu?
Patricia Maria Știrbu, Președinte Summit Agro România: Patricia este o ardeleancă get-beget, cu rădăcinile în Maramureș si Sălaj, orădeancă prin naștere, a cărei personalitate și carieră au prins contur prin modelul părinților.

Tata, agronom care și-a lăsat amprenta în cartea de aur a pomiculturii românești, înființând și exploatând mii de hectare de plantații pomicole, cu arbori și arbuști fructiferi din toate speciile, inclusiv prima cultură de migdal, din această zonă a Europei, plantații care deserveau piața internă și exportul în Occident. De la tata, am preluat pasiunea pentru științele exacte, natură, agricultură și pasiunea de a conduce o afacere. Cu tata colindam de mică prin livezile înflorite sau asistam la recoltarea fructelor pârguite, bucurându-mă de parfumul și dulceața lor.

Mama, dascăl, care a modelat cu măiestrie generații de copii minunați, de la care am preluat dragostea pentru cuvânt și filologie. Mama obișnuia să-l parafrazeze pe Goethe, îndemnându-mă, mereu, să încep să fac, ceea ce visez că pot face.

Bunicul preot, pasionat de limbi străine, cu care vorbeam de mică în limba franceză și care obișnuia să-mi spună: „câte limbi vorbești, atâția oameni valorezi”. Într-adevăr am testat asta pe „pielea proprie” când am ajuns să conduc afacerea Nufarm pe tot Sudul Europei și am putut să vorbesc cu fiecare angajat pe limba lui.

Am ajuns un administrator de afaceri de succes, clădind piatră cu piatră, pe studiile și experiența internațională câștigată. Am absolvit la Cluj-Napoca două facultăți: Horticultura și Litere (Italiană/ Engleză) și un doctorat în Agronomie, Fitopatologie; la Londra am absolvit un Executive MBA la Hult. Am continuat să studiez, în întreaga mea carieră, câștigând competențe de management, în America, la Columbia Business School și la George Washigton University, având șansa să lucrez pentru companii multinaționale de excepție, Dow AgroSciences (17 ani), Nufarm (4 ani) și Sumitomo Corporation din 2019.

În toți acești 22 de ani am lucrat într-o largă panoplie de roluri, de la roluri cu responsabilități pe o țară, la roluri pe EMEA (Europa, Africa și Orientul mijlociu) și roluri globale, în vânzări, cercetare-dezvoltare, omologare, six sigma, marketing operațional, marketing strategic și administrație generală de business.

 

Ați acumulat o experiență profesională amplă și în topul european. Care au fost momentele cele mai importante ale acestor ultimi 20 de ani?

P.M.Ș.: Din cei 22 de ani de carieră în această industrie, am trăit 15 ani în Franța, unde am plecat împreună cu soțul meu, fiind promovată, în timp ce lucram la Dow AgroSciences, în România.

Își amintesc și acum colaboratorii și prietenii mei cum le spuneam că nu plec definitiv, că plec să învăț, să cunosc businessul global, ca să pot să mă întorc, acasă, cu bagajul acumulat și să construiesc o afacere, în România.

Am preluat deci roluri cu responsabilitate pentru EMEA și am călătorit foarte mult. Nu am pierdut niciodată contactul cu România, făcând parte din conducerea pentru EMEA și susținând investițiile companiilor la care am lucrat, în proiectele pentru România.

Am condus programul de dezvoltare comercială pentru Dow AgroSciences Eufrasia, apoi am construit strategia globală pentru cele mai importante culturi pentru Nufarm, după care am preluat administrația generală de biz, ca Președinte și CEO pentru Nufarm Franța și cel mai important Hub European Nufarm, Sudul Europei (Franța, Spania, Italia, Portugalia, Turcia), leagănul agriculturii europene, cu un biz de câteva sute de milioane de euro, care includea și o fabrică de produse pentru protecția plantelor, în Franța.

 

La începutul anului 2019 deveneați președinte al companiei Summit Agro România. Cărui vis i-ați dat din nou viață acasă în România? Care a fost declicul și provocarea? Manager peste România și Balcani…

P.M.Ș.: Anul trecut am luat decizia să ne întoarcem acasă. Știam de la șefi de-ai mei, cu bogată experiență de relocare în diverse țări cu familiile lor, că nu este indicat să muți copiii dintr-o țară în alta, după ce împlinesc 10 ani. Zis și făcut, pentru că Andrei urma să împlinească cei 10 ani.

Declicul a venit când am primit propunerea de la Sumi Agro Europe, o companie cu peste 1.000 de angajați, aparținând grupului japonez Sumitomo Corp Group, să conduc afacerea din România, statele din fosta Iugoslavie, Moldova și Bulgaria.

Sumitomo Corporation este în top 500 al celor mai mari companii pe plan mondial, fiind una din companiile multinaționale care se află în fruntea procesului de dezvoltare economică globală.

Provocarea a fost ca după acumularea experienței în companii americane și australiene să performez într-un business aparținând unei culturi, extrem de interesante, din Țara Soarelui-Răsare, pe care să-l adaptez la specificitatea locală. Am fost atrasă de ideea de a reuși să repornesc și să dezvolt afacerile din această zonă, cu potențial, dar care se aflau într-un con de umbră, de câțiva ani.

Și să știți că orice realizări ai avea în străinătate, acestea nu au dulceața celor pe care le obții în țara ta, în fața familiei, prietenilor și partenerilor, pe care îi cunoști de o viață.

O altă oportunitate, pe care doresc să o explorez în viitorul apropiat, este aceea de a identifica în România și în regiune, și alte afaceri în care grupul Sumitomo Corporation să investească, pe lângă agricultură.

Foto: Ștefan Tóth

Cum a fost acest prim an? Cât și cum diferă activitatea dumneavoastră din cadrul Summit Agro România față de cea din Franța? O româncă top management în Occident revine în fotoliul de Președinte pe arealul Balcanilor…

P.M.Ș.: A fost ca o călătorie în timp, cu revenirea la același tip de business și la aceiași oameni, dar cu 15 ani mai târziu. Între timp mediul de biz și nevoile fermierilor au devenit mult mai competitive.

2019 a fost un an lung și plin de încercări, dar echipa Summit Agro România a reușit să dovedească că, lucrând împreună și concentrându-ne să comunicăm mai bine cu clienții, am reușit să ne îndeplinim sarcina de a fi profitabili și de a răsplăti încrederea celor mai importanti producători japonezi, de a le reprezenta produsele pe piața din România și Balcani.

Oamenii sunt la fel de bine pregătiți ca și în Occident și de multe ori mai motivați, iar firea sociabilă a românului este de mare ajutor, în construirea unor relații de afaceri internaționale.

Am fost administrator de companii în Franța, Italia, Spania, Portugalia, unde peste tot eram considerați mari contribuabili la buget, la fel cum suntem și cu Sumitomo în România, dar cred că în România există încă o reținere a instituțiilor statului în a crea parteneriate cu investitorii, parteneriate care să susțină investițiile și accesul la tehnologii performante. Ar fi minunat ca statul român să înțeleagă că poate avea nu numai un rol de controlor și încasator, ci și un rol mult mai important, de potențiator și dezvoltator de afaceri. La fel, ar fi bine ca autoritățile din agricultură să se consulte mai mult cu fermierii și cu ceilalți jucători din domeniu.

Pe de altă parte, este de lăudat faptul că Ministerul Agriculturii din România nu a căzut în capcana unor politicieni europeni, fără legătură cu realitatea, care cred că alimentele cresc pe rafturile magazinelor și care nu și-au prăfuit niciodată pantofii să se întâlnească măcar cu lucrătorii pământului, dar care sunt mari experți în tehnologie și susțin lozinci și politici precum „zero pesticide”. Toate aceste țări și-au blocat potențialul în agricultură, ceea ce a permis ca România să se detașeze și să devină numărul 1 în Europa la porumb și floarea-soarelui, fiind în plutonul celor mai mari producători europeni, la nu mai puțin de 6 culturi vegetale. Nu sunt multe domenii economice în care România se ridică la acest nivel. Și atunci, corelat cu acest succes al producătorilor români, acum trebuie să vină puternic și politicienii și funcționarii români care să fie și ei tot pe primele locuri la susținerea cauzei acestor producători români, în Europa. Și dacă producătorul român va vedea că are cine să lupte pentru el, la nivel european, vom vedea și noi cum valoarea contribuției agriculturii la bugetul de stat va crește.

 

Care sunt atuurile Summit Agro România? Care este istoria prezenței românești a companiei pe care o coordonați în Balcani ?

P.M.Ș.: Summit Agro Romania a fost înfiinţată în 1997, iar din 2016 a devenit un “hub” ce coordonează activitatea, atât în România, cât și în Bulgaria, statele din fost Iugoslavie și Republica Moldova.

Suntem singura companie japoneză 100%, cu o tradiție de peste 20 ani pe piața din România, cu un portofoliu complet pentru fermieri: produse pentru protecția plantelor, fertilizanți și adjuvanți. Fiind o companie japoneză, avem o foarte bună colaborare și acces la producători și molecule din Japonia, produse cu care de-a lungul celor peste 20 de ani am devenit cunoscuți la nivel european și numărul 1 pe anumite segmente de piață, din România.

Summit Agro este o companie bazată pe tehnologie și dezvoltarea soluțiilor eficiente, pe inovație și creativitate, în pas cu noile tendințe.

Compania noastră are alianțe strategice și investiții în Sipcam Europe, pentru a acoperi mai bine piețele europene și a deservi mai bine fermierii din aceste țări, precum și în Futureco Bioscience Spania, care să ne ajute să minimalizăm impactul agriculturii asupra mediului înconjurător și să răspundem mai bine nevoilor societății moderne, venind cu soluții agricole pe BioStim și BioControl.

Printre mărcile cele mai cunoscute pe care le comercializăm în România, unde avem omolgate peste 50 de produse, pot aminti insecticidele Mospilan 20SG și Trika Expert, fungicidele Cyflamid 5EW și Topsin 70WDG, erbicidele Nisshin, Targa Super 5EC şi fertilizanţii BrasiPro și Shigeki.

Foto: Ștefan Tóth

Care sunt prioritățile Summit Agro pentru piața românească?

P.M.Ș.: Păstrăm în continuare produsele pentru protecția plantelor consacrate și apreciate de parteneri și fermieri, dar dezvoltăm continuu portofoliul, căutând molecule noi și eficiente, astfel încât să putem acoperi mereu nevoile partenerilor noștri și ale fermierilor și să ne dezvoltăm armonios, împreună.

Investim la nivel de grup, împreună cu furnizorii noștri, în cercetare și dezvoltarea de produse, care să vină în sprijinul fermierilor pentru problemele cu care se confruntă în ultimii ani.

Și echipa Summit Agro România a evoluat în 2019 și continuă să evolueze, adaptându-și structura la nevoile unui business care să răspundă solicitărilor pieței, focusul ei în 2020 fiind să ofere sprijin și servicii dedicate, adaptate partenerilor și fermierilor din România.

Echipa este dinamică, cu o prezență în teren, asigurată de 9 directori de vânzări, susținuți de directoarea comercială, un manager binecunoscut în industria noastră, precum și o echipă de profesioniști, în back office.

Nu am făcut nicio concediere de când am venit în țară, am încercat să găsesc fiecărui angajat cel mai potrivit loc în echipă, în care să contribuie cel mai mult și în care să se simtă apreciat. Chiar în această perioadă de criză, am reușit să mai atragem două talente, și sunt deschisă în continuare la lărgirea echipei cu specialiști care înțeleg businessul și care vor să pună umărul, la o afacere de succes.

Anul acesta mi-am propus să lansez un program de Internship pentru tinerii care doresc să continue munca părinților lor în domeniul agricol, și care vor putea să câștige experiență la noi în firmă, înainte să se întoarcă să-și ajute părinții sau să-și conducă propriile afaceri.

 

Cercetarea și inovația, aspecte determinante pentru o companie din domeniul protecției plantelor. Ce ne puteți dezvălui legat de aceste aspecte ?

P.M.Ș.: Așa cum spuneam, avem o foarte bună colaborare și acces la producători și molecule din Japonia, dar și la producători din Europa, din Italia, Spania sau Franța, vizionari și inovatori, care ne vor ajuta să aducem și pe piața din România și Balcani noi produse dezvoltate prin tehnologii de ultimă generație, care să ne garanteze menținerea standardelor ridicate și a calității dovedite partenerilor și fermierilor din România, în cei peste 22 de ani de activitate.

De câțiva ani consolidăm și o gamă de produse BIO – Seipro („sei” vine de la seicho, care în limba japoneză înseamnă creștere și „pro” – produse pentru profesioniști), urmând și anticipând trendurile din industrie, oferind astfel fermierilor, așa cum i-am obișnuit, soluții inclusiv pentru agricultura organică – BIO.

 

Care sunt noutățile lui 2020 în portofoliul de produse Summit Agro pentru fermierii din Romania?

P.M.Ș.: În 2020, Summit Agro România a lansat 7 produse ce vin în sprijinul fermierilor, cu atuuri din punct de vedere al substanţelor active sau combinaţiei de substanţe active utilizate: Lieto, fungicid pentru vița de vie, cartof, tomate; Click Pro, erbicid pentru porumb și gama Bio – Seipro, ce înglobează acum 6 produse de excepție, pentru o gamă largă de culturi.

 

Legătura directă cu fermierii este asigurată de către distribuitori naționali, regionali și locali. Raporturile profesionale și, mai ales, relația cu agricultorii din Transilvania. Ce le oferiți, ce i-ați învățat și invers, și care e sfatul primordial…?!

P.M.Ș.: Mi-am început cariera în această industrie, cu distribuitorii și agricultorii din Transilvania și pot spune că interacțiunea cu ei a fost resortul care m-a propulsat în carieră. De aceea, când am revenit în România, m-am întors literalmente acasă la mine, la Oradea, într-un oraș model, pentru întreaga societate românească actuală.

Am fost foarte bucuroasă să-i revăd și să încep să lucrez din nou cu toți colaboratorii și prietenii mei de odinioară, investitori în agricultură și industria alimentară, iar progresul lor în afaceri din ultimii 20 de ani este unul impresionant. Nicăieri în Europa de Vest, nu am întâlnit o asemenea generație de oameni de afaceri, care, în condiții dificile, au reușit să creeze valoare adăugată în comunitățile din care fac parte. Ei și-au asumat rolul statului, devenind centre de excelență în tehnologie, în producție, devenind cei mai importanți angajatori din zonele lor. Productivitatea lor este de multe ori superioară multinaționalelor cu care se află într-o concurență inegală, întrucât nu dispun de aceleași resurse. Cum ar fi arătat România astăzi dacă acești antreprenori ar fi avut o mai mare susținere din partea statului?! Sunt convinsă că dacă statul român va putea să susțină aceste centre de excelență în afaceri, ele se vor dezvolta și vor crea niște branduri de succes și pe piața externă.

Ce le oferim noi? Summit Agro oferă tot portofoliul de produse pentru fermieri, prin distribuitori profesioniști, fie ei naționali sau regionali, care dispun de logistică modernă (depozite, mijloace de transport speciale etc.) și, bineînțeles, de echipe tehnice și comerciale foarte bine pregătite, care vin în sprijinul fermierilor cu soluții tehnice, specifice fiecărei culturi, în funcție și de condițiile pedo-climatice din fiecare an, sau perioade din an.

Echipa Summit Agro din România este direct implicată, împreună cu echipele tehnice ale distribuitorilor noștri, în organizarea de lansări de produse noi, simpozioane tehnice, loturi demonstrative unde le oferim fermierilor informații tehnice amănunțite despre virtuțile produselor noastre, precum și integrarea lor în tehnologiile specifice fiecărei ferme.

Iar relația noastră este specială cu agricultorii din toate zonele țării, tuturor fermierilor le oferim produse performante, prietenoase cu mediul înconjurător și de înaltă calitate japoneză.

Un aspect la care țin foarte mult, pe parcursul întâlnirilor cu distribuitorii noștri și cu fermierii, bineînțeles, este de a dialoga cu ei. Îmi place să le ascult părerea despre situațiile întâlnite în fermă, despre cum se comportă produsele Summit Agro în diferite situații specifice și, de fiecare dată, am multe de învățat de la ei, fapt pentru care le mulțumesc.

Foto: Ștefan Tóth

Cât a influențat pandemia Covid-19 business-ul companiei, pe lanțul distribuitori, companii agricole, fermieri mari și mici?

P.M.Ș.: Am menționat mai înainte că avem parteneriate de colaborare cu distribuitori de inputuri pentru agricultură profesioniști, care și în condiții de forță majoră, ca și cea cauzată de Covid-19, reușesc să asigure o logistică impecabilă, astfel încât produsele comandate de fermieri ajung la destinație în timp foarte scurt, 24-48 de ore. Este puțin cam devreme să facem bilanțul business-ului pentru acest an, dar până în prezent, pot să vă spun că, pentru Summit Agro, ,,Semne bune anul are!”, mai ales în zona Transilvaniei, care nu a suferit foarte mult de seceta extremă din primele patru luni ale anului.

Criza Coronavirus a scos în evidență faptul că agricultura este cheia pentru societatea modernă. Agricultura trece printr-o multitudine de schimbări structurale, în toate țările europene și sunt onorată să conduc compania Summit Agro în aceste vremuri. Toată echipa noastră contribuie pozitiv la această nouă lume în agricultură și va fi în slujba fermierilor, respectând provocarea societății civile referitor la construcția unei Europe moderne, într-un mediu sănătos, pentru noi și copiii noștri.

 

Măsurile economice sunt mai mult pe hârtie, ca urmare a noilor realități. Care ar fi prioritățile? Urgente și concrete!

P.M.Ș.: La capitolul măsuri economice imediate, Agricultura trebuie să beneficieze de sprijin substanțial din partea guvernanților și a Comisiei Europene, dată fiind ponderea importanței acestui sector, imediat după Sănătate. Numai printr-o susținere reală și urgentă a agriculturii naționale, se poate oferi siguranța alimentară a românilor. Este mult loc de mai bine în privința aceasta, încă se importă în România alimente de bază, inclusiv legume, fructe, cartofi, carne, lactate, preparate sau semipreparate alimentare, care ar trebui să fie produse 100% în țară și chiar să avem excedent, pentru export.

 

Cum vedeți sprijinirea mediului de afaceri. Se poate vorbi de măsuri concrete comparabile cu cele din statele UE?

P.M.Ș.: Îmi place să cred că trăim într-o economie de piață autentică și nu am motive să mă îndoiesc, de acest lucru. Posibil sa fie și loc de mai bine, dar sunt convinsă că decidenții politici, prin măsurile legislative pe care le vor lua, vor armoniza mediul de afaceri național, cu cel al UE.

 

Care sunt prioritățile în criză și postcriză, înspre revenire, ale Summit Agro România?

P.M.Ș.: Prioritățile Summit Agro sunt foarte clare și aceleași, indiferent de perioada specială prin care trecem. Obiectivul nostru principal este să întărim parteneriatul cu toți distribuitorii din România și să oferim agricultorilor produse performante, de înaltă calitate. Ca prioritate, pentru mine ca manager, cu emoție vă spun, este să formez o echipă Summit Agro România unită, cu calități morale și profesionale excepționale. Urmăresc, cu perseverență, atragerea de buni specialiști, cu spirit întreprinzător, care pot să înțeleagă nevoile clienților și care sunt dispuși să lupte, ca să le îndeplinească. Numai așa, vom câștiga încrederea, în fața clienților noștri și le vom cuceri respectul.

Foto: Ștefan Tóth

Ce argumente merită să aducem în efortul general de a ne repatria profesioniștii…, o parte?

P.M.Ș.: Sunt convinsă că nu este român care trăiește și lucrează undeva în Europa sau în lumea largă, care nu se gândește, să se întoarcă acasă, cândva. Important este să nu se întoarcă doar la pensie. Cum și când o vor face este dificil pentru mine să anticipez, dar sunt convinsă că într-un mediu de afaceri propice și armonizat cu cel al UE, în România se pot găsi, încă, oportunități de a dezvolta afaceri prospere. Aici văd ca prioritate agricultura, industria alimentară, turismul, inclusiv cel cultural, domeniul IT și construcțiile, și mă gândesc aici la proiectele de infrastructură atât de necesare și urgente.

Dar o relocare cu familia, nu este ușoară. Îmi trece prin minte o comparație sugestivă – dacă ai plecat dintr-un loc e ca si cum ai fi scos o piatră din nisip, locul pietrei va fi imediat luat de particulele de siliciu și dacă vei dori să o pui înapoi, acest lucru va presupune un efort mare.

Dar dacă ne dorim cu adevărat să le dăm șansa de a reveni acasă, atunci trebuie să-i susținem în acest efort. Ei au plecat pentru că nu-i voiau mulți, de aceea trebuie să le arătăm că-i dorim înapoi!

Cu alte cuvinte, dacă le vom putea oferi, din prima clipă, asigurări medicale gratuite pentru întreaga familie, până la angajare, dacă copiii lor vor fi integrați în sistemul educațional și vor beneficia de susținere școlară dedicată, în primul rând pentru limba română, pe care au învățat-o doar oral în cel mai bun caz, dacă vor găsi facilități la angajare și angajatorii lor vor beneficia de reduceri de taxe pentru că i-au angajat, dacă vor primi reduceri de taxe la investiția lor și a asociaților lor în societăți comerciale, și un pachet de simplificare legislativă și consultanță, care să le permită accesul rapid la aceste drepturi, atunci decizia de întoarcere va fi cu siguranță, una pozitivă, pentru cei mai mulți dintre ei.

Iar instituțiile statului care au arătat că pot să se mobilizeze, cu succes, în timp de pandemie, să ducă zilieri în Occident, să repete gestul și în sens opus. Îmi doresc să aud de cât mai multe exemple în care instituțiile statului se ocupă să recruteze profesioniști din diaspora, pentru zecile de mii de locuri de muncă neocupate din țară, sau măcar să țină evidența studenților români din străinătate, pe care recrutorii să poată să-i contacteze.

Altminteri, se vor găsi alte țări care să-i primească cu brațele deschise, după ce România a investit în educația lor, școala românească fiind extrem de apreciată, peste hotare. Am întâlnit absolvenți de la Cluj, Timișoara sau București, români sau străini, oameni de succes, care au funcții mari la multinaționale din toate domeniile și care vorbesc, cu mult respect și gratitudine, despre profesorii români și despre România.

Patricia Maria Stirbu, President Summit Agro Romania: The Power of the Earth

 

“…Nowhere in Western Europe, have I ever seen such a generation of businessmen, who, through difficult times have managed to create added value for their communities. They assumed the role of the state, becoming centers of excellence in technology, in production and the most important employers in their regions. Their productivity is often superior to that of the multinational companies, with whom they unequally compete as they do not have access to the same resources. How would Romania look like today if these entrepreneurs had had a greater support from the state?! I am convinced that if the Romanian government could offer more support to these business centers of excellence, these entrepreneurs could develop more and create visible brands on the external market as well”, says Patricia Maria Stirbu…

 

Number One of Summit Agro Romania and the Balkans, Patricia Maria Stirbu has offered Transylvania Business an exclusive interview.

Professional, thematic, elitist, so close to the western and transatlantic management principles, to the value of multinational performance, including also haiku elements and the profound traditional wisdom of the motherland.

 

For the readers of Transylvania Business magazine, who is Patricia Maria Stirbu?

Patricia Maria Stirbu, President Summit Agro Romania: Patricia is a pure Transylvanian woman with native roots in Maramures and Salaj, born in Oradea. Her personality and career have been influenced by her parents’ models.

My father was an agronomist who left his mark on the golden book of the Romanian horticulture, establishing and operating thousands of hectares of fruit orchards with trees and shrubs of all species, including the first almond crop in this part of Europe, orchards serving both the internal market and the exports to the Western Europe. From my father, I acquired my passion for exact sciences, nature, agriculture and the passion for running a business. As a child I used to wonder with my father through the blossomed orchards, or assisted at the harvesting of fruit, and take pleasure in their perfume and sweetness.

From my mother, a teacher who masterfully moulded generations of wonderful children, I took my love for words and philology. My mother used to paraphrase Goethe, always urging me to start doing whatever I would dream as possible.

My grandfather, a priest with a passion for foreign languages, with whom I spoke as a child in French, used to tell me: “the more languages you know, the more you are human”. Indeed, I tested this on my own skin when I ended up leading Nufarm South Europe business and I was able to address every employee in his or her mother tongue.

I succeeded in being an efficient business leader, building step by step, on the foundation of my studies and international experience. I graduated from two universities in Cluj-Napoca: Horticulture and Foreign Languages (Italian/English), followed by a PhD in Agronomy, in Phytopathology. I also have an executive MBA from Hult, London. I continued to study throughout my entire career, gaining management skills in the USA at Columbia Business School and at George Washington University, while I was working for exceptional multinational companies like Dow AgroSciences (17 years), Nufarm (4 years) and Sumitomo Corporation starting in 2019.

During the past 22 years I have worked in a large panoply of roles, from roles with accountability over one country, to roles over EMEA (Europe, Africa and The Middle East), and global roles, in sales, research and development, registration of plant protection products, six sigma, operational marketing, strategic marketing  and general business administration.

 

You have gained extensive professional experience also in the European top …Which were the most important moments of these past 20 years?

 

P.M.S.: From the 22 years of career in this industry, I lived in France for 15 years, where I had gone together with my husband, as I was promoted while working for Dow AgroSciences in Romania.

My business partners and friends recall how I was telling them that I was not leaving for good, I was just leaving to learn, to understand better the global business so that I could return home with much knowledge to help me build a business in Romania.

I undertook roles with responsibility for EMEA and traveled a lot. I have never lost contact with Romania being part of the management for EMEA and supporting the investments of the companies I have worked for, in projects for the Romanian market.

I was in charge of the commercial growth program for Dow AgroSciences Eufrasia, then I moved over to build the global strategy for the most important crops for Nufarm, and later I took over the challenge of the general business administration, as President and CEO for Nufarm France, along with the most important Nufarm European Hub, the Southern European Hub (France, Spain, Italy, Portugal, Turkey), the cradle of the European agriculture, with a business of hundreds of millions of Euros: which also included a crop protection products factory, in France.

 

In the beginning of 2019 you became President of Summit Agro Romania. Which of your dreams became real back home in Romania? What about the grasp and the challenge? Being manager over Romania and the Balkans…

P.M.S.: Last year we took the decision to return home. I knew from my superiors, who had relocated to different countries all their lives with their families, that it is not indicated for children to move abroad after they turn 10. Said and done, because Andrei was about to turn 10 years old.

The grasp came when I received the offer from Sumi Agro Europe, a company with over 1,000 employees, belonging to the Japanese group Sumitomo Corporation, to run their business in Romania, the countries from the former Yugoslavia, Moldova and Bulgaria.

Sumitomo Corporation is in the top 500 largest companies worldwide, being a leader in the process of global economic development.

The challenge was to use the knowledge I accumulated in American and Australian multinational companies to perform in a business belonging to an extremely interesting culture, from the Land of the Rising Sun, and adapt it to the local specificity. I was attracted to the idea of restarting and developing their business in this area, with potential, but which had been facing challenges for the past years.

And you know that whatever accomplishments you have abroad, they don’t have the sweetness of those you get in your home country, in front of your family, friends, business partners and people you have known your whole life.

Another opportunity I wish to explore in the near future, is to identify in Romania and in the region, other businesses besides agriculture, in which Sumitomo Corporation could invest.

 

How was this first year? How and how much different is your activity at Summit Agro Romania from your activity in France? A Romanian woman top management in the Western Europe returns to a leadership position over Romania and the Balkans…

P.M.S.: It was like a trip back in time, returning 15 years later to the same type of business and to the same people. During this time the business environment and the needs of the farmers have become more competitive.

2019 was a long and challenging year, but the Summit Agro Romania team has managed to prove that by working together and focusing on a better communication with our customers, we can fulfill the profitability task and reward the confidence of the most important Japanese producers to successfully represent their products on the Romanian and the Balkan market.

Romanians are well trained like the Western Europeans and are often more motivated; their sociable nature is of great help when it comes to building international business relationships.

I administrated companies in France, Italy, Spain, Portugal. In all these countries the companies I used to work for were considered important contributors to the budget, as we are in Romania, with Sumitomo; however I believe that in Romania the national institutions are still reluctant to create partnerships with investors, partnerships to support investments and access to performant technologies. It would be wonderful to see the Romanian government understand that it could have not only a role of controller and money collector but also a much more relevant role of enhancer and developer of business. In the same manner, it would be ideal that the agriculture authorities consult more with the farmers and other players in this field.

On the other hand, we must praise the Romanian Minister of Agriculture for not falling into the trap of some European politicians with no grasp for reality, who believe that fruit and vegetables grow on store shelves and who have never bothered to meet with the workers in the fields, but who are great experts in technology and support slogans and policies like “zero pesticides”. All these countries have blocked their potential in agriculture, which allowed Romania to stand out and become number 1 in Europe for maize and sunflower, now being one of the largest European producers for no less than 6 different crops. There are not many economic fields in which Romania can rise to this level. Therefore, in correlation with the success of these Romanian producers, now it’s high time for the Romanian politicians and public officials to come forward and support the cause of these Romanian producers, in Europe. When the Romanian producers see they have someone supporting their cause, at European level, we will also see the increasing contribution of agriculture to the national budget.

Foto: Ștefan Tóth

Which are the strengths of Summit Agro Romania? What is the historical presence in Romania of the company you are coordinating ? 

P.M.S.: Summit Agro Romania was established in 1997, and since 2016 it has become a hub that coordinates the activity not only in Romania but also in the countries from the former Yugoslavia, the Republic of Moldova and Bulgaria.

We are the only 100% Japanese company with a tradition of over 20 years on the Romanian market, with a complete portfolio for farmers: plant protection products, fertilizers and adjuvants. As a Japanese company, we have a very good collaboration and access to producers and molecules from Japan, products which over the past 20 years have helped us gain recognition at European level and become leaders in certain market segments in Romania.

Summit Agro is a company based on technology and development of efficient solutions, on innovation and creativity, in line with the new trends.

Our company has strategic alliances and investments in Sipcam Europe, to better cover the European markets and to better serve the farmers in these countries, as well as in Futureco Bioscience Spania, to help minimize the impact of agriculture on the surrounding environment and to better respond to the needs of the modern society, bringing new agricultural solutions on BioStim and BioControl.

Among the most renowned brands we commercialize in Romania, where we have over 50 products registered, we can mention the insecticides Mospilan 20SG and Trika Expert, the fungicides Cyflamid 5EW and Topsin 70WDG, the herbicides Nisshin and Targa Super 5EC and the fertilizers BrasiPro and Shigeki.

 

What are Summit Agro’s priorities for the Romanian market?

P.M.S.: We continue to support our established plant protection products which farmers and our partners well appreciated and we continuously develop our portfolio, looking for new and efficient molecules, so that we can meet the needs of our business partners and farmers and to harmoniously grow together.

As a group we invest, together with our suppliers, in product research and development to support farmers with the problems they have been facing in recent years.

The Summit Agro Romania team evolved in 2019, and continues to evolve, adapting its structure to the needs of a business that is able to respond to the market demand, our focus in 2020 being to provide support and dedicated services, tailored for our partners and farmers in Romania.

We have a dynamic team present in the field, with 9 sales managers supported by our commercial director, a well-known manager in our industry, as well as professional team in the back office.

I haven’t made any dismissals since I returned, and I tried to find the best place on the team for every employee, place from where they can contribute the most and feel appreciated. Even in this time of crisis, we managed to draw two new talents and I am open to continuously expand our team with professionals who understand this business and want to bring their contribution to a successful business.

This year I plan to launch an Internship program for young people who want to continue the work of their parents in the agricultural field and who will be able to gain professional experience in our company, before returning to help their parents or run their own business.

 

Research and innovation, critical components for a plant protection company. What can you tell us about these aspects?

P.M.S.: We have a very good collaboration and access to producers and molecules in Japan, but also to producers in Europe, in Italy, Spain or France, visionaries and innovators that can help us bring on the Romanian and Balkan market new products developed by cutting edge technologies which guarantee high standards and proven quality to our partners and farmers in Romania, during the last 22 years of activity.

For several years we have been consolidating a BIO product range – Seipro (“sei” comes from seicho which in Japanese means growth and “pro” – professional products) following and anticipating the industry trends, offering to farmers, as we have accustomed them already, new solutions, including the ones for organic agriculture – bio.

Foto: Ștefan Tóth

What’s new in 2020 in Summit Agro’s product portfolio for the farmers in Romania?

 

P.M.S: In 2020 Summit Agro Romania launched 7 new products that support farmers, with important strenghts of the active substance or the combination of active substances used: Lieto, fungicide for vines, potato, tomato crops; Click Pro, herbicide for maize, and the Bio range – Seipro, which now incorporates 6 exceptional products for a wide range of crops.

 

The direct connection with the farmers is provided by distributors: national and regional. Professional relations and especially the relationship with farmers in Transylvania. What do you offer them, what have you learned from each other, and what is your key advice?

P.M.S.: I started my career in this industry working with distributors and farmers from Transylvania and I can say that my interaction with them was a resort that propelled me in my career. This is why, when I returned to Romania, I literally returned to my home, in Oradea, a model city for the Romanian society nowadays.

I was delighted to meet and work again with all my old partners and friends, investors in agriculture and the food industry, and their progress during the last 20 years is impressive.

Nowhere in Western Europe, have I ever seen such a generation of businessmen, which, through difficult times have managed to create added value in their communities. They assumed the role of the state, becoming centers of excellence in technology, in production, and the most important employers in their regions. Their productivity is often superior to that of the multinational companies, with which they unequally compete as they do not have access to the same resources. How would Romania have looked like today if these entrepreneurs had had a greater support from the state?! I am convinced that if the Romanian government could offer more support to these business centers of excellence, they could create and develop visible brands on the external market as well.

What do we offer them? Summit Agro offers a complete product portfolio for farmers, through professional distributors, national or regional, who own modern logistics (warehouses, special means of transportation, etc) and highly prepared technical and commercial teams, who support farmers with technical solutions specific to each crop, soil and climate conditions of the year or season.

The Summit Agro team from Romania is directly involved, together with our distributor’s technical teams, in the organization of new product launches, technical symposia, demonstration fields, where we provide farmers with detailed technical information about the advantages and benefits of our products, as well as ways of integrating these products into the specific technologies of each individual farm.

We have a special relationship with farmers from all over the country, and we are able to offer them performant, environmentally friendly and high-quality Japanese products.

A very important aspect when meeting with distributors and farmers is, of course, the value of communication. I like to hear their opinions regarding different situations encountered on the farms, about how our products behave in different specific circumstances and every time, I have a lot to learn from them, for which I thank them.

 

How much has the COVID-19 pandemic influenced your company’s business, distribution chain, agricultural campaigns, farmers large and small?

P.M.S.: I have mentioned before that we have partnerships with professional distributors of agricultural inputs, who even during conditions of force majeure, like that caused by the Covid-19, manage to provide flawless logistics in order to have our products ready to be delivered to famers in a very short time, 24-48 hours. It is still early to assess, but so far, I can say that the signs look good for Summit Agro, especially in Transylvania which has not suffered greatly from draught during the first four months of the year.

The coronavirus crisis has highlighted the importance of agriculture for the modern society.

Agriculture is undergoing a series of structural changes in all European countries, and I am honored to lead Summit Agro Romania in these times. Our entire team has a positive contribution to this new world of agriculture and it is there to serve the farmers, respecting the challenge of the civil society when it comes to building a modern Europe, in a healthy environment, for us and for our children.

 

As a result of the new reality, the economic measures are more in theory. What are the main concerns? Urgent and concrete!

P.M.S.: In terms of pressing economic measures, Agriculture should benefit from extensive support from the governing body and the European Commission, considering the importance of this sector, coming second only to Health. Only through urgent and concrete support of the national agriculture, can Romanians benefit from food security. There is room for improvement as Romania continues to import staple foods, including vegetables, fruit, potatoes, meat, dairy, cooked or precooked food, which should be produced 100% in our country and we should even have an oversupply, for export.

 

How do you see the support of the business environment? Can we expect concrete measures similar to those from other EU states?

P.M.S.: I like to believe that we live in a genuine market economy and I have no reason to doubt that. Possibly there is room for improvement, but I am convinced that policy makers, through legislative measures, will synchronize the national business environment with that of the EU.

 

What are Summit Agro Romania’s priorities during the COVID crisis and post-crisis?

P.M.S.: The Summit Agro priorities are very clear and remain the same, regardless of the special period we are going through now. Our main objective is to consolidate our partnerships with all distributors in Romania and offer to the farmers high quality and performant products. My priority as President is to build a team that is united and has excellent moral and professional qualities. I am highly focused to continue to draw good specialists with entrepreneurial spirit who can understand the customers’ needs and who are ready to join the struggle to meet those needs. Only in this way we will gain our customers’ trust and respect.

 

What arguments can we bring forward in the overall effort to repatriate our professionals?

P.M.S.: I am convinced, there is no Romanian who lives and works in Europe or somewhere in the world who does not think about returning home. It is important that they return before retirement. It is difficult to anticipate how or when they will do that, but I am sure that with a conductive business environment that is coordinated with that of the EU, Romania can offer plenty of opportunities for business development. Here I see the agriculture, the food industry, the tourism, the IT and the construction biz, especially the infrastructure development, as a matter of priority.

However, a family relocation it’s not an easy undertaking. A suggestive comparison crosses my mind – if you left a place it’s like removing a pebble from sand, the silicon particles will immediately take over the place of the pebble and placing the pebble back will require a greater effort.

Therefore if we truly wish to give them the chance to come back home, we must offer them support. They left because they were not wanted, so we have to show them we want them back!

In other words, we must be able to offer them, from the first moment, free health insurance for the whole familiy pending employment, integrate their children in the educational system and offer them dedicated educational support, especially when it comes to the Romanian language with which many are struggling. They must be offered employment facilities and their employers should benefit from tax deductions on their investment; they must be offered a simplified legislative package and counselling allowing them an easy access to these entitlements; then the decision to return home will certainly be a positive one for most of them.

Moreover the national institutions that have shown how they can successfully mobilize during this pandemic to facilitate the emigration of day workers in the Western Europe, could repeat the gesture in reverse. I wish to see the national institutions working to recruit professionals from diaspora for the tens of thousands of job vacancies in the country, or at least keep track of the Romanians studying abroad that could be contacted by national recruiters.

Otherwise, other countries will welcome the Romanian professionals with open arms, after Romania has invested in their education, the Romanian educational system being highly appreciated abroad. I met with graduates from Cluj, Timisoara or Bucharest, Romanians or foreigners, successful people with key positions at multinational companies in all industries who show a great respect and gratitude for the Romanian professors and for Romania in general.

Foto: Ștefan Tóth

Related posts

Primele şase autobuze noi Mercedes au sosit la Oradea, urmează hibridele

Traian Dan

Europarlamentarul Daniel Buda: Consiliul UE are obligația de a-i respecta pe români și pe bulgari. Acesta trebuie să primească România și Bulgaria în Schengen

redactia

Incinta I a Cetăţii Deva, reabilitată cu peste 22 mil. lei, fonduri europene

Stefana Muresan

Ziua Internațională a Femeii, sărbătorită de Star Assembly. Povestea Ancăi Petra

Stefana Muresan

TPA – new logo and a new office in Cluj

Transilvania Business

Strabag, câștigătoare pentru realizarea lotului de autostradă Târgu Mureș-Ungheni, în valoare de 192 milioane lei

Stefana Muresan

Robotul SAM va înrola abonații Medicover

Ligia Voro

Infrastructură, sănătate și IT, priorități strategice pentru Oradea în 2019

redactia

CNIPMMR propune debirocratizarea și digitalizarea Legii societăţilor nr.31/1990

Traian Dan

Comelf caută 140 de oameni pentru fabrica de echipamente industriale din Bistriţa

Stefana Muresan

Parcare subterană de 2.500 de metri pătrați în centrul istoric al Timișoarei. Primăria caută investitor privat

redactia

Atlas Sport, cel mai de încredere brand în domeniul construcției terenurilor de sport

Ligia Voro

Se lansează a treia ediție a ROFMEX

Ligia Voro

CJ Sibiu a achiziționat la Bursa Română energia electrică pentru anul 2020 pentru 21 de instituții

Papuc Irina

Automotive Market Forum

Transilvania Business

FOREST EU: „Restricționarea pieței legale nu va reduce fumatul”

Ligia Voro

Emil Boc: 30 de autobuze electrice pentru clujeni

Stefana Muresan

Şoseaua care leagă Hunedoara de Călan, modernizată cu 36,4 milioane lei, fonduri europene

redactia

Grupul Zentiva achiziționează operațiunile Alvogen din Europa Centrală și de Est

Papuc Irina

Brânza de Cojocna, produsă de o universitate clujeană

Nora Dumitrescu

Peste 500.000 mp se adaugă stocului de birouri din București în 2019 și în 2020

Ionut Oprea

Black Edition: TAGRO U100 va putea fi admirat la Agraria

Ligia Voro

Școala Informală de IT se extinde la Brașov

Ionut Oprea

Băimărenii de la Kema Tronic se vor implica în proiectul Reduces

Nora Dumitrescu

Leave a Comment